Nascar Racing 4

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 16 мар. 2001

“Най-сетне!”, ще въздъхнат най-верните фенове на моторните спортове. След дълго чакане съвсем готов е Nascar Racing 4 на компанията Papyrus.
Излезлите през есента заглавия в областта на Nascar-състезанята, като Nascar Heat или Nascar 2000 на EA Sports по никакъв начин не можеха да се нарекат добре завършени и конкурентоспособни. Определено нещо им липсваше, може би нужната доза реализъм. И да не забравяме – този тип игри постигат слаба популярност у нас, а и в широката Европа, заради крайно специфичния си замисъл – състезания с туристически автомобили, но по американски маниер с американски кретенизми.

Случаят с Nascar Racing 4 е малко по-особен и то главно заради създателите на играта – компанията Papyrus. Те добиха популярност преди около две години със симулатора на Формула 1 “Grand Prix Legends”, където, както се разбира и от името, ставаше въпрос за състезания с ретро-болиди. “Въпрос на вкус”, биха казали някои. Да, но творението на Papyrus притежаваше някои особени плюсове, а ключовият момент се наричаше “реализъм”.

Sierra забавиха излизането на Nascar Racing 4 с около половин година и определено това си е струвало. Нещата са доизпипани и доработени и на практика продуктът е станал крайно интересен, но… уви,

само за истинските маниаци

Тези мои думи могат да се разбират доста двусмислено. Факт е обаче, че Nascar Racing 4 е с пъти по-реалистична от другите образци в жанра. Пичовете от Papyrus са създали енджин, който буквално може всичко. Първоначално той е направен с поддръжка на OpenGL, но за възможно най-голяма съвместимост е добавен и Direct 3D. А това означава, че играта върви буквално на всякакви компютри. Поддържат се разделителни способности до максимално допустимите от видеокартата ви – ако имате поддръжка на 2000х1500 точки примерно (с Geforce 2 всичко е възможно), пуснете си ги, но тогава ще ви трябва и по-мощничък процесор.
Същевременно ако имате по-слаб компютър, изключете някои опции и играта започва да се държи съвсем нормално. Графичният енджин има много общо с еднжина на Grand Prix Legends като новият представлява доразработка на старата пушка.

Когато стартирате играта, ще можете да избирате измежду стандартните опции. Включени са пилотите и колите за сезон 2001, но за съжаление имената на участниците в състезанието не ми говорят нищо (уви), така че не мога и да предположа дали лиспва някоя от големите “звезди” на Nascar-блъсканиците.

Колите са абсолютно стандартни

– американски серийни автомобили от сорта на Форд Таунус (до преди две години най-продаваната СЕМЕЙНА кола в Щатите), Шевролет Монте Карло, Додж, Понтиак, но със здрави и добре настроени 8-цилиндрови чудовища. Имената на пилотите са истински, но явно в някакъв момент от Sierra са решили, че е излишно да наливат още пари и да плащат авторски права за образите на Nascar-звездите.

Първото нещо, което трябва да направите, е да изберете типа състезание, а тук опциите са меко казано разнообразни. Дали ще бъде шампионат, дали ще е просто единично състезание, дали ще бъде тренировъчно каране или мултиплейър-оцпията (има и такава) това е въпрос на личен вкус. Всяка от тези стандартни опции може да бъде видоизменяна с една торба подопции. Тези подопции в голямата си част се отнасят до реализма в играта. И тук е мястото да се каже за него – коефициентът на реализъм е крайно висок. Ако си мислите, че този път може би ви е спестено настройването на преводните числа на скоростната кутия или определянето налягането в гумите, дълбоко се лъжете. Какво да кажем за настройването на съотношението в баланса или избора на височината на спойлера…

Аман от толкова реализъм…

Уви, понякога се чудя дали изобщо авторите на играта са си мислели някога да играят на нея :-). Съществуват опции за настройка на типа каране – arcade и realistic, на атмосферните условия, на damage-a на колата ви – все стандартни мъчения, през които преминавате, преди да се впуснете в същинското каране.

Когато най-сетне сте зад волана, единственото нещо, което ще ви се случи в началото, ще бъде да възкликнете “уау!”. Звуковете са толкова реалистични, така че като нищо може да се вцепените от внезапните приливи на адреналин в главата си. Графиката наистина е сред най-доброто в жанра, но… за съжаление лиспва друг поглед, освен от вътрешноста на кокпита. Това е поредното доказателство, че тази игра е правена от маниаци за маниаци!

Със стартирането ви очакват няколко изненади. Първата – това чудовище ускорява дяволки добре. Втората –

по дяволите, как се завива тук?!

М-да, това е нещото, което най-много ме изкефи и същевременно ме издразни – управлението е зависимо от скоростта, точно както и в реалния живот. Когато карате с 20-30 мили в час, не е никакъв проблем да въртите волана и да определяте посоката. Но пробвали ли сте някога какво е да завъртиш кормилото при скорост над 150 километра в час? Ако не сте, тук ще разберете. При такава скорост законите на физиката трудно позволяват дори помръдването на милиметър, независимо дали колата има серво или не.

Между другото, компанията Daimler Chrysler ще представи до един-два месеца новия си модел Mercedes C-Coupe, в който срещу скромна сума ще се предлага т.нар. Параметър-серво, което работи на гореописания принцип. Шапки долу за Papyrus!

Опцията realistic изисква от вас активна работа със спирачката, което обаче не е най-приятното нещо. Определено ми се струва, че за пълна наслада от всичките особености на автомобилната динамика е необходим волан и педали за вашия компютър. Явно само тогава ще е възможно онова внимателно настройване на посоката, което в реалността определя дали ще успеем да завием или ще се размажем в мантинелата.

Уви, от толкова реализъм обаче на моменти се чувствах адски скучно. Да вярно, невероятно забавно е в началото да видиш, че де факто седиш в истински автомобил, който се държи като истински автомобил и при съответните настройки се мачка като истински автомобил. След това обаче доста дълго трябва да умувам, за да разбера къде е отишло удоволствието от игрането. В крайна сметка винаги става въпрос точно за това – да поиграеш, да получиш максимален кеф и да ти се прииска пак да пуснеш същата кола, същата игра. NASCAR 4 обаче клони към серията “Видяхте ли, какви ги можем, ето ние сме най-добрите шофьори, we`re the best, f**k up the rest!”. Тази игра е препоръчителна само за най-закоравелите маниаци на автомобилни симулатори и за всички, които смятат, че магията на истинската игра се таи в настройката на налягането в задна лява гума!

Автор: Александър Бойчев