Medieval II Total War: Kingdoms

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 окт. 2007

Епохално добра!

В общи линии след всеки Total War у мен продължава да живурка желанието за още игра, което в даден момент води до едно подобаващо зацикляне. За това всеки експанжън се чака с нетърпение. След това обикновено следва кратко разочарование заради съдържанието му, могъщо преглъщане на подготвяното “майната му” и повторно зацикляне. Когато Kingdoms се изтресе, беше бързо, няма и една година от излизането на оригинала. А това очарова приятно. И тъкмо когато си мислех, че ще имаме поредната поизсмукана от пръстите кампания с няколко нови единици (или нови скинове за старите), бях тотално шокиран.

Kingdoms се разпростира на 4 отделни кампании с общо време за изиграване двойно по-голямо от това на Grand Campaign-а в оригинала. А вкарва толкова много промени и нови стратегии, че направо ум да ти зайде. Затова и за първи път отделяме толкова много място за експанжън на стандартна, а не MMO игра.

Тотално различни

Като начало, всяка една от кампаниите е с леко преработени правила и се играе по съвсем различен начин както от останалите три, така и от оригиналната. На базата на избора ви за нация се променя тотално и геймплейният ви модел. Налазването на Йерусалим няма нищо общо със засадите, които се организират из Англия, и е на километри далеч от технологичната борба за надмощие при тевтонците или ордите индианци, изсипващи се върху главите на испанците в Америка.
Във всяка кампания ще получите и няколко героя.

Те са специална генералска единица, различаваща се по скин и по умение от останалите. Ричард Лъвското сърце например, освен че ръководи конница с брутален Charge бонус, може да вдигне морала и да спре всички бягащи войски наведнъж (не само тези в непосредствена близост до него). Героите са реални исторически личности и ще ги получите в съответната година, в която се появяват на историческата сцена. Проблемът е, че си остават и генерали и като такива подлежат на остаряване. А няма по-голяма мъка от това пълководец с едно кило квалификации и 7 звездички да се гътне заради грип на 68 години.

Всяка нация има уникални единици, които, освен че са с най-добри показатели в класа си, имат и с по 2 точки живот (като спартанците в Rome TW). Преработени са всички филмчета, всяка нация си има интро и аутро, а историческите събития оказват огромно влияние върху геймплея. Макар и по-малки от стандартната карта, четирите нови са достатъчно големи и доволно нагъчкани с екшън, за да ви отнемат достатъчно време и да ви дадат достатъчно удовлетворение.

Немският фанатизъм

От край време се разнасям с едно тевтонско орле върху сребърна плочка на врата. За това и автоматично се насочих към кампанията с фанатизираните рицари. Представете си средновековна Европа в периода между втория и третия кръстоносен поход. Великата Римска империя (така де, швабите) вече не са чак толкова велики. Тевтонският рицарски орден се е прибрал от кръстоносната си мисия и представлява най-елитното бойно подразделение в региона. Нещо като спартанците в Древна Елада. За тях няма друг занаят, освен войната. И като такива са удобни за наемници. В случая им е платено да прочистят последната нехристиянска държава – тази на Литва.

В началото на кампанията ще можете да изберете на чия страна да застанете. Дали да поведете Тевтонския орден и да го превърнете в доминантна сила в Европа. Или пък да се настроите паганистично и да видите какво може да се получи с литванците, обградени от врагове. Ако пък смятате, че не ви блазни да сте чука или наковалнята, можете съвсем спокойно да поемете току-що създаденото кралство на Новгород и да проверите дали стрелковата конница е по-ефективна от тежката пехота.

Всяка една от нациите се играе по различен начин. Тевтонците например са адски обвързани с религиозния си фанатизъм. Дори папството им диша праха. Не могат да строят кръчми, камо ли публични домове или други, рушащи морала сгради. За сметка на това на базата на библиотеки и огромни храмове те поддържат дисциплината и реда в селищата си. Икономиката им е базирана на крепости, а не на големи градове. Но като всяка огромна военна машина и те имат нужда от пари, за да поддържат елитните си единици. Затова бързата експанзия е жизненоважна за тях.

Всичко се върти около католицизма и ордена. За да можете да наемете повечето единици, имате нужда от определено количество “вяра” в дадения регион, което ме накара за първи път в живота си да използвам активно поповете в играта. Също така забравете за екзекуцията на пленници и размазването на градовете – лоялността на пълководците ви се генерира от дела, водени от желанието за чест и доблест, не за печалба. Забравете и за наемниците – никой, освен хората от ордена, няма право да се бие под флаговете му. Затова единствените войски, които ще водите, ще бъдат тези, закупени в крепостите ви. В общи линии ако преодолеете първоначалната си финансова криза и се ъпгрейднете достатъчно бързо, ще разполагате с непобедима армия, съставена от най-добрата кавалерия, тежка пехота и копиеносци в играта.

Една Англия не стига

Втората кампания ще ви отведе в родината на Шекспир. Всъщност тя доста напомня предишните два експанжъна – Viking и Barbarian Invasion, съответно за Medieval и Rome TW. Изборът ви се свежда до англичаните, Норвегия, Уелс, Шотландия, Ирландия и викингите. Всеки се бори за контрол над подгизналото от мъгла парче. И се получава доста интересен сблъсък.

Английските фракции, както винаги, разчитат предимно на стрелците си, докато почти нищо не може да спре тумба развилнели се шотландци с огромни двуръки мечове. Викингите пък разполагат с най-добрите единици още от самото начало, но не успеят ли да съкрушат бързо опонентите си, се оказват в небрано лозе, в момента в който ингилизите извадят тежко бронираните си пехотинци.

Само в тази кампания ще видите и средновековния еквивалент на десанта на Нормандия от Втората световна, а ако решите вместо да превземате, да се браните, то се гответе за едни от най-тежките обсади. Изобщо AI-то е нахитряло брутално много и вече не стои кротко, докато си изстреляте де що имате за стреляне по него.

Нов свят, стари муцуни

Третата кампания ни изръшква директно в Америка. В оригиналната игра имахте шанса да се поступате малко с местното население, но сега вече можете да го направите като хората. Интригата се върти около испанците, водени от Кортес и току-що пристигналите френски и английски колонизатори. Целта им е обща – златото на местното население, което от своя страна показва невъзмутимо сребролюбие и афинитет към декорация на храмовете си с европейски черепи.
Резултатът – тоталното меле. Европейците разполагат с барут, броня и конница. Местните си имат само дървени сопи и лъкове за отбрана, но численото превъзходство е на тяхна страна.

Отново технологичният прогрес ви спасява, ако искате да оцелеете и главата ви да си остане на раменете. Ако пък хванете племето на команчите например, трябва да се движите бързо, събирайки от градове и паланки колкото се може по-голяма тумба, с която да спрете нашествениците. Това е кампанията с най-малко чисто нови единици, но пък индианските градове се превземат и управляват по коренно различен начин.

Кръстоносците

В общи линии кръстоносните походи са били приятна сбирка за тумба лумпени, които са имали оправданието на религията да грабят и изнасилват подред де-що падне. В случая целта им е Йерусалим, а нито местните турци и египтяни, още по малко транзитните византийци, са много навити да им се тъпче с железен юмрук по главите.

Мдам – познахте, настава поредното меле, което в същото време е и най-очарователното. Дългите преходи през пустинята, засадите от хашишими и огромните каруци, мъкнещи кръстове, създават съвсем ново усещане за геймплея. Ако играете с някой от кръстоносците, е задължително да сте в съюз. В противен случай ще бъдете затрупани от араби за по-малко от десет хода. Византийците изглеждат най-добра оферта – силно развити в началото селища и голяма армия, но разпокъсаното разположение на градовете им ги прави силно дестабилизирани, да не говорим че хунското нашествие удря първо тях.

И все пак единствено техните гръцки огньове (виж карето) могат да спрат ордите от елитни тежки пехотинци на кръстоносците.
Доста забавна беше и играта с турците. Ако издрапате първите 30-40 години и се ъпгрейднете до оръдия, няма да имате никакви проблеми срещу всички опоненти. Та, в крайна сметка, това е най-добрият експанжън, пускан до сега, за която и да е от Total War игрите.

Автор: Георги Панайотов