Night Watch

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 сеп. 2006

Светът винаги е бил разделен на две – Добро и Зло, ден и нощ, Светлина и Тъмнина. Сред нас съществуват хора, които на пръв поглед не изглеждат по-различно от всички останали. Но всъщност не е така. Те се наричат Другите и могат да влизат в магически пласт на реалността, наречен Здрач, да чувстват неговата сила и да я използват за най-различни заклинания. Още от сътворението на света тези хора могат да избират на чия страна да застанат, за да я защитават. Едни от тях приемат Светлината и се обединяват под общото название Нощна стража. Те се борят срещу онези, които излизат само тогава, когато слънцето се скрива зад небосклона, онези, които се бият на страната на Тъмнината и са обединени в т.нар. Дневна стража. Битката между тези две фракции се води от незапомнени времена. И няма да секне, докато балансът не се наруши и една от тях не спечели завинаги. Това е светът на Night Watch, почувствахте ли го?

Възложени надежди напразно или не?

Едва ли е възможно да нямаме сериозни очаквания, насочени към игра, създадена от Nival Interactive – геймстудиото, отговорно за появата на заглавия от ранга на Blitzkrieg, Silent Storm, Etherlords и Heroes of Might & Magic V. Още повече, че сюжетът, разработен в геймката, разкрива красотата на фентъзи света, сътворен от Сергей Лукяненко в неговата популярна тетралогия. Преди близо две години в Русия бе заснет филм по въпросната нашумяла поредица, който получи името Night Watch (“Нощна стража”). Тази година станахме свидетели и на продължението му – Day Watch (“Дневна стража”), а през следващата се очаква финалната част, чието име още не е уточнено.

Нормално е първата ви реакция след като прочетете тази информация да е отрицателна, защото такова развитие на обстоятелствата предполага създаването на някой нескопосан триизмерен екшън, пуснат на пазара между другото. Е, и аз това си помислих, но бях приятно изненадан, след като стартирах Night Watch и осъзнах, че понякога не е удачно да прибързваме с преценките си.

Относително право на избор

Сюжетът се разгръща интензивно още от самото начало на играта. Действията се развиват стремглаво и хората, които не са запознати със света на Другите, едва ли ще успеят да се ориентират безпроблемно. Първите ви съприкосновения с геймката отвеждат към опознаването на главния герой – Стас, който е прицелил мерника на своя снайпер в слепоочието на красива млада девойка. Той не успява да отнеме живота на крехкото създание, защото мистериозно вътрешно усещане го възпира миг преди да натисне спусъка. Именно в този момент получавате управлението на героя, който избира да бъде на страната на Светлината. Вече сте част от Нощната стража. Всички последвали приключения ще са вследствие от този предрешен за вас, но важен за персонажа ви, избор.

Хибридна жанрова спецификация

В по-голямата си част Night Watch предлага класически ролеви стил на игра. Перспективата е изометрична, а действията и подвижността ви – неограничени. Когато обаче се налага да проведете битка – настъпва промяна в жанровата насоченост и действията се извършват в походов режим. Тогава, за да можете да се справяте безпроблемно с противниците си, трябва да имате предвид няколко показателя, които оказват влияние върху развоя на събитията. Попаднете ли в баталния режим, сте изцяло зависими от екшън точките, които са нужни за изпълнението на всяко дребно движение. Техният брой се променя в зависимост от редица показатели: развитие на героя, терен, обкръжаваща среда и най-вече от това дали сте в нормалния свят или в Здрача. Както се досещате, различните движения и магии изискват определен брой точки, за да бъдат извършени. Интересно е, че придвижването на героите е най-точкоемко. Нанасянето на удари отнема по-малко количество от така важния своеобразен ресурс.

Три класа бойци

Натрупвайки опит, ще можете да специализирате вашите герои в няколко отделни класа: Shapeshifter, който може да приема формата на животно и е изключително добър воин в близък бой. Enchanter – спец в преобразяването на обикновени предмети в магически артефакти. Или дори Mage, който безпроблемно изучава най-различни могъщи заклинания. Изборът е само ваш. А и не е толкова фатален, защото в голяма част от играта ще управлявате едновременно три или дори четири персонажа, което предполага възможността за развитие на всички класове.
По собствено усмотрение обаче ще изграждате индивидуалните характеристики на всеки един от “стражите” ви. Това разбира се, ще се случва по добре познатия ни от ролевите игри начин – чрез натрупване на експириънс точки и качването на нива, чрез които ще повишавате различни умения и ще изучавате най-разнообразни магии.

Магическите способности на героите ви са най-силно изразени, когато се използват в Здрача – реалност, достъпна единствено за Другите. В нея всичко се променя, заклинанията придобиват повече мощ, а битките стават по-свирепи. Веднъж влезли в Здрача, аурите на всички Други стават видими за вас.  За сметка на това магическата мощ на героите ви се изчерпва с всеки направен ход на територията на този фикционален свят. А, когато тя свърши напълно, персонажите започват да губят от своите жизнени точки.

Мн.добър (5.00)

Night Watch е една от малкото сполучливи игри, създадени въз основа на филм или книга. В този случай историята за света на Другите и пространството на Здрача е идеално съчетана с ролеви елементи и походови битки. Крайният резултат е похвален – различни класове герои, множество магии и умения, интуитивен интерфейс и разбира се – вълнуваща фабула. В графично отношение играта се базира на вече изпробваната визуална платформа, захранваща Silent Storm, която, разбира се, е претърпяла значителни подобрения. Един от малкото недостатъци, които успях да открия, е, че в даден момент геймплеят става леко монотонен и започва да омръзва. Ако се абстрахираме от този проблем, смятам че можем да похвалим девелъпърите за добре свършената работа. Определено братушките от Nival Interactive за пореден път са свършили работата си професионално и доказват, че са добри не само в пиенето на водка от бирени халби.

Автор: Асен Георгиев