Hitman: Codename 47

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Не може да се каже, че съм “приятен” противник за deathmatch. Независимо дали печеля или губя, другите винаги са ми “малко” сърдити. Склонен съм да допусна, че причината e в стила ми на игра. Независимо дали играя Delta Force, UT или Half-Life винаги причаквам, дебна, атакувам подло в гръб (обичайно с оръжие за близък бой) или се покривам на някое тихо, за предпочитане високо местенце, откъдето да усъвършенствам снайперистките си умения.

Това беше и основната причина да очаквам с нетърпение Hitman още от момента, когато в мрежата се появи първата информация за него. Но не бях заинтригуван от графиката, а от концепцията на играта. Тя е колкото проста, толкова и гениална. Убивате за пари, защото сте наемен атентатор, известен в професионалните среди като Hitman. Борба за оцеляване, защото имате работодател, който не приема откази и провали (също като нашия редактор :-)). Моля!? Историята не ви се струва достатъчно “дълбока” за сериозен 3D екшън!? Искате нещо по-заплетено!? Добре! Hitman е “жертва” на генетичен експеримент. Не помни нищо от предишния си живот, което не може да се счита за минус, като се вземе предвид сегашното му занимание. Почти не чувства болка, не изпитва страх и е изключително издръжлив. А на тила си има баркод.

Дотук вече трябва да сме наясно, че нашият човек без никакви проблеми засенчва всички герои от филма “Атентаторът” и че уменията му лесно го превръщат в едночленен отряд на смъртта, дори когато е въоръжен само с джобно ножче. Агенцията, за която работите, се старае да осигурява достойно за репутацията ви въоръжение. Разбира се, удържат ви го от хонорара. Това не трябва много да ви притеснява, тъй като услугите ви са доста добре платени.

Преди всяка “задача” получавате брифинг относно основните ви цели. Можете да разгледате и подробна карта на областта, в която ще работите. След това трябва да изберете екипировката и оръжията, с които ще се изправите срещу врага. Не се скъпете – реална опасност да ви свършат паричните средства няма (освен ако не сте някакъв уникален случай). Оръжията, до които ще имате достъп, както и финансите, които ще получавате, зависят от това как се представяте на “работната площадка”.

Почти всички достъпни оръжия са малко или повече класика от арсенала на терористи и атентатори, поне според широко популярната от филмите представа. Могат да се разделят на пет категории: хладно оръжие, пистолети, автомати, пушки и снайпери. Хладното въоръжение включва грота (особено популярно оръжие на Сицилианската мафия – тънко копринено въженце, което се стяга около врата ви – да видим колко ще издържите!) и ножове. Можете да използвате нож и за фронтална атака, но истинското му приложение е за рязане на гърла. Така ликвидирате бързо и безшумно всеки невнимателен противник, но на пода остава издайническо петно кръв. Работата с грота изисква малко повече сръчност и е по-бавна, но освен че е тиха, е и чиста. Пистолетите са няколко вида, като беретата със заглушител в много случаи е по-подходяща от пустинния орел. Едновременното ползване на два пистолета също е възможно, в случай че ви е необходима огнева мощ, а не разполагате с по-тежко въоръжение. Автоматите са скорострелни, но шумни и не много точни. В тази категория попадат израелското UZI и германското MP5. Hitman може да държи едновременно скрити шест пистолета и два автомата, дори когато се разхожда само по къси панталони (явно преди се е подвизавал като факир или илюзионист :-)). Може да ви се стори странно, но в категорията пушки ще поставя както помпа, така и АК, М16 и М60. За снайперите няма да пояснявам – те са почти безценни. Можете да носите обаче само по една пушка или снайпер. Пушката не може да се прикрие. Снайперът може да се пренася открито или в дипломатическо куфарче. Във втория случай ще трябва да го сглобявате, преди да го използвате, а след това и да го разглобявате.

Сценарият на мисиите е изключително добър. “Поръчките” ще ви отведат в Хонг Конг, Колумбия, Унгария и Холандия. Навсякъде ще имате чувството, че се намирате в “жив” свят. Hitman дори може да бъде прегазен от автомобил или изяден от диво животно. Ако не планирате внимателно действията си, като нищо можете да пропуснете целта си и то само защото сте се размотавали. Ако пък с невнимателни и прибързани действия предупредите охраната на мишената си, противниците ще започнат да се сипят върху ви от всички посоки. Всяка мисия може да се мине с извънредно внимание и солидно планиране или по абсолютно брутален начин, разстрелвайки всеки и всичко.

Всъщност, дори когато сте решили да се правите на Рамбо, ще трябва да внимавате с избиването на невинни. Работодателят ви не обича да привличате излишно внимание. Като нищо може да ви се случи да изпълните задачата си, само за да разберете, че за вас е пратен “чистач”, защото не сте работили според “хигиенните” норми. В такъв случай ще получите като награда само “mission failed”. Съгласете се обаче, че е трудно е да се въздържите, когато “невинен” барман ви гони с рязана двуцевка, само защото сте облели в кръв пода и стените на заведението му.

Като един извънредно подъл тип смея да твърдя, че внимателното планиране винаги е най-краткият път към успеха. Естествено, винаги може нещо да се обърка. Ще се наложи да впрегнете всичката си съобразителност. По мое мнение най-добрият подход се състои в намирането на някой самотен представител на вражеския лагер. Промъквате се, обезвреждате го (“нежно” и безшумно), замъквате го на някое местенце, където колегите му не могат да го открият и взимате дрехите му. Не е без значение, чии дрехи ще задигнете. Например офицерска униформа ще ви позволи безпрепятствен достъп до места, недостъпни за обикновен войник.

Изкуственият интелект през повечето време е на много високо ниво. Трябва не само да оставяте цивилните на мира, но и да се пазите от тях. Ако ви видят да се разхождате с извадено оръжие, те веднага се разкрещяват и побягват панически, а противникът веднага се появява. Всеки излишен шум може да ви струва живота. Ако стражите намерят зле скрития и ГОЛ кадавър, те вече ще знаят кого да търсят. Дори когато носите бронежилетка, един точен изстрел е достатъчен, за да разплиска мозъка ви по паважа. Същото важи обаче и за враговете. Самите врагове рядко правят акробатични изпълнения, но се стараят да действат колективно и да ви притискат от всички страни. Е, може да ви се случи да стоите в стая с една врата и да ги избивате един по един, докато се опитват да ви докопат, но по принцип се сещат да правят засада в коридора. Понякога се случва стражите да преминат покрай кърваво петно или лежащо на земята оръжие, без да проявят никакъв интерес, но да не сме толкова критични към изкуствения интелект.

Ако вече сте стигнали до извода, че играта е със сравнително висока трудност – прави сте. За да ви зарадвам допълнително, още сега ще ви съобщя че няма опция SAVЕ. Не изпадайте в паника – просто действайте сякаш от това наистина зависи животът ви. За щастие от IO Interactive са се сетили, че на някого могат да му избият чивиите, ако му се налага при всяка грешка да преиграва мисия с продължителност около час. Имате право на няколко продължения (разбирайте цифра доста под пет). Когато ви убият, можете да почнете мисията отначало или да оставите играта да ви пусне с пълно здраве някъде на картата, като в този случай запазвате постиженията си – и добрите, и лошите.

Музиката е приятна, но бих ви препоръчал да я намалите, ако искате да подобрите шансовете си за оцеляване. Независимо в коя част на земното кълбо се намирате, всички персонажи говорят на един и същ език, като в зависимост коя версия на Hitman сте си купили той е английски, испански, немски, италиански или френски. Този “недостатък” се компенсира от акцента на хората. Поддържа се 3D-звук, така че притежателите на по-нови звукови платки ще могат пълноценно да се насладят дори на прелитащите покрай Hitman куршуми. Достатъчно е само да се заслушате, за да разберете с какво ви обстрелват. По звука ще можете да познаете и в каква повърхност е попаднал изстрела – бетон, дърво, плът. Накратко – озвучението е почти перфектно.

По отношение на графиката също нямам критики. От IO са използвали собствена графична платформа и бих казал, че са уцелили в десетката. Единственото, което първоначално ме подразни, беше стелещата се на около 200 метра от Hitman мъгла. Това явно е направено с цел понижаване на системните изисквания. За щастие, когато използвате снайпера, мъглата се маха. Когато влачите труп, крайниците му не висят във въздуха и не преминават през стените, а се огъват според терена, макар понякога и по начин, който най-малкото намеква за счупени кости.

Hitman:Codename 47 е игра, която освен типове като мен, ще зарадва дори и феновете на Thief. Малко е вероятно нивото на трудността и липсата на мултиплейър да я превърнат във всеобщ любимец. По един въпрос обаче няма спор – засега Hitman е единствената игра, която предлага подобно изживяване. Пробвайте!

Автор: Борис Цветков