Halo 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-накрая – Halo 2 и за PC

Ако случайно все още не сте чули, Micro$oft имат нова операционна система и биха искали да си я качите. Но как ще ви накарат? Като направят така, че дългоочакваната PC версия на Halo 2 – най-популярният конзолен шутър въобще – да тръгва единствено под Vista.

Игра, от която до ден днешен са продадени над 9.2 милиона копия, на която са изиграни над 500 милиона мача през Xbox Live, и която спечели над 38 индивидуални награди. Игра, на която ние, собствениците на персонални компютри, имаме възможност да впием зъби и нокти почти три години след нейната официална премиера…

Старо познато

Ако се абстрахираме от нечовешкото закъснение, като цяло геймплеят на Halo 2, колкото и да си кривя душата, не се е променил кой знае колко много от Halo: Combat Evolved насам. Той е все така многостранен, гъвкав, разнообразен и пристрастяващ. Работата е там обаче, че играта не предлага кой знае колко нови и оригинални идеи.

За конзоли това може и да е най-великият шутър въобще, но за PC излязоха къде-къде по-добри заглавия през последните няколко години като Half-Life 2 например. Не ме разбирайте погрешно – Halo 2 е една страхотна игра, която ще ви впримчи в своя сюжет и забавен геймплей. Просто е леко закъсняла за PC и това е един от основните й проблеми.

Последствията

Соловата кампания започва (малко след събитията в Halo: Combat Evolved) с награждаването на Master Chief на една оръдейна платформа, намираща се в орбита на Земята, за добре свършената работа и унищожаването на Halo. Едновременно с това виждаме как Пророците на Съглашението наказват техен бивш елитен върховен командир, същият, преследващ Pillar of Autumn в първата част, заради неговата некомпетентност и невъзможността му да предотврати експлозията на пръстена. И докато единият получава медали, другият бива изтезаван.

Миг по-късно церемонията по награждаването е прекъсната от нападение на малка армада от кораби на Съглашението, чиято подмолна цел е да се качат на оръдейната платформа, да я взривят и така да направят Земята уязвима за атака…
Но не и докато Master Chief е на борда.

Две съдби, една история

За моя изненада се оказа, че Master Chief не е единственият герой, с който ще може да играете в Halo 2. В определени нива ще се превъплъщавате и в опозорения командир на Съглашението, за който вече стана дума по-горе, превърнат в Арбитър или свещен воин, служещ на т.нар. Пророци – най-висшите същества в тази конфедерация от извънземни. Разлика между двамата по отношение на геймплей почти няма.

Освен може би това, че вместо фенерчето на Master Chief, при натискането на клавиша X, Арбитъра става невидим, подобно на Хищника, тормозещ Шварценегер в едноименния филм. За съжаление обаче времето, за което може да останете в това състояние, е твърде кратко. Умението обаче ви позволява да се промъквате незабелязано покрай враговете си, в случай че безспирните престрелки с Master Chief са ви дошли малко в повече.

Двойно по-убийствен арсенал

Няма как да не отбележим, че в сравнение с първата част, в Halo 2 може да носите по едно оръжие и в двете си ръце. (Не! Не може да стреляте с два ракетомета наведнъж!) В името на баланса обаче през това време не ви е позволено да мятате гранати, които все така са разделени на два вида – фраг и плазмени.

Макар и на пръв поглед това да не изглежда кой знае колко съществено нововъведение, то променя геймплея не на едно и две нива. Спомняте ли си онези досадни извънземни, въоръжени с щит? Екипирайте в дясната си ръка плазмено оръжие, което да го свали, а в другата – което и да е нормално огнестрелно, което да нанесе довършващия удар, и готово – те вече не са такава заплаха, каквато бяха преди.

Комбинации има колкото искате. И на вас се пада честта да откриете онази, която най-много ще ви пасне.

Иначе арсеналът като цяло е претърпял най-различни промени – Needler е по-силен, с пистолета не може да се зумва, а новата бойна пушка е едно от най-приложимите пуцала. Най-якото попълнение обаче принадлежи на Съглашението – енергийният меч. С негова помощ, стига да успеете да се доближите достатъчно, може да отстраните почти всеки противник с един-единствен удар.

Харесва ли ти? Открадни го!

Превозните средства бяха една от най-силните страни на Halo: Combat Evolved. Възможността да се качите на предната седалка на някой джип, да натиснете клаксона му и по този начин да накарате останалите компютърно контролирани съотборници да скочат в него – един до вас, а друг – на картечницата зад гърба ви – беше изключително приятна и оригинална. В Halo 2 всичко това отново е възможно.

Забелязва се, че Bungie са нанесли малки промени по старите возила и са решили да вкарат и няколко нови в името на разнообразието. Но безспорно най-якият момент е следният – ако видите някоя готина нова извънземна машинария и ви се прииска да я тествате, но е вече заета, просто скочете към нея, набийте два тупаника на нейния шофьор и воала – тя вече е ваша! Сега вече може спокойно да прегазите онези големи маймуноподобни противници, които имат досадния навик стъпват по главата ви.

Една дума – грозна

Макар че едно от основните изисквания за Halo 2 е да бъде подкарана под Windows Vista, тя по никакъв начин не се възползва от пълните възможности на DirectX 10, което я прави изключително остаряла в графично отношение и не по-малко грозна от която и да е DX 9 геймка.

Три години въобще не са малко и те доста здраво са се отразили на визията. Макар и тук-таме да се откриват великолепни панорами гледки, да попадаме на някой зрелищен специален ефект или да се любуваме на бронята на Master Chief и дизайна на поредния извънземен кораб, лицата на героите са под всякаква критика, много от текстурите са лишени от всякаква детайлност, а системните изисквания на Halo 2 са доста по-високи, отколкото би трябвало. Ако един Xbox е еквивалентен на 733 MHz процесор с GeForce3 и 64MB RAM, необходимостта да имаш 2 GHz CPU с 1 GB RAM и nVidia 6100+, за да подкараш PC версията, звучи леко ненормално, при все че графиката почти не е пипната.

Да убиеш другарче

Единствената по-съществена разлика, която се наблюдава между Xbox и PC версията на Halo 2, е, че последната е снабдена с две нови мултиплейър карти и редактор на нива (с неочаквани бонуси, както вече стана ясно). Онлайн режимът обаче, който не се отличава кой знае колко от конзолката, едва ли ще представлява интерес за мнозина, предвид наличието на толкова много хитове за PC.

В случай че решите обаче да се пробвате и в него, ще попаднете на стандартни режими от типа на deathmatch (наричан slayer), capture the flag, отборни варианти и прочие. Освен това ще трупате и специални точки в зависимост от вашите постижения, които, ако имате случайно Xbox 360 Live акаунт, ще се пренасят директно в него. Прегазете някого с джипа си, намушкайте го с енергийния си меч, откраднете превозното му средство и воала – вашите точки постижение са вече с една идея повече.

С надежда

Въпреки изпитанията на времето, на които PC версията на Halo 2 е подложена, това все така е една дяволски добра игра. Жалкото в случая е, че я получаваме с толкова голямо закъснение. Можем само да се надяваме, че компютърният вариант на Halo 3 няма да се забави толкова много предвид факта, че ще бъде последната част от поредицата и че Micro$oft едва ли възнамеряват в близките две-три години да пускат нова OS, която всячески да се опитват да си я пробутат. Надеждата, естествено, умира последна.

Автор: Владимир Тодоров