Mass Effect

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 авг. 2008

Mass Effect е велика! След три превъртания всяка нова игра е различна и откривам в нея неща, които съм пропуснал – било заради диалозите и решенията, които съм взел или пък заради планетите, които съм посетил. Ако пък искате да имате 100% изпълнени постижения (achievements) три е минимумът на превъртанията, които ви трябват. Да не говорим, че всеки път се отключват умения, които да приложите към създаването на нов персонаж и да накарате адепта си например да специализира в тежки стрелкови оръжия, без да прави компромис с телекенитичните си сили.

След като изиграете Mass Effect на ниво на трудност Normal, ви съветвам да тествате и останалите 3: Veteran, Hardcore и Insanity. Освен че внасят нова тръпка (лесните игри доскучават), те са ви нужни, за да отключите всички допълнителни бонуси. За всяко едно от тях ще имате нужда и от правилната група от спътници. Тя ще бъде съобразена със стила ви на игра, но все пак трябва да сте сигурни, че ще имате достъп до всичко. Ето три примерни конфигурации, които ще ви гарантират и отключването на условието “Изиграй 70% от играта с дадена раса”:

Трудност: Veteran
Shepard – Soldier, за танк и щети
Tali – отваряне на ключалки
Kaiden – biotics

Трудност: Hardcore
Shepard – Engineer+оръжейна специализация по избор – ключалки
Wrex – Танк/щети
Liara – biotics

Трудност: Insanity
Shepard – Adept+оръжейна специализация по избор
Ashley – Танк/щети
Garrus – ключалки

В играта има прекалено много достижения, за да се спираме на всяко едно от тях поотделно (а и можете да ги видите от менюто на играта). Всяко едно от тях има пасивни и активни бонуси (повече щети, щитове, издръжливост, отключване на таланти за класове, които по принцип не разполагат с тях и т.н.). Но един определен achievement има пряко влияние на end-game-a.

Rich – трябва да съберете 1 000 000 кредита. Вкарайте максимум точки на Intimidate таланта, ако отивате към Renegade имиджа. След това обирайте всичко по нивото (не е нужно да преравяте всеки труп в момента, в който натиснете бутона за инвентара [I] ще съберете всичко, паднало до момента на картата) и го продавайте, като луди. В крайна сметка ще ви се отключи сет от спектърски оръжия, които да закупите от офиса на C-Sec и продавача на борда на Normandy. Това са безпрецедентно най-добрите пушкала в играта, всяко от които има 3 слота за ъпгрейди. Събраната сума би трябвало да ви стигне, да закупите сета. А и не е голям проблем да не ползвате търговците, тъй като почти всичко пада, като дроп от сандъци и повалени врагове.

Бързи съвети

Преди да разкостим трите основни професии в Mass Effect нека на бързо се спрем на някои от основните геймплей механики в нея. Ще започнем с ъпгрейдите. Помнете какво и как сте забърсали по пътя и не шиткайте всичко на продавачите. Някои добри подобрения за оръжията и броните се срещат само в първата третина на играта и след това стават трудни за набавяне. Най-добрите пушкала имат по три слота за подобрения и достатъчно добри характеристики, за да преглътнат недостатъците на някои от модификациите. Сменяйте ги по време на битка – безсмислено е да дупчите тежките Geth солджъри с куршуми, нанасящи 30% повече щети на биологични създания. Не забравяйте гранатите си. На високите нива на трудност издръжливостта на опонентите се покачва драстично и замразяващият им ъпгрейд става в пъти по-полезен от тези добавящи щети.

Внимавайте с талантите, не ги разхвърляйте напосоки. Дори содлжърът няма нужда от пълно умение в две оръжия, така че всяка точка, вкарана след мах-ването на едно пушкало в друго, е просто лукс. Ако не можете да стигнете до опорна точка в някое от талантите дървета (отключва ново умение), то по-добре запазете точките си до следващия level up.

Подбирайте внимателно екипа си. ВИНАГИ имате нужда от инженер да хаква разни неща и бионик заради специалните му умения. Три солджъра въоръжени до зъби са силни само в първите 20 секунди на боя, ако след тях има още живи врагове, става лошо. Свикнете със системата за прикритие – улеснява боя неимоверно, особено в комбинация със специалните умения. Изисква малко повече умение бързо да подреждате екипа си на правилните позиции.

Mako е супер щура машинка – има 99% проходимост, а кекавата му картечница се компенсира от силното му оръдие, което мели пехота всякаква и минава през щитове. За по-големи цели обаче трябва да нанасяте директни попадения за най-добър резултат. Освен това можете да прескачате най-опасните за бронята му оръжия – ракетите. Zoom опцията му пък ви дава доста добро преимущество пред лошковците, ако се намирате на равен терен, уви повечето планети просто не са такива. С Mako ще се сблъскате срещу няколко Random boss-a (подземните, в стил Dune червеи). Тези битки са изключително лесни – просто не спирайте да скачате и да се движите, като в същото време не спирате да стреляте. Освен ако играта не позволява друго решение, е безсмислено да слизате от него и да се водите престрелките с персонажа си.

Перфектният герой

Първият ви Shepard е невъзможно да стане най-силният ви персонаж. Това се дължи на факта, че при стартово изиграване левъл таванът е нисък и разполагате само с базисните за всеки клас скилове. Новотключените умения пък могат да бъдат добавяни само към нови персонажи, така всеки следващ герой е по-силен от първия. По всяко време обаче можете да преиграете играта с вече създаден персонаж, запазвайки всичките му таланти и умения. Веднъж разпределена точка за талант, не може да бъде върната обратно. Така че след първото изиграване махнете опцията за автонагласяне както на героя си, така и на компадретата му.

При отключването на нови умения помнете, че тези, свързани с оръжия, са в общи линии най-безполезните, докато силите lift, electronics, decryption, barrier и т.н. генерално променят стила на игра. В средата на играта ви се предлага опция за специализация и доразвиване на класа, който сте избрали. Ще направим поглед на 4-те най-адекватни класове, с които можете да играете на високи нива на трудност.

Adept

Адептите са с най-слаба броня и кекави бойни умения, но правилно употребени могат да се се справят с много врагове наведнъж. Добавете към специализацията им с пистолети и такава за щурмови карабини и ще сте царе. Адептът може да специализира между Bastion и Nemesis субкласове. Bastion Adepts са по-полезни на високите нива на трудност, тъй като дори един куршум може да бъде смъртоносен за него, а този профил му позволява да контролира ситуацията и да не допусне да се стигне до него. Бонусите на двете специализации са:

Bastion Adept:
– Бонус към продължителността на Barrier, бързо презареждане на уменията и бонус към щитовете
– Бързо презареждане на Biotic уменията
– Бързо презареждане на Stasis, нанася щети на враговете, на които е използван

Nemesis Adept:
– Бонус към продължителността на Biotic уменията
– Уевеличаване на щетите и радиуса на Lift
– Повече щети за Throw
– Повече щети и радиус на Warp

Бонусът към Barrier на Bastion адептите им дава най-важното преимущество – защита. А намаляването на времето за презареждане на уменията им помага за перманентен контрол над враговете. Колкото и добре да е екипиран танкът в групата ви – ИИ-то на лошите ви смята за първостепенна цел.
Nemesis адептите са подходящи за игра на ниско или нормално ниво на трудност, в което враговете нямат тонове живот и бонусът към щетите на уменията им наистина има значение.

Най-добра специализация: Bastion Adept
Най-добро умение: Electronics
Най-добро допълнително умения: Hacking

Electronics: Добавя към защитата на адепта и го спасява от снайперисти и ракети, заради пасивния бонус към щитовете. Освен това с него ще можете да премахвате щитовете на опонентите си.
Hacking: Чудесно за справяне с geth противници, които са резистентни към уменията на адепта, както и със защитни кули.

Soldier

Солджърът е добър за всяко преиграване, но отключва най-малко допълнителни умения. Ако го използвате за последния си герой, е възможно да ви стане прекалено лесно от един момент. Войниците специализират в:

Commando Soldier:
– Умението Assassination презарежда по-бързо
– Умението Immunity презарежда по-бързо
– Умението Marksman презарежда по-бързо
– Пасивен бонус към щетите

Shock Trooper Soldier:
– Умението Adrenaline Burst презарежда по-бързо
– Умението Immunity презарежда по-бързо
– Пасивен бонус към здравето

Всеки солджър по принцип е тежко брониран и може да поеме солидно количество болка, за това Командото на пръв поглед изглежда перфектният избор заради огромните му щети, но доста от битките са на къси дистанции, а той блести при употребата на снайпера и пистолета. Затова щурмовакът е по-полезен за групата, тъй като може да влезе в битка, компенсирайки по-леките си щети с по-честата употреба на специални умения. Увеличената му издръжливост на болка пък ви дава повече гъвкавост в промяната на стратегиите в средата на битката, тъй като просто може да оцелее, докато поема огъня, пазейки съекипниците си.

Най-добра специализация: Shock Trooper Soldier
Най-добри умения: Electronics, Lift
Най-добри допълнителни умения: Barrier, Singularity

Electronics: Бонус към щитовете, маха щитовете на врага, поправя транспортьора Mako и помага в събирането на артефакти – това умение прави чудеса със солджъра.
Lift: Също много добре пасващо към стила на игра на войника умение. С него може да контролира ситуациите по-добре, избирайки с кои опоненти да се бие.
Barrier: Най-големият проблем на това умение е, че добавя единствено към защитата на войника, но Shock Trooper с barrier е възможно най-“потентният” танк в играта.
Singularity: Добра добавка към Lift, но не и жизненоважно за солджъра умение. Част от враговете не могат да бъдат контролирани с него, но пък подлежат на Lift и вице верса. Освен това ефектът му понякога подлежи на произволни изблици на енергия, добавящи към хаоса на битката, вместо да поставя нещата под контрол.

Engineer

Инженерите са интересен клас, който може да дебъф-ва враговете (оръжия и щитове), да нанася доста щети за кратко време и въпреки че могат да специализират основно в пистолети, след като свалят защитата на опонентите си, ги повалят с няколко изстрела. Слабостта им е бронята и продължителните битки, което ще изпитате, изправяйки се срещу босовете в играта. Класа специализира в:

Medic Engineer:
– Бонус към силата и презареждането на First Aid умението, дава имунитет към токсини и съживява падналите в боя другари
– Бонус към щетите и презареждането на Neural Shock

Operative Engineert:
– Бонус към Damping
– Бонус към щетите, радиуса, свалянето на щитовете и презареждането на Overload
– Бонус към нормалните и over time щети, радиуса и презареждането на Sabotage

Медиците са с най-силна поддържаща роля, лекувайки раните на останалите в екипа, стоейки зад прикритие. С Neural shock бонусите пък блестят срещу органични опоненти, вкарвайки ги в пълен амок. Идеален избор за по-дефанзивно настроените. Operative engineer-ите от своя страна могат перманентно да дебъфват враговете, а в промеждутъците да ги засипват с тонове от щети. И двамата обаче не трябва да се задържат дълго време на предните огневи линии.

Най-добра специализация: Няма и двете са равни по сила
Най-добро умение: Barrier, Lift
Най-добро допълнително умение: Singularity

При инженера изборът на умения е като при солджъра. Barrier дава допълнителна защита, а увеличава способността му за контрол над ситуациите. Ако използвате и Singularity, драстично ще качите бойните му умения.

Infiltrator

Инфилтраторите са микс от дебъф и щети, които, правилно употребени, правят играта много лесна, но изпуснете ли първоначалната си засилка и влезете ли в дълга битка, нещата стават сложни. Спецове на боя от дълго разстояние, което ги прави перфектни за раздаване на overload и sabotage, без да поемат куршуми. Те са може би и най-чистите снайперисти (тъй като снайпериращ солджър в тежка броня някакси си губи идеята) и могат да специализират в.

Commando Infiltrator:
– Умението Assassination презарежда по-бързо
– Умението Immunity презарежда по-бързо
– Умението Marksman презарежда по-бързо
– Пасивен бонус към щетите

Operative Infiltrator:
– Бонус към Damping
– Бонус към щетите, радиуса, свалянето на щитовете и презареждането на Overload
– Бонус към нормалните и over time щети, радиуса и презареждането на Sabotage

Commando инфилтраторите дават това, от което класът има най-голяма нужда – повече щети. Пасивният бонус, подкрепен от подобрените умения са жизненоважни за ролята. Бонусите на оперативните инфилтратори са ок в началните нива на трудност, но при по-високите губят ефективността си заради завишената издръжливост на враговете.
Най-добра специализация: Commando Infiltrator
Най-добро умение: Lift
Най-добро допълнително умение: Barrier, Throw

Quasar

Quasar е сравнително лесна хазартна игра, но е леко объркваща за схващане. Получавате някакво число, към което можете да добавяте число от 4 до 7 или от 1 до 8 на случаен принцип. Минете ли общ сбор на числата от 15, можете да прецените дали да добавите още или да си получите наградата. Номерът е сборът на цифрите да не надскочи 20, което пък е и най-голямата награда.
Най-голяма е офертата да се докопате до числото 13-14. Така, ако добавите 4-7, просто е сигурно, че можете само да спечелите (17-20) и то добри пари. Ако сте се заковали между 9-12, трябва да се опитате да се докопате до златната 14-ка, но нацелите ли 15-16, става гадно.

Автор: Георги Панайотов