facebook facebook
 
 
 
   
 
Free-to-Play - от изток на запад
04.11.2010 | автор: Владимир Тодоров


Една концепция, силно застъпена в източните масови онлайн игри, започва постепенно да си проправя път и на запад. Turbine повлече крак за бизнес модела free-to-play (F2P) с Dungeons and Dragons Online, при който месечните такси отстъпват мястото на поредица от микротранзакции, включващи закупуването на ново съдържание. А The Lord of The Rings Online я последва.

И това далеч не е всичко. През юли тази година Sony Online Entertainment обяви EverQuest II Extended - F2P версия на EverQuest II, която съществува паралелно със стандартната, включваща месечни такси. През октомври и Cryptic обявиха, че ще скочат във F2P вагона с Champions Online. Не на последно място – наесен и Pirates of the Burning Sea ще обгърне новия бизнес модел с надеждата да привлече повече жадни за приключения пирати…

Дали ставаме свидетели на залеза на месечните такси и в западните MMORPG игри

и кои ще са следващите производители, които ще тръгнат по стъпките на Sony, Turbine и Flying Lab Software?

Откъдето и да погледнем нещата, Guild Wars несъмнено е една от първите западни (и качествени) MMO игри, които захвърлиха месечните такси в кошчето още от самото начало. За да се поддържат във финансово отношение, авторите въведоха поредица от микротранзакции, които да задоволяват желанията на по-суетните играчи. И сега Guild Wars 2 ще продължи това рисково, но страхотно начинание, което би могло да отърси пазара от стандартните месечни такси. И защо не? Все пак получаваме едно наистина качествено геймплей изживяване, допълнено от не по-малко привлекателна визия.

Дори WoW – прословутата дойна крава на Blizzard – започва да залязва бавно, но сигурно. За първи път от старта на играта броят на активните играчи намаля. Причината е проста – хората започват да се отегчават или просто мигрират към други MMO игри, които не разчитат на месечни такси. Затова не е чудно, че в края на юни Том Чилтън от Blizzard заяви, че един ден и WoW може да приеме F2P модела, макар че това със сигурност няма да стане в близкото бъдеще.

Каквото и да си говорим,

повечето хора имат време и възможности да играят основно на едно, в най-добрия случай – на две платени MMORPG игри

Това от своя страна поставя всички заглавия от този тип в пряка конкуренция. От теоретична гледна точка едно MMO може да привлече по-голяма и по-вярна база от играчи, ако е F2P. В този случай по-голям брой хора ще се завръщат в него след различни периоди на отсъствие. Тук отсъства напълно и чувството на пришпореност – платил съм, следователно трябва да играя, иначе парите ми отиват на вятъра.

Разбира се, F2P модела върви и със своите минуси. В някои отношения игрите от този тип, най-вече западните, приличат на напомпан trial - и нормално, все пак първоначалният замисъл на авторите им не е бил такъв.

В други - един от най-големите страхове на геймърите е дали в определен момент авторите няма да започват да предлагат екстри, които оказват очевидно геймплей преимущество. В магазините на LOTRO и DDO например откриваме книги, които увеличават перманентно статистиките на героя с 10 точки. Да, всяка една от тях може да бъде закупена не повече от три пъти и конкретната статистика не може да надвиши тавана от 650, но нима това не дава предимство (макар и дребно), на онези геймъри, които биха могли да си го позволят? Колко тънка е границата между дребните и козметични преимущества и очевидните геймплей предимства?

WoW и Guild Wars доказаха, че

хората са склонни да плащат за всякакви простотии

от типа като смяна на пола на своя герой, за маунтове (спомняте ли си прословутия Celestial Steed?) и петове, за костюми, за преместване от един сървър в друг и т.н. Изводът е, че ако авторите предложат наистина добра игра, хората нямат нищо против да инвестират по някой и друг долар в нея, за да я поддържат. Особено ако тя е F2P.

Да, месечните такси няма да изчезнат напълно нито тази, нито следващата година. Но тенденцията все повече западни MMO игри да приемат F2P модела - кои по-добре, кои по-зле - е очевидна. В крайна сметка каква е разликата между това дали ще плащаш по 10 долара за допълнително съдържание в LOTRO или EverQuest, което да допълни безплатното, или за експанжън а WoW през две години? Абсолютно никаква.

Какво е вашето мнение за т.нар. F2P бизнес модел? Дали това е бъдещето на западните MMO игри или представлява просто един последен и отчаян опит на авторите да се задържат на повърхността, преди да потънат в дългове и да се принудят да затворят вратата на любимите ни фентъзи светове? И кои ще са следващите игри, които ще тръгнат по този път? Warhammer Online, Age of Conan, Star Wars Galaxies, Star Trek Online…? 

Какво всъщност представлява F2P

Това е бизнес модел, най-често срещан в контекста на масовите онлайн игри. Обикновено се явява на мястото на Pay-to-play (P2P), макар че не е задължително. Понякога определени заглавия използват и двата модела едновременно.

По същество F2P може да бъде разглеждан като една усъвършенствана демо/trial версия на играта с множество наложени ограничения (например в LOTRO откриваме лимит на броя герои, на торбите за екипировка, на златото и т.н.), чиято цел е да привлича по-голям брой нови играчи в света, които да започнат да плащат, закупувайки "пакети" от приключения. В крайна сметка безплатен обяд няма никъде.

Поради липсата на месечни такси някои производители се "изхранват" чрез онлайн магазини с ингейм предмети с различни бонуси за играча. Едни от тях са козметични, други правят героите по-мощни, а трети – ускоряват по някакъв начин прогреса им (да речем – качвате по-бързо нива). Почти винаги обаче те действат за определен период от време – елементарен трик, който стимулира повторното им закупуване.

В Южна Корея и Русия този тип заглавия доминират 90 процента от гейм-пазара.

напиши коментар
 

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 05.11.2010, 10:23 ?. :

Определено ф2п моделът е много печеливш за някои фирми.Има случай , в които той е по изгоден от модела с месечните такси. Например в много от игрите , в които се предлагат предмети даващи големи геймплейни преимущества съществуват хора , които дават по няколко стотин долара и така компенсират 5-6 човека които играят напълно безплатно.Разбира се най-често се дават по малки суми от рода на 10-20 долара , но дори тогава ако го направят много хора е изгодно за производителя.
Най-често се предлагат различни петове и безмозъчни виртуални животни , които се въртят около героя без да правят нищо , струващи смешни цени от сорта на 5-10долара примерно.Това примамва хората , които отделят доста време на играта и дори да не възнамеряват да отделят пари все пак заради ниската цена си копуват 1 предмет , от там друг итн.
За играчите определено е по добре игрите да са ф2п , защото така хората , които нямат много средства могат да позволят да играят , а хората имащи пари , могат да си позволят някой бонус , който по някакъв начин да направи играта им по приятна.
Така всички са доволни.
Много често обаче производителите не могат да постигнат този баланс и се получава така , че или тези , които подпомагат играта , нямат достатъчно привилегии или играчите не плащащи са ущетени ,заради големите предимства на другите.
Не трябва да се забравя все пак , че неплащащите играчи играят напълно безплатно не трябва да се оплакват ако няма сериозна причина.
Според мен месечните такси няма да изчезнат никога.Тяхното предимство е сигурния доход , тъй като повечето хора започнали даденото ММО продължават да го играят поне 1 година , за разлика от ф2п продуктите , които се надяват на дарения и имат както периоди на големи печалби , така и периоди на спад.
Повечето фирми влагат доста пари при създаването на даден продукт и искат да са сигурни , че ще имат печалба , за това не разчитат на много по-несигурния ф2п модел , а предпочтитат да направат играта с месечни такси или поне с единично плащане , при което играча получава безкрайна игра.Тенденцията за преминаването на игрите от платени към безплатни е породена от намалелия итерес към някой заглавия.Много от тях умръзват често , не се поддържат или просто са слаби в сравнение с конкуренцията и за това предприемат отчаяни мерки за запазване на потребителите.Все пак ако дадено п2п заглавие е печелившо , то няма смисъл да мине към несигурния ф2п модел , който може да го докара до фалиране.
WOW може и да е с намалени приходи , но все още се крепи и носи огромни суми на създателите.През последните години играта доста се изчерпа и не предлага нищо разнообразно , но все още ще има фенове играещи и подкрепящи продукта на бизард.WOW ще стане ф2п чак като хората играещи я паднат под 500хиляди , а това едва ли ще е скоро , да не говорим за излизането на новия Катаклизъм , който се очаква да доведе допълнителен брой привържаници на заглавието.
И дори и след години да стане ф2п , близард ще направят ново ММО , цедящо приходите на хората.
Месечните такси оределено ще съществуват винаги , както и ф2п игрите.В даден момент различните игри могат да преминават от безплатни към платени , да излизат повече от единия вид отколкото от другия , но във всички случай ще продължат да съществуват съвместно.

1868 мнения
профил »
Sentry каза на 05.11.2010, 10:36 ?. :

"Несигурният Free-To-Play модел" е по-печеливш и по-сигурен от P2P модела :)

473 мнения
профил »
nomadspy каза на 05.11.2010, 11:24 ?. :
Редактиран на 05.11.2010, 11:25 ?.

Схемата е като при Dragonica Online.Уж безплатна па от донейт трупат маса пара :D

11 мнения
профил »
krisibg каза на 05.11.2010, 11:50 ?. :

Искам да попитам за Lord of the rings Online която e f2p . Искам да попитам какви са ограниченията за тези които не плащат.Също искам да попитам коя е последната локация.

318 мнения
профил »
Владо Тодоров каза на 05.11.2010, 11:53 ?. :
Редактиран на 05.11.2010, 11:53 ?.

Тук можеш да намериш подробна информация за разликата между f2p, premium и VIP играч - http://www.lotro.com/betasignup/vipchart. html . А последната добавена територия е Enedwaith. Вървим в посока Рохан и Исенгард.

193 мнения
профил »
Azathot каза на 05.11.2010, 14:19 ?. :

Така е, г-н Тодоров, гледаме смело към Исенгард. Иначе за ф2п модела, не ми пука особено, тъй като съм лайф-таймър. ЛОТРО все още си остава едно от най добрите ММОРПГ-та. Препоръчвам я на всеки, с уговорката, че ще трябва да си плати поне малко, за да и се наслади напълно...

1868 мнения
профил »
Sentry каза на 07.11.2010, 09:20 ?. :

Аз лично не бих я препоръчал, но няма да изпадам в подробности.

1868 мнения
профил »
Sentry каза на 05.11.2010, 17:03 ?. :

Така, моите мисли по темата - в момента Free-To-Play моделът, който предлагат западните заглавия, е пълна смешка и е възможно най-лошият вид F2P - този, който те принуждава да си плащаш за основни feature-и от играта.

От друга страна преминаването на много P2P заглавия към F2P модела е продиктувано от ситуацията на пазара в момента. Всяка една P2P игра в момента се намира на много деликатно място - между чука World of Warcraft, който просто доминира модела и наковалнята на стотиците Free-to-Play заглавия, които идват от изтока или са прясно създадени(или в момента се създават) от западни разработчици. Единственото спасение за повечето такива игри беше точно да преминат към наковалнята.

Първи си направиха експеримент Turbine и след като видяха, че и западните MMOта могат да живеят като F2P заглавия, тогава много други разработчици също скочиха през глава. Pirates of the Burning Sea и Champions Online са последните два имигранта към "новия" бизнес модел.

Проблемът с прясно конвертираните игри е, че не са направени с цел да са F2P и затова компаниите заповат да ги осакатяват методично и да предлагат отрязаните части като нещо допълнително с етикетчета с цена. Това обаче не е начинът да се направи добра свободна игра. В момента има прилив към новите заглавия, но евентуално подходът"предлагаме ви trial версия с етикетп free-to-play" ще се окаже недостатъчен в очите на играещите.

322 мнения
профил »
GiantR15 каза на 06.11.2010, 15:41 ?. :

Не всички западни F2P са лоши.

League Of legends буквално не продава сила в играта която да не можеш лесно да закупиш без много грайндене. Продават само с пари козметика, иначе всичко друго можеш лесно с неколко игри да си земеш. Ако не ти се чака можеш просто да се охарчиш малко.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 06.11.2010, 16:50 ?. :

Тук Sentry говори за MMORPG-та.League Of Legends не спада към този жанр , но си прав.Играта постигна повече успех и доходи от Heroes Of Newerth , която скоро или ще стане f2p или ще спре да съществува.Това е така , защото HON се затвори напълно.Просто вече няма начин как да се изпробва играта.Сега активните играчи са само от бетата , но те са платили един път и имат право да играят вечно , което ще доведе компанията до загуби , защото няма нови играчи.
Никой няма да си купи нещо без да го пробва.Този метод може да работи за известни игри като Старкрафт например , но никой няма да си вземе клонинг на дота със неизвестно качество(Клипчетата много често лъжат.Повечето хора първо тестват играта за да видят дали действително ще им хареса , дали ще могат да я играят , дали е трудна или лесна итн).
В случая от S2 пуснаха разни пробни ключове , но това е крайно недостатъчно.Според мен играта щеше да има по голям успех , ако можеше примерно неплатените да могат да играят без ранк и в някакъв много ограничен и урязан режим от към опций за определен период от време.Друг вариант е с месечни такси с по-малки суми , при които може да дадеш пари за един месец и ако не ти хареса да не я купуваш.В случая просто играта след време ще умре.League Of Legends става все по-добра и по добра.За разлика от HON , където новите герой са рядко срещани,в LOL на всеки 2 седмици излиза нов герой , правят нови скинове, балансират старите герой, дори и леки графични подобрения се забелязват.Визуално изглежда дори по красиво от HON , въпреки че е със сел-шейдната графика.
Скоро ще се развие още повече , защото може би вече има над 1милион играча , от които 30-40% плащат.

1868 мнения
профил »
Sentry каза на 06.11.2010, 17:02 ?. :

GiantR15, обяснил съм защо казвам, че F2P моделът на запад е пълна смешка. Имам предвид конвертираните заглавия от P2P, а не прясно разработените F2P такива, които са създадени за да са F2P.

72 мнения
профил »
Omega-x каза на 05.11.2010, 17:46 ?. :

С радост бих разцъквал лежерно някакво F2P ММО, но да не е орязно бивш P2P, защото просто е грозно. Примера с LoTRO ми е пресен, пресен, и не бях очарован.
Проблема с баланса за мен е голям, тъй като производителите все пак трябва да предложат нещо срещу парите на хората, а не може до безкрай с петове, маунтове и шарени дрешки. Сега ще направя аналогия с Lineage 2 - Всички играли на оригиналните сървъри, знаят че това е тотален grindfest, особено на по-високите нива, но какво би станало, ако този грайнд се намали с 50% за следващите 48 часа срещу 5, 10 или 15 долара? Така де факто, този който ще си плати няма да получи някакво свръх преимущество, пред онзи, който си грайнди на спокойствие, и няма да се чувства измамен за парите, които е дал.

598 мнения
профил »
XENOpz каза на 05.11.2010, 20:58 ?. :

Аз не съм поддръжник на този модел. Много "cheap" е когато си играеш и изведнъж ти набутват в лицето нови неща, които трябва да купиш. От тази гледна точка предпочитам платените ММО-та. Не само че не отвличат играча по никакъв начин от играта (като постоянно предлагат транзакции с истински пари), но и (поне по мои впечатления) са по-изпипани като цяло. (Играл съм Аge of Conan, Warhammer Online, WoW, D&D online, както и няколко азиатски, чиито имена даже не помня, понеже ги спрях още в първата седмица.)

1868 мнения
профил »
Sentry каза на 05.11.2010, 23:41 ?. :

Да кажеш, че Warhammer Online е изпипана, е като да кажеш, че пинчерите са страхотни кучета-пазачи.

261 мнения
профил »
Xelian каза на 08.11.2010, 06:50 ?. :

И аз щях да спомена League of Legends. Тя не е ММОРПГ, но все пак моделът е подобен. За незапознатите играта е като ДОТА с доста екстри от към интерфейс и геймплей. Напълно безплатна е. Всичко в играта може да бъде купено с 2 неща - пари или точки от играене. Изключения правят различните скинове за героите които обаче не оказват никакво значение на геймплея. На всеки 2-3 седмици се пуска нов герой с няколко нови скина за него и останалите герой. И винаги има хора които си го купуват заедно с скиновете (един скин върви от порядъка на 2-10 евро). По този начин никой не те задължава да плащаш ежемесечно, но почти няма играч който да играе интензивно играта и да не е отеделил едно 10 лева за нея (в крайна сметка 10 лева са ти яденето в една кръчма и то ако не се изсилваш. Или 2 кутии цигари). Играта набира все повече популярност и то точно заради f2p модела. За съжаление - ф2п == много нубс.

39 мнения
профил »
Sah War каза на 09.11.2010, 00:11 ?. :
Редактиран на 09.11.2010, 00:18 ?.

Добри коментари чета, за което — браво! Само едно малко уточнение: малко е объркващо да наричаме тези бизнес модели при масовите онлайн игри (MMO-тата) със съкратеното си (абревиатурно) име, защото много хора могат да сбъркат P2P с друго значение, а именно — peer to peer (P2P, p2p), което е коренно различно от pay-to-play (пак съкращавано като p2p/P2P).
Затова винаги е необходимо да се казва кое от многото значения на един термин използваме при дискусия (въпреки че в случая това уточнение вече е направено в статията). ;)

П.П. И, да, и аз смятам, че F2P (free-to-play) моделът е бъдещето на онлайн игрите (напълно безплатните и тези с отворен код или свободен софтуер също ще набират сила в бъдеще, тъй като самите играчи ще имат по-голяма мотивация да играят игра, в чието създаване могат да участват директно със собствените си идеи и талант). Collective intelligence > personal intelligence, както доказват проекти като Wikipedia и други wiki-та, въпреки че и този модел има немалко недостатъци. Но както обичам да казвам "Но нищо в реалността не е перфектно, освен самата реалност". ;)
напиши коментар