FIFA 07

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2006

FIFA 07 определено беше в списъка ми с най-чакани игри за есенно-зимния сезон. След изминалото световно по футбол и усърдните тренировки над FIFA World Cup 2006, обещанията на ЕА за невероятни промени в следващата серия на играта бяха неустоимо изкушение. ЕА  твърдяха, че FIFA 07 ще е най-невероятната, най-реалистичната, най-зарибяващата и най-красивата фифа от всички. Дали това е така? Дали футболната серия на канадския клон на Electronic Arts не е поредния cash cow?

Истината е точно по средата

След като дълги години единствената истинска футболна симулация за РС беше FIFA-та, естествено беше конкуренцията да се активизира и да предложи алтернативи на жадните за емоции РС геймъри. Така се роди Pro Evolution Soccer за РС, който, често казано, не беше реална конкуренция на продукта на спортния монополист ЕА. Тази година излезе и РС версия на така одумваната Winning Eleven, за която се твърдеше, че направо ще отсвири фифата. Да, ама не. WE не пожъна и една пета от икономическите успехи на класическата серия, най-малко заради липсата на лицензи за истинските имена на футболистите и отборите. Какво се оказа? Оказа се, че разработчиците на фифата са решили да опитат нещо интересно. След големия натиск на конкуренцията (според мен недостатъчно голям) от ЕА решиха да дадат на феновете си по-малко от уж добрите идеи, които могат да се срещнат в останалите футболни игри.

Какво се случва при FIFA 07?

Ще започна с това, че вече традиционният мениджър режим присъства и тук. Идеята, поне според мен, е много абстрактна, при положение, че има редица добри футболни мениджъри, пред които мениджър режима на фифата изглежда комичен. Друго нещо, за което ЕА са се вдъхновявали от Winning Eleven и PES, е начинът на изпълнение на корнери и преки свободни удари. Вече няма да виждате нищо пред себе си, освен гърба на вашия футболист. Нямате стрелка за посока подобно на по-стари игри от серията. Единственото нещо, което се поддава на адекватна корекция, е силата на удара. За мен това е абсолютно неприемлив метод за изпълнение на статични положения, най-малкото защото в тази ситуация контролът над защитата е адски усложнен. Но дали защитата има значение?
Ако заговорим за обещанията за мегареализъм, невероятно истинска топка и т.н., ще трябва да споменем редица негативи. Стремежът на ЕА да създадат реална топка датира от много години, като всеки път авторите твърдят, че са много близо до истината. Аз смятам, че това не е така. Във FIFA 07 можете да станете свидетели на странни ситуации, които определено отдалечават контрола на топката от автентичността. Да речем, че Уейн Руни държи топката, а вие (в защита) тичате до него. Когато изравните скоростите и вече виждате как той повежда дълго топката, съвсем логично е да я заберете и да отбиете в ляво или дясно. Да ама не… В новата FIFA 07 подобни опити са обречени, защото поведението на защитата е леко необяснимо. Имайте предвид, че докато във солов режим на игра играчите стоят по-скоро адекватно, то в мрежа, срещу истински противници, нещата не са много розови. Ако само дебнете атакуващия футболист, без да му влизате, то никой от вашите съотборници няма да се опита да спре атаката. Още по-интересно е, когато в атака изпуснете да вкарате гол с някой нападател и той увисне близо да някоя от гредите. Не един и два пъти ми се случваше този играч да става неизползваем (не може да бъде дори преместен), да увисва в засада и да трябва да се примирявам с несправедливостта на играта.
След като се оказа, че защитата във FIFA 07 е гола вода (с малки изключения в соловия режим), е време да кажа и две-три добри думи за борбата за първа топка. Този аспект на геймката е наистина оправен, като тази година ставаме свидетели на

най-реалната борба за коженото кълбо

Противниковите състезатели се мъчат да ви избутат, вие трябва да се опитвате да се борите с тях, и когато топката се доближи до вас, трябва да решите дали да я свалите на земята, дали да набиете глава и т.н. Интересно е, но понякога много ниски футболисти успяват да отмъкнат първа топка от гиганти като Тюрам например. Ще оставя такъв тип странности без коментар.
Ако говорим за вратаря, тази година бутона W върши перфектна работа. Когато го задържите, вашият страж ще се опита да излезе максимално напред в опита си да спре удар към вратата. Ако пък току-що е отбил тежка бомба и е паднал на земята и започнете да помпате W, той ще се изправи доста по-бързо от нормалното.
Дузпите във FIFA 07 обаче са поредното разочарование. Вече няма да имате оптимален удар, както в предишната част на серията, а ще нацелвате силата и посоката по интуиция. Този стил на изпълнение на наказателни удари е заимстван директно от конкуренцията, като целта на този ход, поне за мен, не е много ясна.
Подозирам, че си спомняте, че EA обещаваха да добавят бутон за триково изпълнение в новата част на играта. Е, направили са го, но самите трикови изпълнения са доста “консервативни”. Очаквах, че с този клавиш ще могат да се правят адски атрактивни номера, но се оказа, че той има функцията на старите финтове. Ако някой защитник ви е скочил на шпагат, можете да го прескочите с триковия бутон, можете да избегнете и технично навлизащ вратар, но това е всичко. Няма и помен от така рекламираните суператрактивни номера.
Сред новодобавените опции трябва да спомена Man Marking-а (персонална защита). С нея можете да накарате до 4 ваши футболисти да пазят персонално 4 противникови. Тази възможност беше направо задължителна при предишните игри от серията, странно защо се появява чак сега.
Вярно е, че графиката на Fifa 2007 е адски добра. Истина е, че лицата имената, екипите, стадионите и т.н. са реални. Истина е, че агитките на отборите вече са озвучени направо невероятно. Вярно е, че играчите се движат по-реалистично. Но все пак, нека помислим дали имаме нужда от един хубав акраден футбол или от мегареалистична симулация. Дали претенцията за прекален реализъм не води до главоболия. Защото ако FIFA 07 беше толкова реалистична, никога нямаше да може да се вкарват адски нереалистични голове (а повярвайте ми това е лесна задача). Никога мачовете между равностойни реални противници нямаше да завършват 8:7 при десет минутен мач…
Длъжен съм да спомена и факта, че сред стотиците лицензирани отбори и лиги отсъстват български.
Общо взето в момента ЕА рискуват, подведени от конкуренцията, да смъкнат нивото на футболната си серия FIFA. В стремежа си да изпълнят перфектната спортна симулация, те пропускат доста неща и въпреки, че играта претендира за мегаистинност, в очите се набиват много нереалистични изпълнения. В крайна сметка не става ясно: играем реален футбол или аркаден футбол? Когато ЕА си дадат отговор на този въпрос, вероятно чак тогава може би ще получим съвършената футболна симулация.

Автор: Орлин Широв