Fallout 3 – The Wasteland Survival Guide

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 мар. 2009

Експертен гид за контрол над пустошта

Строй се в три редици, боецо! Предполагам, че вече поне веднъж си спасил света, прочиствайки водните му резерви от радиация с Project Purity. Но ако се вгледаш внимателно в картата на своят PipBoy 3000, ще видиш, че си обходил едва малка част от Пустошта. Макар и облечен в Power Armor, виждам че бойният ти опит е девствен и наивен и близка среща с DeathClow ще завърши в полза за менюто на мутанта. Не се притеснявай, а слушай внимателно…

Ти си специален!

Както вече знаеш – лимитът на всеки един от основните ти атрибути е 10. Но не се нахвърляй веднага да вдигнеш някой от тях. Из цялата игра са разхвърляни Bobbleheads, по една за всеки skill и S.P.E.C.I.A.L.-a ти. Виж карето за точното им разположение. При разпределянето им трябва да имаш предвид няколко факта. Да качиш Strenght-a над 6, няма смисъл дори да искаш да станеш експерт в меле оръжията, защото бойният ти костюм дава допълнителни две точки към него. Luck над 5 също е загуба на ресурси, при положение че с Lucky Shades (на манекен в магазина Lucky’s над Grayditch) и Lucky 8ball (след куеста Big Troubles in Big Town) ти дават +1 към него.

За бойните ти умения най важни са Agility и Perception. Първият увеличава АР точките ти в V.A.T.S. и влияе на Sneak и Lockpick уменията ти, а вторият определя точността ти дори при големи разстояние при стрелба с всички оръжия. Endurance-ът спокойно можеш да го заковеш на 4 – няма смисъл да се правиш на супер мутант с много кръв, а ниската Charism-a се компенсира с високо ниво ниво на Speech и Barter skill-овете. На последно, но не по-важност място е интелектът. Поне 6 още от самия старт на играта, за да получаваш достатъчно skill точки със всяко ниво.

Играта е така направена, че няма оптимален вариант за разпределение на Special-a и дори и да сбъркаш, можеш да коригираш това с perk-a, добавящ 1 точка към атрибут по свое желание.

Умения

В началото на играта можеш да тагнеш 3 умения, даващи ти допълнителни 15 точки във всяко едно от тях. Номерът е, че някои наистина променят начина на игра, докато други са повече като баластра, а трети са силно ненужни. Задължителните умения за таг е Repair, защото само така ще имаш най-добре поддържаните оръжия. Високият Repair компенсира ниския Barter skill. От 4 счупени пушки с продажна цена 50 капачки всяка можеш да направиш две здрави за по 150.

Задължително трябва да си избереш и оръжеен skill. Изборът е между Small, Energy и Big Guns. В началото на играта ще се валяш в малки оръжия и амуниции за тях, но след като чукнеш 6-7 ниво, ще започнеш да намираш достатъчно лазерни пистолети и пушки. Лазерните оръжия са с няколко идеи по-добри от нормалните, за това препоръката ми е да вземеш Energy Weapons като втори таг скил. Големите оръжия се появяват след средата в достатъчни количества, за да бъде употребата им финансово оправдана (поправка, амуниции). Тогава обаче ще имаш достъп и до пърк, който, взет три пъти, увеличава този скил с 45 – за това е безсмислено да се тагва в началото.

Последният скил за таг е Science или Lockpick. В играта е пълно със заключени врати и сейфове, които се отварят или с локпик или с компютърен терминал. Моят съвет е да изберете lockpick-a, защото е по-конвенционален, но крайното решение е ваше. Независимо кое от двете умения изберете – спрете да развивате другото. За опцията да отключите всяка врата или терминал, ще жертвате жизненоважни скил точки, което е просто безсмислено.

Пърковете

При пърковете има доста подлъгващи умения, които не оказват реално чак толкова голямо влияние на играта, но вземайки някое от тях, може да ви попречи да развиете героя си с “правилните” такива. Като начало, всички пъркове, вдигащи точността ви във VATS, са безсмислени – просто се приближете до целта, ако не успеете да я уцелите. Изключение прави Sniper пъркът, вдигащ драстично точността при стрелба в главата.

Подобен е случаят и с Bloody Mess. Ако игнорираме миниатюрния бонус към щетите (5%), той се превръща в досада. Първо – губите красивите slow-mo сцени на убийства – всичко се пръска на парчета, което след десетият път става банално. Освен това понякога е адски трудно да намериш дори и едно парченце от целта, което да lootnesh. Задължителни са пърковете, даващи допълнителни skill точки и удвояващи ефекта от четенето на списания и книги – вземете ги колкото се може по-рано в играта. Lawbringer/Contract Killer пък са ефективен начин да натрупате пари, събирайки пръстите на добри/лоши персонажи. Action Boy/Girl е задължителен, давайки ви 25 точки VATS, а ако го подкрепите с Grim Reaper’s Sprint, ставате машина. Black Widow (за женски персонажи) също е доста добър с 10% бонус към щетите срещу мъже (85% от нещата в играта са от мъжки пол), както и допълните диалогови опции. Cyborg е добър бонус към издръжливостта и уменията ви с енергийни оръжия.

Сред най-безсмислените пъркове са Here and Now и Swift Learner – с малко експлоринг на нормално ниво на трудност ще сте чукнали 20-то ниво много преди средата на основния куест. Infiltrator – мини играта с ключалките е прекалено елементарна, за да ползвате force lock опцията. Master Trader – при правилно регулиране на предметите, които купувате/продавате до средата на играта ще се къпете в капачки. Animal Friend и Entomologist също са безумни – първият влияе само на гадове от ниско ниво (кучета, плъхове, хлебарки), а вторият щеше да е ОК, ако в играта имаше повече буболечки. Chem Resistant също щеше да е много полезен, ако в апартамента си нямахте безплатен и неограничен метод да се детоксикирате (мечтата на Ейми Уайндхаус). Тези съвети са пожелателни естествено – взимането на който и да е от изброените пъркове няма да ви обърка играта, просто ще заеме мястото на доста по-полезен такъв.

Няколко общи

Ако вече сте минали играта веднъж, опитайте се да подтиснете импулса да я преиграете и изчакайте до излизането на третия експанжън, който ще качи тавана на опита до 30.

Събирайте всички Scrap metal, Pre War Book и Sugar Bombs, на които се натъкнете – ще можете да ги размените срещу доста капачки и експириънс при съответните NPC-та. Същото важи и за Nuka Cola Quantum бутилките – съберете поне 30, преди да почнете да ги правите на гранати и то ако имате две или три схеми (за максимум от три гранати с 1 бутилка).

Битка с DeathClаw, докато сте облечени с Power Armor е добър начин да губите пари. Атаките на DeathClаw-а игнорират бронята ви (както и DeathClaw gauntlet-a, което пък я прави перфектното оръжие срещу Mirelurk и Enclave), но я чупят. С други думи – няма да оцелеете повече, ако сте облечени, но ще се набутате с кинти за поправка.
Изиграйте Operation Anchorage ASAP (“ес суун ес посибъл”), ако не ви се мъкне по основния куест, а искате да имате Power Armor пърк-а и да носите тежка броня.

Невидимият китайски костюм има бъг, който ви позволява да слагате колкото си искате “шапки” върху него. Armor Reduction-a не се сумира, но допълнителните бонуси на капите – да. Използвайте го, преди да са го оправили с някой пач.

Има книги за почти всички скилове, но дори да не търсите специално, ще попаднете на поне десетина за Lockpick, Repair, Science, Small Arms и Big Guns – което са 20 допълнителни точки (със съответния пърк), към които, ако се добави и Bobblehead, се стига до извода, че наливането на повече от 70 точки, в което и да е умение с пъркове и level-up, е безсмислено. Ако вече сте го направили – не се отчайвайте, а складирайте книгите за третия експанжън пак.

S.P.E.C.I.A.L.

Ето и пълен списък на местата на различните bobblehead, за подобряване на SPECIAL и уменията ви! В текста има спойлъри! 

Strenght
Местоположение: Megaton – къщата на Lucas Simms (от входа първата вдясно). За да влезете в нея, ще ви трябва lockpick от 50 и да няма жители на Мегато наоколо. Внимавайте с този bobblehead и го вземете, преди да взривите града, тъй като след това няма да можете да се доберете до него.

Perception
Местоположение: Republic of Dave – в музея на Dave. Републиката на Дейв се намира в горния десен ъгъл на картата. Най-лесният начин да стигнете до там е през куеста на “You Gotta Shoot ‘Em in the Head”, даван от Mr. Crowley в Museum of History.

Endurance
Местоположение: Deathclaw Sanctuary. Проблемите с тази локация са два. Първият е, че не е свързана с нито един куест и трябва да си я намерите сами (3 квадратчета надолу и две и половина надясно от Raven Rock на картата, след като излезете от него). Вторият са десетината DeathClaw-a и Enclave войските на входа. Освен endurance в главата обаче вътре ви чака и уникален Gatling Laser.

Charisma
Местоположение: Vault 108 – Cloning Lab. Ще намерите Vault 108 ако минете през сградата на Vault Tec или след като влезете в цитаделата, като част от основния куест.

Intelligence
Местоположение: Rivet City – Science Lab. Трикчето е, че масата, на която се намира, е леко завряна в ъгъла на лабораторията и можете да я подминете.

Agility
Местоположение: Greener Pastures Disposal Site – офис сградата. Ще го намерите на изток от Alien Crash Site-а (приютил могъщия Alien Blaster), на югоизток от Vault 92 (под Old
Olney). Офисът е само с едно помещение, така че ще я намерите лесно.

Luck
Местоположение: Arlington House – единствената сграда в Arlington National Cemetary, внимавайте като слизате в мазето. Ще стигнете до гробището, ако минете през Marigold метростанцията до Grayditch до Falls Church, от където трябва да влезете в Arlington/Falls Church метрото и се насочите на север.

УМЕНИЯТА 

Barter 
Местоположение: Evergreen Mills – Market Bazaar. Bobblehead-а се намира в самия край на базара, на лавица до Smiling Jack – единственото приятелско настроено NPC, ако сте с добра или неутрална карма, така че няма как да я пропуснете. 

Big Guns 
Местоположение: Fort Constantine – CO Quarters. Най-лесният начин да намерите форта е с куеста “You Gotta Shoot ‘Em in the Head”. Главата е в разбит сейф в мазето до вратата, водеща към бомбохранилището. 

Energy Weapons 
Местоположение: Raven Rock – Sector 2. От всички bobblehead в играта този е с най-голям шанс да бъде изпуснат, ако не знаете къде се намира. Проблемите са два – ако минете частта от станцията, в която се намира и излезете от нея, няма как да се върнете, за това е нужно да го вземете от първия път. След като излезете от карцера, в който сте вкарани, трябва да намерите спалнята на Colonel Autumn (най-западната част на вторият сектор, близо до вратата, водеща към третия). Самият bobblehead се намира на бюрото в центъра на стаята. Ако напуснете втората зона, вратата след вас ще се затвори за винаги. 

Explosives 
Местоположение: WKML Broadcast Station – Sealed Cistern. Местенцето е южно от Fort Constantine и след като го наближите, ще уловите радио сигнал, който да ви заведе точно до него (Kilo Bravo – сигналът се усилва, като наближите до него, а след това на Local картата ще видите входа). Bobblehead-ът не е в основното помещение, а в малката шахта до входа му. Добре е да търсите през деня, тъй като шахтата е трудна за забелязване. Намира се точно на север от входната врата на станцията. 

Lockpick 
Местоположение: Bethesda Ruins – Bethesda Offices East. На североизток от Vault 101 ще откриете сградата на Bethesda. В целия офис има само две бюра с работещи лампи – на едното от тях е bobblehad-a. 

Medicine 
Местоположение: Vault 101 – Living Quarters. Ще го намерите в офиса на баща си. Подобно на този в Raven Rock – веднъж, след като напуснете Vault 101, ще се върнете само един път там и ако пак не го вземете, няма да можете да го получите до края на играта. 

Melee Weapons 
Местоположение: Dunwich Building – Virulent Underchamber. Dunwich Building се намира директно на юг от Girdershade (най-югозападната част на картата). До нея не водят куестове и ще трябва да си я откриете сам. Самата глава е на земята в средата на Virulent Underchamber 

Repair 
Местоположение: Arefu – Evan King’s House. Говорете с Lucy West в Megaton за локацията на Arefu. Вратата на Evan е заключена и изисква 75 lockpick. 

Science 
Местоположение: Vault 106 – Living Quarters. Vault 106 е близо до Vault 101, в скалистото плато между Arefu и Megaton. 

Small guns 
Местоположение: National Guard Depot – National Guard Armory. Още една бонус зона, която не е свързана с нито един куест в покрайнините на ситито на DC. За да стигнете до нея, трябва да минете през Chevy Chase метро линията (същата, която води до сградата на GNR), и след като излезете от нея, да се отправите на изток. За да стигнете до стаята с боеприпасите, трябва да минете през останките от сградата – скачайки от дупка в дупка, което е объркващо. Тръгнете от офисите, през тренировъчното крило до малка стая с превключвател, водещ към вратата на оръжейната. За цялата разходка е добре да се екипирате с Pulse гранати и мини. 

Sneak 
Местоположение: Yao Guai Tunnels – Yao Guai Den 

Speech 
Местоположение: Paradise Falls – Eulogy’s Pad. Paradise Falls се намира на запад от Minefield и на юг от MDPL-13 Power Station. Ще се ориентирате по гигантското човече със сладоледна фунийка на покрива. 

Unarmed 
Местоположение: Rockopolis. За да стигнете до него, тръгнете от Smith Casey’s Garage на дясно, докато не стигнете най-южния ъгъл на гаража. Завийте точно на запад, докато не стигнете до стена от скали. Огледайте се за серия от флагове, за да откриете входа към Rockopolis.

Автор: Георги Панайотов