Free-to-Play – от изток на запад

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 ное. 2010

Една концепция, силно застъпена в източните масови онлайн игри, започва постепенно да си проправя път и на запад. Turbine повлече крак за бизнес модела free-to-play (F2P) с Dungeons and Dragons Online, при който месечните такси отстъпват мястото на поредица от микротранзакции, включващи закупуването на ново съдържание. А The Lord of The Rings Online я последва.

И това далеч не е всичко. През юли тази година Sony Online Entertainment обяви EverQuest II Extended – F2P версия на EverQuest II, която съществува паралелно със стандартната, включваща месечни такси. През октомври и Cryptic обявиха, че ще скочат във F2P вагона с Champions Online. Не на последно място – наесен и Pirates of the Burning Sea ще обгърне новия бизнес модел с надеждата да привлече повече жадни за приключения пирати…

Дали ставаме свидетели на залеза на месечните такси и в западните MMORPG игри

и кои ще са следващите производители, които ще тръгнат по стъпките на Sony, Turbine и Flying Lab Software?

Откъдето и да погледнем нещата, Guild Wars несъмнено е една от първите западни (и качествени) MMO игри, които захвърлиха месечните такси в кошчето още от самото начало. За да се поддържат във финансово отношение, авторите въведоха поредица от микротранзакции, които да задоволяват желанията на по-суетните играчи. И сега Guild Wars 2 ще продължи това рисково, но страхотно начинание, което би могло да отърси пазара от стандартните месечни такси. И защо не? Все пак получаваме едно наистина качествено геймплей изживяване, допълнено от не по-малко привлекателна визия.

Дори WoW – прословутата дойна крава на Blizzard – започва да залязва бавно, но сигурно. За първи път от старта на играта броят на активните играчи намаля. Причината е проста – хората започват да се отегчават или просто мигрират към други MMO игри, които не разчитат на месечни такси. Затова не е чудно, че в края на юни Том Чилтън от Blizzard заяви, че един ден и WoW може да приеме F2P модела, макар че това със сигурност няма да стане в близкото бъдеще.

Каквото и да си говорим,

повечето хора имат време и възможности да играят основно на едно, в най-добрия случай – на две платени MMORPG игри

Това от своя страна поставя всички заглавия от този тип в пряка конкуренция. От теоретична гледна точка едно MMO може да привлече по-голяма и по-вярна база от играчи, ако е F2P. В този случай по-голям брой хора ще се завръщат в него след различни периоди на отсъствие. Тук отсъства напълно и чувството на пришпореност – платил съм, следователно трябва да играя, иначе парите ми отиват на вятъра.

Разбира се, F2P модела върви и със своите минуси. В някои отношения игрите от този тип, най-вече западните, приличат на напомпан trial – и нормално, все пак първоначалният замисъл на авторите им не е бил такъв.

В други – един от най-големите страхове на геймърите е дали в определен момент авторите няма да започват да предлагат екстри, които оказват очевидно геймплей преимущество. В магазините на LOTRO и DDO например откриваме книги, които увеличават перманентно статистиките на героя с 10 точки. Да, всяка една от тях може да бъде закупена не повече от три пъти и конкретната статистика не може да надвиши тавана от 650, но нима това не дава предимство (макар и дребно), на онези геймъри, които биха могли да си го позволят? Колко тънка е границата между дребните и козметични преимущества и очевидните геймплей предимства?

WoW и Guild Wars доказаха, че

хората са склонни да плащат за всякакви простотии

от типа като смяна на пола на своя герой, за маунтове (спомняте ли си прословутия Celestial Steed?) и петове, за костюми, за преместване от един сървър в друг и т.н. Изводът е, че ако авторите предложат наистина добра игра, хората нямат нищо против да инвестират по някой и друг долар в нея, за да я поддържат. Особено ако тя е F2P.

Да, месечните такси няма да изчезнат напълно нито тази, нито следващата година. Но тенденцията все повече западни MMO игри да приемат F2P модела – кои по-добре, кои по-зле – е очевидна. В крайна сметка каква е разликата между това дали ще плащаш по 10 долара за допълнително съдържание в LOTRO или EverQuest, което да допълни безплатното, или за експанжън а WoW през две години? Абсолютно никаква.

Какво е вашето мнение за т.нар. F2P бизнес модел? Дали това е бъдещето на западните MMO игри или представлява просто един последен и отчаян опит на авторите да се задържат на повърхността, преди да потънат в дългове и да се принудят да затворят вратата на любимите ни фентъзи светове? И кои ще са следващите игри, които ще тръгнат по този път? Warhammer Online, Age of Conan, Star Wars Galaxies, Star Trek Online…?

Автор: Владимир Тодоров