Grand Prix 3 2000 Season

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 окт. 2001

Преди десетина години разнообразието на игрите в родината беше ужасяващо мижаво. Имаше си по един екшън, десетина куеста, няколко стратегии и симулатори. Всяка нова игра се предъвкваше поне месец-два. Хубавите заглавия се задържаха поне година.

Първият автомобилен симулатор, който ми е попадал изобщо, е Grand Prix – малка сладка игра, посветена на F1. Отборите, с които можеше да се играе, бяха само три, а пистите – колкото и в сезона. Графиките бяха постни, но тръпката я имаше. То и по това време формулата си беше нещо страхотно. Сена беше жив, а Honda и Renault тъпчеха всичко живо без всякакви скрупули. Основните конкуренти бяха Williams и Mac Laren, а Ferrari им дишаше прахта на опашката.

Но времето си тече. Компютрите “Правец-16” се преселиха по мазета и тавани, мониторите ставаха все по-цветни, а игрите – все по-многочислени. След явния успех на първия Grand Prix Microprose се взеха в ръце и направиха една от най-добрите игри и до ден днешен – Grand Prix 2. За времето си симулаторът изстискваше доста от нещастните ни машини, но предложи завидни графика, звук и най-вече – реалистичност в управлението.

Следващите години засилиха конкуренцията. На пазара излизаха все нови и нови неща. На бял свят се яви GP3, но положението просто не е същото. В момента, година и няколко месеца след появата на тази игра, излиза и идейното й доразвитие –

Grand Prix 3 2000 Season

Както си и следва от името, новата игра е посветена на F1 сезон 2000.
Всички отбори присъстват и могат да бъдат избирани. Последователността на пистите е спазена точно. Дори климатичните условия за съответните състезателни дни са близки до истината. Съревнованията за купите са си като на живо – включват свободните тренировки и квалификациите. Някои от предварителните ангажименти може да бъдат пропуснати. В подобен случай в истинското състезание се стартира от последна позиция. Ако все пак човек бърза или просто му е втръснало, може да си пусне някое ускорено състезание за по три обиколки. Една от новите опции е режимът Quick Laps, където можете да се връткате по предварително избрана писта.

Едно от големите достойнства на Season 2000 е високата степен на

реалистичност 

Максималните нива на трудност, които са и най-близки до живота, са истински кошмар. При тях колите са адски претенциозни. Всяко кликане дава мигновен резултат. Газ до дупка и безцелно мърдане на кормилото ще изстрелят всеки извън пистата за по-малко от секунда. Катастрофите са често срещано явление. Колите се развалят бързо. Забавното е, че болидите могат да продължат напред и с поне два избити чарка. Стабилността изчезва, но важна е идеята.

Всяка спечелена точка има значение за крайното класиране. Основното нещо, което е под пряк контрол на играча, са настройките на болида. Преди всяко състезание получавате цяла купчина от данни относно климатичните условия. Правилното настройване е един от най-решаващите елементи за осигуряване на победата, особено ако се впускате в някой hardcore-режим. От друга страна, играта предлага всевъзможни глезотии, предназначени и за

най-пропадналите и бездарни геймъри

GP 3 2000 Season притежава всички екстри от автоматична скоростна кутия, през изкуствено контролирани газ и спирачка до напълно неразрушима кола. Ако се пуснат всички възможни опции, единственото ви остава да въртите геврека. В този случай скуката, особено при по-правите писти, е гарантирана. Тактиката за влизане в бокса, типа гуми и количеството бензин се определя предварително, независимо от сложността на играта.

Силите на противника са умерени. Не че са без значение, но малко от опонентите са наистина гадни.  Масовите мелета в секундите след старта са често срещано явление. Ако в състезанието трябва да направите под десет обиколки, това може да се окаже решаващо. Поне съдиите не създават проблеми. Размахват всевъзможните флагове, но гледат да не се престарават. Черен флаг може да се покаже само за наистина грубо и непристойно поведение. Ако положението стигне дотам, фаталното парче плат не се развява гордо из пистата, а се появява в горния ляв ъгъл на екрана. 

Основният неприятен момент в GP 3 са менютата. Симулаторът притежава типичен 

User hostile interface

Навигацията из опциите изисква поне пет минути подготовка. Ако не познавате играта, спокойно ще се изгубите. Непонятно е, но по време на състезание половината от прозорците, свързани с опциите, са изключени. Единственото нещо, което може да се пипа са настройките на звука. 

Графиката не е от най-силните моменти на играта. Качественият скок в сравнение с предишната GP отсъства. Всичко си е на мястото, но липсват всякакви детайли, които биха изкарали играта с едни гърди пред конкуренцията. Приятно е, че

повечето елементи

са добре изпипани – особено климатичните условия, гумите и парчетиите при катастрофи. Спойлерите наистина си хвърчат и при това излитат от правилните места с правилната траектория. За съжаление страничните детайли ги няма никакви. Особено човечетата в бокса и техниката, който извозва авариралите коли.

Играта предлага няколко ъгъла на наблюдение. Кокпитът на пилота при различните модели не се различава много. Основният елемент е кормилото. На него са изнесени всички нужни индикатори. Картинката е ясна и лесна за проследяване. При желание можете да наблюдавате състезанието и от кабините на конкуренцията. GP 3 притежава вградена камера. Някои от катастрофите изглеждат наистина забавно на повторенията.

За разлика от картината озвучаването не е дръпнало от години. Спецефектите са там, където са си били винаги. От скърцането на спирачките до форсирането на двигателя – всичко си е като хората. Не се забелязват някакви особени напъни от страна на производителите да измислят нещо наистина ново. Околният шум може да бъде контролиран внимателно. Музикалният съпровод е главно из менютата.  

При инсталирането играта сама си се калибрира в зависимост от звуковата карта и видеото. Настройките, които GP 3 си прави сама, са добри. Няма абсолютно никакъв смисъл да бъдат пипани.

Дори и при надънени опции, играта не е тромава и на компютър от среден клас. Зареждането на нивата става бързо и безпроблемно. Издънките в системата са ограничени, най-много да се види временен проблем с формата на кoкпита.

Автор: Сергей Ганчев