God of War III

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 мар. 2009

Сагата с догадките около третото издание на God of War стартира „официално” през март 2007-ма. На едно от прессъбитията на Sony Кори Барлог, „режисьор” на GoW II, уж случайно вметна няколко полуобещания за някои къде по-малко, къде повече впечатляващи технически и визуални екстри в евентуалното трето издание. Ставаше дума най-вече за използване на rumble и six-axis функционалността на DualShock3 контролера, плюс full hd резолюция. Броени часове по-късно Sony побързаха да уточнят, че Кори не се е „изпуснал” и че въпросната информация принципно е съгласувана с издателя. След това започнаха уговорките. Като например тази на Тим Мос (технически директор на студиото), който уточни че Барлог малко се е поувлякъл с приказките за full hd. Най-вече защото подкарването на подобна резолюция при повече от задължителните за God of War 60 кадъра за секунда би коствало известни жертви по линия на геймплея. Нещо, което никой от феновете не би приел с леко сърце, нали така?

Вмятам всичко това, по-скоро за да ви припомня какъв беше още по-онова време градусът на напрежението около GoW III. Нека не забравяме, че тогава играта все още е представлявала не повече от няколко страници с бележки в компютъра на мистър Барлог. Последваха тонове спекулации на каква ли не тема, на които не си струва да се спираме дори бегло. Далеч по интересното е, че още преди истинската продукция да стартира с пълна пара, екипът оредя осезаемо, при това на доста ключови позиции. Първо Кори Барлог последва примера на режисьора на първия GoW, Дейвид Джафи, и напусна Sony, за да гради свое собствено студио. След него офиса в Санта Моника опразниха и Ерик Уилиамс и Дерек Дениълс, дизайнери на комбат механиката, левъл дизайнерът Майк Ченг, както и художникът Чарли Уен. Това едва ли е пълният списък, но дори дотук би трябвало да ни е светнала червената лампичка. Казват, че незаменими хора няма, но аз не съм съвсем убеден в това. От друга страна, позицията на „режисьор” в God of War продукция е едва ли не най-мечтаното място в гейм индустрията. Така че настоящият заемащ поста, Стиг Асмусен, едва ли е случаен избор. Който и да е той, обаче, по-добре да има всички богове на Олимп зад гърба си. Подобна работа може да ти отвори всички врати в този бизнес, в случай че успееш. Но провалиш ли се, по-добре е бързо да се пренасочиш към друга кариера. Така или иначе, според споменатия по-горе Тим Мос „ядрото” на екипа е запазено непокътнато. Става въпрос най-вече за „черноработниците”, което всъщност е добра новина, защото именно това са хората, изнасящи продукцията на гърба си.

До неотдавна това беше кажи-речи всичко, което се знаеше за играта. Може би пропуснахме само свободните размишления на тема мултиплейър. Всичко тръгна от обявата за работа в Sony Santa Monica, в която сред останалите позиции се мъдреше и тази на „онлайн геймплей програмист”. Това би могло да означава доста неща, като например че студиото чисто и просто се нуждае от още един такъв програмист. Всички обаче решиха, че няма как да не става въпрос за мултиплейър в GoW III. Според мен подобна идея е просто абсурдна. Крейтос е единак, който мрази всичко и всички, и именно това го направи толкова популярен сред геймърите. Това е последният гейм герой, който би делил славата с още някого. Така че мултиплейър режимите са, меко казано, не особено вероятен избор. И господ да е на помощ на Sony, ако решат в последния момент да включат някакво онлайн безумие в God of War III. След подобна глупост биха могли да се сърдят само на себе си. Същото важи, между другото, и за включване на six axis приумици, ей тъй, заради самите тях.

Добре, какво още? Историята, разбира се. Там отново властват догадките, но една от тях безспорно вълнува феновете повече от всяка друга. Вече на няколко пъти “God of War III” се споменава редом с определения от сорта на „последната глава в едно епично приключение”, „епилог на сагата” и прочее. Да не говорим за прословутата реплика на Крейтос от един от малко по-ранните трейлъри – „Всичко си има своя край”.И какво сега, да се притесняваме, че това е последната GoW игра?! Да бе! Независимо кой още ще си тръгне от Санта Моника през идните месеци и години, единствената сила, способна да предотврати излизането на все нови и нови издания от поредицата е… финансовият провал. При това не първият. А засега GoW е всичко друго, но не и марка с разклатен рейтинг.

Освен това продуцентът на новото издание, Стийв Кейтерсън, направо си го каза човекът – „тепърва ще видим какво готви бъдещето за Крейтос”.
Колкото до останалата част от фабулата на новата игра, в трейлъра от миналогодишното E3 се споменава (макар и доста мъгляво) как свещените граници на Олимп били осквернени. Като че ли Крейтос този път здраво е насмел Зевс и компания. Очевидно титаните също играят своята ключова роля в новия сблъсък. Оттук нататък обаче всичко е абсолютна загадка.

И като споменахме титаните, те са в основата на една от големите геймплей новини около God of War III. За това е загатнато страхотно в може би най-информативния трейлър на новата игра, излизал до момента. И за да не ви преразказвам това, което бихте могли да видите със собствените си очи – в GoW III титаните ще играят на практика ролята на огромни движещи се нива. Спомнете си за колосите в Shadow of Colossus. Титаните в новото приключение ще са дори още по-огромни.

Продуцентът на играта ги сравняваше с ходещи планини в едно свое интервю. ОК, каква е далаверата от всичко това? Много просто – представете си такава крачеща планина, която изведнъж реши да се изправи на „задни крака”. После отново да „легне по корем” и прочее укрепващи духа и тялото гимнастики. За тези, които по някаква странна причина са решили да се повозят на „планината” (демек – титана), доскорошният „под” изведнъж ще се превърне в отвесна стена, а може би дори в „таван”. Не звучи зле, между другото, макар и засега само на хартия. Тепърва ще видим как точно това ще се отрази на добре познатия God of War геймплей.

Новостите не свършват дотук. Отново във въпросния трейлър (дебютирал през декември 2008-ма) се загатва и за друг относително нов елемент – битките с далеч повече противници наведнъж. М-не, не става въпрос за баталии в духа на Dynasty Warriors (и слава Богу!). По-скоро бройката на порциите от гадове е нараснала от 6-7 (максимумът в предишните издания) на няколко десетки (колко точно е трудно все още да се каже). В рамките на трейлъра Крейтос дори демонстрира специална магия за случаите, в които бива буквално затрупан от зомбита, скелети и прочее изчадия. Отново продуцентът на играта обаче уточнява, че дори в най-големите мелета играещият ще може да се концентрира върху този и онзи конкретен противник. Всичко това най-вече, за да можем да изпробваме различни стратегии в битките.

В този ред на мисли се сещам и друг нов елемент – тъй наречените “ride-able beasts”, или с други думи – чудовищата, които ще можете да управлявате в играта. За целта Крейтос просто ще трябва първо да яхне някое от тях и след това да го насочва причинявайки му болка. Звучи забавно. По един извратен начин. Но все пак забавно. Интересното е, че списъкът с „ездитни чудовища” далеч няма да приключва с показания във видеото циклоп. Всяко от останалите добичета също ще има своите слаби и силни страни, точно като обичайните бойни возила в един шутър или пък екшън от трето лице. Циклопът например е сравняван с танк – бавен и трудно повратлив, но причиняващ сериозен демидж.

Стиг Асмусен спомена също, че сред основните задачи на екипа е било създаването на оръжия, равностойни на прословутите „мечове на верига” на Крейтос. Засега не е ясно дали става въпрос най-вече за изцяло нови оръжия (каквито безспорно няма да липсват в GoW III), или за преработка на някои от вече познатите. Какъвто и да е случаят, режисьорът на играта спомена на няколко пъти, че преминаването от едно оръжие към друго този път ще бъде далеч по-естествено (каквото и да означава това). Почти като смяната на различните бойни стойки в една beat ‘em up игра, да речем, добавя Асмусен. Ами-и… добре. Око да види, първо обаче, ръка да пипне.

Графиката… Може би ще ви прозвучи странно, но аз лично съм със смесени чувства след видяното дотук. Първо си струва да споменем, че графичният енджин на играта – логично – е пренаписан от нулата. Основната идея е била да бъдат предоставени далеч по-големи пространства за действие и съзерцание, плюс доста повече детайл в кадър, разбира се. И нещата изглеждат точно така в споменатия на няколко пъти вече трейлър. Между другото хората от Sony Santa Monica се кълнат, че въпросното видео представлява реална ингейм графика, монтирана за нуждите на трейлъра. Та… относно моите съмнения. Тук ще навлезем, разбира се, в сферата на личните предпочитания, но като че ли нещо липсва в картинката, все още. Да всичко е ултра детайлно и излъскано до блясък. Малко прекалено и лишено от специфичен стил обаче, мен ако питате. Като че ли става въпрос по-скоро за демо на графичен енджин или за бенчмарк, а не за „обичайната” ултрастилна, ултраоригинална визия на коя да е от предишните God of War игри. Знам ли… със сигурност е твърде рано да се говори категорично за нещо подобно, но това усещане така и не ме е напуснало откак изгледах видеото насам.

На финала няколко думи за евентуалната дата на премиерата. Такава все още не е спомената. Оттам и всевъзможните размисли по темата. Като например, че и двете предишни издания са стартирали в първата половина на годината, а не по Коледа, каквато е другата ключова опция. От друга страна, все още няма никакви конкретни податки, че God of War III е вече на финалната права. В такъв случай, ако изключим премиерата по Коледа, най-близкият вероятен старт би трябвало да бъде насрочен за началото на второто шестмесечие на 2009-та. Ако, разбира се, играта въобще се появи през 2009, което също не е никак сигурно. Аз лично бих заложил на дата, близка до дългоочакваното намаление на цената на PlayStation 3. “Бъндъл” от чисто новичък, достъпен PS3 плюс God of War III би трябвало да накара доста колена да омекнат. От друга страна до края на годината се очакват още поне три меко казано интригуващи ексклузивни заглавия от каталога на Sony, така че GoW III може да бъде и отложен като последен решаващ пирон в ковчега на Xbox360. Ще видим…

Автор: Ивелин Иванов