Gore: Ultimate Soldier

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Уморихте ли се от лъскавата графика, претрупаността и лутането, което ви предлагат повечето съвременни триизмерни екшъни? Играе ли ви се нещо простичко, но с интересен геймплей? Нещо, с което можете да убиете няколко часа в безгрижно стреляне по врагове, които иматс коефициент на интелигентност малко над средното ниво? Ако отговорът е положителен, то Gore е решението на вашия проблем. Това е един не много ангажиращ 3D екшън от първо лице, който навява смътни спомени както за Unreal Tournament, така и за Kingpin, предлага леко плосък сингълплей и доста по-забавна игра в мрежа.

Действието на Gore е ситуирано на планетата Земя, която е изпаднала в състояние на бавно самоунищожение. Всички ресурси малко по малко се изчерпват. През 2024 година опасен и мощен вирус убива или променя до неузнаваемост повечето неща, които стават за ядене на синьобялата ни планетата. В следствие на настъпилия масов глад половината от жителите на Земята загиват. Населените места по целия свят остават без електрическа енергия и това ги обрича на бавно саморазрушение.
Различни улични банди започват да установяват контрол над отделни квартали и дори над цели градове. Те плъзват навсякъде и бавно започвт да увеличават мощта си. Тези паравоенни формирования стават реална заплаха за оцелелите цивилни граждани и тероризират всеки, дръзнал да им се опълчи.

На власт е хаоса

Положението изглежда отчайващо зле до момента, когато правителствата на държавите по света решават да обединят силите си и да ги използват за намирането на нов източник на енергия. Резултатът не закъснява. Извличан от тектоничните пластове на Земята и обработван по специален начин, новият ресурс, наречен ORE, е способен да катализира почти всяка химична реакция и да увеличи отделяната при нея електрическа енергия.
Новото откритие и желанието за установяване на контрол над него още повече подклаждат конфликта между обединените правителства и съюзът на уличните гангстери, известни повече под името MOB. Избухва истинска война. Изходът от нея определено щеше да бъде в полза на уличните банди, ако добрите не бяха изобретили The Meat Machine – устройство, което създава идеалната изкуствена среда за обучението на войници. Благодарение на него за по-малко от няколко седмици всеки желаещ може да се превърне в смъртоносен боец, във ветеран, в идеалния войник. Докато си вътре можеш да умираш стотици пъти и въпреки това накрая да излезеш невредим…

Веднага ще забележите, че туториълът на играта елегантно е вплетен в самия сюжет. Млад и неопитен, вие влизате в The Meat Machine, за да бъдете обучен и включен в армията на обединените правителства. Там научавате основните тънкости от геймплея на Gore и продължавате играта в преследването и убиването на гаднярите от MOB, които успяват да хакнат системата, да проникнат във вашата тренировъчна симулация и да източат данните за устройството и функционирането на въпросния боен тренажор.

Сами по себе си, сингълплейър мисиите не представляват нещо специално. Вървите и стреляте, без да има кой знае какво взаимодействие с околната среда. Ако искате да научите развръзката на историята ще трябва да приключите всички нива. Силата на играта и нейната оригиналност обаче личат повече в мрежовите партии.

Какво е новаторското в Gore?

Първата оригинална концепция е вкарването на показателя издръжливост и вплитането му по по-особен начин в геймплея. Колкото повече тичате, и скачате, толкова по-бързо тя ще намалява. Издръжливостта се влияе и от по-тежичките оръжия като и от по-особените амуниции, разпръскващи зелен газ. Най-интересното в тази ситуация е, че ако стамината падне под нула, героят припада за няколко секунди. Това е от огромно значение за битките в мултиплейър, тъй като с подходящото оръжие и няколко ловки движения бързичко можете да принудите всеки враг да изпадне в безсъзнание, лишавайки го в последствие и от неговия живот. 

Друг интересен момент в Gore е бронята и отражението й върху персонажите. Тя има три зони на действие – крайниците, главата и трупа. Основната разлика в сравнение с повечето шутъри е, че бронята напълно защитава покритите части на тялото, докато не бъде разпердушинена с изстрели. Кръвта на играча (респективно – на неговия противник) започва да намалява, само когато куршумите попадат в незащитените участъци (ако има такива), което от своя страна ни стимулира да се прицелваме по-точно. За щастие много ясно се вижда кога бронежилетката на противника е непокътната, кога е частично разкъсана и кога отсъства напълно.    

Персонажите

В сингълплейър можете да играете единствено с редовия войник от армията на обединените правителства, което до известна степен е минус. В мултиплейър обаче нещата стоят по-различно. Там имате на разположение около десет героя, всеки от които притежава множество различни показатели и уникален стил на игра. Например по-едрите бойци ще са по-бавни, но ще имат по-голяма сила. По дребните типове пък са бързи, скокливи и маневрени. Роботите пък са екипирани с уникални оръжия. Имате възможност да избирате между персонажи както от бойните редици на обединените правителства, така и от MOB.

Оръжията в Gore са проектирани в типичен научно-фантастичен стил и повечето имат алтернативна стрелба. Някои дори могат да служат за защита, създавайки около героя предпазен щит, което е адски cool! Особено забавно е, че десния и левия бутон на мишката служат съответно за дясно и ляво крoше или пък да стреляте с узито в лявата ръка, в дясната или с двете заедно. Друго забавно оръжие е четирицевната пушка, която от упор действа почти като оръдеен изстрел.

За съжаление Gore не се нарежда сред най-интерактивните екшъни. От време на време можете да гръмнете някой друг пожарогасител, който в последствие експлодира и помита всичко наоколо или да отстреляте картонен кашон, в който обикновено се намира по някоя друга екстра. Всичко останало на тема “разрушаване на околната среда” е табу. Дори нямате възможност да разбивате и най-елементарни обекти като стъклен аквариум, пълен с плуващи рибоци например. Друго, което ми направи лошо впечатление, е липсата на врати, които могат да се отварят и затварят – портите стоят като декор и единственото нещо, което можете да правите с тях, е да стоите и да ги зазяпате тъпо.

Gore използва

собствен графичен енджин

наречен просто Amp. Той е разработен от Slam Software и хич не е лош, въпреки че на някой може да се стори прекалено шарен, а на други – да им навява спомени за Unreal Tournament. Вярно е че има и недостатъци като липса на някои специални ефекти например, но това може да се преживее. Зa сметка на това моделите на бойците са изключително прецизно изработени и доста напомнят на героите от Unreal Tournament (при правителствените сили) и Kingpin (при MOB). Звукът не е нищо ново под слънцето. В някои случаи дори може да предизвика болезнени дразнения в ухото, но това си е въпрос на вкус.

По всичко личи, че Gore, е предвидена предимно за игра в мултиплейър. Би било хубаво, ако благодарение на нея поне за миг разнообразите времето, прекарано с CS. От опит глава не боли.

Автор: Владимир Тодоров