Klingon Honor Guard

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 дек. 1998

Unreal излезе само преди няколко месеца, но находчивите служители от маркетинговия отдел на Epic Megagames веднага започнаха усилено да продават лицензи за използването на графичната система на играта. Естествено при невероятния й успех не е никаква изненада, че над 20 (!!!) производители вече са закупили разрешения за ползване на графичната система и през следващите месеци със сигурност ни очаква наводнение от висококачествени 3D-екшъни. Повечето фирми обаче са далеч от завършването на своите продукти, които се очакват най-рано за Коледа, а други като 3D Realms (Duke Nukem Forever) направо си признаха, че игрите им ще се появят на бял свят чак през следващата година. Microprose очевидно предварително са имали почти завършена концепция за своя нов продукт Klingon Honor Guard, защото успяха да изпреварят цялата конкуренция и да пуснат на пазара един доста обещаващ екшън!

Microprose без никакво съмнение са разполагали и с доста средства за харчене при купуването на лицензи, защото за Klingon Honor Guard освен графичната система на Unreal, която въобще не е сред най-евтините, са хвърлили бая пари и за разрешението на Paramount Pictures да ползват мотиви от сериала Star Trek, който в САЩ и Западна Европа има почти култов характер и само с името си гарантира сериозни продажби. Сега остава да видим дали резултатът си е струвал похарчените стотици хиляди долари…

В Klingon Honor Guard вие поемате ролята на млад клингон (за незапознатите със Star Trek тук ще вмъкна, че това са изключително войнолюбиви, кръвожадни и общо взето садистични същества), който копнее на всяка цена да встъпи в редиците на елитната Honor Guard (почетна стража). Един ден пред вас се появява изключителна възможност за осъществяването на тази мечта. Някой се е опитал да извърши бомбен атентат срещу канцлера на Клингон и ако успеете да откриете и накажете престъпника, приемът в почетната стража ви е направо в кърпа вързан. В противен случай обаче ви чака това, което се случва с всички провалили се клингони – бавна и адски мъчителна смърт! Всичко дотук звучи малко като научно-фантастично криминале, но мога с чиста съвест да ви уверя, че в самата игра няма абсолютно нищо такова. Klingon Honor Guard си е чистокръвен 3D-екшън, в който с помощта на десетина различни оръжия (всички имат най-малко по 2 режима на стрелба) трябва да се справяте с цели орди враждебно настроени ваши сънародници и други неприятели. Историята се разказва с помощта на видеоклипове между отделните нива, а основната задача си остава намирането на добре скритите изходи от нивата и решаването на познатите от други представители на жанра сравнително елементарни загадки (намиране на ключове, добре скрити бутони за отваряне на врати и т.н.). При оръжията за съжаление няма нищо сензационно. Повечето пушкала са заети от Star Trek и феновете на сериала бързо ще се ориентират в техните предимства и недостатъци благодарение на стриктното придържане към телевизионния оригинал. Единственото изключение от правилото е оригиналният клингонски нож D’K Tash, който е изключително ефектен, но за съжаление не особено ефективен. Същото в голяма степен важи и за противниците, които целокупно са заети от Star Trek. Освен с най-различни видове клингони по време на търсенето на атентатора ще се сблъскате и с андорианци, военни роботи и още около 20 вида други гадини, които също в преобладаващата си част са добре познати на феновете на телевизионния сериал. Тук прави впечатление дизайнът на враговете. Подобно на чудовищата в Unreal те са изрисувани с изключителен детайл, в който се включват дори подробности от рода на движението на гръдния кош при дишане и различни гримаси на лицата.
Авторите твърдят, че противниците се отличават и с особена интелигентност. На мен обаче не ми направи впечатление да се държат по-различно от чудовищата в Unreal. Тук, разбира се, не мога да не припомня, че Unreal така или иначе предлага най-добрия изкуствен интелект на управляваните от компютъра противници от всички досегашни 3D-екшъни, така че коментарът на поведението на чудовищата в Klingon Honor Guard трябва да се приеме със забележката, че в играта на Microprose ще видите най-малкото това, на което сте свикнали от Unreal (залягания, нападения в гръб и т.н.). Освен това трябва честно да си призная, че пуснах играта на най-лесното ниво, за да мога да мина максимален брой нива преди да напиша този материал, така че на по-високите степени на трудност може и да се сблъскате с по-нестандартни тактики срещу вас.

Другата заслужаваща специално внимание черта на Klingon Honor Guard е графиката. Първото нещо, което се набива на очи веднага след инсталацията е, че Microprose въобще не са си направили труда да крият откъде са взели графиката на играта. Дори разширенията на файловете и cheat-кодовете са същите като тези на Unreal, а към Klingon Honor Guard направо си е приложен и оригиналният редактор на нива на Epic Megagames, с който са правени и двете игри. Естествено при това положение не е кой знае каква изненада, че графиката е на познатото феноменално ниво, но за съжаление същото важи и за не по-малко феноменалните системните изисквания. Авторите твърдят, че Klingon Honor Guard може да върви на P200MMX без 3D-ускорител (в момента има поддръжка само за чиповете 3Dfx Voodoo и PowerVR PCX2, а Direct3D и OpenGL ще бъдат добавени с patch). Горчивата истина обаче е, че ви трябва поне Pentium II 300 и добър 3D-ускорител, за да можете да играете смислено на 640х480 или по-високи разделителни способности. Същото важи и за изискванията към паметта. Официално обявените 32 MB не са нищо повече от един абсолютен минимум за стартирането на играта, като на практика са необходими поне 64 MB, за да не се стига до неприятни прекъсвания за дозареждане по средата на най-разгорещените битки. За препоръчване е и добра 3D-звукова карта, която да използва напълно възможностите на системата Galaxy 3D Audio за невероятните пространствени звукови ефекти, които предизвикаха истински фурор при появата на Unreal и присъстват в не по-малка степен и в Klingon Honor Guard.

В заключение трябва да си призная, че Klingon Honor Guard малко ме разочарова. Играта в никакъв случай не е лоша, но не мога да се отърва от усещането, че Microprose предлагат на геймърите просто набор от нови нива за Unreal. Не успях да забележа абсолютно никакви кой знае какви сериозни промени в сравнение с оригинала на Epic Megagames и през цялото време имах чувството, че се намирам на поредното ниво на Unreal, защото особено графиката си е направо точно копие. Microprose са изпозвали добре възможностите на Unreal, но са пропуснали да включат поне няколко допълнителни специални ефекта, които заедно с интересния сюжет лесно биха превърнали Klingon Honor Guard в култов 3D-екшън.
Пълното копиране, разбира се, не е чак толкова лошо нещо, защото Unreal си остава една от любимите ми игри, но практиката през последните месеци показва, че фирми като Valve (Halflife) и Ritual Entertaiment (SiN) успяха с помощта на леки модификации да направят истински чудеса с лиценза на Quake II, а първите клипове от Duke Nukem Forever загатват, че 3D Realms сериозно работят над игра, която също едва ли ще има много общо със своя прародител Unreal!

Автор: Никола Дърпатов