FIFA 10

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2009

Миналата година беше особена за Electronic Arts. Въпреки редица добри заглавия, които компанията пусна на пазара (Dead Space например), тя регистрира неочаквано слаби резултати и се наложи финансовите показатели да бъдат закърпвани от един неочакван коз. Това бе FIFA 09, която по думите на президента на EA Sports Питър Мур се оказа спасител, който никой не слагаше в сметките. Ръководството на ЕА бързо си направи съответните изводи и през тази година за пръв път огромната част от спортния каталог на компанията няма да излезе за РС, тъй като пазарните очаквания не са големи. В същото време „спасителят” FIFA получи специално внимание и от компанията обещаха изключително интересни подобрения в геймплея.

Движение накъдето ви видят очите

Като че ли най-голямата част от тях са в техническата част на играта. До тази година например геймърите можеха да управляват своите играчи само в осем посоки. FIFA 10 обаче въвежда 360-градусово движение, което така или иначе бе крайно време да видим. Действително практически неограничената възможност за избор на посока придава по-реалистично чувство и отваря повече варианти за отиграване на дадена ситуация в сравнение с минали години, когато геймърите имаха ограничен набор от движения. Вместо да търсите начин откъде да преминете защитата, сега топката лесно може да бъде насочена към всяка една точка на терена. На практика това означава, че когато се озовете срещу двама противникови играчи например, може да ги преодолеете по различни начини, а не само чрез леко смешното зигзагово дриблиране, познато ни досега.

Интелигентността на виртуалните играчи понякога е също толкова ниска, колкото тази на някои техни събратя от плът и кръв. Новата FIFA 10 се опитва да промени това чрез специална система, която кара неконтролираните от вас играчи да следят ставащото на терена и да се опитват да реагират максимално адекватно, дори когато са без топка. Така например когато те не са пряко въвлечени в дадена ситуация, играчите се движат по-бавно и в по-малък периметър, но в момента, когато топката се появи в тяхна близост, реагират бързо. Това важи както за защитниците, така и за нападателите. Първите се опитват да покриват празнини в отбраната, оставени от вас, докато вторите на свой ред се стараят да се пласират по-добре напред в очакване на пас или центриране.

Убеден съм, че мнозина от вас са ставали свидетели на следния досаден и изнервящ епизод в предните части на поредицата: при разбъркване във вашето наказателно поле, един от компютърно контролираните ви играчи изритва топката напред с цел да даде възможност за контратака, но вместо това коженото кълбо просто попада у съперника. Новата FIFA прави тези пасове както по-редки, така и по-умерени като вместо това се опитва да ви даде повече контрол върху играта.

По-мъдрият не винаги отстъпва

Физичният елемент в играта също е на ниво и се опитва да бъде по-реалистичен в игровите ситуации. Така например в предните версии центрирането към висок централен нападател в накацателното поле обикновено означаваше гол, когато той успее да спечели въздушния двубой. Сега това далеч не е задължително – възможно е той да бъде пресиран при скока, да насочи топката неточно или просто да бъде слаб играч с глава, въпреки ръста си. По-ниските и технични играчи с лекота могат да преодоляват снажни, но тромави централни защитници и макар че един пряк сблъсък между тях почти сигурно може да извади атакуващия футболист от равновесие, доста е вероятно съдията да свири фал.

Скоростта на играта изглежда по-балансирана от предните версии и вече не може да разчитате един бърз футболист почти самостоятелно да премине защитата. Резултатът от това е необходимостта топката да се движи повече по терена, а опасността от контраатака при ъглов удар не е толкова сериозна. В същото време това балансиране не е в ущърб на бързите играчи – те продължават да бъдат доста опасни, просто не чак до такава степен.

Независимо от гореспоменатите опити за придаване на реализъм, лесно може да усетите къде в играта минава чертата в това отношение. Редица ситуации от футболното ежедневие продължават да бъдат премахнати като с магическа пръчка от нея или да се случват адски рядко. Така ще ви бъде много трудно да видите игра с ръка, невнимателни пасове назад и редица други ситуации, които футболистите мразят, но всъщност правят играта толкова интересна и непредсказуема. Авантажите и засадите на моменти са твърде строги и не отчитат възможността за съдийска грешка.

Мишка или геймпад – това е въпросът

За да може да се насладите най-пълно на FIFA 10, трябва да изберете най-удачното за вас управление. Традиционалистите вероятно ще предпочетат класическата клавиатура, докато онези от вас, които разполагат с геймпад, могат да се спрат на него. Освен това може да опитате късмета си и с новаторската за серията комбинация от мишка и клавиатура, която веднъж овладяна, ще промени доста начина, по който играете FIFA 10. При тази конфигурация движението на футболистите става с клавиатурата, а действията в нападение и защита – с бутоните на мишката. На екрана пък ще видите вашия мерник, с чиято помощ ще давате пасове и центрирания – кратко натискане на бутона на мишката прави първото, а задържнето му – второто. Истинската сила на тази комбинация обаче идва от възможността да давате указания на футболистите, които иначе не контролирате пряко. Това става не с какво да е, а с колелото на мишката. Задръжте мерника си над някой играч и завъртете колелото – това ще накара футболиста ви да се затича веднага. Ако обаче направите същото в празно място на терена, играчът веднага ще се втурне натам. Практическият резултат от това е, че може да изпълнявате невероятни комбинации, с които напълно да матирате противниковата защита. Тази техника изисква известно време за овладяване, но когато го сторите веднъж, може да използвате трикове, които изглеждат направо недостъпни за конзолните потребители.
Разбира се, нищо не е съвършено и проблемът на тази конфигурация идва от ролята на клавиатурата и по-точно от факта, че тя е несъвършена що се отнася до движението на играчите. Свободата в това отношение просто не е същата в сравнение с тази, която получавате при геймпада.

Нещата извън зеления терен

Традиционно една от силните страни на поредицата – особено когато я сравняват с конкурента Pro Evolution Soccer – е наличието на голям брой лицензирани отбори и първенства. Тази година FIFA 10 приветства в редиците си руската лига и холандския национален отбор, чието отсъствие винаги е било загадка за мен.

Режимът Be a pro, който лично на мен ми допада много, продължава да присъства в играта. В него създавате свой виртуален герой по ваш образ и подобие и започвате бавен, но сигурен път нагоре във футболната йерархия. Играта тук има лек RPG елемент, като преди всеки мач получавате две задачи: една индивидуална и една отборна. Индивидуалните задания могат да включват отправянето на определен брой удари в рамката на вратата или постигането на даден показател, а допълнително отборно предизвикателство може да бъде постигането на определен процент владеене на топката. Изпълняването на тези задачи, добрата игра и постигането на победи водят до увеличаване на показателите ви, които в самото начало не са особено високи. Така може да развивате кариерата на вашия герой и дори да облечете националната фланелка.

За по-улегналите

Режимът Manager никога не е бил силата на поредицата, но в това издание момчетата от EA Canada са се постарали да го развият до едно прилично ниво с помощта на повече от 50 допълнения от миналата година. Поемайки избрания отбор, ще може първо да го изпитате в поредица от приятелски мачове, а имената на компютърно генерираните играчи на някои от вашите съпеници вече ще бъдат съобразени с техния произход, така че няма да видите бразилци с английски фамилии. Двете най-сериозни подобрения в този режим са трансферите и развитието на играчите. Когато преговаряте за даден играч, FIFA 10 взима под внимание фактори като престиж на отбора и мениджъра, собствения ви състав и лига, преди да изчисли изхода от преговорите. Например ако в редиците си имате вече един силен централен нападател, доста възможно е новата ви трансферна цел да не се съгласи да подпише. Развитието на играчите – както вашите, така и на останалите отбори – вече е по-умерено, така че няма да видите неизвестни или измислени футболисти да се превръщат в по-силни от звездите ви за два сезона. Вероятно хората, които ще предпочетат мениджърските решения пред емоцията на терена, са малцинство, но Manager mode също ще ви достави забавни часове пред компютъра.

Става ли хубавата игра прекрасна?

FIFA 10 в никакъв случай не е перфектна. Визуално играта не изглежда особено впечатляващо. Известните играчи са пресъздадени добре, но физиономиите на повечето компютърно генерирани такива не са изпипани като хората. Публиката традиционно изглежда като безлична маса, а коментарът понякога изостава, не е адекватен или просто омръзва. Все още има какво да се пооправи в поведението на вратарите например, които продължават да излизат неразчетено и в резултат получавате голове с прехвърлящи удари, които може би не трябва да стават толкова лесно. Макар и въведен, за да подобри играта, изборът на метод за управление може да разедини геймърите.

Въпреки това феновете на поредицата няма как да пропуснат FIFA 10. С дребните, но съществени подобрения, тя постепенно се приближава към най-доброто – поне докато новия Pro Evolution Soccer не види бял свят.

Автор: Иво Цеков