Faces of War

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 08 окт. 2006

В наши дни е почти невъзможно да отидеш на кино и да изгледаш някой качествен филм. Подобна ситуация се наблюдава и сред компютърните игри – напоследък е трудно да попаднеш на нещо свежо. Поради тази причина малцината редки и ценни екземпляри, носещи иновативен заряд, се архивират мигновено в един затънтен ъгъл на мозъка ми. Това се случи и с една игра, чието име не бях споменавал близо две години – Soldiers: Heroes of World War II (Soldiers: HOWWII).

Причината да се сетя за нея е скорошната поява на продължението й, носещо името Faces of War. Идеята на програмистите от Best Way първоначално бе втората част на тази реалновремева стратегия с тактически привкус да се казва Outfront II, но в процеса на работа то бе променено на Faces of War. Но, всъщност едва ли това е от значение – важното в случая е, че тя е достойно продължение на оригинала и със сигурност ще бъде архивирана някъде дълбоко в съзнанието ми.

Синтезиран времеви обхват – краят на WWII

Войната има множество лица, както всъщност почти всяко нещо в нашия свят. От заглавието на играта си личи, че програмистите от Best Way отново ще предоставят различни гледни точки върху емблематичните военни сблъсъци, решили изхода на Втората световна. Разбира се, става въпрос за незабравимата операция “D-day”, щурмът на Берлин и за смразяващи кръвта зимни мисии, провеждани на територията на Европа. И, за да бъдем по-точни: периодът, който сюжетът обхваща, се вмества в границите лято 1944 – пролет 1945. Фабулата се разгръща по фланговете на Франция, Полша, Белгия, Холандия, Унгария и Германия.

Както обикновено, в основата на проблемациите стои немската военна машина, която прави всичко възможно, за да не допусне врага си в територията на Третия райх. Въпреки това, след единадесет месеца тежки сражения, фашистката съпротива е сразена от съвместните действия на Съюзниците и Червената армия. Така идва и краят на войната. Точно там, където започна – в Берлин.

Стратего-тактически приключения

Това не е реално-времева стратегия, но не попада и в границите на който и да е друг жанр. Ако трябва да назова игровата категория, в която се намира Faces of War, то най-лесно ще бъде да кажа, че тя следва модела, заложен още в Soldiers: HOWWII. За тези, които са забравили тази брилянтна игра, ще припомня, че тя е добро съчетание между геймплея на Commandos и Command&Conquer – нещо средно между тактиката и напрегнатите реалновремеви сражения. Същата концепция получаваме и тук, само че далеч по-изпипана от първия път.

Faces of War не съдържа нищо иновативно сама по себе си. Тя просто доразвива идеите, залегнали в оригиналната игра на Best Way. Подобренията са във всички аспекти, но като че ли са най-силно осезаеми при геймплея. Управлявате максимум шестчленен отряд от войници. Този път обаче те са далеч по-умни. Изкуственият интелект на компютърно управляваните персонажи (добри и лоши) е изцяло преработен. Резултатът е удивителен – вашите момчета не само ще изпълняват заповедите ви, а ще го правят по най-удачния начин. Те мислят! Е, разбира се, понякога зациклят и се превръщат в лесни мишени, но напредъкът в тази насока е осезаем въпреки дребните бъгове.

Противниците също са надарени с повечко мозъчни гънки. Те са достатъчно интелигентни да запращат обратно по ваш адрес почти всяка граната, мотаеща се в краката им.

Олекотено управление

Освен повече мозък в главите на войниците, девелъперите са предвидили и възможност за по-ненатоварващо управление. Новите умения на солджърите, комбинирани с удобния интерфейс и добрия изкуствен интелект, улесняват значително работата с екипа ви. Например, ако кажете на момчетата ви да се бият със зъби и нокти, опазвайки дадена позиция, можете спокойно да използвате добре позната още от Soldiers: HOWWII възможност и да поемете “ръчното” управление на един конкретен войник, с който да заобиколите по фланга, докато другите удържат набезите на врага. Естествено, това става при горе-долу равностойни сили и добри позиции. Не можете да разчитате, че петте войника ще спрат петдесет противника, а вие да си фъснете нанякъде, заобикаляйки мелето.

Сигурно вече сами се досещате, че това е страхотна предпоставка за изобретяване на лично ваши стратегии и начини за минаване на всяка отделна мисия. А ако преигравате, винаги може да пробвате нещо свежо, защото враговете всеки път са в различно настроение. Възможността за директно управление на единиците ви е гаранция за по-малко грешки и по-голяма успеваемост по време на сложни военни маневри.

Тия момчета са българчета – всичко могат

В повечето игри, в които имате на разположение екип от войници, всеки отделен мъжага е специализиран в различна област. Тук нещата са по-различни. Когато пожелаете, можете да отворите инвентара на който и да е от пехотинците си, да преровите някои труп и да задигнете оръжието му. Така всеки един от подчинените ви може да използва различни видове пушкала. Ако ви е кеф – направете си отбор от шестима снайперисти. Или пък петима картечари и един тип с горелка (все пак нали някой трябва да приготвя вечерята).

Изборът на оръжие си е ваш, а той всъщност не е никак малък. Разнообразието в тази насока е поразително. Като започнем от дежурните в тези игри пистолети, ножове, картечници, снайпери, противотанкови оръжия и стигнем до механизирани артилерийски части, танкове, самолети та дори и флота.

С детайлност към прогрес

Така навярно изглежда фундаменталното верую на програмистите от Best Way. Спомням си, че още Soldier: HOWWII притежаваше забележителна графика и детайлност. Тук обаче нещата са още по-изпипани. Визуалната платформа, върху която е изградена околната среда, позволява ниво на детайлност, каквото не съм виждал в друга стратегия. Светът е съставен от малки частици, които имат собствена физика, а това, както се досещате, означава, че всичко около вас може да бъде разпарчатосано, взривено и запратено в небитието. Така че, не се притеснявайте – както и да са се окопали вразите – няма страшно. Рано или късно преградата между кашонираните противници и вас ще бъде разрушена от огъня ви. За улеснение и удобство по време на игра пък е предвидена и опция за приближаване и отдалечаване на камерата, както и за центрирането й върху конкретна бойна единица.

Втора цедка

Така де, малко втора употреба са нещата, защото нямаме нов продукт, а просто изгладен, изкъпан, наточен и парфюмиран стар, което в случая никак не е малко. В този ред на мисли бих казал, че ако Soldiers: HOWWII ви е допаднала, то направо ще се влюбите във Faces of War. Ако пък не сте имали удоволствието да изиграете оригинала – кой е казал, че не можете да смените последователността. Стига само желание да имате.

Автор: Асен Георгиев