FIFA 11 vs. PES 2011

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 окт. 2010

Футболните страсти отново се разгарят с пълна сила. Националните първенства вече набраха скорост, а евротурнирите стават арена на някои особено интересни двубои. Точно такъв двубой, но на виртуалния терен, ще се разрази и тази есен, когато един срещу друг ще излязат отборите на FIFA 11 и Pro Evolution Soccer 2011. Двата колоса на футболните симулации имаха своите силни и слаби мигове в последните години. Всички знаем историята – дълго време FIFA бе категорично по-добрата игра, но постепенно PES започна да застига конкуренцията, не на последно място, защото успешно усвои уроците от миналото. В началото играта на Konami имаше шепа лицензирани отбори, само три лицензирани лиги и крайно оскъдна селекция от финтове и трикове. PES 2008 имаше ужасна защита, а в 2009 реферите вадеха червени картони за перфектни шпагати. 

За тазгодишното издание на битката и двете компании са се подготвили и са обогатили арсенала си с нови оръжия, така че нека видим с какво ще ни изненадат те. 

И така, какво ново

След слабичката FIFA 10, новата игра идва с по-големи амбиции. Абстрахирайки се от рекламните пожелания като това за вратарите по-горе, може би най-важното за нея е, че този път тя е създадена специално за РС и в нея са вложени специфични усилия и задачи, които да съответстват на платформата. Въпреки че РС версията все още изостава спрямо конзолните, личи си, че EA Canada са се постарали. Най-напред енджина на играта, който досега се ползваше ексклузивно за РS3 и XBOX360 версиите й, вече е прехвърлен за РС платформата. Това неминуемо води до някои графични подобрения, като например пресъздаването на лицата на футболистите, което е силна страна и на PES. Специално FIFA 11 за PC вече не изглежда като леко напудрен конзолен порт, а има собствена идентичност, макар че някои по-придирчиви геймъри биха отбелязали съществената прилика между FIFA 11 за РС и FIFA 10 за XBOX360.

Когато говорим за известни футболисти на клубно и национално ниво, приликата и в двете игри наистина е отлична. Очевидно е обаче, че на никой не му се занимава с възпроизвеждането на резервната скамейка на изпадналата във Втора бундеслига Херта например. Поради това контрастът между „истинските” звезди и генерираните от играта футболисти понякога е доста ярък. Първите изглеждат като почти стопроцентови модели на реалните играчи, докато останалите са просто за пълнеж при това понякога с наистина фрапиращи разлики. В това няма лошо, ако сте фенове на Арсенал или Барселона, но много известни европейски отбори като Аякс например все още нямат нищо общо с действителността. Освен това в РС версията на FIFA 11 липсват подобрените анимации при отбелязване на гол от конзолното издание.

Отборите са на терена

Качествени промени в геймплей механиката не са се появили – и във FIFA 11 и при PES 2011 основната задача си остава да вкарате топката в противниковата врата. Ако трябва да се опише с една дума геймплея при FIFA 11, това е „гъвкавост”. Благодарение на новата система за пасове, подаванията са много по-точни и почти винаги стигат до този, за когото са предназначени. Отиграванията с глава също изглеждат по-добре благодарение на това, че имате малко повече контрол над футболиста, с когото посрещате топката. Финтовете като че ли са по-сложни от преди, но приятната изненада в това отношение е включването на едно триково движение на Митко Бербатов, което по-чевръстите от вас ще могат да възпроизведат.

Същите тези вратари, които са толкова хвалени от PR екипа на EA, донякъде оправдават очакванията. Времето, в което стражите се лутаха крайно дезориентирано и сякаш бягаха от топката, все повече остава в миналото. Сега най-силното им оръжие сякаш е излизането, което може лесно да сложи край на всяка атака.
   
В интерес на истината, физиката на топката във FIFA 11 е подобрена спрямо предните версии. Това обаче не е достатъчно, за да й даде предимство пред PES 2011, която може би изглежда с една идея „по-футболна” игра в този си вид. Във FIFA 11 понякога реализираните голове изглеждат нереалистично или преувеличено и вина за това има и странното поведение на коженото кълбо. В същото време всичко във футбола на PES 2011 сякаш „тежи” повече. Ефектите на подобрената физика са най-видими при преките сблъсъци с играчите и при шпагатите, когато по-мощният футболист има ясно предимство.

Разбира се, не липсват и недостатъци. Във FIFA 11 понякога може да получите изненадваща помощ от защитните формации на съперниците, които могат да бъдат разпилени твърде лесно. Има ситуации, при които един прострелен пас може да елиминира цялата защита, която колективно блее нанякъде, противно на всяка футболна логика. А съдиите на моменти се престарават излишно и наказват всеки по-остър шпагат с червен картон. Грубостта не е част от играта, но да завършваш мачове с 3-4 души по-малко също не е нормално.

На свой ред Konami също са се опитали да подобрят доста от геймплея, преди всичко в областта на контрола на играчите. Всъщност това може да бъде както подобрение в очите на опитните геймъри, така и да представлява трудност за начинаещите. Причината е, че сега чувствителността на пасовете е изключително висока и те трябва да бъдат преценени до съвършенство. Центрирания, къси подавания, тъчове и какви ли не други отигравания – за да сте сигурни, че те ще намерят целта си, трябва да предугадите много точно както вашето движение, така и пласирането на другия играч.

Определено се забелязва и промяна в скоростта на игра, особено в сравнение на леко тромавия PES 2010. Сега тя е динамична величина, която се променя до голяма степен въз основа на случващото се на терена. Така например, ако играете стартирате бърза контраатака, движението на играчите и от двата отбора веднага ще се ускори, като нападателите ще се опитат да се пласират по-добре и да разтегнат атаката, а защитниците ще търсят начин да убият контрата.
Автентичността на играта в PES 2011 няма как да не бъде подобрена, след като екипът, трудил се над играта, е посветил над 100 часа в работа по повече от 1000 нови анимации. Всяко едно дребно действие на играчите изглежда реалистично и сякаш извадено от телевизионен репортаж. Ако се вгледате по-внимателно ще видите, че дори когато не участват пряко в играта, футболистите се държат съвсем непринудено на терена, а не стоят като дървета. Атмосферата в PES 2011 е просто уникална и може също да се опише с една дума – футболна!
 
Режими и екстри в игрите

За всеки, който е следил поредиците в последно време е ясно, че авторите са се съсредоточили преди всичко върху случващото се на терена. Така например менютата в последните няколко FIFA игри са почти идентични, а Manager mode от 2008 и 2009 реално е един и същ. FIFA 2010 обаче имаше дори още по-слаб мениджърски режим с крайно ограничен контрол върху развитието на футболистите и проблеми с техните заплати – понякога за да привлечете играч в отбора си, беше необходимо да му предложите космически суми за седмична заплата, а подписването с играчи от отбори-съперници също изискваше невъзможно високи оферти.

Сега гръбнакът на FIFA 11 е новият Career Mode, в който може да играете като футболист, мениджър или играещ мениджър. Всеки избор ви осигурява различна степен на контрол върху съдбините на отбора и конкретния играч. Независимо какъв вариант изберете, той може да се проточи доста дълго във времето, тъй като играта предлага повече от десет сезона. До един момент тази кръстоска между Manager Mode и Be a Pro е забавна, след което вероятно ще се откажете.

В играта обаче отсъстват някои черти на конзолните й версии, като например широко рекламираната Personality +. Според EA Canada тази функция дава индивидуален облик на играчите като взима предвид някои лични качества, които влияят на начина им на игра. С други думи Рууни е агресивен, а Бербатов – мързелив и това има отношение на поведението им на терена. Дотук добре, но едва ли някой се е надявал, че авторите ще си играят да задават индивидуални характеристики като тези на всеки един или дори на мнозинството играчи във FIFA 11. Това, което всъщност са направили те, е да идентифицират няколко основни категории и да ги „залепят” за играчите. Така агресивността на Рууни е същата както на Марк ван Бомел например, при все че холандският капитан на Байерн Мюнхен е доста по-краен в реакциите си. При всички положения Personality +  интересно хрумване, но РС геймърите не бива да са сериозно разочаровани от липсата му в играта.

Освен отсъствието на Personality + във FIFA 11 за PC липсват още Creation Center и FIFA Theatre. Поради това в този раздел сякаш PES 2011 изглежда малко по-добре, не само заради раздела Extras, където може да придобиете различни аксесоари за отбора си, но и поради наличието на Stadium editor. С негова помощ може да създадете напълно оригинален стадион, избирайки всичко – от капацитета (от 1000 до 100 000 души за феновете на Маракана) и настилката до мрежите на вратите и разстоянието на трибуните от терена. Може да запазите цели 25 от така създадените стадиони, на които после да играете мачовете си.
 
За щастие на феновете и в двете е сериозно застъпен олайн компонента. При FIFA 11 може да мерите сили в двубои като 1v1 и 5v5, които може да разигравате както в сървърите на EA Sports, така и в LAN. На свой ред PES 2011 ни представя Online Master League – черешката на мултиплейър тортата на играта, където комплектовате сомбствен отбор и се борите с други играчи. Трябва обаче да отбележим, че в миналото онлайн елемента в поредицата PES имаше доста проблеми, затова сега само можем да се надяваме, че тази година Online Master League ще бъде наистина стабилна.
  
Битката на лицензите

Има хора, които твърдят, че за спортните игри като футбол или рейсъри, лицензираните отбори и марки не са толкова важни, колкото реалния геймплей. Истана обаче е, че наличието на оригинални данни просто засилва общия изглед на играта и дава възможност да се идентифицирате повече с това, което става на екрана. Точно това дълго време бе може би една от най-слабите черти на Pro Evolution Soccer, тъй като босовете на Electronic Arts предвидливо си бяха подсигурили лицензите на практически всички добри първенства и за японците оставаха трохи и възможността с търпелива работа с редактора да „поправите” измислените отбори и играчи.

За щастие в последно време PES дръпна значително в това направление и отново можем да се насладим на Шампионската лига и на Суперкупата на УЕФА, както и да съпреживеем най-българското състезание тази година – Лига Европа. За съжаление обаче там няма да откриете лицензиран български отбор. Евротурнирите са приятна добавка в играта и важна стъпка към нейната легитимност, особено като се има предвид, че финалистът в последното издание на Шампионската лига Байерн Мюнхен изобщо не беше в PES 2010. Освен това имаме на разположение и Копа Либертадорес, която е по-малко позната у нас, но е южноамериканския еквивалент на Шампионската лига.

От националните първенства в PES 2011 обаче само френското и холандското са стопроцентово акуратни, докато останалите – и реално всички големи шампионати като Висшата лига, Серия А и Примера дивисион – са представени относително скромно. Топ първенството на Англия има само двама истински представители – Ман Юнайтед и лондончаните от Тотнъм. В Премиера нещата са доста по-добре и там имате на разположение 14 реални отбора, докато в Италия те са 19.
Сравнение с FIFA 11 и нейните 24 лицензирани първенства не може да има. Отборите в продукта на ЕА Canada обхващат цели пет континента и в много от страните са представени дори и вторите първенства. При малко повече желание липсата на Шампионската лига може да бъде поправена с опцията Create a tournament. Със сигурност обаче продуктът на Konami е доста по-очакван в Южна Америка заради Копа Либертадорес – да, FIFA 11 има напълно лицензирано бразилското първенство, но в PES 2011 са най-силните отбори на континента, идващи от Аржентина, Уругвай, Бразилия, Парагвай и др.  
   
Реално това дали ще изберете FIFA или PES е въпрос повече на лични предпочитания и лоялност към едната или другата поредица. За нас обаче тази година короната отива за Konami и техния Pro Evolution Soccer 2011. Истината е, че японците вече са разбрали какво точно правеше FIFA най-добрата футболна симулация и са тръгнали по правилния път. За EA Canada остава почетното място и то най-вече, защото РС версията на играта не е толкова богата, колкото конзолната. Всичко това значи само едно – догодина ще видим още по-оспорвана битка.

Автор: Филип Станиславов