NBA Live 2004

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Наближи ли месец декември, феновете на футбола започват да стават все по-нетърпеливи, защото знаят че съвсем скоро ще видят продължението на своята любима FIFA. Баскетболните привърженици пък са леко ощетени в това отношение, защото EA-ската поредица игри на баскетболна тема – NBA Live, не излиза на чак толкова ясно фиксиран период от време. Но и тази зима ще имаме възможността да протрием подметките на Алън Айверсън. Пред нас е продължение, което не е просто една стара игра с нова цифричка пред основното си заглавие. За всеобща ни радост новостите в NBA Live 2004 въобще не са малко.

Най-очевидното

Първо смятам да хвърля светлина върху графичните подобрения в NBA Live 2004, като най-интересното (демек геймплеят) ще остане за десерт. Не мога да се сдържа и да не спомена факта, че като гледам и играя на новите творения на EA, имам чувството, че след има-няма една-две години, игрите тип симулатор ще се доближат на милиметри от пълния реализъм. NBA Live 2004 е на няколко крачки от него, но разбира се и тя не е съвършена и все още притежава доста аркадни елементи. Но опитите да се създаде максимално усещане за достоверност в геймъра продължават с пълна сила.

В тазгодишния NBA Live например са прибавени още няколко фактора, които да спомогнат за автентичното усещане. Вече всички играчи дори носят онези марки маратонки, с които играят и в реалния живот. Освен това ще намерите и специална секция, в която да селектирате обувките на звездите, които създавате. В началото ще можете да избирате измежду огромното количество модели на Nike, а впоследствие ще имате възможност да обувате вашите звезди и в други марки маратонки. За да “отключите” обаче някой модел, трябва да имате определен брой точки, които ще събирате по време на игра. Откъдето и да погледнем това нововъведение, то е просто крачка напред в постигането на напълно реалистична атмосфера (въпреки че трудно можем да видим кой каква маратонка носи по време на мачовете).

Заедно с това идва ред и на стандартните за подобен род игри нововъведения като по-добри анимации за играчите (техните движения са пресъздадени по-реалистично от преди с помощта на няколко пъти по-прецизен motion capture), доусъвършенствани фейсове и т.н. За съжаление най-големият недостатък на NBA Live 2004 в това отношение (както и на всички останали части от тази поредица) е, че ще ви трябва изключително мощна щайга, за да се насладите на всички визуални ефекти и екстри, които играта предлага.

Подобрено управление

Безспорно най-добрите промени в NBA Live 2004 си остават в нейния геймплей. И най вече тези, които са свързани с управлението на играчите. Сега съществуват отделни клавиши за стрелба и забивка (преди тези движения се изпълняваха от един-единствен бутон). Благодарение на тази екстра ще имате огромно разнообразие на движенията. Получавате възможността да принудите някой от вашите баскетболисти да направи забивка или поднасяне, дори когато не е обърнат с лице към коша. Освен това имате много по-голямо разнообразие при избора на типа стрелба.
Друго нововъведение е свързано с цялостния контрол над отбора. NBA Live 2004 ще ви позволи да поемете контрола на който и да е играч без топка по абсолютно всяко време. По този начин ще може да си искате пас или да се пласирате на по-удобна позиция. За сравнение – преди имахме възможността единствено да “заключим” управлението върху един баскетболист и така да го контролираме, дори когато не владее топката.
Добавени са и две нови “умения”. Едното от тях е т.нар. jump stop (Джордан често го правеше). Докато дриблирате с топката към коша, може да спрете изненадващо на едно място – така ще объркате защитника, ще се освободите от него и ще поучите по-добра възможност и по-голямо пространство за забивка или поднасяне. Това е много удобна, мощна и често използвана маневра. Чрез второто умение може да притиснете човека с топката с двама свои играчи (“сандвич”) в трапеца (полето под коша) – тогава той ще бъде принуден до три секунди или да стреля към коша, или да подаде топката. Тази маневра пречи на противниковия играч да направи добър изстрел.
 
“Левски петролиум”! Оле! Оле! 🙂 

Освен всичко гореспоменато, NBA Live 2004 включва и нови коментатори. Сега това са Марв Албърт и бившият треньор на Кливланд – Майк Фратело. Те разполагат с изключително богат арсенал от реплики и коментари. Последното нещо, което може да се каже по адрес на техните бръщолевиници, е, че не са разнообразни. Публиката в залите пък може да изглежда зле, но поне е озвучена прилично. Тя реагира далеч по-добре на по-зрелищни действия от ваша страна. Друга добър елемент от саунда е, че от време на време ще чувате напътствията на треньора ви, който бучи и ви наставлява докато вие се потите на терена. В саундтрака на играта пък са включени доста известни черни парчета. Това е напълно нормално, имайки предвид връзката между негрите, R&B музиката и баскетбола…

Както в предишната част на поредицата, така и тук ще имате възможността да се вживеете в ролята на мениджър. Ще купувате, продавате или заменяте играчи от други отбори. Ще можете да си създавате баскетболни звезди по свое усмотрение или пък ще променяте останалите играчи. Опциите са много. Дори ще можете да слагате татуировки на бицепсите, на предмишниците, на врата или на краката. Ще “подстригвате” творенията си, ще избирате между различни видове брадички, носове, устни и от почти всичко, за което можете да се сетите. Ще определяте височината и килограмите, както и модела маратонки, с които да подскачат под коша. Ако имате свободно време, и най-вече желание, няма да е лошо да създадете отбора или играча на своите мечти.
Както може би сте забелязали, в последно време производителите на спортни симулатори започват да се повтарят след пускането на третата или четвъртата част. Казано иначе – започват да тъпчат на едно място. Но в NBA Live 2004 все още има хляб. За хората, които са играли предишните части, новостите може да се сторят малко, но в крайна сметка какво толкова различно можем да очакваме от един спортен симулатор? Все пак смятам, че с поредната си игра на баскетболна тематика EA направиха още една крачка към постигането на напълно реалистичен симулатор. Това е игра, която не бива да пропускаме току-така.

Автор: Асен Георгиев