Master of Orion 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Колкото и неприятно сложно да изглежда, Master of Orion 3 (MOO 3) e една съвсем нормална стратегия. Комплектът от условия, нужни за преборването й, не е никак внушителен. В основата си всичко опира до старите класики в жанра, многото свободно време и част от следващите няколко реда.

Подготовка и раси

Още преди изначалния ход на всяко начинание в MOO 3 ще трябва да решите до каква степен сте склонни да измъчвате невинната си личност. Два от най-ключовите елемента, на които е необходимо да се спрете, са броят на страните и големината и формата на галактиката. Отделните звездни скупчвания си имат свои особености. Cluster-ите са по-сбити докато “раменните” са значително по-разсеяни. В общи линии, ако си изберете нещо сгъчкано и претрупано с разумни форми, ще разполагате с по-интензивно действие. И обратното. Ако вземете една по-разпиляна част от вселената и по-малко народности, ще джиткате значително по-отпуснато. Първият ви контакт с някой от останалите играещи може да настъпи далеч след началното развитие на империята. 

Друг момент от изключителна важност при първоначалната подготовка е и расата, с която ще играете. Отделните варианти притежават както предимства, така и недостатъци. Ако сте решили да се превръщате в адванс юзъри е добре да обръщате внимание на подобни детайли. Личната любов на моя милост (от множество подобни игри) и тук са видовете с наклонности към технологиите и войната (дипломацията). Ако на подобно чудо се дадат малко повече точки за развитие на науката, би могло да се стигне до приятно лидерство в “културно” отношение. На по-късен етап този напредък може да се използва с пълна сила в комплект с второто предимство на расата. Друг тип създания, които биха могли да свършат хубава работа, са тези с добра приспособимост към планетите. Например Silicoid. Те са особено способни в организирането на зловредните светове. Допълнителен плюс е, че изхранването им няма отношение към органичната материя. Единственото, от което се нуждаят, са достатъчно минерали. Минусът на невъглеродните форми на живот е, че не разполагат с някои от най-популярните външни министерства.
Иначе, ако не харесате нито една от предложените страни, изменете някоя от наличните или просто измислете нещо качествено ново.

Начало

Един от ключовите моменти в първите ходове на играта е изследването на съседните системи и по възможност – тяхната колонизация. Практически всички други начинания могат да минат временно на задна линия. Номерът е, че колкото и злонамерени съседи да имате, шансът да развият армия, която да ви ръшне граничат към абсолютната нула. По принцип в началото на действието се тръгва с един колонизационен кораб и два разузнавача. Би било добре и трите да се изпратят в различни посоки. Второто, което можете да направите, е да наглеждате производството на планетата майка. В първите ходове нямате изявена нужда от нищо друго освен от кораби за завземане на необитаемите светове.

Колонизация

Неприятен момент при заселването на планетите е, че колонии се основават единствено при наличието на достатъчно количество преселници. Новото “поселение” става активно при условие, че достигне една пълна популационна точка. Добре е да се знае, че две приятелски цивилизации могат да кацнат на една и съща планета по времето на един ход. Светът се обявява в полза на онази страна, която е довела повече колонисти. Има и още една закачка, на която трябва да се обърне внимание. Червените и жълтите планети могат да изискат по-голямо количество човечета за основаването на колония.

Не на последно място, освен на вида на звездното тяло задължително обръщайте внимание и на неговите особености Част от бонусите са с положително значение, а останалите имат отрицателно. Обикновено имената на чудесата са достатъчно красноречиви, тъй че бихте могли да се сетите коя от системите на колониите ви ще бъде засегната. Интересно е, че освен с колониални кораби можете да основете ново поселение и с outpost ship. Машините от типа носят едва четвърт популационна точка и растежът им след кацане е бавен. Нещото, за което са много изгодни, е запазването на някоя планета. Заплютият от вас свят ще бъде избягван от всички приятелски и неутрални страни.

AI

Изкуственият интелект в MOO 3 e вмъкнат на множество места. Качеството му е достатъчно високо. Ако не страдате от някаква мазохистична нотка, би трябвало да оставите по-фините операции на негова милост.
Микромениджмънтът е възможен, но и силно непрепоръчителен. Номерът е в това, че докато в началото на играта бихте изразходвали няколко минути за бюрократщина, то към края (с развитието на империята) ще се изправите пред “неколкочасови” ходове.

Технология

За разлика от някои игри тук има отделни технологични дървета. Силите се насочват към развитието на даден клон, а не върху нещо специфично. Един от възможните сценарии на развитие е следният. Първоначално усилията се разпределят към развитието на свързаните с корабите части: двигатели, компютри, оръжие. По-бързи и мощни машини биха могли да дадат не малко предимство и да осигурят развитието на поне един малък блицкриг в началото на играта. В последствие разработката на технологиите може да се остави на едно балансирано равнище. Макар че, ако много-много не ви е грижа за населението и икономиката, може да продължите с форсираното развитие на техниката. Ако пък ви мързи, а съседите разполагат с достатъчно добро ниво на наука, бихте могли да прибегнете и до малко дипломация и шпионаж. В случай че се чудите как да се справите с досадните чужди агенти, просто наберете свои 007 и ги оставете без задачи. Тези герои не почиват, а се включват директно в контрашпионажа. Възможен вариант спрямо по-слабите страни, дръзнали да ви пратят някои а ла Щирлиц, е и малка заплашителна нота.

Бъдете сигурни в едно. В момента, в който дръпнете напред, останалите страни ще увеличат агентурните си атаки. Ако пък искате да сте напълно готови, е препоръчително да наберете шпиони от всички възможни видове. При това започнете с вербовката още от първите десетина хода.

Правителство

Подобно на много стратегии, и в MOO 3 управленческият тип има пряко въздействие. В началото на играта всяка една от расите, в зависимост от особеностите си, разполага с определен вид правителство. Развитието на науката може да разкрие и останалите. Вариантите са общо десет. Те се разделят в три категории. ABSOLUTIST SERIES включва: Despotism, Monarchy, Oligarchy, Constitutional Monarchy. Вторите са REPRESENTATIVE SERIES: Corporate, Democracy, Parliamentary, Republicanism. Третите са COLLECTIVIST SERIES: Hive и Unification. С малки вариации първата група дава режими на управление, в които военните и индустрията получават плюсчетата докато изследванията и земеделието изостават. При втория общ модел побутването е главно откъм страна на производството и аграрната част. Последните две форми дават общества, в които индивидът е готов да се жертва безпрекословно за благото. Резултатът е сравнително силна икономика и военна политика.

Като цяло отрицателните страни на по-централизираните водачества са евентуалният повишен риск от корупция. При по-свободните общества пък жителите придобиват в по-голяма степен лошия навик за “изразяване” на личното си мнение. Може да се каже, че няма перфектен вариант.
По-добре пробвайте всичко и установете кое би ви паснало най-добре.  
Имайте предвид, че смяната на правителствения модел води до понижение на “щастието”. По подобие на Civilization III може да се стигне до временен блокаж на империята. Често вариантите на управление се сменят за период от пет до десет хода. Следователно извършвайте превратите единствено при условие, че сте в мирна фаза, без наличието на някакви особено важни начинания. Би ви помогнала поредица от стъпки (пример: понижение на данъците), които да вдигнат веселието в момента преди революцията.

Армия

Дизайнът на нови кораби е от първостепенно значение. При всяко нововъведение – било то компютър, двигател или оръжие – е желателно да променяте някоя от вече готовите схеми и да затривате по-старите. Новите машини, особено тези с по-силно задвижване и пуцала, са определено забележими по време на битки. Добре е на по-късни етапи, когато се разполага с по-модерно производство, да се прибягва до строителството на разнообразно въоръжени звездолети. Това, което е характерно за MOO 3, e, че отделните класове кораби имат различно поведение по време на битки. Жизненоважно е да обърнете внимание на факта, че звездните кораби могат да отстъпват докато системните се бият до край. Лошото на някои от новите дизайни е, че не всички планети биха могли да ги произвеждат. За да функционира напълно една корабостроителна индустрия, планетите трябва да разполагат с: Basic Systems Module, Space Environment Module, Matter Conversion Module, Materials Processor, Automated Assembly Module, Project Management Systems, Societal Workplace Modulе, Orbital Access Module, Space Dock Extension и Military Design Center. Друга особеност е, че след евентуалния строеж трябва да се реши дали да активирате кораба. Ако нямате нужда, не създавайте бойни групи, а оставете корабите на док. Действащите машини взимат значително повече от бюджета в сравнение със замразените.

По отношение на битките е необходимо да обърнете повече внимание на наземните баталии. Интересна опция е Collateral Damage. Тя определя доколко войниците ще пазят околните сгради и местните цивилни. Ако тръгнете да се биете за планета, която ви интересува, е силно препоръчително да сложите опцията на low.

Дипломация

Новите тенденции за “мирна” победа се срещат и тук. Но докато класическите схемите са малко или повече дървени, в модела на MOO 3 има някои забавни и добре работещи неща. Едно от тях е тонът, с който водите дипломатическите преговори. Нужно е да се внимава за обръщенията – дали са сърдити, весели или безразлични. Колкото и да не си личи, всички раси обръщат внимание на отношението. Препоръчително е да приемате всички чужди предложения (стига, естествено, да са достатъчно разумни). За съжаление натрупването на няколко отказа могат да влошат настроението на почти всяка цивилизация. Лошото е, че твърде често се прибягва до войни. Дори и най-малко засегнатата раса би могла да реагира твърде невротично.

Край

Единственото, което може да се препоръча за финал, е да играете по-често на малки карти със среден брой противници. При този тип игри (както и при повечето други) всичко си идва с практиката. Колкото повече часове навъртите, толкова по-добре ще бъде за стратегическите ви напъни…

Автор: Сергей Ганчев