Medieval: Viking Invasion

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

М-даа, това е един добър експанжън, какво повече може да иска човек. Като се замисля, можеха да не го посвещават на викингите и да го нарекат Bulgarian Invasion и да поемете ролята на Пухи (Хан Аспарух). Но да не издребняваме.

За тези от вас, които не са играли нито една от Total War игрите, ще припомня каква е концепцията им: действието се развива на тактическа карта, като леко напомня огромна партия шах – можете да местите войските с по една територия на ход (година), а във всяка територия строите сгради, поддържащи икономиката и военната ви машина. При сблъсък между две армии се прехвърляте в боен режим, пренасяте се в добре оформен 3D свят и поемате командването на огромни войски, състоящи се в някои случаи от над 1000 войници. Толкова за ретроспекцията, сега да скочим към новите елементи.

Древна Англия, много преди да се зароди каквато и да е идея за държавност. Островът е разделен на 8 отделни владения, всяко със собствен хегемон и желание за окупиране на нови територии. Провинциите са много и малки, а от север нахлува нова опасност – викингите. Целта на експанжъна е да превземете Англия и да унищожите всички останали. Това са смутни времена, никой не дава и пет пари за технологичните открития и разкоша на населението. Затова и опцията за победа по този начин отсъства.

Икономиката

Имайки предвид особения климат на региона, доставките ви на флорини вече се осъществяват по малко по-различен начин. Така например преди строяхте ферми или пазари, за да си докарвате данъци от някоя провинция. Сега системата е доста по-усъвършенствана. Ако местността е заснежена, преди изобщо да построите ферма ще трябва да изчакате 16 години, докато теренът се подготви за нея и се изсекат горите. Оттам нататък, ще трябва и да научите хората си да използват фермите. Така подготовката за развито земеделие отнема доста повечко време. Също така докато стигнете до строеж на форт и крепост, ще трябва да минете през две нови структури. Допълнителни интересни сгради са манастирът и тотемът. Първата генерира по 200 флорина годишно като данъци от миряните, а втората повдига морала и вярата на дадена облат с две единици. Добавени са и няколко специфични за периода сгради, но те са еквивалентни по функция на тези от първата игра.

Войната 

Системата на битките почти не е претърпяла промени. Всъщност самият бой не е мръднал и на йота. Разликата е, че вече преди всяко сражение прозорецът за команди е доста пообновен. Освен стандартните три бутона за атака, автоматично разрешаване на конфликта и отбой, джамът съдържа информация за вашия и вражия генерал, типа и броя войски, с които разполагате, както и подкрепленията, за да можете да правите промени в бойните си редици в последния момент. Запазена е системата за “камък-ножица-хартия”. С други думи – пехотата бие конница, стрелците разпиляват пехотата, конницата намила стрелци и по-лека пехота. Естествено, добавени са няколко нови терена, пресъздаващи скандинавския ландшафт, както и няколко нови метеорологични условия като снежни бури и виелици. Във втория случай стрелите ви не само стават почти неизползваеми, но и ако войската ви трябва да напредва срещу вятъра, скоростта й драстично спада. Добавени са и нови интересни единици (виж карето), което прави битките наистина интригуващи.

Поради периода, в който се развива действието (6-10 век), не очаквайте да разполагате с някакви технологични чудеса, като например барут. Ще трябва да се справяте само с конвенционални войски и то не много добре въоръжени. Ако все още си спомняте как сте превзели Ил дьо Франс с 20 тежко бронирани и въоръжени кавалерии, подкрепяни от аркебузи, оръдия и арбалетчици – то най-добре си избийте този спомен от главата. Тук войските са най-често пехота, а конницата е толкова слаба, че единствената й цел е да разбива рядко срещаните стрелци тук и там.

Друга доста интересна новост е, че генералите ви вече не са безсмъртни. Преди, ако не загинеха в битка, те бяха дарени с вечен живот и младост. Сега не е така, както кралят ви, така и те могат да бъдат покосени от болест или старост и така да изгубите ценен военачалник. Въпреки че сам по себе си генералът не е много корава единица, моралът, който давана войските ви, е безценен. Много рядко две армии застават една срещу друга и се изколват до крак. Понякога дори по-слаба войска може да победи, ако в един хубав момент мотивацията на вразите падне (уморени са, имат много загуби, фланговете им са открити и т.н.) – тогава битката се превръща в гонитба и клане.
 
THE END

Музиката и графиката са същите. Може би така ми се стори, но май теренът е доста подобрен, също и моделите на войниците, които обаче продължават да си изглеждат малко дървени. Саундтракът е леко обогатен и новите мелодии прекрасно пасват на атмосферата на играта. За финал – чудесен експанжън, предлагащ за запалените фенове около две седмици игрово време (разбирайте – при геймене денонощно). Бавно и за удоволствие – така се играе Medieval: Viking Invasion

Автор: Георги Панайотов