Heroes of Might and Magic III

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 апр. 1999

 

Писмо от Wilbur Humphrey

“Генерале,

Надявам се това писмо да достигне до Вас преди отплуването Ви с кораба на кралица Catherine за Erathia. Съжалявам, че в тези трудни времена задълженията не ми позволяват да намеря време и да се видя с Вас лично.

Позволете първо да Ви поздравя с Вашето назначение. Аз се радвам – не, АЗ СЪМ БЛАГОДАРЕН, че кралица Catherine има човек с вашите способности и таланти сред своята свита! Знам, че Вие се чувствате много по-добре на бойното поле, отколкото в кралския дворец, но нека да ви напомня, че често пъти сред придворните на кралицата може да бъде много по-опасно отколкото сред враговете в разгара на битката. Не, засега нямам никакво доказателство за предателство и измама – но съм сигурен, че чувството ми не ме лъже…”

Ако още не сте разбрали, този талантлив и надарен с много способности генерал сте вие, а пък тези от вас, които са играли Might And Magic VI веднага са разпознали и името на Lord Wilbur Humphrey. Той е настойникът на невръстния престолонаследник Николай и остана фактически управител на кралство Enroth след изчезването на King Roland. Разбира се, всички очакваха, че кралица Catherine ще се завърне бързо – все пак тя отплува с най-отбрана свита за родната си Erathia, за да участва в погребението на баща си – стария и мъдър Крал Николай. Странното бе, че отминаха месеци, а Кралицата все още не се завръщаше… А дали наистина старият крал бе умрял от естествена смърт?

Тук вече на сцената се появявате вие и трябва да докажете, че не случайно Lord Humphrey е имал такова доверие във вашите пълководчески умения! Новата, трета поред игра от поредицата Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia се състои от седем кампании и голям брой единични сценарии. За разлика от предните игри сега кампаниите са на принципа за автомобилните ралита – трябва да спечелите в първите три от тях, за да ви се даде възможност да продължите по-нататък.

Интересното е, че подзаглавието на играта подсказва крайната цел – “The Restoration of Erathia”, но в две от първите три кампании (или може би е по правилно да ги наречем “епизоди”) ще бъдете в ролята на враг на кралицата. След успешното завършване на първата тройка ще получите достъп до още два епизода (в единия отново ще се изживявате като “лош”) и едва тогава ще последва финалната битка. И за да не се чудите – след финалната битка ще има още един епизод, който според мен всъщност е подготовка за Might and Magic VII, която според обещанията на New Word Computing трябва да излезе още тази пролет.

Всъщност аз започнах статията, предполагайки, че няма играчи, които да не са запознати с предишните части от поредицата… Ако все пак има някой, който едва сега ще получи първите си впечатления от играта, то ето и няколко основни принципа, на които е базирана стратегията (моля тези, на които тези базисни правила са им напълно ясни и им е скучно, да изтърпят съвсем мъничко и да не ми се сърдят)!

И така HMMIII е походова стратегия от най-класически тип, в който вие като главнокомандващ събирате ресурси, строите и развивате градове и създавате мощни армии. Особеното при армиите е обаче, че никоя войска не може да съществува самостоятелно (извън градовете), ако не е предвождана от “Герой” (ако трябва да бъда прецизен, то май най-точният преведен термин би следвало да бъде “Шампион”, а не Герой – въпреки това и с риск да бъда обвинен в незнаене на английски език от някой буквояд, ще продължа да използвам неточния превод “Герой”, тъй като този термин е отдавна напълно ясен на всеки фен на играта). Самите герои не вземат пряко участие в битките, но със своите характеристики модифицират директно параметрите на всеки unit на бойното поле и освен това по един път на рунд могат да използват различни магии. Основните характеристики на героите са четири: атака, защита, power и knowledge. Последните два термина са лесни за обяснение – knowledge, умножено по 10 дава максималните mana points, с които героя може да разполага, докато терминът power характеризира силата и продължителността на използваните магии. Колкото до “атака” и “защита” – за тях предполагам, че ще ви е полезно и малко допълнително пояснение: всеки unit има собствени характеристика “атака” и “защита” и двете съответни стойности се сумират. Например нека да имаме герой с атака 10 и защита 10 и под негова команда да има някакъв unit с атака 5 и защита 5 – в битката този unit ще има реално атака 15 и защита 15!
По-нататък – нека същият този unit да атакува противник с атака 10/защита 10. Сега компютърът изчислява разликата между показателя “атака” на нападателя и “защита” на жертвата – в този случай благодарение на наличието на герой разликата е +5 единици в полза на нападателя и той ще нанесе 5×5%=25% допълнителен damage на врага, или по 5% за всяка точка в повече (но не повече от 400%). Сега да погледнем какво става, ако липсваше герой – нападателят е само с 5 атака срещу 10 защита и разликата е отрицателна -5 единици! Сега вече нанесеният damage е с 5×2=10% по-малко от нормалното, или с по 2 % на всяка точка (но не повече от 30%) Е, надявам се, че не съм направил примера прекалено сложен, но дори и да имате някакви неясноти, то към CD-то на играта е приложен доста подробен help файл за тези, които обичат да четат. Още едно допълнително пояснение – малко по-горе казах, че армиите не могат да съществуват самостоятелно (без да са предвождани от герой), а в примера се показваше каква е разликата, ако войските са самостоятелно. В действителност в градовете могат да съществуват самостоятелни армии, оставени там да ги защитават; освен това по картата са разпръснати и голям брой от така наречените “wandering” армии. В действителност те не “бродят”, а просто са наречени така за удобство от производителя, тъй като не принадлежат на никоя от страните и еднакво се пречкат на всички. Тези армии могат да се сбият с вас или с противниците ви, но могат и да се разбягат или дори да се присъединят към някой герой и обикновено са разположени така, че да преграждат пътя към важни ресурси и пътища.

Освен тези основни четири показателя всеки герой може да “знае” различни магии и да има още до осем вторични умения – но към тях ще се върна малко по-късно.

Основният източник на войници

за армиите ви са градовете – в тях можете да строите сгради, всяка от които всеки понеделник генерира определено количество от точно определени същества. Пиша същества, тъй като в HMMIII са налични над 100 различни вида units и само 5-6 от тях са хора – останалите са най-различни и най-разнообразни персонажи от приказната фантастика – като се започне от “стандартните” елфи и джуджета, многобройни undeads, орки, гоблини, дракони и хидри… въобще вероятно ще намерите всичко, за което някога сте чели! Освен съществата за армиите си от всеки град ежедневно ще получавате и известно количество пари (злато), както и някои други ресурси; освен това ще можете да строите защитни съоръжения, magic guilds, пазарища и някои допълнителни, специфични за всеки град сгради (о, за малко да забравя – и кръчми, от които ще може да наемате нови герои при нужда; и не забравяйте, че героите реално не участват в битките и не загиват – всеки победен герой рано или късно ще се появи в някоя кръчма и отново ще бъде готов за наемане).

Дотук стана ясно (надявам се) какво са героите и за какво служат градовете; за да ги строите обаче и за да наемате герои и същества за армиите си, ще имате нужда и от злато и от шест вида ресурси. Ще можете да ги намирате като свободно лежащи купчинки по терена или ще трябва да превземате мини. За да “превземете” мина, е необходимо просто един от вашите герои да се добере до нея и така тя вече е ваша, като след това абсолютно всеки ден ще ви дава определено количество ресурси – мините за дърво и камък (по неизвестни причини наречен ore) дават по две единици на ден, мините за злато – по 1000 жълтици дневно, а всички останали – по единица от съответния ресурс/дневно. На пръв поглед всичко изглежда много елементарно – ако не беше фактът, че пътят на всяка мина обикновено е преграден от wandering armies (помните какво бе това, нали) и освен това никой не може да попречи на противниковите герои още на следващия ход отново да си възвърнат току-що превзетата от вас с цената на много жертви мина. И ако нещата дотук не ви се струват достатъчно сложни, вероятно ще се зарадвате да узнаете, че героите ви могат да носят и екипират най-различни артефакти (дори такива, които могат да ви навредят), а пък по картата на съответния сценарий освен градове и находища на ресурси ще срещнете още поне 20-30 различни интересни за посещение “места”! Това могат да бъдат разни колиби, дървета, езерца, най-различни по-големи или по-малки сгради (включително такива, от които можете безплатно да получите допълнителни войски), източници на mana или пък специални постройки, при които вашите герои могат да повишат (или да понижат, sorry) някой от параметрите си.

Е, сега вече мога да отделя малко място и за допълнителната информация – за магиите и за вторичните умения на героите. Много от начинаещите играчи са склонни да подценяват магиите – но всъщност един мощен магьосник може почти съвсем сам да унищожи цяла противникова армия! В HMMIII магиите са разделени на четири “школи” – на въздуха, на земята, на огъня и на водата. Не е трудно да се забележи противопоставянето между двойките въздух/земя и огън/вода. И действително – в арсенала на “въздуха” ще намерите магията “haste”, докато от земните магии героите ви ще могат да се научат да забавят противниковите units (slow); устойчивите на огън същества пък са особено уязвими от “водни” spells…

Независимо от разликите между различните школи обаче всеки magic-user ще може да използва всяка магия – но коя точно и как вече ще зависи от неговите вторични умения. За да приключим с магиите – друга грешка, която са склонни да допускат новаците, е прекаленото използване на разрушителните магии – т.е. такива, които директно унищожават вражеските units. Проблемът при тях е, че за да имате реална полза, героят ви трябва да е действително доста добър – примерно да има показател power 10-15 и дори повече. Има обаче доста магии, които не изискват мощни spellcasters и въпреки това са много полезни – дори и магиите “haste” и “slow”, при определени условия биха били безкрайно ефективни. Други магии като например “blind” биха обезвредили противниковите стрелци с лък за няколко рунда – достатъчно, за да прехвърлите войска до тях и ги унищожите, а магията “berserk” ще принуди вражеските units да се изтребят един друг…

Вторични умения

Както вече споменах, всеки герой може да изучи до осем вторични умения и всяко умение има по три степени: basic, advanced и expert. Кои точно умения ще изучат обаче героите ви зависи до голяма степен от вас! Действително, има голямо значение и случайността, и типът на героя (варварите и рицарите например хич не обичат да си дават зор и да изучават умения, свързани с много мислене и премъдрости). Въпреки това един умел играч има доста възможности за “маневриране” – включително използване при нужда на командите save/load, за да не “допусне” героя му да изучи нещо безполезно!!!

Едно от най-важните умения за абсолютно всеки герой е “Wisdom”. Това е качеството, даващо възможност за изучаване на сложни магии. Освен че са от различни школи, магиите са и от различни нива – от едно до пет. Елементарните магии от първите две нива са достъпни за всеки, но само герои с умението wisdom са в състояние да заучат по-висшите spells.

Важно умение е и специализацията в различните магически школи – въздух, земя, огън и вода – air magic, earth magic, fire magic и water magic. Специализация в дадена школа дава възможност за използване на магиите с по-малък разход на mana, и, което вероятно е по-важно, разширява възможностите на самата магия. Например магията “slow” на ниво basic и advanced earth magic действа само върху една вражеска  група, но на ниво expert earth magic действа едновременно върху ВСИЧКИ противникови войски на бойното поле!

Много полезно е и умението “Necromancy” – героите с този secondary skill след всяка спечелена битка трансформират част от вражеската армия в скелети, които добавят към собствените си войски!

Умението “Armorer” на експерт ниво намалява с 30% понесения от войските damage – което, акумулирано с превъзходство в характеристиката “защита”, може да даде общо до 60% по-ниски загуби!!!

Героите, които притежават “Estates”, могат да внасят до 500 жълтици ежедневно в съкровищницата ви – което е много важно особено в началото на играта, когато ви се налага да броите и да пресмятате всяка златна паричка. Тук има и една тънкост – вие можете да наемете герой, който притежава това умение и изобщо да не го развивате – просто го оставете някъде на задна позиция да ви трупа парички!

Intelligence е друго особено важно умение – “интелигентните” герои имат до ДВА пъти повече mana points, отколкото им се полагат според показателя knowledge!

Leadership e също качество, което не бива да се пропуска – това умение повишава морала на армията ви, а войските с висок морал получават шанс да направят по две атаки в един и същ рунд от битката; обратно – ниският морал може да принуди някой от вашите units да пропусне реда си – и това често пъти се оказва решаващо за една загуба или победа.

Героите, които притежават умението “Luck”, пък дават възможност на своите units да нанесат максимално възможната вреда при атака – и това също често пъти може да обърне хода на много битки!

Умението “Mysticism” помага на героите да възстановяват значително по-бързо изразходваните си запаси от mana (която иначе се възстановява изцяло само ако героят завърши хода си в град с magic guild).

Offense – това може да завиши с до 30% нанесения от войниците ви damage – при това извън бонусите, които получавате от евентуално превъзходство на attack skill.

Pathfinding – безценно умение, когато поредният сценарий се развива на тежки терени (сняг, пустиня, блата…). Избягвайте го обаче, ако картата ви се състои главно от нормален “зелен” терен.

Resistance – до 20 % шанс войските ви да останат “имунни” на вражеската магия (пак за информация – джуджетата в HMM2 имаха 25% “вроден” шанс, а сега вече са с 40%).

Tactics – също много ценно умение – дава ви възможност в началото на всяка битка да пренаредите войските си, включително да ги поставите значително по-напред или пък да ги разположите така, че да защитите максимално стрелците си с лък от вражеските атаки.

Logistics – до 30% завишение на разстоянието, което може да пропътува героят ви за един ход. Тук пак може да направим едно уточнение – това разстояние до голяма степен зависи фактически от най-бавния unit от прикрепената към него войска! Принципът е горе-долу следният: базовото придвижване на героя е десет единици (map tiles) и към тях се прибавят толкова допълнителни единици, колкото е показателят speed на най-бавния unit от войската му. Ако най-бавният unit е със speed 4, то цялата армия ще може да се придвижи само на 14 единици (map tiles); ако обаче най-бавният unit е със speed 8, то вече достъпното разстояние за един ход става 18 map tiles – което дава доста осезателна разлика!!!

Artillery – това умение пък дава възможност за управление на балистата (всеки герой може да наеме и по една балиста към армията си). Тези балисти са доста безполезни при слаби герои (и врагът често ги унищожава най-напред); за сметка на това обаче един мощен герой може да нанесе жестоки поражения на противника, особено ако притежава и умението “Artillery”.

Героите ви могат да притежават и няколко други secondary skills, някои от които също могат да бъдат полезни при определени обстоятелства. Въпреки това ми се струва, че те все пак не са особено важни и винаги е по-добре да ги научите на нещо друго. Останалите вторични умения са Archery, Ballistics – полезно умение при превземане на градове, Diplomacy, Eagle Eye, First Aid – може би много от вас ще сметнат това умение също за много полезно, Learning, Navigation – полезно е единствено, ако сте разположени на острови сред много вода, Scholar, Scouting, Sorcery – това на пръв поглед изглежда много необходимо умение – но то реално увеличава ефекта от магиите само с до 15% – на практика има много по-ефикасни методи да нанесете повече щети на противника; въпреки това все пак вероятно бихте го предпочели, ако създавате герой – “чист” spell caster.

Уплашихте ли се вече? Ако още не сте, имайте предвид, че това бяха само най-основните принципи на играта! Ако желаете да станете истински майстори, със сигурност ще трябва да изучите значително повече тънкости – за многобройните магии, за артефактите… HMMIII действително изглежда много-много сложна, но сигурно именно тази нейна сложност и многобразие я правят любимо забавление на милиони геймъри по целия свят! А аз мога само да се надявам, че като коледен подарък компанията New World Computing ще ни поднесе и няколко нови кампании и многобройни допълнителни сценарии!!!

Автор: Генко Велев