Lead and Gold: Gangs of the Wild West

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Още от времето на Outlaws на LucasArts съм се чудил защо уестърн жанрът е толкова слабо представен в РС игрите. И днес под път и над път се срещат какви ли не игри с мечове, магии и извънземни, докато качествените заглавия с марка „Дивия запад” се броят на пръстите на едната ръка. Разбира се, с грабващата история и страхотен геймплей поредицата Call of Juarez се налага незабавно, но вече е време да приветстваме още едно достойно попълнение в този жанр игри – Lead and Gold: Gangs of the Wild West.

Дивият запад ни зове онлайн

Ако трябва да сме откровени, в Lead and Gold няма да откриете някаква история, нито пък кой знае колко уникален свят. При все че Дивият запад е пълен с интересни легенди и персонажи, доблестни герои, коварни злодеи, изоставени мини и призрачни градове, авторите на играта от шведското студио Fatshark са ограничили въображението си до четири класа, половин дузина карти и няколко геймплей режима. Което, като се замислиш, е повече от достатъчно за една забавна игра.

А думата, която характеризира Lead and Gold най-добре, е именно „забавно”. Любителите на мултиплейър игрите без съмнение ще открият известна прилика с Team Fortress 2, но за честта на  Lead and Gold трябва да кажем, че тя има собствена идентичност.  Най-общо, тя представлява отборен онлайн шутър от трето лице, който се развива в автентична уестърн атмосфера. Рекламирана като (почти) бюджетно заглавие, тя със сигурност е по-достъпна от всеки един „сериозен” онлайн шутър, особено ако сте се възползвали от предварителната поръчка с намаление, която издателите от Paradox предложиха.

Класовете в играта

Те са гръбнакът на Lead and Gold и са общо четири на брой. Всеки от героите притежава по едно уникално оръжие, още едно помощно (без Gunslinger) и владеят едно специфично умение, което може да влияе на схватките директно или индиректно.

Въпросният Gunslinger е типичният каубой – въоръжен с револвер, той е смъртоносен от близко разстояние, а специалното му умение му позволява скорострелна стрелба, която може да убие директно всеки един противник.

Deputy е подобен, но той вече оперира на средно и далечно разстояние. Въоръжен е със скорострелна карабина и има способността да маркира враговете, така че над тях се появява един череп, видим за целия ви отбор. На пръв поглед това умение не впечатлява, но полезността му в боя е без съмнение, тъй като позволява да следите движените и позициите на противниците, дори когато са извън непосредствения ви поглед.

Blaster е тежката артилерия в играта. Въоръжен с шотгън, този миньор е безпощаден от близко разстояние. Ограниченият обхват на пушката му пък се компенсира от динамита, който може да хвърля по враговете.

Trapper е нежният порив в играта, но полът не бива да ви заблуждава. Тя е еквивалент на снайпера в модерните шутъри и безпощадна от далечно разстояние. Освен това тя има и умението да поставя капани по земята.

Независимо кой от тях изберете, играта е почти стандартна. Героят ви може да скача и да се търкаля в четирите посоки, но действия като приклякване, пълзене и прикриване отсъстват. Физиката на оръжията също не е особено добра и стрелбата се усеща малко по-кухо, отколкото прилича на екшън игра. Най-интересната характеристика обаче е т.нар. synergy effect, който засяга всички съотборници, намиращи се в дадена зона. Всеки отделен клас има самостоятелен принос – Ginslinger например подобрява точността, Trapper повишава възможността от criticаl hit, Deputy – пораженията, а Blaster – издръжливостта.

Какво ще играем?

Режимите са общо шест и осигуряват достатъчно разнообразие поне в началото. Shootout е вариант на познатия ни Team Deathmatch, където двата отбора се сражават в два рунда. Gold Fever е кооперативен режим, при който двама играчи отблъскват вълни от врагове и събират злато, докато в Greed  златото пак е на линия, но този път отборите трябва да го занесат в съответните си зони. Robbery и Powder Keg се въртят около защитата на определени обекти, а накрая Conquest също е стандартен режим, при който трябва да установите контрол над различни точки от картата.

Освен самия геймплей, трябва да отдадем дължимото и на атмосферата, която наистина е приятна и хващаща окото. Играта се движи с помощта на енджина Diesel, който е творение на друго шведско студио – GRIN. Визията на Lead and Gold е ненатрапващата се и засилва чувството за автентична уестърн игра.

Хубавото на мултиплейър игрите е, че за разлика от сингъл заглавията, които често захвърляте след първото изиграване, ви дават възможност да се връщате отново и отново към тях. Всъщност точно тук обаче се крият и двата най-големи недостатъка на играта. На първо място, мултиплейрът определено страда от липса на дълбочина. След като веднъж сте научили достатъчно добре картите и сте се нарадвали на отделните класове, чувството за развитие изчезва. Няма нови оръжия, които може да отключите, нито различни умения, които да придобиете, а това може да бъде крайно негативно за играта в по-далечно бъдеще. На свой ред опростеният мултиплейър води до втория проблем – липсата на достатъчно активна онлайн общност. Две седмици след дебюта си Lead and Gold е извън петдесетте най-играни заглавия в Steam, а е малко вероятно с течение на времето това положение да се подобри. Намирането на игра понякога може да бъде проблем, а липсват и dedicated servers.

Означава ли всичко това, че Lead and Gold е обречена? Би било жалко, ако се случи точно така, тъй като подобни свежи и оригинални заглавия са прекалено малко, за да позволим още едно от тях да изчезне безславно. Това ревю е нашият скромен принос към популяризирането на играта, така че грабвайте карабините и по конете!

Автор: Александър Рангелов