Fallout Tactics : Brotherhood of Steel

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Спомням си как преди около 3-4 години един приятел не идваше с дни на училище. Всички се чудихме какво ли прави, защо не се появява, да не би да е болен? Обаче в един момент той започна да се мярка за по един-два часа. Точно тогава успяхме да разберем каква е била голата истина. Оказа се, че наистина е бил болен, но не от какво да е! Бил е болен от Fallout-мания!

За най-голямо съжаление (или радост) се оказа, че тази тъй страшна болест е силно заразна. Един ден стана ясно, че той е заразил всички с вируса на опасния Fallout. Никой от нас не я беше виждал, но по неговите думи излизаше, че такова животно в България до момента не е имало. Играта беше на един диск, а тогава пичовете по клубчетата здраво пържеха за записа. Но какво да се прави – мания, нали знаете… събирахме парички и чакахме.

Дойде и светлият миг, в който успях да събера 10 лева и със златно BASF-че в ръка се отправих към къщи. Когато пуснах Fallout, повярвайте ми, онемях. Не знаех какво да правя. Просто не знам как, но една игра успя да ми събере очите (нещо като първия ми сблъсък с РС). Не знам какво и как ме е накарало да изживея така дълбока тази драма, но такава игра определено не беше излизала дотогава. При което и аз спрях да ходя на училище с дни, забравях да ям и спя…

…ех спомени, спомени!

Но нека не се връщаме толкова назад, да минем малко напред във времето. Да кажем, преди около 2 години. Появи се Fallout 2, а той беше два пъти по-добър от предишния и три пъти по-дълъг. Това означаваше още поне един месец никакво училище, никакви срещи – само Fallout и нищо друго. И така си текоха безсънните нощи, докато не я минах поне по 10-ина начина. Сега вече излезе и Fallout Tactics, но за съжаление без участието на тримата безумци, сътворили предишните две част. За съжаление без великия ролеви елемент и за радост, без да ми засича машината :-).
Но нека минем към същината, тоест за какво става въпрос в тази странна игрица. Сигурно всички се чудите дали тя е стратегия, тактически екшън, ролева игра или въобще какво е. Отговор ще получите чак след като ви разкажа историята…

Войната, войната никога не се променя…

След термоядрените войни на земята дори тоалетната хартия и сапунът са безумна рядкост и са се превърнали в супер лукс. Всички учени и известни личности са набутани в противоатомното скривалище Vault 0. След атаките се спасяват само те и няколко други малки групички от хора. С техния научен и технически опит хората от Vault 0 се опитват да изградят отново своя дом. Но се появяват и спекуланти – Raiders, които предпочитат да грабят бедните и изпаднали в беда хорица и да извличат облаги от тях. Скоро се формират големи сдружения от Raiders, които плячкосват и опожаряват домовете на спасилите се по чудо хора.

Във Vault 0 обаче решават да направят нещо по въпроса. Благодарение на огромния опит на военните експерти там се сформира организацията Brotherhood of Steel. Нейните членове решават да се превърнат в техническите спасители на новата земя и разрешават на всеки желаещ да се присъедини към техните редици… Да, ама са се заровили като къртици в своите подземия и не желаят да излизат оттам. Тяхната кауза е ясна: Да се изгради един по-добър нов свят. Но как ли ще стане това, когато не се търси популяризация на тази благородна кауза.

Естествено, много членове на братството не са доволни от политика на изолация, която се следва. Учените и тактиците не дружат с други хора, и се затворили в своето тясно общество. Бунтовниците решават да избягат от подземната база и да търсят други спасили се племена и общества, за да им помагат. Те построяват голяма флотилия от цепелини и тръгват на дълъг път. За най-голямо разочарование обаче се оказва, че по време на гръмотевична буря най-главният цепелин катастрофира и най-висшите кадри са се разбили на земята. Но те не са паднали къде да е, те са в The New Chicago. Това зона пълна с Raiders, които тормозят местните племена – точно на място, което се нуждае се от помощ. Това е и призванието на отцепниците от Broderhood of Steel – да помагат на беззащитните.

Горе-долу така започва играта. След като изгледате филмчето и изиграете тренировъчните мисии вече ще ви стане ясно с какво и къде ще си имате работа. В играта има 4 тренировъчни задачи, които ви учат на най-основни похвати в играта: засади, дебнене, атаки, промъкване и т.н. А сега вече сигурно съвсем се зачудихте

какво точно е Fallout Tactics?

Ами тя е смесица между Commandos, Jagged Aliance и Fallout. Много от нещата в играта зависят от това къде ще разположите войниците си, какво ще ги накарате да правят и как точно да го направят. Естествено, запазени са и доста ролеви елементи, като май най-основният е това, че си генерирате герой и получавате все по-високи нива на опит.

А иначе самата структура на играта е доста попроменена. Вече няма да пътувате от град на град и да изпълнявате дадени задачи. Сега имате едно основно селище – базата на Brotherhood of Steel, откъдето ще получавате мисиите си. В щаба на братството има медик, магазинер и recruit master, от когото можете да наемате нови членове за вашия отряд. В базата е и генерал Барнъки, който ще ви възлага мисиите.

Забравих да спомена и нещо доста важно – вече няма да играете сам, няма и да присъединявате NPC-та по време на играта. Започвате с двама агенти и вашия герой, а след всяка мисия при recruit master-а ще има нови попълнения, от които ще можете да си избирате нови войници. След като вдигнете ниво на опит, ще получавате и чин, респективно ще се изкачвате в йерархията на братството.

Готино е, че са запазени perk-овете, които бяха едни от най-приятните неща в предишните части (това са специални умения, които можете да избирате през определен брой нива). Яко е, че Interplay не са променили тези допълнителни умения, а просто са добавили някои нови. На тези, които се чудят какви perk-ове да си изберат, като за начало ще препоръчам Awareness и Swift Learner. Първото е незаменим помощник по време на игра – показва жизнените точки на всичките ви противници, имената им и доста допълнителна информация. Новост е това, че вече можете да смените цвета на косата, кожата и дрехите на своя герой. Всичко останало, което се отнася до съставянето на персонаж, си е останало непроменено в сравнение с предишните части. Във Fallout Tactics има и много нови брони оръжия и предмети.

Идеологическите промени!

Да, за съжаление (или радост) има доста такива. Вече Fallout не е чиста ролева игра, а тактическа ролева стратегия. Това означава, че вече се променя и аудиторията й. Това пък води и до доста промени в идеологията и принципите на игра. За пример ще дам една доста очебийна промяна. Преди всички битки бяха turn based т.е. походови. Сега вече тази функция може да се изключва и играта заприличва повече на стратегия в реално време. Обаче ако включите turn based битките, ще имате много повече успехи и много по-малка нужда от medi kits. Естествено, това ще ви отнеме доста повече време, но поне ще усетите пълния и тотален кеф от играта.

Има промени и в общуването с NPC-тата. Вече почти няма да ви се налага да говорите с когото и да е било. Ако това стане, няма да имате възможности за диалог. Просто NPC-то ще си свърши монолога, вие ще дадете “ОК” и всичко ще приключи. Но не се разочаровайте, има и промени в добра насока (сега сигурно ще бъда разпарчатосан от hardcore феновете на RPG-та). Fallout е станал една доста сполучлива, дори много добра тактическа стратегия. Запалените commandos-и, които не обичат да се кьоравят пред малките фигурки на солджърите от играта на Eidos, сега ще могат да се насладят на нещо наистина добро. Макар и не до там трудна, FT: BoS е една безумно добра тактическа игра. За мен лично това не е проблем и дори смятам, че тази малко промяна е разнообразила доста Fallout, но убеден съм, че доста от вас не смятат така. Но нека не бъдем закостенели – естествено, че всичко има нужда от промени. Имайки предвид, че очаквах да видя позорния срив на Fallout в лицето на FT: BoS, сега съм изключително щастлив, че успях да преглътна тези промени и да се насладя изцяло на тази много добра игра. Относно графиката и звука, мога да кажа само едно.

С едни гърди напред!

Вече се поддържат разделителни способности до 1024х768 и то с доста добри детайли. Детайлността, с която са нарисувани всички обекти в играта, също е много висока. Вече се виждат дори и най-дребните подробности по телата на войниците ви. Освен това промените на брони, оръжия и всякакви предмети вече се отразяват и визуално на вашите герои също както в Diablo например.

Естествено, щом ще е Fallout, той задължително ще е бъгав :-)! В играта има и доста недовършени неща, които се оправят с 76-мегабайтов пач. Изтеглянето му едва ли е по силите на връзката на някой българин. Без него обаче главите на героите ви понякога започват да мигат, някои предмети от инвентара ви не се визуализират добре, а може да ви се случи и да заседнете в някоя стена или варел. Но за съжаление сме свикнали – и предишните две части бяха бъгави до козирката, а Interplay не спираха да пускат пачове. То си стана традиция, за съжаление не дотам приятна.
Тъй като мястото взе да свършва, не искам да оставате с лошо впечатление за тази наистина добра игра. Тя е приятна, интересна увлекателна и има с какво да шокира някои от закостенелите поклонници на RPG-жанра.
Еволюцията на една ролева игра в един нов жанр не е често явление, така че Fallout Tactics определено заслужава да й отделите доста повече време, отколкото на повечето залели пазара геймърски недоносчета.

Автор: Орлин Широв