Lokomotion

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 25 ное. 2004

Дали пък Chris Sawyer не закъсня с пускането на Locomotion? След като миналия месец се появи Transport Giant, залагащ на триизмерната визия, се питам колко ли от поразглезените геймъри ще оценят изчистената двуизмерна графика и рафиниран геймплей, връщащи ни към Тransport Tycoon и RollerCoaster Tycoon, също дело на независимия геймразработчик. Защото концепциите на двата транспортни симулаторa се припокриват в много базисни елементи и е въпрос на личен избор какво ще предпочете любителят на транспортни тайкуни.

Основната идея

в Locomotion е съсредоточена около трупането на капитал от превоза на товари и пътници. Транспортирането на товари зависи от промишлените цикли, спазването на които е от ключово значение за успеха ви при подобен род игри. Това ще рече, че извозвате, да речем дървените трупи до фабриката за производство на битови стоки, които би следвало да поемат своя път към местата, изискващи тяхното потребление, а именно градовете. Сходна е логиката и при другите изходни суровини, необходими за функционирането на съответните производства. Превозът на пътници и пощенски пратки, както може да се досетите, касае транспортирането на въпросните единици от едно населено място до друго или – ако става въпрос за големи градове – от един отдалечен квартал до друг.

За осъществяването на гореописаните логистични операции се нуждаете от изграждането на складове за стоките и пътнически терминали – за обслужването на пътниците и пощата, като всеки един от тях има определена зона, която покрива. При по-мащабна дейност, включваща няколко пътнически терминала в едно населено място, е добре да избягвате припокриването на отделните спирки, тъй като се намалява ефективността при превоза на пасажери.

Както се досещате превозът като такъв е невъзможен без участието на

самите транспортни средства

обособени в шест групи – влакове, автобуси, камиони, трамваи, самолети и кораби. В зависимост от времето, в което се развива действието в съответния сценарий, имате на разположение валидните за съответния период возила. По време на игра се появяват и анонси за пускането на нови. Дали с влак, самолет или камион да превозвате пшеницата? Това си е лично ваше решение, което би следвало да е съобразено с разстоянията и възвращаемостта на вложения капитал. Слава богу, заемите са възможни и техният размер може да бъде променян по време на игра. И все пак не забравяйте, че все някога банката спира кранчето и нищо чудно да стигнете до банкрут, имайки предвид, че действията се развиват в условията на реалната икономика – съществува конкуренция и непредвидими обстоятелства.

Дано не съм прозвучал суховато, но това е логиката, на която се базира геймплеят на Locomotion. От правилното й прилагане зависи успешното изпълнение на мисията в общо 45-те сценарии, касаещи различни епохи и локации в световен мащаб. За да спечелите царската титла tycoon, ще ви дам един съвет:

не прескачайте задания за начинаещи

колкото и вещи да сте в транспортните симулатори и колкото и измамно прост да ви се струва интерфейсът.

Управлението на транспортния поток се осъществява посредством меню, включващо необходимата ви информация. Без претрупаности и повторения и най-вече с възможност за връзка между отделните подменюта. Това позволява качествена игра, без да ви се налага да разгадавате кое къде би могло да се намира и как би следвало да се приложи на практика.

Иначе Chris Sawyer не е изневерил на емблематичната за неговите игри визия. Докато играех Locomotion, през цялото време ме гонеше носталгия по влакчетата на ужасите и писъците на любителите на адреналинови преживявания, характерни за RollerCoaster Tycoon. И като негов заклет фен съм склонен да преглътна демодираната, макар и функционална графика. Защото, когато става въпрос за качествен тайкун, чиято цел е да подложи на изпитание логическата ви мисъл, би следвало неговата стойност да се определя не от фотореализма, а от това до каква степен пресъздава реалните бизнес процеси, които симулира. И от позицията на цялата си пристрастност ще ви кажа, че ще играя Locomotion още доста време.

Автор: Васко Чаворски