O.R.B.: Off-World Resource Base

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Векове назад, в далечната слънчева система Алдус, съществувала мощна и войнствена космическа империя. Но сянката на войната паднала над титаничната държава. След серия от брутални и унищожителни битки оцелели само две от нейните раси. Те били еднакви по произход, но обитавали различни планети, огрявани от една и съща звезда. Столетия наред тези двете раси бавно еволюирали, живеейки със заблудата, че са уникални и единствени в необятния космос. Но те скоро щели разберат, че нито са уникални, нито са сами…
                                     
Светът на O.R.B.

Както сами виждате, историята на геймката е достатъчно увлекателна (поне за мен). Идеята да поемете контрола над една от расите в слънчевата система Алдус и да я поведете в космическа война за надмощие във вселената ми се нрави. Сега злите езици ще кажат: “Пфу, тая игра е напълно изкопирана от HomeWorld”. Да, това донякъде е така, но O.R.B. предлага напълно нов начин на събиране на ресурси и донякъде нова атмосфера в жанра. Е, налице са и някои доста изкопирани неща. Да вземем например интерфейса. Спомняте ли си синия интерфейс от HomeWorld? Ако ви е липсвал много, ще му се насладите отново в O.R.B.
Общо взето и основната стратегия в играта е същата като в HomeWorld – събирай ресурси за изтребители, построй командни кораби и анихилирай врага. Звучи лесно, нали? Да ама не, ресурсите в играта са пределно недостатъчни. Нищо чудно, че за тях се води война. Ще трябва или бързо да разузнаете на кои точно астероиди има суровини, или да ги извличате от първия срещнат. И като стана дума за събиране, разузнаване и събиране на различни неща в космоса, трябва да знаете, че

корабите
 
предназначени за тези и много други дейности, са различни. Основните класове “звездолети” са три – Fighters, Capital и Mining. Според мен най-важни са корабите за ресурси. А те са три вида – за откриване на астероиди, богати на суровини, преносими бази за събиране на минералите и кораби за пренасянето им. Изтребителите са четири на брой, командните кораби също са четири. Всеки от различните космически машини има и по няколко подвида в зависимост от технологиите, които сте развили досега.

Развитието на науката е онова, без което нито една цивилизация не би могла да оцелее. Технологичното дърво в играта е доста богато и разклонено. Ъпгрейдите ви предоставят възможността да строите нови по-мощни единици. Технологиите са разделени в шест основни класа – Energy, Materials, Construction, Explosives, Electronics и Academics. За да разработите нова технология, ви трябват не само ресурси, но и
                                            
Manpower

Това е човешкият ресурс в играта. Не си мислете, че ще трябва да строите космически домове. Няма нищо подобно имате определено количество хора, които трябва да разпределите в две групи – технологии и нещо като секретни служби. Колкото повече хора имате в научния отдел, толкова по-бързо ще изобретявате нови неща. За жалост обаче не можете да наблъскате всичкия наличен персонал в технологиите, просто защото има лимит за хората, които могат да работят там.

Но нещото, което наистина е интересно при Manpower-а, са секретните служби. Този екип от “специалисти” ви предоставя най-различен тип информация за врага. Например водите бойни действия и естествено не знаете откъде ще нападне компютърът. Вашите агенти обаче любезно ви предоставят информация за това къде има най-голяма концентрация на вражески бойни кораби. Шпионите ви също така могат да крадат и технологии. Разбира се, качеството на доставената от тях информация зависи от броя хора в групата по разузнаване. Вражеската разведка обаче не дреме. Даже напротив – тези мръсници само чакат удобен момент, за да ви чопнат разработените с пот на чело научни разработки.

Но стига толкова съм ви занимавал с шпионаж. Да се върнем на
 
расите

Както казах, расите в геймката са две – Malus и Alyssians. Двете са почти идентични. Основната разлика е в скиновете на единиците и манталитета им. Malus са войнствен съюз от кланове, които малко или много се конкурират. Дори воюват помежду си. Общо взето са напълно ориентирана към военизирания начин на живот раса. Всеки гражданин на тази държава е боец, готов да се жертва за своя командир.

За разлика от Malus, Alyssians са доста по-демократични. Те са общество от високо културни същества. Техният свят е на по-напреднало технологично ниво. Alyssian-ският войник е напълно професионален. Неговата единствена слабост е, че не е “на ти” с безжалостните кланета така, както са свикнали войнствените, но слаботехнологични Malus-ци.
След неуспеха на военния поход срещу Malus военачалниците на Alyssians са в шок, че се бият с враг, който е напълно готов за продължителен конфликт. Общо взето в играта май е пресъздадена старата история за конфронтацията между СССР и САЩ, но в космоса. Не искам да намесвам политика в играта, но дори и цветът на единиците на Malus е червен, а на Alyssians – син. Както и да е, тази малка подробност никак не разваля удоволствието от O.R.B.

Графика и звук

Графиката на играта е меко казано зашеметяваща. Играейки играта в 3D режим, ще се насладите на красиви астероиди и прекрасни космически кораби. За жалост O.R.B. практически е по-удобна за игра от 2D-картата, а тя представлява юнитите и астероиди само като точки. Грешка е, че управлението е толкова куцо в 3D-варианта. Реално там може само да наблюдавате космическия бой. Не, че не можете да давате команди на единиците си, но е малко чепато. Затова пък от графична гледна точка битката е неописуема красота. Звукът също е на ниво, макар и да не блести с нищо.

За финал мога да кажа само, че ако ви липсва HomeWorld, не пускайте нея, а си намерете O.R.B.

Автор: Христо Танушев