Mafia II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 19 апр. 2009

Едва ли има уважаващ себе си геймър, който да не е играл или поне чувал за Mafia: The City of Lost Heaven. Издадена през вече далечната 2002 г., Mafia се превърна в незабавна класика. Тя разказа историята на Томи Анджело и проследи неговия възход от обикновен шофьор на такси до върховете на организираната престъпност. Когато играта най-сетне завърши със сцена, показваща убийството на главния герой, геймърите веднага си зададоха два въпроса – как е възможно да се направи толкова добра игра и ще има ли тя продължение?

Отговорът на първия въпрос е очевиден – с много усилия и въображение. Оригиналната Mafia бе издадена само година, след като Grand Theft Auto III взриви индустрията с успешната концепция за отворен свят и неограничено движение на героите. На свой ред Mafia успя категорично да се открои след последвалата GTA клонинг мания като съчета свобода на действие с интересна история, която държеше геймърите приковани към монитора до последно. Там, където други заглавия плахо се опитаха – и провалиха с гръм и трясък – Mafia смело влезе през широко отворената от GTA III врата и завинаги остана в историята на гейминга.

Отговорът на втория въпрос

След успеха на Mafia въпросът кога да очакваме нейното продължение, изглеждаше по-скоро реторичен. Вместо това обаче проектът за втората част на играта мина през поредица от забавяния, очевидно фалшиви съобщения за неговото спиране и много неяснота. През август 2007 г. най-сетне бе обявено, че дългоочакваната Mafia ІІ ще се появи на пазара през 2009 г. Оттогава като че ли нещата се изясниха и постепенно започна да се появява повече и по-достоверна информация.

Стара българска народна мъдрост гласи, че хубавите неща стават бавно и в това има доста истина. Процесът по създаването на Mafia ІІ определено не бе гладък и кратък път. Най-напред чешкият създател на оригиналната игра Illusion Softworks стана подразделение на 2K Games и прие името 2K Czech. Американската компания-майка вложи доста средства в новото студио и по проекта за Mafia ІІ започнаха работа повече от 120 програмисти. На свой ред те се ангажираха със създаването на игра за три отделни платформи – PC, PS3 и XBOX 360 – така че да се избегнат проблемите, които имаше при портването на оригиналната Mafia за конзоли. Последвалите мащабни разработки преминаха през иглени уши, за да се стигне до краткото и ясно твърдение – да, Mafia II ще има и тя ще надмине и най-смелите ви очаквания!

По-интересно от холивудски сценарий

Обичате ли филми като „Недосегаемите” и „Добри момчета”? А интересувате ли се от историята на прочути гангстери като Ал Капоне и Лъки Лучияно? Ако отговорът ви е „да”, то значи Mafia е вашата игра. Освен с динамичен геймплей първата Mafia блестеше и с оригинална история, интересни персонажи и много обрати в сюжета. В нея геймърите поеха контрола над Томи Анджело, който направи шеметна кариера в подземния свят, за да завърши безславно земния си път на моравата пред собствената си къща. Mafia ІІ обещава също толкова интересен сценарий, но пресъздаден с още по-тъмни и реалистични краски. Този път тя ще проследи живота на Вито Скалета, син на сицилиански емигранти, който се забърква в тежката следвоенна американска действителност.

Подобно на много емигрантски деца, Вито израства на улицата и от малък има неприятности със закона. Когато веднъж нещата се объркват след неуспешен обир, той е изправен пред неприятна алтернатива – престой в затвора или военна служба в американската армия, която по това време започва своето участие във Втората световна война. Вито предвидливо преценява, че има по-голям шанс да оцелее на бойното поле и избира армията. Когато войната свършва, той се връща в Щатите и отново трябва да започне от нулата. Именно това е моментът, в който започва играта.

Вече нееднократно бе споменато, че оригиналната Mafia имаше особено интересна история. Причината за това бе най-вече трудът на сценаристите, които изписаха близо 400 страници. Този път обаче целта явно е още по-амбициозна, защото сюжетът и обратите на Mafia ІІ се разпростират върху впечатляващите 700 страници. За да запазят духа на първия проект, 2K Czech привлякоха в екипа и главния сценарист от оригинала. За новото си произведение Даниел Вавра казва, че докато Mafia: The City of Lost Heaven представлява по-скоро романтична история от гангстерската епоха, втората част ще бъде реалистично, мрачно и доста кърваво приключение. Едва ли има причина да не му вярваме, особено като се има предвид, че Mafia ІІ се очаква да съдържа повече от 2 часа видео сцени, които в детайли да представят историята на играта. Техническите нововъведения също изглеждат обещаващо, тъй като авторите работят вече три години по енджина Illusion, така че той да се възползва от последните хардуерни и софтуерни достижения.

Какво ново по геймплей механиката

Оригиналната Mafia се развиваше в Лост Хевън – типичен американски град от 30-те години на 20 век. За нейното продължение 2K Czech са избрали нов град, който носи гръмкото име Емпайър Сити. Тъй като действието на играта ще се развива малко по-напред във времето, Емпайър ще носи определена прилика със Сан Франциско и Ню Йорк от 50-те години. Градът ще бъде пресъздаден възможно най-достоверно от историческа гледна точка. По улиците му ще се движат по-нови коли, вестникарските павилиони ще огласяват новини от реалната историческа епоха, а оръжията, с които неговите обитатели ще решават споровете си, също ще бъдат по-модерни. И още нещо – Емпайър Сити е значително по-голям от събрата си и ще покрива повече от 12 квадратни километра площ или два пъти повече от Лост Хевън. На тази територия са разположени над 100 различни обекта – сгради, барове, гаражи и складове, които ще може да посетите. Подобно на Test Drive Unlimited и тук, когато се придвижвате между точки по картата, ще трябва да изминавате реалното разстояние, така че чувството за обем определено ще бъде налице.

В основата си Mafia ІІ отново ще бъде комбинация между екшън от трето лице и епизоди, в които действието ще се премества в автомобили. Очаква се и балансът между двете да се запази, така както беше в оригиналната Mafia. Наред с това ще има и баланс в съотношението мисии по главната история и допълнителни мисии. Според 2K Czech допълнителните мисии ще заемат по-голямо място в играта, отколкото бе в оригинала, но ако геймплеят и историята наистина се развиват динамично, е трудно да се прецени колко внимание може да се отдели на неосновните задачи.

Една от оригиналните черти на Mafia: The City of Lost Heaven бе постоянното присъствие на полицията и нейните реакции към действията на играча. Блюстителите на закона реагираха на всяко провинение на героя – ако профучиш покрай патрул с висока скорост, рискуваш веднага да те подгонят, а не дай Боже да те види полицай, когато си с оръжие в ръка – тогава по улиците на Лост Хевън се разразяваха сериозни престрелки. Колкото и да е реалистично това обаче, не може да се отрече, че на моменти прекалената бдителност на закона се оказваше проблем, защото цели мисии трябваше да се преиграват само заради случайно намиращ се наблизо полицай. В Mafia ІІ проблемът е решен по Соломоновски – полиция отново ще има, но нейното отношение няма да е толкова агресивно. Това ще стане чрез подобрения AI, с който NPC-тата ще преценяват по-точно ситуациите. Така например, ако провинението ви е само превишена скорост, е доста вероятно полицаите да ви оставят на мира след няколко пресечки преследване. Но ако се вживеете прекалено сериозно в ролята на недосегаем и откриете безразборна стрелба по минувачите, не разчитайте, че ще отървете лесно. Изкуственият интелект ще помага и при героите, контролирани от компютъра, на чиято помощ ще може да разчитате в дадени игрови елементи. Те ще изпълняват вашите нареждания и ще ви помагат в мисиите, така че играта ще застъпва и известен тактически елемент.

Едва ли някой се съмнява, че успешна кариера в мафията се прави без порядъчна бройка трупове и изстреляни куршуми. Престрелките в Mafia ІІ ще бъдат още по-напрегнати и интензивни, отколкото в оригиналната игра. Тук ще имате възможност да използвате система за прикритие, която определено се наложи като мода в екшъните от трето лице. Освен това арсеналът в играта ще бъде обогатен и модернизиран, така че да отразява историческия период, в който се развива тя. Разработчиците трудно биха пренебрегнали отдавна станалите класически мафиотски оръжия като автомата Томпсън (известен с популярното си название Томи гън) и пушката тип помпа, но освен с тях, ще може да си проправяте път в света на Mafia ІІ с картечния пистолет MP40, познат ни от толкова шутъри за Втората световна война и дори с немската лека картечница MG42. Напълно в духа на обещанието за реалистичност, авторите твърдят, че Вито далеч няма да бъде безсмъртен и само няколко точни изстрела ще са в състояние да сложат преждевременен край на мафиотските му амбиции. Освен това, за да покажат за пореден път, че подземният свят далеч не е толкова романтичен, те говорят за сериозен брой на труповете, които ще срещнем, и за чиято бройка ще допринесем в играта.

От извора

2K Games вече пуснаха поредица от трейлъри, които ни въведоха в историята и облика на Mafia ІІ. Очакванията се покачиха още повече, когато компанията обяви, че сцените от тези трейлъри не са специално анимирани, а са създадени чрез енджина на играта и практически представляват това, което играчите ще видят в геймплея.

Съвсем наскоро 2K Games вдигнаха летвата отново, като показаха реален геймплей от една от мисиите в играта. Тя се нарича „Room Service” и се разполага някъде в средата на историята. Задачата в тази мисия е класическа – да се елиминира Донът на друга мафиотска фамилия, докато е начело на тайна среща в един хотел. Кадрите наистина показват колко голямо внимание е отделено на подробностите – сградите, колите, облеклото и гримасите на героите сега изглеждат особено реалистично. Дизайнът на нивата определено е по-комплексен и всяка сцена предлага множество стратегически точки, които могат да се използват за прикритие и стрелба. Музиката е подбрана много внимателно, а всички NPC-та си говорят небрежно, така че ако героят ви спре, може да се заслуша в най-различни разговори, някои от които доста пикантни.

Вече сме в края на статията и съм убеден, че мнозина от вас все още се питат дали все пак не е възможна малко повече яснота по въпроса кога точно ще видим Mafia ІІ. С риск да ви разочаровам ще кажа, че 2K Games още не са определили точна дата. Това, което се знае, е, че играта ще трябва да бъде издадена в рамките на финансовата 2009 г., която за компанията приключва на 31 октомври 2009 г. Така че, ако всичко е наред, ще можем да посрещнем хладната есен по улиците на Емпайър Сити. От професионализма, с който бе създадена Mafia: The City of Lost Heaven и вниманието, което се отделя на продължението, можем да сме сигурни, че ни очаква един страхотен продукт. Особено като се имат предвид противоречивите оценки, които друга мафиотска игра – The Godfather II – пожъна, можем да се надяваме, че най-сетне всички фенове на гангстерските истории и добрия геймплей ще бъдат задоволени от Mafia ІІ. А всички подробности, които ще бъдат разкрити междувременно, ще може да прочетете отново при нас.

Автор: Иво Цеков