Homeworld: Cataclysm

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 окт. 2000

Стратегиите в реално време претърпяват съвсем логична метаморфоза. В резултат на развитието на 3D технологиите на пазара излизат все повече игри от жанра, които са напълно триизмерни. При повечето игри действието се развива на ограничен терен, което предполага лимит на свободното пространство. Интересно е, че още през 99-та г. се появява изцяло 3D стратегия, чието действие се развива единствено в космоса. Тя обаче не става хит, въпреки невероятната си графика и добрите идеи, положили основите на нов във визуално отношение жанр. Заглавието и е Homeworld. Разработването на нейното продължение Homeworld: Cataclysm започва още преди завършването на първата част и наистина заслужава вниманието на любителите на стратегии. Според разработчиците от Barking Dog Studios, Cataclysm е само Add-on, макар да не изисква да имате инсталирана оригиналната игра.

ИСТОРИЯТА

На планетата Kharak сред пясъците на пустинята бива намерен заровен древен космически кораб. В него местните жители откриват доказателства, че произлизат от чуждоземна раса, колонизирала планетата им преди хиляди години, а също така и карта, указваща координатите на тяхната родина Higaara. Откритието очевидно преобръща представите на бедните хорица за света и те запретват ръкави с мисълта да построят огромен кораб-майка. Желанието им е да намерят своя истински дом. Всичко това можете да научите като изгледате интродукцията на първия Homeworld. В самата игра избирахте между две раси – Kushan и Taiidan Empire. Taiidan Empire играеха ролята на лошите. Интересно е, че независимо от това кои сте избрали, корабите и мисиите бяха абсолютно идентични. Това беше един от най-големите недостатъци на първия Homworld и основна причина да не бъде сред най-добрите игри.

Когато си пуснете Homeworld: Cataclysm, ще откриете, че след като намира родното си място, корабът-майка се трансформира в орбитална корабостроителница. В нея се произвеждат кораби с най-различен дизайн, многократно превъзхождащи съдът, довел народа до дома му. Като член на миньорския клан Somtaaw, на вас е възложено управлението на командния кораб (Command Ship) Kuun-Lan, с който се отправяте на дълго пътешествие из необятните простори на космоса. Скоро се появява и първата неприятност – получавате зов за помощ от приятелски кораб, нападнат от имперския флот (Taiidan). След като се озовавате в близост до местоположението му, започва и истинското действие (екшън не ми звучи добре :).

ИГРАТА

За разлика от първата част нямате избор на расата. По този начин е спестена глупавата ситуация с еднаквите мисии. Тъй като засега няма много подобни игри, ако не сте играли Homeworld, е задължително да минете през обучаващата програма, за да разберете как става в основни линии управлението. Подобрение от първата част, важащо само за single player мисиите, е, че командният ви кораб може да се движи, макар и бавно. Това е страхотно стратегическо преимущество и премахва ограничението, налагано от началното положение. Споменах, че предназначението на кораба е да събира минерали, от което може да се направи изводът, че не е от най-боеспособните съдове, кръстосвали седемте морета… искам да кажа космоса :). С времето обаче, изследвайки най-различни нови технологии, вие ще го превърнете в истинска “ръка на смъртта”. Ще може дори да си прикачите оръдие, ударната вълна от което също ще нанася щети на по-малките кораби, но ще трябва доста да поиграете. Изследователските, инженерните и т.н. кораби са заменени с модули, които се прикачват на командния ви кораб вместо да щъкат уязвими около него. Това обаче не означава, че не могат да ви ги гръмнат.
Често ще ви се случва след някое меле, когато намерите време да се поогледате по-внимателно, да забележите, че нещо се е променило в главния кораб и той като че ли е станал по-компактен :). Разбира се, тези малки загуби ще отстраните лесно, построявайки нов модул на мястото на стария.

Е, ще ви трябват и малко ресурси, но това е едно от нещата, които наистина не представляват проблем. Колкото и да е напечено положението, винаги си оставяйте два работника да се трудят. С тази тактика на 8-о ниво бях събрал 30000 RU (resource units). За сравнение, един кораб от клас Destroyer струва 2500.

Авторите са се възползвали от всички екстри, открити досега за жанра, като номериране на групи от кораби с цел по-бързото им извикване и за постигане на максимален контрол върху ситуацията. Възможността да компресирате времето, карайки го да върви осем пъти по-бързо от нормалното или забавяйки го до 1/4 (де да можех и аз така!), още повече спомага да не скучаете дълго и същевременно да се справяте с множеството задачи, които ще имате в дадени моменти.

Целите ви са изписани в долния ляв ъгъл с червен курсив и ако щракнете на надписа, ще получите подробна информация за начина за решаването на проблема.

Можете да извеждате на екрана подробна статистика за състоянието на избрания от вас кораб – повреди, видове оръдия ранг и т.н, но само в случай, че е ваша собственост.

Освен стандартните команди за движение – атака и патрулиране, е добавена и ескортиране (guard). Това е невероятно удобно при защитаването на главния кораб и работниците. Избирате една група и я инструктирате да охранява трудещите се. Ако вражески обект се приближи до тях, защитниците ще открият огън.

Флотът се запазва за следващите мисии, т.е. не се налага да строите нови кораби (поне докато не ви гръмнат старите), или да изследвате науките по няколко пъти. Освен това може да си направите елитен отряд, на който да разчитате в напечени моменти, но и да пазите повече от останалите. В случай, че ситуацията не е във ваша полза, приберете любимците си на сигурно място в хангара. Ако оцелеете, няма да съжалявате, ако ли пък не – има ли значение…

Все пак има ограничение за броя на корабите, които може да построите, макар броят им да не е постоянен. Това означава, че в даден момент ще може да изследвате модули и други средства, позволяващи ви да разширявате флота си.

Когато по-горе споменах “елитен отряд”, не бях разяснил, че единиците ви трупат опит. Измерва се в розови звездички, показани точно над индикатора за състоянието на единицата.

Максималният им брой е 4, като всяка съответства на даден чин. Те са: Flight Sergeant (без опит); Lieutenant; Flight Leader; Squadron Leader; Wing Commander (4 звезди)

Трябва да знаете, че опитът се отразява на всичко – скорост, точност и дори способност да избягвате вражеските изстрели. Поради разликите в бързината ви препоръчвам да групирате единиците според опита, защото, когато се движат във формация, неопитните просто ще бавят старите кучета и няма да можете максимално да се възползвате от качествата им.

ФОРМАЦИИ И ТАКТИКИ

Играта разполага с шест формации, в които може да движите флота си. Различните построения са удобни за специфични задачи. Така например формация “сфера” е удобна при ескортиране на малки кораби, тъй като защитниците го обграждат от всички страни и го защитават с щитовете си (ако са sentinel-и). При командния кораб обаче това е неудобно, тъй като размерите му са стотина пъти по-големи и ескортиращите вече са твърде раздалечени едни от други, за да са ефективни. Според мен при атака е най-удобна формация “Claw”. Имате възможност също така сами да подреждате изтребителите си, но това е само за истинските маниаци.

По отношение на поведението на вашите подопечни спрямо враговете ви има три режима – Evasive, Neutral и Agressive. Първият се използва, когато положението е безнадеждно или искате просто да отвличате вниманието. За мен вторият е излишен, но той е по-подразбиране. Чрез третия заповядвате на флота си да нападне всеки противник, който влезе в обсега на оръдията му.

ФЛОТИЛИИ

Корабите са осемнайсет на брой и са чисто нови, т.е. не са съществували в оригиналната игра. Дори най-малкият – Acolyte, остава полезен до края заради високата си скорост и способността му да изстрелва ракети. Въобще всички идеи за кораби са добре пресметнати и точно на място. Acolyte може да се съединява с друг кораб от същия вид като се получава летателен апарат с по-висока огнева мощ и броня, но с по-ниска скорост. Съществува и т.нар. дизайн Mimic – кораби, които могат да заблуждават противника си, преобразявайки се в обекти със същите размери – вражески изтребители, астероиди и други. Това много ще се хареса на тези, които обичат да действат изненадващо. Този дизайн от своя страна също може да се удвоява.

Изтребителите стават наистина полезни едва на 10-то ниво, когато правите няколко ключови подобрения на бронята и оръжието. Дотогава ще ви е доста трудно да сте си запазили елитни единици. Ако все пак сте успели, те ще бъдат практически неуязвими, в случай че не им задавате невъзможни мисии. Така например биха могли да унищожават огромни количества вражески изтребители без да получат драскотина. Биха били ефективни при съответната подкрепа (няколко Destroyer-а) и срещу фрегати и други по-големи кораби.

И при големите кораби разнообразието е голямо, макар да не са тъй вълнуващи. В крайна сметка заповедите, които им давате, се свеждат до “отиди”, “унищожи”, “отстъпи” (ако не върви добре). За мен най-естетична си остава играта с изтребителите.

Работниците освен събирането на ресурси могат да поправят всичко, както и да взимат на абордаж вражески кораби с цел присвояване (salvage). Последното може да става единствено ако целта е вече повредена.

ВСИЧКИ СТАРИ ДИЗАЙНИ СЕ СРЕЩАТ В ИГРАТА ПОД ЕДНА ИЛИ ДРУГА ФОРМА.       

Тъй като мисиите са най-разнообразни, се налага и специален подход към всяка. В това отношение играта повече прилича на някой космически симулатор от типа на X-Wing Alliance, отколкото на редова стратегия. В това донякъде има резон като се има предвид, че действието тук също се развива в космоса. Задачите варират между това да помогнете на закъсали съюзници и да им осигурите защита, да спасите конвой от колониалисти,  което е една от най-гадните задачи (съветвам ви да направите две групи всяка от по 20 Acolyte-а и да подхванете двата края на конвоя, а може да сложите и малък елитен ескорт в средата за по-сигурно). Други задачи са освобождаването на съюзник от минно поле, правенето на диверсионна атака с цел отвличане на вниманието, докато специално подготвен екип се опитва да открадне безценна информация и т.н. Изобщо на момчетата от “Barking Dog” не им липсват идеи за разлика от тези от “Relic” (разработчиците на оригиналния Homeworld).

Технологиите са 25 на брой като на почти всяко ниво ще ви дават по една-две, а ако сте послушни и си изяждате закуската, дори и три. Но последните случаи са редки (така де, кой обича да яде рано сутрин :).
Ако случайно 17-те мисии ви се сторят малко, може да се пробвате и на по-висока трудност – предвидени са цели пет. Но ако и това не ви устройва, хванете някой приятел и се пробвайте в мултиплейър, където ще можете да играете с всички раси, включително тази на Звяра (Beast). 

Графиката е наистина велика и само страхът да не прозвуча банално ме възпира да я определя като размазваща. Единствената ми забележка е към ярките цветове, в които са обагрени корабите. Те ги правят да изглеждат малко като детски играчки. В това отношение дизайнерите биха могли да вземат за пример Imperium Galactica II. Друг недостатък е очевидното непознаване на природата от художниците. Някой трябва да обясни на тези момчета, че космосът е тъмно място. Не че жълтото, оранжевото и виолетовото не служат прекрасно за фон, обаче са някак доста неестествени за средата.

Интрото, както и анимациите между нивата, са оформени в черно-бели картинки. Освен това от време на време, докато текат мисиите, се включва анимация, реализирана с енджина на играта. Когато мой приятел видя такъв момент, без да е виждал самата игра, ме попита дали това е интрото. Понеже графиката е наистина великолепна, никоя въвеждаща анимация не би стояла наистина добре, затова идеята с чернобелите картинки ми се струва хубава.

Музиката и звуците са добри. Личи си влиянието от игрите на “Blizzard” при озвучаването на единиците.
       
“ЗА” ИЛИ “ПРОТИВ”

Определено “за”. Според мен Homeworld: Cataclysm не е просто купчина нови мисии, а една самостоятелна игра, превъзхождаща многократно оригинала. С идейния сюжет, почти перфектния геймплей (няма нищо съвършено на този свят), великолепната графика и звукови ефекти играта се превръща в един от фаворитите ми в жанра.

Автор: Павел Панков