Freelancer

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 апр. 2003

Отмират ли космическите симулатори като жанр? Със сигурност не. И Freelancer е живото доказателство. Впрочем не бих определил себе си като най-запаления им фен. Поне не до излизането на въпросната игра. Но за съжаление чак сега разбрах какво съм пропускал с годините, зашеметен от фентъзито и оставяйки в забрава игри като Privateer, Wing Commander и Elite. Тази грешка обаче със сигурност ще бъде поправена. Дано и всички, които някога са мислили, че космическите симулатори са боза, променят мнението си, веднага след като надзърнат в необятната вселена на Freelancer.

Но за какво всъщност говоря…? Става въпрос за най-новата игра на Digital Anvil – геймкомпания, образувана през 1996 година от Крис Робъртс (бащата на поредицата Wing Commnder). Freelancer се води за нещо като продължение на излезлия преди две-три години Starlancer и се развива осемстотин години след разигралите се в него събития. Играта излезе през вече далечната 1997-ма. И ето че пет лета по-късно, след множество отлагания и проблеми (включително и преждевременното оттегляне на Крис Робъртс), Freelancer най-накрая успя да долети и до нас. Тя не е точно такава, каквато може би всички си я представяхме, но определено предоставя едно невероятно и незабравимо изживяване. Красива, зарибяваща, ефектна и необятна – Freelancer е всичко това накуп. 

Предистория

През XXIII век човечеството е разкъсвано и разделяно от една безкрайна стогодишна война. Две враждуващи страни се опитвали да установят върховно надмощие над планета Земя и дори цялата слънчева система. Едни срещу други застанали злата Коалиция и свободното и благородно Съглашение, докато накрая първата не започнала да надделява. Виждайки, че човечеството е на крачка от самоунищожение, Съглашението изстреляло в космоса пет огромни колониални кораба, натоварени със стотици хиляди човеци – представители на различни култури. Тяхната мисия била да достигнат системата Сириус и там, необременени от тежестта на войната и далеч от своята родна планета, да се заселят и да изградят живота си наново. Корабите успели да преминат през блокадата на Коалицията и след дълго пътуване пристигнали до целта си невредими. Така човечеството получило втори шанс и започнало нов и спокоен живот.  
 
Изтекли почти осем столетия. През това време, новообразуваните колонии процъфтявали и се развивали самостоятелно, разширявайки все повече своите територии в Сириус. С времето заселниците забравили връзката си със Земята и оставили в миналото спомена за някогашните конфликти. Но нови конфликти започнали да назряват. Един ден незнайна терористична атака унищожила неутралната станция Freeport 7. За ваше нещастие вие се оказвате на нея по време на нападението. Корабът ви, заедно с цялата стока и пари, натоварени на него, са взривени, а вие като по чудо успявате да оживеете и да се озовете на планетата Манхатън. Вашето приключение започва оттук.

Първото нещо, което ще трябва да направите, е да се сдобиете с нов космически кораб. Оттам нататък всичко ще зависи изцяло от вас – накъде ще поемете, с какви задачи ще се нагърбвате, дали ще търгувате или ще плячкосвате. Решението е ваше. Цяла една гигантска и необятна вселена е на ваше разположение.   

Фриленсър алфа 1-1, имате разрешение за излитане…

Щом се озовете в космоса, ще се сблъскате с един невероятно удобен интерфейс и крайно опростено и новаторско управление. Може спокойно да захвърлите джойстика през прозореца. Той няма да ви трябва за Freelancer. Колкото и странно да звучи, корабите се управляват безпроблемно благодарение на мишката и няколко копчета от клавиатурата. Установени са два начина, чрез които имате възможност да завивате. При първия трябва да цъкнете някъде на екрана, да задържите левия бутон на мишката и да започнете да я местите в желаната от вас посока. Вторият начин е подобен на оглеждането в почти всички 3D шутъри – той се задейства с едно натискане на интервал. Въпрос на вкус е кой метод ще предпочетете. И двата са крайно удобни и ефективни по време на всякакви ситуации, а за да привикнете напълно към тях, са необходими някакви си десетина минути.

Когато се запознаете с всички тънкости на управлението и разберете на какво точно е способен вашият кораб, може спокойно да започнете живота си на фриленсър – пилот на свободна практика. Като такъв вие ще имате възможност да пътувате от слънчева система на слънчева система, да кацате на която планета или космическа станция си пожелаете, да търгувате и да изпълнявате поръчки за която и да е от десетките общности в играта. Естествено, много от тях се мразят и водят сражения помежду си, докато други са съюзници. Вашата репутация ще се променя в зависимост от това на коя общност сте решили да помагате.
Междувременно около главния герой на Freelancer ще се върти силен и зарибяващ сюжет, изпълнен с напрежение, екшън и изненадващи обрати. Ще трябва да разберете причините за взривяването на Freeport 7 и да откриете тайната на мистериозен извънземен артефакт.    

Планетите и космическите станции

във Freelancer са адски много на брой. За съжаление самите те не се различават кой знае колко помежду си. Сградите, които ще откривате на тях, се свеждат до няколко типа. Барът е мястото, където получавате задачи, научавате клюки и четете последните новини. Освен него съществуват и три вида магазини – за екипировка (снабдявате се с всичко необходимо за вашия кораб – оръжия, муниции, енергийни щитове и прочее), за кораби (купувате нов и продавате стария) и за общи стоки (място, където ще може да търгувате). Когато се намирате на някоя планета или станция, няма да имате директен контрол над своя герой. Неговото управление се свежда до едно единствено кликване върху сградата, която искате да посетите.  

На пръв поглед разстоянието между отделните планети е ненормално дълго. Придвижването между тях обаче е изключително опростено. От една страна, това става чрез специални “тунели”, които са нещо като магистрали, свързващи ключовите станции и планети в системата. Освен тях може да използвате и т.нар jump holes, които се появяват на различни места във вселената и предоставят изключително кратки и удобни маршрути. Вероятно се чудите как по-точно ще успявате да се ориентирате в един толкова необятен свят. Digital Anvil са се погрижили и за този въпрос. Когато искате да стигнете до някаква определена точка в дадена система, но не знаете какъв точно е пътят до там, може спокойно да отворите своята навигационна карта, която ще ви начертае най-краткия възможен маршрут. А вие трябва просто да го следвате.  

Една жива вселена

Най-голямото преимущество на Freelancer се крие във факта, че успява да създаде усещането за една необятна и изпълнена с живот вселена. Станциите ще ви приветстват, ще ви предупреждават или ще искат да сканират товара ви за контрабанда. Около вас ще прелитат различни видове кораби – било то бойни, търговски или транспортни. И всеки един от тях ще следва своя мисия или отправна цел. Дори ще имате възможност да установявате контакти и да провеждате кратки разговори с кръжащите около вас кораби. Често ще попадате на засади от пирати или ловци на глави, които ще се опитват да ви оберат или унищожат. Космическите станции, от своя страна, са създадени със стил и въображение, а планетите са огромни, красиви и обвити в бледо сияние. Когато сте около тях, ще прихващате различни радиосъобщения и разговори. Хубавото е, че дори и сега, след множеството часове, прекарани с Freelancer, все още продължават да ме изненадват всякакви дребни и скрити на пръв поглед детайли. Например, ако се насочите към някое слънце, корабът ви, естествено, ще се взриви. Ако пък се опитате да кацнете на дадена планета директно, без да използвате специалните за тази цел “пръстени”, земната атмосфера ще ви довърши.    

Битките в Freelancer са динамични и ефектни. А средствата, с които ще ги водите, са всякакви по вид. Няма да останете разочаровани от предлагания набор от регенериращи се енергийни оръжия, ракети, торпеда, мини и т.н. Корабите в Freelancer пък могат да се разделят най-общо на бойни и търговски с техните  разновидности и класове.
Що се отнася до графичното и звуково оформление, всякакви суперлативи са излишни. Сигурен съм, че няма нужда да ви убеждавам колко добре изглежда Freelancer и каква яка музика притежава. Вижте и повярвате.

Недостатъци

На първо място бих изтъкнал еднообразните диалози с хората в бара и магазините. След третия разговор репликите ще започнат да ви лазят по нервите. Но за щастие не е необходимо да ги изслушвате въобще. Също така ролевите елементи в Freelancer можеха да бъдат малко повече.
Напълно разбирам, че това е космически симулатор, а не RPG. Обаче, от друга страна, две-три статистки и десетина специални умения, които да избирате от време на време, биха паснали перфектно. Но за съжаление ще трябва да се задоволим единствено с факта, че главният герой качва нива, от които зависи кои кораби и оръжия може да употребявате. На трето и последно място – страничните задачи са леко еднообразни. Те се изразяват предимно в това да унищожите всички вражески кораби на даденото място, да плените някой престъпник, да ескортирате еди-кой-си търговски кораб до еди-коя-си планета и т.н. В самото начало е забавно, но не след дълго ще усетите как всичко започва да се повтаря. За сметка на това обаче задължителните куест мисии са адски интересни, разнообразни и напрегнати. Те донякъде компенсират страничните задачи.

Въпреки изброените по-горе кусури, Freelancer е една изключителна игра. Опростеният интерфейс, динамичните битки и увлекателната история ще ви приковат на стола пред вашето PC в продължение на няколко безсънни нощи. Освен силна солова кампания, играта предлага и не по-малко интересен мултиплейър, в които вие и вашите приятели ще може да изследвате вселената (без да сте обвързани с някаква главна цел) и да поемате най-различни случайни мисии. За съжаление обещанията за нелинеен геймплей не бяха изпълнени напълно или поне не толкова добре, колкото се очакваше. Но това не е от кой знае какво значение, защото Freelancer е просто един маниакален космически симулатор.

Автор: Владимир Тодоров