Heroes of Might & Magic V: Tribes of the East

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 18 дек. 2007

Вторият експанжън за последната, пета част на суперхитовата стратегическа поредица Heroes успя да надскочи всичко правено до момента. Мога да го сравня единствено с разширението The Shadow of Death, за тройката по мащабност и въведени промени.

Не само че добави една нова раса и възможността да се комбинират различни артефакти в сетове, играта увеличи с една трета количеството на единиците, добави Random editor на карти и почти напълно измени мултиплейър режимите. В този гайд ще се спрем подробно на новата раса, и по-специално на доста оригиналната й специфика – Rage-а. Ще хвърлим едно бързо око на новите магии и артефакт сетове, както и на базовите промени направени с някои от другите раси.

Глобални промени

В играта е въведен произволен генератор на карти, който можете да използвате както за единични, така и за мултиплейър сражения. Той е добре познат на феновете на третата част на поредицата и внесе доста голяма доза свежест, тъй като наличните до момента карти просто бяха малко.

Сетовите артефакти, са добре познатите ни от първите две части предмети. Разликата е, че, ако имате два или повече артефакта от даден сет, започват да се натрупват различни допълнителни бонуси. Почти всяка раса има специфичен сет от предмети с ниско ниво/цена, които са перфектни за ранните стадии на играта и мултифункционални сетове за късните.

Некротата вече имат ново умение. Вместо в края на всяка мисия да вдигат като скелети определен процент от избитите живи същества, те разполагат с определено количество некромантски точки всяка седмица. В края на всяка битка сами можете да изберете какви и колко същества да възкръснат от мъртвите и да се присъединят във вашите редици, в зависимост от точките с които разполагате. Вече можете да вдигате дори елитни крийчъри и да ги трансформирате в немъртви дракони. Точките се генерират в зависимост от нивото на умението Necromancy на всеки герой и неговия level (герой 5-то ниво с Expert Necromancy дава по-малко точки от герой 25 левъл). В зависимост от избитите същества вдигнатите могат да бъдат ъпгрейднати или не. Ако са – то вие можете да изберете най-подходящото за армията си подобрение.

Всички единици имат още едно ниво на ъпгрейд, като разлика в цената на подобрените същества няма. Втората версия на ъпгрейда не е задължително по-силна, просто променя уменията на дадената единица и променя ролята й. С новите ъпгрейди идват и нови, специфични за всяко същество нови умения.

Напълно обновен е списъкът с герои за Duel мултиплейър опцията, за да е адекватен към новите единици и стратегиите, които те предлагат.

“Ордата се строява… за последен пъ-ъ-ът!”

Оркските единици са може би най-интересни, тъй като има доста сериозна версия между двете версии на ъпгрейдите им. Явно дизайнерите са работили върху тях с най-голямо желание и са вложили огромна част от креативността си, тъй като при другите раси това разнообразие го няма. Единствено и при орките имате интерес да разполагате по един и същ юнит, но с различно подобрение. Типичен пример за това са гоблините. Траперите са безценни със своите капани, докато прецакващото магии умение на шаманите ще ви свърши страхотна работа срещу единици и герои. И двата типа кентаври са идеални стрелци, въпреки че единият е по-тясно специализиран в ръкопашния бой.

Най-голяма е дилемата при избора на ъпгрейд за Warrior-ите и Slayer-ите. Първият вариант ви дава чисти щети, и то по два пъти, но много малко издръжливост. Ще е нужно да отделяте повече мисъл при изграждането на атаката, така че първо някоя друга единица да удари жертвата, за да поеме retaliation щетите, преди да го налазите. Втората им ъпгрейдната версия (Warmonger и Chieftan) е доста по-слаба в атака, но Warmonger-ът има шанс да скочи и да поеме удара насочен към близка единица, което го прави прекрасен за защита на кентаврите, шаманките и гоблините. Chieftan-ът пък освен по-високата броня, има аура, увеличаваща инициативата на всички околни приятелски войски с +1.

При шаманките изборът също не е лесен. Earth daughter-ите имат изключително опасното умение Swift Attack – тоест, ако враг е под ефекта на магията Slow (която те могат да направят), то той не отвръща на удара им. Макар и кекави, те нанасят сериозни щети, а още първият Rage Level им увеличава инициативата безбожно много. Комбинирайте го с умението Powerful Blow (героя ви да удря целта на избраната приятелска единица, всеки път, когато тя направи атака) и вижте как за броени секунди 15 шаманки свалят 70 треанта или ангела, без да дадат и една жертва. Вторият ъпгрейд на шаманките – Sky Daughter пък са за любителите на магията. Лесно се работи с тях – първи ход, папкат гоблин, за да напомпат маната си. Втори ход – пускат в обръщение Chain Lighting магията. Перфектни за големи скупчвания от лошковци, но когато имате само 1 или 2 вражи формирования, магията се обръща срещу вас, защото започва да отскача и по вашите единици.
Изборът ви между Foul Wyvern и Paokai ще се гради на личните ви предпочитания. Първият нанася повече щети и заразява с отрова жертвата си, но регенерацията му е фиксирана стойност. Вторият пък издържа доста повече, нанася демидж не само на избраната цел, но на всички около нея и може да папка телата на мъртви врагове и другари, за да възстановява изгубените до момента бройки в собствените си редици.

Циклопите са истински машини за унищожение, но много внимавайте с тях. И двете ъпгрейднати версии, могат да се използват като стрелци – мятайки гоблини по противника (винаги е удачно да сложите гоблините между циклопите и шаманките). Untamed Cyclops е зверски могъщ, може да руши дори крепостни стени. Но за да е максимално ефективен е нормално да го поставите в средата на формацията си и точно тук идва големият проблем. Когато нанася удар, той не разпознава враговете от приятелите и просто всичко в съседство с него търпи щети. А ако е сложен в средата на колоната най-често компютъра и всеки хитър играч удря първо него. Последвалият ответен удар избива всичко в радиус от две полета. За това Bloodeyed Cyclops-а е по-добрата оферта.
Пак може да порази повече от една цел, но го прави в права линия (също като драконите, за това внимавайте как си подреждате войските около него. Всяка успешна негова атака намаля Късмета (Luck) на жертвата с 3 единици. А и на последно място, но не по важност – циклопите смърдят като стрелци.

Когато кръвта закипи – Blood Rage

Орките се създадени чрез експериментиране с демонична кръв. Целта е била да се постигнат най-добри резултати в бойните качества на избраните същества. Това демонично влияние се проявява със събирането на агресия в оркските воини. Всяко тяхно действие (или бездействие) се отразява на яростта им, а колкото повече Rage събират толкова по-опасни стават, отключвайки определени скрити бонуси.
Всички орки (без единиците Wyvern, Foul Wyverns и Paokais, които са се присъединили към тях след експеримента) имат Rage скала. Във всяка битка започват от 0, като бавно я попълват. Успешна атака носи 100 точки за mele единиците, и 50 за стрелковите. Успешна магия носи 40, а убиването на всеки вражи стак (включително и призовани същества) дава 20 точки.

Ако произволна единица поеме щети (магически или нормални), тя губи Rage. Принципно събрания Rage абсорбира половината от щетите, за това един удар може да източи над 1000 точки Rage. Има три нива на ярост:
Rage Level 1: 200 Rage точки
Rage Level 2: 500 Rage точки
Rage Level 3: 1000 Rage точки

Rage-ът е уникална расова характеристика и най-близкият й еквивалент са елементъл веригите при Тъмните елфи. Всеки град има сграда, която след построяването й дава по 50 точки ярост в началото на всяка битка (ефектът се натрупва – така че колкото повече, толкова повече). А героите могат да добавят към специалните си умения, такива даващи допълнително rage при правенето на shout-ове и при получаването на морал на дадена единица.

За да могат единиците ви да стигнат до трето ниво Ярост, трябва да имате умението Expert Blood Rage. То също така позволява до 70% от поетите от съществото щети да бъдат абсорбирани от събраните до момента точки ярост.

Rage бонусът е различен за всяка единица – за да видите точния ефект – цъкнете по време на битка с десен бутон два пъти върху избрания юнит. В карето, което се отваря, ще видите колко rage нива е постигнало и какви бонуси има от тях. Основно войските ви ще получат увеличение на инициативата, скоростта и жизнените си точки.

Ще губите точки Rage от следните действия.
Защита (defending): -30 Rage точки
Изчакване (Waiting_ -100 Rage точки
Пропускане на ход заради лош морал Morale -80 Rage точки
Активиране на гоблинското умение Cowardice -100 Rage точки
Слепота (от магията Blind, умението на еднорозите или парализата на вампирите) -100 Rage точки за всеки пропуснат ход
Bash, Warding Arrow и други умения, свалящи инициативата на приятелски юнит -20 Rage точки
Страй (Fear – от магиите, вика и специалните умения на някои единици) -100 Rage точки за уплашеното същество
Life Drain, Weakening Strike -90 Rage точки

Voodoo people, magic people

Варварите не разполагат с конвенционални магии, а с бойни викове и тотеми. Бойните викове се учат от всеки герой (стига да има подходящото умение) след като построите еквивалента на магическата кула в даден град и доста приличат на руните на джуджетата, само че изискват мана, а не ресурси, за да бъдат използвани.

На тотема се записват 4-те магии за стратегическата карта – призоваване на лодка и същества, телепорт по картата или до най-близкия град. Всеки герой може да закупи някое от 4-те нива на тотема, но едва, след като стигне до определено ниво, ще може да използва дадената магия.

Варваски умения:

Ултимативното варварско умение е Absolute Rage – в началото на всяка битка дава 500 Rage на войските ви. Можете да го достигнете още на 25-то ниво, стига да изберете правилните умения. Ще ви трябват Expert Attack с Battle Frenzy, Stunning Blow (изисква Powerful Blow) и Excruciating Strike. Expert Leadirship с Recruitment, Battle Elation (изисква Memory of Our Blood) и Divine Guidance (изисква Stunning Blow). Последното задължително умение е Expert War Machines с Catapult, Soblin Support и Brimstone Rain (изисква Might Over Magic).

Преценете сами дали ви върши работа, но на по-малки карти, на които е трудно да се развиете над 25-то ниво, е по-добре да заложите на други умения (примерно троен изстрел с балистата). Expert Ligistics мисля, че е задължително за всеки герой, независимо от расата му. А Expert Shout ще вдигне в пъти ефективността на героя ви. Тъй като орките мразят магията, имат четири умения Shatter Summoning, Dark, Destruction и Light Mаgic, които потискат магиите от въпросната школа на противника и дори могат да ги обърнат срещу него, макар и почти неизползваеми за кампанията (различни типове опоненти), те са перфектни за мултиплейър. Играч с тъмните елфи или демоните със сигурност залага на Destruction, а елфическите и некро герои прекалено много разчитат на summoning магиите за победа.

На финал

Надявам се гайдът да ви бил полезен в новите ви приключения, а ако още се чудите дали да си вземете и изиграете Heroes V – не се колебайте, действайте!

Автор: Георги Панайотов