F1 2013

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 09 окт. 2013

F1 2013 пристига в момент, в който Себастиан Фетел протяга ръце към поредната си титла в шампионата на Формула 1. За разлика от реалното състезание, което за съжаление отново предложи твърди ограничена интрига, играта на Codemasters си поставя за задача да бъде далеч по-интересно и непредвидимо занимание, което отново ще зарадва почитателите на високите скорости.

Категорична симулация

По принцип огромната част от рейсърите могат да бъдат поставени в една от двете категории – симулация или аркада. Разбира се, от заглавие до заглавие има разлика, но като цяло игрите клонят към едно от двете. В случая с F1 2013 това може да бъде определено изключително лесно. Ако 1 на скалата е аркаден рейсър, а 10 и автентична симулация, то играта на Codies отива към 12. Играта не е за всички, тя е преди всичко за феновете на Формула 1 и дори да сте с опит в рейсърите отново ще трябва да съберете всичките си усилия, за да се справите с предизвикателния и безмилостен геймплей.

В началото може да изберете едно от петте нива на трудност, както и да направите фини настройки като помощ по управлението, спирачките, скоростите и т.н. Но независимо на какво се спрете, дори на ниско ниво на трудност F1 2013 е предизвикателство. Точно както в реалните състезания, всеки детайл, колкото и малък да е, има значение. Това важи особено силно за началото на състезанията, защото една грешка на този етап може да се окаже почти непоправима. F1 2013 не е игра, в която може с лекота да взимате завоите или да засичате другите. Подобни изпълнения почти незабавно ще доведат до загуба на изключително ценни секунди или дори на някоя част от колата, които после много трудно да възстановите. В света на F1 2013 ваши най-ценни помощници са търпението и правилното разбиране на спорта, особено в продължение на дългата кариера. Болидът трябва да се води внимателно и прецизно по почти цялото трасе и да се форсира само на определените места от пистата. Добавете към това технологичния фактор в лицето на KERS и DRS и новите правила за губите и получавате най-реалистичното възпроизвеждане на Формула 1, което сте виждали на монитор или телевизор.

Това не означава, че управлението е лошо, а играта – нечестна

F1 2013 предлага много добър контрол над болида, но с уговорката, че всички техники и нюанси трябва да бъдат овладени, ако искате да имате шанс за подиума. За щастие прочутата функция за връщане на времето назад отново присъства, така че получавате така нужната възможност да поправите прибързана маневра или сблъсък на излизане от бокса. Това може да се случи до четири пъти в рамките на едно състезание, така че елементът на напрежение категорично остава. Нещо повече, с течение на играта ще трябва да се научите да използвате опцията избирателно и стратегически, за да не я изхабите прекалено рано в хода на надпреварата.

Новостите този път

Разбира се, както подобава на ново издание отборите са напълно обновени, а същото важи за правилата и пистите. Специално внимание обаче получава добавката на Classic Mode, където получавате селекция от най-добрите коли, пилоти и трасета от 80-те години (и 90-те, ако сте си закупили Classic изданието). Озвучението там е дело на друга легенда в спорта – коментатора Мъри Уокър, чиито думи съпровождат някои сценарии, показващи стари сблъсъци и класически надпревари. Болидите в Classic Mode се движат значително по-различно и по този начин предоставят съвсем ново предизвикателство за онези, които решат да се върнат назад в историята на автомобилизма. 

Режимът Scenario е нов за поредицата

В него можете да се опитате да се справите с предварително зададени цели. Така например един от сценариите проследява кариерата на млад шофьор, който трябва да се справи с голяма част от предизвикателствата, които очакват новаците във Формула 1. Сред тях са задачи като тази да стартирате от последна позиция и да финиширате преди вашия съотборник или да се доберете до място на подиума след като болидът ви е претърпял сериозна повреда. 

За щастие, преди да решите да се пробвате във всички тези сценарии, или пък в Grand Prix състезанията и режима „Кариера“, в който поемате ролята на новак и се състезавате в рамките на пет години, можете да преминете през подробен курс на обучение. Той се казва New Driver Training и благодарение на него ще научите всички основни тънкости на управлението. Колко добре сте се справили накрая? Това ще научите от вида медал, който ще получите – бронзов, сребърен или златен. По този начин ще разберете дали се нуждаете още малко практика или вече сте готови за основната игра.

Съществуват две вариации на режима „Кариера“

Първата е Full Career. В нея започвате буквално от дъното – с бавна кола и слаб екип. Това е състезателният режим с всички възможни екстри – ще водите преговори с екипи, ще сключвате различни съюзи и т.н. Целта ви е да подпишете колкото се може по-добър договор и да получите възможно най-добрата кола, за да можете да имате какъвто и да било шанс за медал. 

В по-олекотения режим Career Challenge поемате управлението на вече установен състезател и избирате който екип си пожелаете. Ще трябва да победите своите съперници и да спечелите шампионата.

Може би най-голямата иновация в тазгодишното издание на F1,

напук на новите режими, реалистичното управление и деградацията на гумите, е възможността на геймърите да запазват прогреса си по средата на състезанието. За игра, която се взима толкова на сериозно и всеки милиметър е от значение за победата, възможността да си починеш поне за миг е добре дошла. Можете да се запишете по средата на обиколката, без значение дали тренирате или се съревновавате (само в Grand Prix и Career Mode, не и в сценариите, Time Trials или мултиплейър), и да се върнете по-късно, когато пожелаете. Това е особено полезно в случаите, в които сте решили да участвате в състезания от близо 17 обиколки.   

Тази нова опция, наред с разнообразието от режими (които са допълнени онлайн мултиплейър, split-screen и leaderboard), предоставя на играчите отличен начин да пресъздадат седмичния прогрес на истинския сезон на Формула 1 колкото се може по-реалистично. Помислено е и за онези от вас, които просто искат да се гмурнат в някое състезание, без да влагат твърде много от свободното си време. Балансът между двете е постигнат.

Мултиплейърът започва семпло с единични състезания, но рано или късно ще достигнете и кооп кариера, в която вие и ваш приятел ще поведете своя F1 екип към неговата слава. Подобренията в презентацията и графичната производителност допълнително доближава заглавието до реалността. 

В заключение

F1 2013 представлява един прецизен и реалистичен автомобилен симулатор, който пределено няма да се понрави на всеки фен на жанра. Играта изисква от вас да инвестирате доста време в нея, преди да успеете да овладеете всички тънкости на геймплея. Разбира се, ветераните в поредицата ще могат да навлязат в нея буквално за минути. Вероятно F1 2013 е предназначена именно за тях и те със сигурност ще я оценят подобаващо. 

Дали играта ще привлече нови фенове? Едва ли. Нивото на трудност е високо, а самото заглавие не прощава грешките на играча. Така или иначе обаче това не е целта на Codemasters. Промените, направени на системата за запис и повторенията определено са плюс, а трудността не би трябвало да се възприема като недостатък особено днес, когато все повече заглавия държат играча за ръка. Пробвайте я, ако смеете.

Автор: Александър Рангелов, Светлин Бояджиев