Might and Magic IX

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2002

С убийствено нетърпение броях месеците, дните и часовете до излизането на тази игра. Не можете да си представите как направо изгарях от желание да зърна най-новата част от любимата си ролева поредица. И ето че съвсем наскоро New World Computing сложиха край на мъките ми и на бял свят се появи, по думите на Jon Van Caneghem, “Най-добрата Might & Magic въобще!”

Приключението е на път да започне

Континентът Риш. Тази земя някога е била е във владенията на Империята Урсаниа. Нейното влияние започнало да се разпростира дори и в най-отдалечените кътчета на материка. Един ден обаче незнаен маг, който се подвизавал под името Верхофин, построил своя кула в отдалечена провинция, близо до центъра на империята, и обявил земята около нея за независима територия. Естествено, това предизвикало негодуванието на амбициозния крал, който на няколко пъти се опитал да изличи постройката от лицето на земята. След множество неуспешни нападения той решил да прибегне към по-крупни мерки. Владетелят изпратил човек, който трябвало да убие Верхофин. Магът обаче успял да хване наемника на време, ядосал се, качил се на върха на кулата си и направил унищожителна магия, която помела половината Урсаниа. Империята успяла да просъществува само още тринадесет години, след което дошъл и нейният залез. Най-малко засегната от Големия катаклизъм (още наричан Катаклизмът на Вехофин) била земята Чедиан. Нейното плодородие започнало постепенно да привлича нови заселници, докато впоследствие не се превърнала в просперираща територия. Тя се разделила между шест клана, всеки от които се управлявал от шест лорда, наречени Jarl. Отношенията им един с друг не били кой знае колко цветущи, тъй като през последните 500 години между тях се водили множество войни за контрол над най-ценния метал на тази земя – Elemental Thyorad (той се обработва изключително лесно и може да поема и най-мощните заклинания). Въпреки че най-накрая из Чедиан се възцарил мир, клановете все още били разединени.

Някъде там, в градче на име Рейвънсфорд банда от приключенци, търсещи слава, битки и богатство, се отправят на път към опасната територия Мендоса. Мощна буря обаче потапя кораба им и ги отвежда на запустял остров. Нищо неподозиращата група изведнъж се оказва в центъра на нещо много по-голямо и по-опасно, отколкото е очаквала. Към земята Чедиан марширува огромната орда на Белдониа, водена от Тамур Ленг, чиято единствена цел е унищожение. Шестте клана обаче поотделно са безсилни срещу нашествениците. Изведнъж съдбата на Чедиан ляга в ръцете на приключенците. Те ще трябва да забравят за Мендоса, да запретнат ръкави, да обединят клановете и да ги поведат срещу атакуващата орда. Естествено, не и без вашата помощ.

Пътят на силата и магията 

Преди да започнете да вършеете из света на M&M IX, ще трябва да генерирате великолепната си четворка. Още тук се забелязва и първата промяна, нанесена в играта, а тя е свързана именно с класовете герои. Може да избирате единствено между боец и initiate. С течение на времето обаче тези герои ще бъдат повишавани в най-различни рангове. Така например боец, след като натрупа малко повече опит и изпълни специален куест, може да избере дали да стане наемник или кръстоносец. Наемникът от своя страна се развива в гладиатор или в наемен убиец, а кръстоносецът в паладин или в рейнджър. Това в най-общи линии е пътят на силата. Пътят на магията функционира по абсолютно същия начин. Ако по време на игра ви хрумне, че искате да направите от своя герой силен маг, специализиран в нападателните заклинания, ще е хубаво да го провъзгласите в scholar, след което ще изберете дали да стане магьосник или лич. Ако пък предпочитате защитни и лекуващи магии, то вашият initate трябва да се развие в лечител, откъдето пък допълнително може да бъде провъзгласен в друид или в свещеник. Вече избрали даден клас, няма връщане назад, така че преценявайте нещата внимателно. След като се спрете над раса (полуорк, елф, човек или джудже), разпределите точките по статистките на героите, изберете по две умения за всеки персонаж и придадете малко по-индивидуализиран вид на групичката си, е време да поемете и по пътя на самото приключение.
Още в самото начало ще започнат да ви засипват

Множеството нововъведения и промени в геймплея

на M&M IX. Някои от тях са за добро, други за лошо. Интересно защо, NWC са решили, че из вашите пътешествия няма да имате нужда от храна за из път. С нейното отсъствие, разработчиците ви позволяват да спите по колкото пъти си искате (и съответно да се лекувате) в най-отдалечените места от градовете, без да се притеснявате, че ще трябва да изприпквате до таверната всеки път, когато останете без хранителни продукти. В това отношение сте доста улеснени. Друг елемент, който присъстваше в последните няколко части на играта, а сега е премахнат, са конюшните, чрез които прекосявахте по-бързо разстоянията от град до град. За щастие поне функцията на корабите не е променена. Може би е сметнато, че е ненужно да има две средства, които да ви превозват експресно от едно място на друго. Също така инвентарът на героите е коренно променен. Екипираните оръжия и брони не се отразяват на външния облик на т.нар “хартиени кукли”, а предметите не са толкова красиви, големи и детайлно изрисувани, колкото бяха в шеста, седма и осма част. Не забелязах да има и някакво ограничение в количеството вещи, които имате възможност да носите със себе си. Невероятно удобна екстра обаче е въвеждането на бутон, чрез който с едно натискане прехвърляте цялото съдържание на даден сандък във вашия инвентар. Безспорно най-досадният елемент в миналите заглавия бе именно безбройното щракане по предметите и прехвърлянето им по джобовете на героите. 
Променен е и начинът, по който вашите хора изучават новите умения. Ако искате да разберете тайните на медитацията или на обезвреждането на капани, ще трябва да намерите из пътя си съответната книга, която да ви просвети в това занимание, или просто да отидете до библиотеката и да си я набавите оттам. В това няма нищо лошо, но защо са нанесени корекции и на самите магии? Според мен системата, в която бяха групирани преди, бе отлична. Сега въздушните, огнените, земните и водните заклинания са обединени в едно умение, наречено elemental, а spirit, mind и body са обобщени просто в spirit. Радвам се все пак, че школите dark и light са почти недокоснати. Изучаването на всички магии е вързано не с едно, а с две от по-горните умения. Така например ако искате да запишете в магическата си книга заклинанието meteor shower, ще трябва да направите своя герой майстор на елементите и експерт в светлите магии. Общият брой на магиите е около 50. Добавени са доста нови и интересни, а много от старите са премахнати. По отношение на всички останали умения, промените са минимални. Нов момент от геймплея обаче са метателните оръжия и възможността да се гмуркате под водата.

Без съмнение деветата сага от поредицата притежава

най-красивата графика досега

С много уговорки обаче давам оценка пет, тъй като единствената разделителна способност, която играта поддържа, е 800×600. Това е доста странно, имайки предвид факта, че енджинът е Litech (познат ни от графични шедьоври като Aliens vs. Predator 2 и No One Lives Forever). Въпреки това вече можем спокойно да стъпваме в магазините както си му е редът. Особено много е наблегнато на интериора както на градовете и сградите, така и на подземията и постройките, които ще трябва да изследвате. Всичко в тях, до последния детайл, е изпипано перфектно. Имам дребни забележки единствено за външния свят, който трябва да прекосявате. В началото е интересен, но впоследствие започва малко да омръзва. Според мен му липсва повече фауна от типа на храсти, цветя, камъчета и т.н. Облаците по небето пък са статични (за разлика от миналите три части).

Както видовете, така и броят на чудовищата, които взимат участие в битки, са силно намалени, тъй като изискванията на играта щяха да се скочат сериозно. За сметка на това пък, те са със значително по-добър изкуствен интелект и са напълно триизмерни и невероятно красиви. Битките не са променени въобще като все още имате възможност да избирате как да ги водите – в реално време или по ходове. Повечето NPC-та, които срещате по пътя, освен че разпространяват клюки и ви помагат да ставате експерти, майстори и гранд майстори в уменията, които владеете, могат да бъдат наемани, като някои от тях дори взимат участие в боя. Те обаче не са особено индивидуализирани и още в началото ще започнете да срещате ужасно познати и повтарящи се физиономии. Въпреки това понякога ставате свидетели на действителни разговори помежду им.

Особено забавен момент от M&M IX е

Срещата ви с вече порасналия Николай Айрънфист,

син на крал Роланд и кралица Катерина. Той е в лек душевен шок от случилото се в неговия свят. Мисли се за крал, не може да възприеме факта, че предишният му дом е унищожен и иска да поведе битка срещу дяволите. Вие обаче така добросъвестно ще изпълните най-съкровеното му желание. Ще му намерите работа в близкия цирк (ако си спомняте в шестата част, невръстният Николай избяга и се скри именно на такова място и задължението да го откриете се падна на вас).
 Музиката никога не е била минус в игрите на NWC. В това отношение M&M IX не прави изключение. Тя се състои от цели седемнадесет парчета като дори можете да избирате как да ги слушате – в аудио- или в mp3 формат. Що се отнася до звуковите ефекти, те не са кой знае колко променени.

Въпреки всичко, аз лично все още не бих се ангажирал с твърденията, че това е най-добрата M&M въобще. Може би унищожението на света, в който се развиваха предишните части на играта, или пък множеството промени в геймплея, ме прави малко скептичен, не знам. На мен лично любимата ми част е седмата, но това по никакъв начин не омаловажава тази игра, която е задължителна за всички фенове на M&M.

Автор: Владимир Тодоров