Fallout 3: Broken Steel

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Понякога ми се струва, че Bethesda наистина мразят парите. Ама страшно много. Сякаш шефовете на компанията седят по цял ден в офиса си и мислят: “Само да имаше начин да спрем да получаваме пари”. Предполагам, че тази теория в някаква степен е достоверна, защото не мога да си обясня по друг начин техните усилия да вгорчат живота на феновете си.

Както със сигурност сте чули, стартът на третото разширение на хитовата им екшън/ролева игра Fallout 3, наречено по ирония на съдбата Broken Steel, беше далеч от блестящ. През първите няколко дена от появата си DLC-то дори не можеше да бъде стартирано. А това се нарича, ако ме извините за професионалния жаргон, Epic Fail.

Както и да е, в края на краищата някой се сети да включи щепсела в контакта и третото допълнение най-накрая се настани удобно на харддисковете ни. За разлика от предишните две DLC-та, Broken Steel предлага не просто странично разширение на досегашната история на нашия герой the Lone Wanderer, а нейното продължение след края на последния story куест в оригинала. Там, където преди играта просто свършваше, сега са добавени още 4-5 часа геймплей и още доста нови неща.

Разбира се, за да се впуснете в новото приключение, трябва да имате поне един герой, който да е на последната права от линията с куестове. Не е задължително да сте двадесето ниво, но помага. Също така ще трябва да сте си обновили играта поне до версия 1.5, иначе има адски неприятен бъг точно в самото начало. Да видим за какво става въпрос в детайли.

Чиста вода за всички

Предполагам, че ако четете това, сте изиграли поне веднъж оригинала, така че няма да си спестявам спойлерите. След здравата битка с войниците на Enclave, нашият герой влиза в силно радиоактивната контролна камера на Project Purity. Този път обаче не загива геройски за каузата, а се събужда след две седмици в Цитаделата на Brotherhood of Steel, за да научи, че усилията му не са били напразни – пречиствателната станция работи безотказно и в момента изпомпва чиста вода в реките на Вашингтон. Процесът обаче не е мигновен, така че почти всички локви в околността си остават замърсени.

След като основната задача е изпълнена, остава само да доизчистите Capital Wasteland от напастта на Анклава. Това изглежда елементарно, защото съвсем наскоро сте затрили почти всичките им командири, а и имате на своя страна двадесетметровия робот Liberty Prime. Разходката в парка обаче скоро се превръща в битка за оцеляване, след като разбирате, че Enclave са се сдобили със старо, но изключително мощно оръжие отпреди Великата война, което може изцяло да промени баланса на силите…

В хода на трите основни куеста в разширението ще се разходите до руините на Белия дом, ще посетите стара военновъздушна база и ще отблъснете цяла армия от облечени в Енергийни брони войници. През известна част от времето ще имате подкрепата на Братството, но не се надявайте те да ви носят на ръце – основният бой ще си го отнесете вие. Ще се срещнете с няколко нови противника, като например Enclave Hellfire Trooper: елитни войници, въоръжени с огнехвъргачка и специален Power Armor с устойчивост към огън – един от най-добрите в играта. Зоопаркът пък е попълнен с Albino Radscorpion, Super Mutant Overlord и Feral Ghoul Reaver – все ъпгрейднати версии на старите противници, но в пъти по-смъртоносни събратята си.

Пак ще се срещнем след десет нива

За да излезете живи от цялата ситуация, максималното ниво на опит е вдигнато от 20 на 30. С това разбира се идват и куп нови perk-ове за главния герой, общо четиринадесет на брой. За съжаление, лично според мен, тези perk-ове варират от напълно ненужни (например Party Boy, който премахва withdrawal ефекта от алкохолна зависимост) до горе-долу полезни. Единственото изключение е Almost Perfect, който е силно небалансиран, но пък идва чак на тридесето ниво. Той вдига всички SPECIAL атрибути до девет, а ако намерите съответен Bobblehead след това (но само след това), можете да ги качите до максимума от десет. Ако сте ги издирили преди това, сте прецакани.

Сред другите ви нови придобивки заслужава да се спомене новото оръжие Tesla Cannon, което е нещо като смесица от снайпер и базука. Изключително мощно и доста точно, то ще е един от основните ви козове в предстоящите битки. Друга интересна ютия е Heavy Incinerator – нов тип огнехвъргачка, която изстрелва огнени топки по параболична траектория, така че е възможно да целите противници, скрили се зад някаква преграда. При броните получавате вече споменатата Enclave Hellfire Armor, която е здрава и добре изглеждаща, но не е голям ъпгрейд, ако вече разполагате с T-51b Power Armor (обикновената версия от Fort Constantine или Winterized версията от Operation: Anchorage). Другите облекла са по-скоро забавни, отколкото полезни, например полицейска шапка или перука.

Решения, решения…

Освен поредицата основни куестове има още три странични и три немаркирани. Страничните се въртят около доставката на чиста вода до главните градове в играта и ще ви отнемат около половин час всеки, ако се размотавате. Ако не искате да се задълбочавате обаче, повечето задачи могат да бъдат изпълнени за по-малко от десет минути, като просто избиете всичко по пътя си.

Само в основния куест има интересна врътка – в края на оригиналната игра ви се дава избор дали просто да включите пречиствателната станция, или преди това да заразите водата с модифицирания FEV вирус, даден ви от Enclave. Вирусът трябва да убие всеки, облъчен дори от минимално количество радиация, и по този начин да “пречисти” Вашингтон от мутанти, следвайки изкривената логика на Анклава. Решението е ключово и предполага две доста различни преживявания след това, така че го обмислете внимателно. В края на новите story куестове също има много важна и интересна възможност със сериозни последици, нея обаче ще си я видите сами. Краят за щастие този път остава отворен и ще можете да продължите да се скитате из Пустошта.

Въпреки множеството си проблеми в началото (“Broken” Steel, наистина!), третото DLC за Fallout 3 ще ви предложи няколко часа солиден екшън и няколко нови локации за разглеждане. Количеството content в целия content pack не е кой знае колко голямо, но все пак от Bethesda не се опитват да ни залъгват, че става въпрос за експанжън. Задължителен за всеки фен на поредицата, Broken Steel успешно си изпълнява задачата. Сега ни остава да чакаме другите две разширения и да се молим, че Bethesda най-накрая ще успеят да пуснат игра без осакатяващи бъгове (колкото и невероятно да звучи това).

Автор: Пламен Димитров