Gothic II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 13 авг. 2003

През есента на 2001-ва се появи една любопитна игра на име Gothic. Трябваше обаче да мине около половин година преди за нея да се заговори като за едно изключително приятно събитие в RPG жанра. Нека припомня отличителните й белези, които предизвикаха първоначалните противоречиви реакции – затормозващо управление, непривлекателен интерфейс, грозновата графика, но същевременно и поглъщащ сюжет, приковаващ пред монитора с около 30-40 часа интензивен геймплей в зависимост от броя на изпълнените второстепенни куестове, съпътстващи главния. Усилията на героя ви бяха съсредоточени върху

премахването на магическата бариера

покриваща част от кралството Миртада. Изградена с усилията на 12-те водещи магьосници, тя обгръщаше долината на мините за магическа руда, където затворници денонощно добиваха скъпоценната суровина. Мечовете, изковани с нея, се превръщаха в непобедими оръжия срещу настъпващите орки.

Но бариерата пропускаше само рудата и никой не можеше да се върне обратно, а магьосниците бяха безсилни да я разрушат. И тогава на вас се падна нелеката задача по разрушаването на магическия щит. И ето че заветната мисия е изпълнена. Но защо няма радост в очите на крал Ротбар II? Злото е мъртво, за да бъде заменено от още по-голямо и безпощадно зло, а героят лежи мъртъв под руините на кулата редом с трупа на мъртвия демон.

С този драматичен момент стартира Gothic II. Позволявам си тези прелюдия, защото двете части на средновековното фентъзи са доста свързани по отношение на герои и действия и за тези, които тепърва ще опознават магическия свят на играта, малко история няма да навреди. Но да се върнем в кулата. Дали битката наистина е загубена? Не и в Gothic II, защото черният маг Ксардас успява да телепортира тялото на героя и той е спасен, за да продължи мисията си.

Ксардас е категоричен – оръжие срещу Злото съществува. Това е древен артефакт, а неговото име е

Окото на Инос

Попаднал в ръцете на Избрания, той го превръща в непобедимо същество във войната срещу орките. Този път зеленокожите гадини са  привлекли в своите и редици драконите, за които до момента се е смятало, че отдавна принадлежат на древните легенди. Избраният, разбира се, сте вие – този, който посредством амулета ще спаси не само кралството, но и целия свят. Този път завинаги или поне за по-дълго време. Но първо трябва да докажете, че наистина сте достоен, тъй като при трансформацията от предишната ви мощ и способности не е останало нищо, а уменията ви са изчезнали.

След като бариерата е разрушена, в устройството на кралството настъпват промени, които, уви, не вещаят нищо добро. Орките настъпват, дейността в мините е замряла и няма кой да копае руда за оръжията. Твърде малко вяра е останала на шепата рицари, обсадени в крепостта на Old Camp и бранещи с последни сили умиращото кралство. Огненият дъх на драконите е изпепелил някогашните тучни поля, превърнали се в сива пустош. От New Camp няма и следа, мястото се е превърнало в заснежени мъртви земи. В новия свят на Gothic градът Коринис е централно средище. То обаче е на ръба на гражданска война и на фона на тази опасност хората сякаш нехаят за орките. Именно оттук започва вашият път, който е в пряка зависимост от това към коя от гилдиите ще се присъедините. А ето ги и самите тях:

Паладини

Воините на Инос. Най-храбрите мъже, за които да служат на Бога на огъня е изключителна чест. Начело на тази гилдия е лорд Хаген, действащ под прякото командване на самия крал. Коринис е обсебен от паладините, изместили градската власт. Носят се различни слухове за причината да се настанят точно там, но никой не е сигурен какво ги е довело в града. Избирайки пътя на паладина, първо трябва да минете през редиците на по-нискостоящата кралска войска. Едва когато докажете, че сте годен да носите титлата, се сдобивате с доспехи и магически меч, отличаващи ви от обикновените воини. Освен с оръжие може да боравите с магически заклинания и руни.

Наемници

Те са на платена служба при Онар – крупен земевладелец, основал своя собствена армия от избягали затворници, с която да се опълчи срещу кралския авторитет. Онар и неговите поддръжници не виждат смисъл да дават изработената продукция на Коринис и краля. Искат независимост и не зачитат установените закони. Предводител на наемниците е Лий – ваш другар от първия Gothic, но старото познанство не е достатъчно, за да ви приемат току-така. Избирайки пътя на наемника, започвате своето развитие като ловец на дракони. Бойците от този тип са най-добрите майстори на сабята и лъка, изключително силни, разчитащи единствено и само на собствената си мощ. Владеят магията само използвайки многобройните скролове, а овладяването на маната е двойно по-скъпа.

Магьосници

Намерили уединение в манастир, изолиран от околния свят благодарение на заобикалящата го река и непристъпни скали, маговете са посветили живота си в служба на Инос. Владеят тайнството на руните, разчитат древни писания, приготвят магически отвари и се чувстват недосегаеми благодарение на тези свои умения. За да ви приемат в редиците си, първо трябва да направите дарение от 1000 жълтици и овца. Следват дълги дни на послушание и ако се окажете надарен с необходимите умения ви, ви допускат до теста на огъня. Едва след това висшите магове, начело на които е Пайокар, се заемат с обучението ви. Избирайки пътя на магьосник, развивате преди всичко уменията си за боравене с руни и магически атрибути. Това обаче не значи, че не владеете бойното изкуство, но то е по-скъпо, особено след като започне същинското ви формиране на маг.

Изборът на развитие на героя е определящ за хода на събитията, обособени в шест глави. Неминуемо ви чака идентична финална сцена, но куестовете, които трябва да преминете, са различни. Общувате с различни хора в зависимост от това дали сте паладин, маг или ловец на дракони. Какъвто и герой да изберете, имайте предвид, че изборът ви е категоричен и окончателен. Не може да сте послушник и едновременно с това наемник. Има и

една неофициална групировка

към която може да се присъедините независимо от направения избор – тази на крадците. Влизането в нея е въпрос на изпълнение на определена последователност от куестове и малко плуване до острова, където се намира скривалището им.

Ролевият характер на играта личи от постепенното развитие и усъвършенстване на героя. Преминавайки от едно ниво в друго трупате опит (EXP), носещ ви learning points (LP), разпределението на които зависи от стратегията, по която искате да се развивате. Желателно е паралелно с увеличаването на силата (STR), да не пренебрегвате и сръчността (DEX). От двата показателя зависят оръжията, които използвате. Така че преценете в какво точно ще инвестирате LP-тата. Имайте предвид също, че учителите ви са хора корумпирани и меркантилни. Освен необходимите learning points, ще искат и нещо в замяна – най-често злато, което е основната разменна единица или пък да им направите някоя услуга.
За успешния край на всяка отделна мисия се нуждаете от някои специфични умения. Веднъж научени, те не трябва да се усъвършенстват допълнително за разлика от STR и DEX. Ето ги и тях:

Sneaking – чрез него нощем незабелязано се промъквате в къщите и необезпокоявано ровите из сандъците като се сдобивате с това, което се нуждаете. А това би ви направило доста по-богат…

Opening Locks – няма да има сандък, който да не отворите, стига да разполагате с lock pick и високо ниво на DEX (докато не го развиете, трудно ще намирате вярната комбинация от посоки за отваряне на ключалките). Умението не е задължително, но има куестове, изискващи боравене с него.

Pickpocketing – може да бъде усвоено, само ако се присъедините към гилдията на крадците и то преди да сте избрали основен път за развитие. С негова помощ при разговор с наименувано NPC ще може да преравяте съдържанието на джобовете му.

Hunting – има няколко нива, като основно е умението да сваляте кожата на убито животно или звяр, някои от които се търгуват скъпо. Може да усвоите и изваждането на зъби, рогове, сърца и т.н.

Alchemy – изкуството на правене на еликсири няма да ви направи богат, но може да ви спаси живота. При наличието на определени условия и съставки собственоръчно ще може да ги приготвяте, стига да разполагате с рецепти за тях.

Разнообразието в арсенала

на Gothic II е невероятно – саби, кинжали, секири, боздугани, томахавки, арбалети, лъкове, сакрални мечове и т.н. Има специфични оръжия в по-високите нива, които зависят от избрания път на развитие. Условно те са разделени на два вида: за една и две ръце, като първите действат по-бързо, а вторите нанасят по-големи поражения. За да прилагате едно оръжие, се нуждаете от определено ниво на сила, но има някои, за които се изисква по-голяма сръчност. Тя ще ви е необходима и при овладяване на лъка и стрелата, спадащи към групата на далекобойните оръжия. С доспехи се сдобивате като се присъедините към някоя от групите, като всяка от тях ви дава конкретна защита от оръжия, стрели, огън и магия.
Голямо разнообразие има и при враговете, които срещате – било то диви зверове или разни други твари. Част от тях познаваме от първия Gothic (meatbug, scavenger, goblin, minecrawler и прочие), но има и нови творения (bloodfly, warg, оrc shaman и други). Битките с някои от тях ви носят само опит, с други – и ловни трофеи. Трупате опит и при решаването на всеки един куест.

NPC-тата

са в изобилие – около 500 компютърно контролирани герои, с които може да установите контакт и част от които имат уникални имена, а други само са означени към коя група принадлежат – citizen, farmer, mercenary, worker и т.н. Не пренебрегвайте контактите си с тях, колкото и незначителни да ви се струват на пръв поглед. Най-малкото винаги биха ви упътили или раздули някоя клюка.

Всъщност продължението на Gothic беше доста отлагано. Това обаче не охлади страстите и то не само в родна Германия. Английскоговорящите трябваше да изчакат малко повече, но резултатът си заслужаваше. Графиката вече е невероятно детайлна, цветовата палитра е осезаемо подобрена и разхождайки се из горските поляни, осеяни с маргаритки, сякаш можете да усещате дори мириса им. Gothic II използва преработения енджин на своя предшественик, макар и за момент да се говореше, че продължението ще е базирано на Phenomedia’s CodeCreatures. Той позволява по-добро използване на хардуера що се касае до environmental mapping-а и детайлността на текстурите и моделите. Технически светът е умален два пъти и това влияе на времето на зареждане, което е два пъти по-кратко. Отново имаме смяна на ден с нощ и съпътстващите я светлинни ефекти. Приятно е да усещаш блясъка на залязващото слънце или да виждаш падащи звезди нощем под открито небе. Дъжд вали повече от необходимото и успява да вкара лека депресивна нотка в атмосферата.
Понякога той е придружен с гръмотевични бури като светкавиците променят цвета на доспехите ви…

Не мисля, че спадам към групата на пристрастените към ролевите игри. Но поредицата Gothic успя да прикове вниманието ми и да завладее моето съзнание. След споделеното тук съм повече от сигурна, че и вие ще направите своето пътешествие в приказното приключение. А колко дълго ще останете в него, зависи само от вас. На мен тук ми харесва.

Автор: desi|re