Galactic Civilizations II: TotA

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Като всеки един индивид, преминал определена възраст, се изкушавам да пусна по някоя реплика, величаеща добрите стари дни. Не че прогресът е зло, просто някои исторически елементи от рода на паста „Поморин“ и голяма бира за левче в пицарията потъват дълбоко в миналото и биват забравяни, а и мрънкането като форма на разтоварване (в разумни граници) може да бъде невероятно приятно.

Друг учудващ момент, забележим особено в сферата на PC игрите e, че определени жанрове и течения, кретащи от много луни насам, отказват да се преселят в отвъдното и продължават да пускат добри представители, които хич не са за изхвърляне.

Поредният мохикан, заслужил следващите редове, е пресен адон към походовата стратегия Galactic Civilizations II и носи името Twilight of the Arnor.

Galactic Civilizations II

Основите на въпросната геймка са изградени по класически модел и са нещо като кръстоска между титаничните Master of Orion и Civilization. В случая Sci-Fi таткото е допринесъл със своята атмосфера, докато историческата драма е отговорна за вниманието към детайла и хилядите малки подробности. С други думи: в Galactic Civilizations II наша милост поема управлението на определена космическа раса, развива наука, колонизира планети, води войни и т.н. докато едновременно с това следи множество малки показатели, които вкупом оказват осезаемо влияние върху прогреса.

Като история настоящето второ и последно допълнение на стратегията не е силно оригинално, но предлага нещо като завършек на досегашните терзания – изниква древна цивилизация, която подпомага последния сблъсък с лошите.

На пръв поглед всичко това изглежда скучновато, но както се случва при повечето подобни произведения, истинската красота на стратегията не е в кампаниите, а във възможността за създаване на своя собствена игра.

Допълнения и ъпгрейди

Точно тук Twilight of the Arnor започва да разкрива истинските си прелести. За разлика от много други добавки, този нов продукт предлага адски много подобрения и екстри.
Един от основните мотиви са технологическите достижения на различните цивилизации. В Twilight of the Arnor всяка една от расите има свое специфично и добре развито научно дърво с всевъзможни щуротии за откриване и разработване. Благодарение на това отделните разумни видове са станали още по-различни и позволяват на играча да избере страна, която отговаря почти пълно на желанията му.

Теренът на свободната игра е една наистина огромна по размери галактика. Този нов вариант е просто потресаващ и донякъде плашещ. Времето, за което един среден по възможности човек би завихрил една пълна игра на подобен терен, би било измерено с множество денонощия.

Трета значителна новост е допълнителен модел за победа – Ascension (в директен превод – изкачване). Той е свързан със събирането на древни кристали и съпроводеното с това трупане на специфични точки. Победата попада в ръцете на всяка страна, която успее да събере хиляда от въпросните оценъчни единици.

На четвърто място авторите твърдят, че са се трудили усърдно и върху изкуствения интелект на играта, който е станал една идея по-подъл и труден за размазване. Едновременно с това производителите са натъпкали адона с много други пресни елементи от рода на редактор за карти и сценарии, менюта, единици и т.н., и т.н…

Геймплей

Като цяло Twilight of the Arnor успява да докара усещането за нещо по-добро и ново. Играта се лее леко, а хубавото на управлението и действието е, че колкото и страшно да изглеждат в първия момент със своите бутони и джунджурии, по време на игра всичко бива настанено по своите места. На кандидат играча ще му трябват не повече от пет минути за ориентиране, ако се е сблъсквал поне веднъж с някои от по-старите и класически представители на походовите стратегии от рода на гореспоменатите Civilization или Master of Orion.

Втората голяма червена точка, по принцип характерна за Galactic Civilization II, се крие в това, че с избора на трудност играта минава през много различни нива. Ако индивида Х си избере лесното ниво, превземането на вселената би било бързо и без внимателно взиране в подробностите. За сметка на това при високите нива поражението може да изскочи от близките сенки във всеки един момент, а прогресът е свързан с безкрайно много усилия и внимателно следене на вътрешните и външни фактори.

Визия

В Twilight of the Arnor графиката на играта е претърпяла леки подобрения. На теория и според спецификациите картинките и менютата са станали малко по-красиви като едновременно с това хардуерните изисквания са леко занижени. По думите на създателите видеото е “убийствено” леко и ще лети добре и на някои по-стари щайги. За допълнение към графиката в произведението са добавени и нови звуци, който трябва да допълнят „модерното” усещане.

Като цяло аудио-визията на стратегията не е твърде прекрасна, но като много други детайли на Galactic Civilizations II успява да даде точно това, което се иска без излишни усложнения и самоцелни изпълнения. На помощ в случая идва и геймплеят, който на моменти може да бъде до толкова отвличащ, че графиката и писуканията минават на заден план.

Заслуженият край на епизод II

Galactic Civilizations II и нейното продължение Twilight of the Arnor може и да не са едни от най-популярните игри, за които сте чували, но със сигурност влизат в редиците на учудващо качествените изпълнения. Оригиналната геймка и нейната първа добавка обраха бая суперлативи както от любителите на подобни стратегии така и от критиката, която им раздаде изключително високи оценки. Twilight of the Arnor е един силен завършек на серията. Допълнението дава много подобрения и нови детайли, чието количество е почти плашещо голямо.

Ако сте попадали на оригиналната игра или първия адон, намерете и това второ разкрасяване на Galactic Civilizations II – шансът да бъдете приятно впечатлени е голям. Ако пък не сте виждали стратегията – сега имате повод. Потърсете я, заслужава си.

Автор: Стефан Хаджиев