Mechwarrior 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Цели три години изминаха от излизането на Mechwarrior 2. През това време верните фенове на поредицата и на легендарната система за игра Battletech на FASA бяха залъгвани с mission pack-а Ghost Bear Legacy, леко подобрени варианти на играта за Windows, откровено боклукчавата стратегия Mechcommander и един patch за 3Dfx под името Titanium Edition, който освен всичко най-нагло беше продаван като нова игра. Естествено вакуумът веднага беше запълнен от конкуренцията и заглавия като Heavy Gear пожънаха сериозен успех. Само преди 2 месеца феновете на гигантските бойни машини бяха зарадвани и от Starsiege, която предизвика  заслужено възхищение сред геймърите. Сега обаче
оригиналът се завръща с гръм и трясък!

Първото, което се набива на очи, е, че Mechwarrior 3 не се прави от Activision, които бяха автори на първите 2 части. Междувременно FASA решиха да дадат правата за компютърните Battletech игри на Microprose, които определено не са се изложили.

Действието отново се развива в 31 век и човечеството за пореден път води война на живот и смърт. Основните оръжия са гигантските BattleMechs – огромни бронирани машини за унищожение, които се управляват от най-елитните пилоти в галактиката. През 3058 г. враждуващите фракции от Inner Sphere разбират, че непрекъснатите дребни ежби само ги правят лесна плячка за агресивните кланове и решават, обединени от грозящата опасност, да прекратят всички конфликти помежду си. Те възраждат старата република Star League и сплотяват усилията си, за да се справят с могъщия клан Smoke Jaguar, който е започнал сериозно да застрашава не само тяхното господство над галактиката, но и самата планета Земя. Изненадващият ход на обединените сили на Star League се оказва успешен и само 2 години по-късно съюзническата армия триумфално нахлува в столицата на Smoke Jaguar на планетата Huntress. С това обаче смъртоносният конфликт не свършва. Остатъците от някога голямата войска на победения клан се групират на планетата Tranquil, където под командването на генерал Corbin започват да подготвят ответен удар. Предварителното разузнаване сочи, че на Tranquil все още няма кой знае какви сериозни военни части и затова съюзниците решават да форсират събитията и пращат малък ударен отряд, за да разгромят силите на Corbin преди той да е успял да организира съпротивата. Бойните кораби Blackhammer и Eclipse слизат в ниска орбита около Tranquil и подготвят началото на операция “Damocles”, която окончателно трябва да ликвидира Smoke Jaguar. Инвазията обаче не протича според очакванията. По време на десанта Blackhammer и Eclipse са нападнати, а голяма част от експедиционния корпус е унищожена още преди да успее да кацне на повърхността на планетата. Оказва се, че съюзниците жестоко са подценили армията на Corbin и вие поемате неблагодарната роля на пилот на един от малкото оцелели BattleMechs.
Задачата, разбира се, е да доведете операция “Damocles” до успешен край. Проблемът е, че контактът с корабите в орбита е прекъснат и нямате никаква представа дали и други освен вас са успели да се спасят и да кацнат на Tranquil, която, както се оказва, противно на името си не е никак спокойна планета 🙂 Това неочаквано развитие налага известни промени в предварителните планове още повече, че и съпротивата на Smoke Jaguar се оказва значително над прогнозираното. Тук започва и самата игра. В соловата кампания ще трябва да разберете какво, по дяволите, се е случило, защо разузнаването е подало грешна информация, освен това ще трябва да се преборите и с могъщия противник, който вместо лесна плячка се оказва доста добре подготвен за вашето пристигане. Преди да се впуснете в битки със Smoke Jaguar на Tranquil обаче е задължително да преминете през тренировъчните мисии. Иначе рискувате да попаднете като мен в глупавото положение още на трета мисия примерно да знаете идеално какво точно трябва да се направи, но да нямате никаква идея с кои точно hotkey става това 🙂 Като добавите към това и невъзможността да се записвате по време на отделните мисии, става ясно, че при такова недоглеждане следва преиграване и отново тежки битки с вече познати противници. След малко досадните тренировки с един надут инструктор обаче започва истинско удоволствие.
Кампанията е интересно направена и въпреки почти пълното отсъствие на филмчета (грандиозното интро е едно от малкото изключения) създава страхотно настроение за игра. Та след като изслушате мъдрите указания на дежурния офицер относно нерадостната ситуация на Tranquil се качвате на вашия BattleMech и екшънът започва. В най-буквалния смисъл. Въпреки че официално се води симулатор

Mechwarrior 3 е чистокръвен 3D-екшън

– и то един от най-добрите! Това, което се появява на екрана след пускането на играта, е забележителна гледка. Програмистите са се постарали да изтискат максимума от наличния хардуер. В графично отношение играта е най-меко казано впечатляваща. Откритите пространства са действително огромни, а противниковите BattleMechs са изобразени с невероятен детайл. Същото важи и за вашата собствена машина. Още при първата тренировъчна мисия добих илюзията, че действително седя в гигантска бойна машина и стрелям с мощни ракети и унищожителни лазери. Екранът се тресе при всяко движение на 500-тонното метално чудовище, движенията са съответно тромави, времето за засилване и спирачният път – реалистично дълги, а звуковият фон не се нуждае от коментар – със съответната 3D-звукова карта той просто е перфектен. Особено чувството за величие и неуязвимост, когато безцеремонно стъпквате някой танк или групичка вражески пехотинци и гледате техните нещастни опити да разрушат машината ви с жалки картечници или малки противотанкови ракети, е неописуемо. Добри думи могат да се кажат и за изкуствения интелект. Управляваните от компютъра Mech-ове особено на по-високите нива на трудност се държат досущ като истински хора и могат да превърнат мисията ви на Tranquil в кошмарно преживяване. Дори на най-ниската степен на трудност обаче ви чакат сериозни предизвикателства и без внимателно разпределение на мунициите и грижливо планиране на всяка стъпка съвсем скоро ще приключите кариерата си в гробищата. Това добавя известен стратегически елемент към играта и я отделя от камарата безцелни и безмозъчни кланета, които масово се предлагат на геймърите през последните 1-2 години. Интересно хрумване в това отношение и възможността да използвате останките от победените противникови машини за upgrade на собствените оръжия. Това допълнително мотивира да откриете и унищожите дори вражески единици, които не са задължителни за успешното приключване на съответната акция. След всяка мисия ще видите какво сте успели да плячкосате от врага.
Естествено изкушението да екипирате вашия Mech с 10 лазера и стотина ракети още в началото е голямо, но трябва да имате предвид, че всеки тон желязо в повече нарушава сериозно вашата и без това не особено добра маневреност и без наличието на допълнителни двигатели ви превръща в идеална мишена за силите на Smoke Jaguar.  Така че скоро става наложително сериозно да се мисли върху баланса между по-тежката броня и по-мощните оръжия и възможността все пак да се придвижвате с приемлива скорост из местността. Трябва да се обърне внимание и на лъчевите оръжия. На пръв поглед те са особено атрактивни, защото са изключително мощни, а и не се нуждаят от ценни и тежки муниции. За съжаление, при всеки изстрел лазерите генерират топлина и ако не внимавате и не разполагате със съответните охладителни системи, рискувате в разгара на съдбоносна битка вашият бордов компютър просто да изключи всички системи поради прегряване. Едва ли е необходимо да разяснявам надълго и нашироко какво следва, ако точно в този момент ви преследват два тежко въоръжени вражески Mech-a 🙂

След като заличите клана Smoke Jaguar от лицето на Вселената ви остават две възможности. Да чакате излизането на вече обявения от Microprose mission pack или да се пуснете в multiplayer варианта на Mechwarrior 3. Ако не разполагате с локална мрежа, можете да пробвате така наречения Instant Action, който не е нищо друго освен добре познатия на всички botmatch. Истинското парти обаче настъпва при мрежовата игра.

Mechwarrior 3 e идеален за multiplayer

Авторите са се погрижили да задоволят и най-претенциозните геймъри с това отношение. Предлагат се всички възможни варианти на своеобразния MechMatch (всеки срещу всеки или отборно). Най-голямата веселба обаче е възможността да си конфигурирате индивидуално вашия Mech според личните предпочитания. Има модели с по-голямо тегло и въоръжение и съответно по-ниска скорост и лоша маневреност. Можете да се спрете и на супербърз Minimech, но тогава пък ще трябва да се откажете от ракети и тежки лазери. Ако пък не си харесате нито един от готовите модели, можете да отделите някоя и друга минута в така наречения Mechlab, където от наличните шасита, брони, оръжия и друг хардуер може да си сглобите вашия любим Mech и след това веднага да го пробвате в действие срещу вашите приятели. Това гарантира разнообразие в игрите, защото, за разлика от Quake II, всеки участник в мелето разполага със съвсем различни оръжия брони и т.н., а и при всяка нова партия участниците могат да се явят с коренно различни машини. Така стават възможни тактики, които са немислими при другите 3D-екшъни, където предварително идеално знаете какво могат оръжията на другите и изненадите са почти невъзможни.

Най-накрая и няколко думи за системните изисквания. Официално те са обявени като P166 с 32 MB RAM. Истината е, че с такава конфигурация вероятно ще можете да стартирате играта и може би дори да играете, ако изключите всички детайли. В такъв вид обаче Mechwarrior 3 е много далеч от графичната прелест, която ви очаква с по-мощна машина и голяма част от превъзходната атмосфера на играта просто изчезва. Така че ако сериозно мислите да играете Mechwarrior 3, е просто задължително да разполагате с Pentium II и добър 3D-ускорител.

Автор: Никола Дърпатов