Myst IV Revelation

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 25 ное. 2004

Куестовете, които са създадени с много въображение и оригиналност, не са чак толкова малко, колкото ни идват наум в първия момент. Истински ценното в Myst IV: Revelation е, че въображаемите светове, пресъздадени в тази игра, за пръв път прекрачват границата между това да си останат реални само в съзнанието ни и това действително да бъдат пресъздадени автентично на монитора. Време е и вие да се запознаете и със самите тях…

Tomahna – Свят на хармония, домашен уют, топлина и меки цветове. Клоните леко се полюшват, галени от лек ветрец. Прелитат пъстри птички. След изчезването на Yeesha мястото е потопено в мека лунна светлина. Присъства тъга и мистериозност, но топлината все още не е напуснала това място. То сякаш винаги ще олицетворява семейните ценности и единство.

Spire – Скован от страх, омраза и мрак, неприветлив злокобен свят. Само крехкото бледо студено сияние на зелените кристали разкъсва тъмнината тук-там, но само за да вледени кръвта във вените на живите твари още повече. Погълнати от безкрайно тъмно небе, се извисяват острите назъбени руини на замък от сив камък. Това е бил затворът на един от двамата братя на Yeesha, които са заключени в два отделни свята, защото са унищожили магическите книги на баща си Atrus (един от последните представители на расата D’ni, владеещ изкуството да създава връзки към различни причудливи вселени посредством книгите си). Всъщност той прекарвал повече време със своите томове, отколкото със синовете си…

Изключително ми хареса фактът, че тук в един мрачен кът можете да видите създадени от кристал фигури на семейството на затворника, които удивително напомнят семейния портрет над камината в света Tomahna. Сякаш изкривеното съзнание на заточеника все още е запазило копнежа за този така далечен уют и топлина. Копнежът, който преди години оставя зловещ отпечатък в историята му и става причина за нерадостната му съдба.

Haven – Това е пустош, разлагаща се бавно в задушаващия морски въздух, пълен с малки песъчинки. На брега, точно на границата между пенливата вода и парещия пясък, две впeчатляващи фигури са прекрачили друга граница – между живота и смъртта. От тях са останали само два скелета: на пречупен на две гигантски кораб и на морското чудовище, което го е превърнало в купчина стърготини. Вятърът тук е силен. Едва не изтръгва растенията, които са сграбчили земята с корените си с надеждата да оцелеят и да не се оставят на течението да ги тегли в болезнения си вихър.

Но този остров има да предложи много повече. Отвъд скалната пустош се крие преливаща от живот джунгла, в която бродят странни създания, подобни на праисторическите. Те са изпълнени с любопитство, а някои – и с апетит спрямо вашата скромна персона. Това е бил затворът на втория брат.

Но братята вече не обитават тези светове. Сега те са на свобода. А малката им сестра е изчезнала. Пригответе се за разтърсваща семейна драма.

Serenia – Тук цари спокойствие, красота и духовна извисеност. Вековните дървета са покрити с неузнаваеми плетеници и символи. От клоните се спускат нишки, обсипани с мек пух, наподобяващ снежинки, който бавно се рее, за да докосне земята. Безкрайна плетеница от бял камък, кристални поточета и дървени мостчета разкрива пред вас лабиринт, разположен на различни нива, изпълнени със зеленина и интересна природа. Във въздуха танцуват малки мехурчета, а по земята цъфтят цветя, плачещи с огнени сълзи. Това е светът на сънищата, който малкото момиче Yeesha посещава, преди да изчезне.

Надявам се все още четете това след моето не особено кратко представяне на световете. Но те са наистина изумително красиви и просто не се сдържах да ви опиша първо тях… И като във всяка приказка, подвизите се награждават. И ако още сте с нас, ще научите повече подробности за геймплея и самата игра.

Съжалявам, но красивите принцеси се изчерпаха… 😉

Забележителен е начинът на управление в тази игра. Курсорът ви (може да бъде лява или дясна ръка в зависимост от вашия избор) се използва не само, за да кликате. Когато дърпате ръчка, премествате предмет, или вършите каквото и да е движение, различно от натискане на бутон, трябва да натиснете клавиша на мишката и да завлачите курсора. Това допринася за реализма и придава много приятен облик на играта.

Автентичността на Myst IV лъха от всеки един детайл. От факта, че камерата ви размазва предметите, върху които не е фокусирана и изостря контраста на тези, които са непосредствено пред очите ви. Тя умело мести фокуса непрекъснато дотолкова, че перфектните триизмерни пейзажи се комбинират идеално с образите на истински актьори. А пък където и да кликнете с курсора, се възпроизвежда реалистичен звук, който подсказва върху каква повърхност сте почукали. Перфекционизмът на тази игра е в детайлите. Когато например отворите едно чекмедже, макарата в него леко се търкулва от движението. Клоните, полюшвани от вятъра, птиците, които кацат и чистят перата си – всяка подробност е изпипана просто перфектно. Добавени са дори и неща, които можете да разглеждате просто като допълнение към реализма и всеобхватността на световете, без да са от значение за прогреса ви в играта.

Пъзелите

в Myst IV също са на ниво. И то на едно доста високо ниво на трудност. Определям това като плюс дори и за не толкова рутинираните куестаджии, защото създателите все пак са се погрижили да не се лутате безцелно. Има вградена система за помощ със загадките, която много хитро е разделена на 3 нива, включващи и карта на местността. Всяко от тях ви дава достъп до допълнителни подсказки, водещи към решението. Ако пък нямате нужда от такава помощ, можете спокойно да се насладите на загадките и като си ги решите самостоятелно.

Малко ме подразни фактът, че един от пъзелите, разположени в първия свят (този с лампите). Би трябвало да може да бъде решен още в началото, но дори и когато направите всичко, следвайки инструкциите от една бележка, нищо не се случва, докато не дойде правилният момент. И чак тогава – Voila! Всичко се случва, както пишеше в бележката. Логически погледнато, това е пълна глупост… Реално погледнато обаче е важно за историята на играта и макар малко объркващо, е обстоятелство, което лесно преживях.

Към графата с пъзелите е важно да спомена, че се сдобивате и с един медальон, който ви показва спомените, “заключени” на различни места. Много интересен предмет, който напомня малко на очилата в Darkfall 2 – винаги съм си падала по такива неща. Чрез него разбирате много от историята, което е полезно, тъй като и без това диалозите, които ще проведете в играта, са малко. Имате и друг важен предмет – камерата. С нейна помощ можете да снимате различни следи, които впоследствие ви помагат при решаването на пъзелите.

Но всичко това си има цена и то немалка заглавието излиза на две DVD-та и изисква минимум 3,5 GB за инсталация. Препоръчително е да му отделите 8 GB, за да не чегъртате постоянно по дисковете. Моят съвет е: направете го.

Автор: Лили Стоилова