Heroes of Might & Magic IV

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2002

Тъкмо сядам зад белия екран на word-а, когато чувам зад себе си тихо изпукване. Във въздуха се разнася острия мирис на голямо количество магия, трупана на едно място. Бие малко на ягодка. Зад гърба си чувам силен глас, навеждащ мисли за крипти и застоял въздух.

– ТРЕПЕРИ ПРОСТОСМЪРТНИ!
– Сандро?!
– Сандор?!

Личът е не по-малко стъписан от мен. Едва ли е очаквал да срещне “колега” точно тук. Доста се е променил от последния път, когато го видях…добил е леко египетски вид.

– Какво е станало с теб?

– Нали си го спомняш онзи Вори елф Гелу? – започва разказа си повелителят на Deyja – след като се опита да ме спре и ми създаде доста проблеми, нещо му стана. Мисля, че Armageddon’s Blade му повлия. Втълпи си в главата, че ако Тарнум Безсмъртния открие Sword of Frost, ще унищожи света. Започна да го преследва, скоро го намери и поведе война срещу него. Безсмислена война, дори и по нашите разбирания. Смяташе, че е премислил всичко, но сбърка. Двата меча никога не трябваше да се събират толкова близо, още по-малко да излизат един срещу друг. Последва апокалипсис. Всичко бе унищожено. Само като се замисля – толкова много години в кроене на планове за тотална доминация, в кръвопролитни войни и удари под кръста – защо? За да могат двама глупаци да унищожат всичко за няколко минути. Усещаш ли иронията? Единствената надежда за спасение бяха порталите, през които никога не бяхме минавали и които се отвориха в последния момент. Те ни отведоха в нов свят. Повечето от силните се спасиха – Гавин Магнус, кралица Катерина, аз – но бяхме загубили властта си. Появиха се нови лидери. Без потекло, без земи – това беше техният шанс да се издигнат и те го взеха. На всичкото отгоре, за да могат да обявят в рекламите, че всеки град е с напълно нови единици, дизайнерите хванаха една шапка, записаха на листче всеки юнит, някой в пристъп на носталгия е бутнал десет листчета с гадовете от втората част на играта, разтръскали са добре и после… В крайна сметка настанала пълна бъркотия. Вампирите гледат дяволите и се чудят – тези подкрепления ли са или поредната доставка със закуски. Но за това ще ти разкажа малко по-късно.
Самите ние трябваше да се променим.

Като начало се адаптираме доста по-бързо и в новите земи опитът ни се вдига почти с всяка битка. Сега имам възможност да развия пет основни умения и четири техни подумения, за да стигна общия брой 20. Но всяко умение има по пет степени на владеене и сам разбираш, че за да се развия нормално, трябва да кача 100 нива. Нещо почти невъзможно дори за немъртъв. Така остава възможността да вдигна само някои напълно или всички на ниски нива – но това е безсмислено. В зависимост от уменията, които си избрал, можеш да се специализираш и да получиш нов ранг. Сред воините най-често това е генерал, а за маговете – монах или еквивалента му при различните магически школи. Вече е доста трудно да се развие маг с перфектно владеене на повече от две школи с магии. Най-малкото, за да може да използва пълния потенциал на магическата си кула, трябва да е развил две умения на ниво grandmaster. Бойните умения с които разполага, се делят на два типа – увеличаващи морала и скоростта, както и ефективността на всички единици, или увеличаващи само неговите статистики. Първоначалното впечатление е, че една група от 3-ма герои с 35-то ниво е нещо непобедимо, но се оказва, че групичка от 20 бегемота нямат никакъв проблем с нея. Ето, че стигнахме до първия проблем – спорно е дали да се развива герой воин. Макар и доста добър срещу слаби врагове, в битка с голяма армия неговото присъствие често е посредствено и нерядко пада пръв. Всъщност проблемът е дисбалансът, който присъства почти навсякъде – от героите, през единиците до градовете.
 
Самите градове доста се попромениха. На първо място е смесването на единиците. На второ са специалните сгради. В града Academy има трезор, увеличаващ с 10% парите в хазната ви при всяка седмица – досега не смятах, че е възможно да натрупам сума от 8 милиона, но и това стана. Все пак някой се е замислил за баланса (но явно това е мръсна дума за NWC, та са му издърпали здраво ушите) и в опита си да оправи нещата, само ги е влошил. Става дума за допълнителното умение nobility – то също на ниво grand master увеличава популацията на избран от вас град с 50%, но ако го развие варварин, сами можете да си правите сметка какво се получава.

– Аха, значи варварите са най-силната раса – само с тях ще играя.

–  Не, не е така – не зависи от града, а от уменията ти коя е най-силната раса. А и варварите не разполагат с магия – значи са перфектни, за да развият всичките немагически умения, като Magic Resistance, и веднага да игнорират атаката на половината от единиците в играта.

– Аха-а!

– Знаеш ли – прав си! Варварите се очертават като най-силната раса. Но да се върнем към градовете. Във всеки град ще можете да изберете какви да са level 2, 3 и 4 единиците ви. Но понякога изборът е ненужен и е въпрос на личен вкус – логичният път е един. Така хората се развиват само и единствено на стрелци и ангели, немъртвите на вампири и дяволи, варварите на циклопи и Thunderbird-и, маговете на джинове и титани и т.н.

– Защо – не може ли иначе?

– Ами сам си прави сметката. Като издръжливост и атака огретата са доста по-силни от циклопите, но докато стигнат до врага им трябват 4-5 хода. Докато циклопът стреля…по-точно атакува земята и камъкът му се разпръсква, наранявайки всички единици в определен радиус. Така можете да пратиш някоя по-слаба единица да предизвика врага, скоро около него да се скупчат войските му и после с един удар – много зайци, ако разбираш какво имам предвид. И какво се оказва – че от обещаните ни 60 единици можем практически да използваме около 40, а останалите стават до известна степен безсмислени. Най-често при най-могъщите същества изборът е между летящи или стрелящи за сметка на бавни, но мощни. Както и в Heroes 2, тук стрелците са невероятно силни и всяка раса, в която не присъстват, е в доста кофти позиция. Тук трябва да споменем и джиновете –  те не само разполагат с прилично здраве и атака за мелета, но основната им сила са магиите, които знаят. С увеличаването на бройката им във вашата армия се увеличава и силата им. Две от тях са – Ice Bolt и Create Illusion и дават голямо предимство. Първата нанася невероятен damage (200 джина = около 2000), а втората копира някоя от вашите или вражите единици. Така в първия случай те не търпят наказания за стрелба на далечно разстояние, а при втората от един титан да направят 30 и драстично да увеличат мощта на армията ви за една битка.

– Разбирам, значи хората разполагат с най-добрите стрелци, алхимиците с най-добрите магове, подземните гадове с черни дракони (real pain in the ass), варварите с огромна популация и могъщи единици – кои тогава са най-прецаканите.
 
– Ние – немъртвите. Само едни стрелци, и то безполезни срещу магията Forgetfulness и вампирите. Жалкото умение Necromancy на теория би трябвало да пълни армията ни постоянно, но 4 вампири на битка и то при силно развит герой (числото варира най-често между едно и две) не могат да се сравнят с 50-те процента възкресени войски след края на всяко сражение за тези, владеещи resurrection на ниво grandmaster. Така след всяка битка трябва да тичаме до града, за да “презаредим”, а ако сме нападнати и сме загубили битката, но сме оставили само героя му на една плюнка живот, той веднага може да ни съсипе с половината от армиите си, съживени за нови подвизи.

Sound & Vision & other problems

За разлика Heroes III (което е естествено, понеже вече е 2002-а година) сега ще ви трябва доста стабилна машинка. Графиката е наистина красива, но ако сте с 15-инчов монитор и се опитате да играете на по-голяма от 800х600 резолюция, най-вероятно е да си докарате сериозни очни проблеми. В този режим пък интерфейсният панел е неприлично голям и прозорецът на самата игра е мизерно малък. Съществува и т.нар Swap проблем – т.е. кодът на играта не трие темпоралните файлове, а само ги трупа. За около три часа игра се събират към 800 МВ, което на щайги с малки или препълнени хардове води до периодични изхвърляния в Windows и restart. В по-добрия случай играта започва да накъсва и да бави.

За съжаление няма анимации между мисиите в кампаниите – само една малка статична картинка и глас, за сметка обаче на невероятното интро. Сценарийчетата по време на самата игра пък са създадени в стила на предишните части. И не на последно място е все още липсващият мултиплейър. С колегата Скуба успяхме да пуснем само нещо като Hot seat. Остава да чакаме кръпката с мултиплейър, която издателите са обещали официално.

Похвален е стремежът на New World Computing да работят бързо и да спазват сроковете, които са си поставили. В новото им творение ни чака цял един нов свят, който да бъде разучен и опознат по-добре. Той е “снабден” с множество неутрални постройки и редица допълнителни куестове, които за разлика от преди изпълняват много по-важна роля в хода на играта. Но в някои отношения за Heroes IV важи поговорката “Бързата работа – срам за майстора”. Не ме разбирайте погрешно – това е невероятно добра игра и води до силна степен на вманиачаване, но е нужен солиден пач, който да покаже истинската й стойност. А без съмнение и това ще стане.

Автор: Георги Панайотов