Hearts of Iron III

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 16 авг. 2009

Сигурно много от вас смятат, че игрите по Втората световна – макар и доволно много – всъщност не са чак толкова сложни и задълбочени, колкото заглавия за други епохи. Това обаче не е така, защото пред вас е лидерът по сложно представяне на Голямата война – Hearts of Iron. За мнозина тя е прекалено трудна игра, за други – тъкмо подходяща за техния интелект, но едва ли има някой, който е усвоил всички тънкости на това заглавие.

Не ви ли писна за стотен път просто да разтоварвате амунициите си в Нормандия и да провеждате блицкриг атаки, опитвайки се да разпределите адекватно оскъдните боеприпаси? С новото творение на шведското студио Paradox Interactive тези досадни действия остават в миналото. Hearts of Iron е направо необятна. Тази глобална стратегическа поредица дава възможност на геймъра да проиграва историята в бейзкрайни поредици от игри. В третата част вие ще имате възможността да оглавите абсолютно всяка държава, съществувала в периода 1936 и 1948 година. Освен това значително се е увеличил броят на провинциите – сега те са над 10000. Разбира се, логично е като патриоти да изберете страната на България, но пък защо да не опитате да играете от името на някое екзотично царство – примерно Саудитска Арабия?

Геймплей

От географското и икономическото състояние на избраната държава зависят и ресурсите, с които ще разполагате – по-малко или повече от даден вид, както и производствен потенциал. За игра с предпочетена от вас страна ще можете да избирате от седем времеви отрязъка от 1936 до 1948 г., но ако сте по-мързеливи, съществува възможност за бърз старт, с помощта на един от четирите глобални сценария – САЩ (1936), Германия (1939), Япония или СССР (1941). Доста е приятно изкушението да прекроите историята според собствените си възгледи, но все пак разработчиците са ви поставили и някои ограничения – например, ако не инвестирате в науката, какъвто и промишлен потенциал да имате, няма да ви се удаде да разработите ядрено оръжие. 

Никоя стратегия не може да се разгърне без процеса на формиране на войска. В това отношение в Hearts of Iron III има някои промени – положителни според мен. Сега няма да губите време и ще можете да създавате своите дивизии значително по-бързо от преди, като се фокусирате над специфичните задачи. Дивизиите вече се състоят от четири отряда, всеки от които може да има уникални функции – например нищо не може да ви попречи да съедините в едно формирование артилерията, мотопехотата и бронетехниката, а ако се доверите за съставянето на армията си на изкуствения интелект, трябва да сте спокойни, че всички дивизии ще бъдат организирани по исторически достоверен шаблон. Впрочем създаването на колосални военни сили от по няколко дивизии в една провинция е ненужно и не винаги стратегически обосновано действие. Причината е, че последните в редицата няма да могат да влязат веднага в боя, а ще чакат да паднат техните другари. Така губите и време, и хора, вместо просто да ги разгърнете по картата.

Раздел 007

Едва ли ще можете да съберете силна армия, ако не планирате развитието на научни изследвания. С тяхна помощ ще постигате стратегическо преимущество пред врага. Подобряването на дипломатическите умения и усъвършенстването на изкуството на шпионажа пък ще ви предоставят неоценима помощ при подготовката за военни действия. Вие ще бъдете в състояние да регулирате не само броя на лицата, които пребивават в държавите, но и да поставяте на вашите агенти много и най-специфични задачи. Така например в случай на подкопаване на националното единство и подкрепа за опозиционните сили за вас ще бъде значително по-лесно да назначите марионетно правителство. Или обратното – няма да се налага да превръщате неутрална страна във ваш съюзник, при условие че управляващата партия е лоялна към вашата политика. Не трябва да се подценява и вътрешното разузнаване, защото ако свръхмерно увеличите военния си бюджет например, на пазара ще се появи дефицит на важни стоки, което пък ще доведе до размирици. Вашите агенти ще ви осведомяват за подобни вътрешни обстоятелства, но и ще ви съветват да убедите населението си, че войната е неизбежна и че техен дълг е да следват лозунга: „Всички на фронта, всичко за победата“.

В играта обаче има не само военни действия и подривен шпионаж, а и най-миролюбива и честна дипломация. Да издигате безусловни искания, особено пред по-силните си съседи, е глупаво, но да извадите печалба от своите ресурси, като ги търгувате с многократно превъзхождащи ви противници, е умел ход да се въоръжите и да всеете респект у тях. Закупуването на разнообразна военна техника и оръжия от различни производители не само ще увеличи военната ви мощ, но и техническия ви потенциал, защото – да – вашите инженери ще плагиатстват от чуждите разработки и ще трупат знания във ваша полза. А ако се притеснявате от патентното право – недейте. Дори и страни, които не са във война, трудно уреждат тези юридически въпроси. България например и до днес произвежда калашници, без да плаща на Русия, която държи патента за това оръжие.

Любителите на

политически интриги

също ще останат доволни от Hearts of Iron III. Ако недолюбвате този или онзи политически деятел, можете да го пенсионирате или пък да го замените с доста по-ревностен колега. За феновете на историята този аспект от играта представлява допълнителен интерес. Всички основни ръководители на държавите са копия на хората, реално заемали тези постове. Впрочем възможно е дори да промените настоящия политически строй с произтичащите от това социални, икономически и политически последствия. Така например ще можете да наложите демокрацията в Близкия Изток, далеч преди това да стори страната отвъд Голямата вода.

Не трябва да се пропуска фактът, че практически във всяка област на управление на държавата ви, можете да плащате „откуп“ на компютъра и да не се налага да мислите за всичко, а да концентрирате хората си в избраните от вас отрасли. Родените за дипломати няма да си блъскат главата пред трудностите на промишленото производство, а на военачалниците няма да се налага да умуват над закони или преговори с други страни.

И така – Hearts of Iron III е наистина мащабна и обхваща всички основни принципи на управлението на държавата. Да преминете играта от началото до края е трудно, но пред вас има множество възможности за избор на сценарии и разнообразие от държави. Основното оплакване е, че играта яко насича, дори и при хора с четириядрени процесори и мощни видеокарти. Недоволство от този факт вали из всички форуми, които касаят третата част. Останалите недостатъци, които ми хрумват, са, на първо място, прекомерната сложност, а на второ – доста ретро видът на графиката. За съжаление съм убеден, че този коктейл от минуси 100% ще отблъсне много от вас.

Автор: Свилен Енев