F/A-18E Super Hornet

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 фев. 2000

Идва ли краят на свръхреалистичните симулатори? Ако трябваше да отговарям на този въпрос само преди около месец-два, без да се замислям щях да изпратя този тип игри на бунището на историята. Ако обаче съдя по внезапната активност, която проявяват в последно време производителите на самолетни игри, и този път погребението на жанра май ще се отложи. По всичко личи, че американските военновъздушни концерни се канят отново да рекламират своите продукти чрез компютърни игри. Само преди около половин година геймърският пазар буквално беше наводнен със симулатори на новия стелт-изтребител F-22 Raptor. По всичко личи, че началото на 2000-та година пък ще мине под знака на новия палубен изтребител на Locheed Martin, който е в процес на финални изпитания и съвсем скоро ще бъде приет на въоръжение в щатските ВСС. Само 2-3 седмици след излизането на този симулатор Electronic Arts и Jane’s пуснаха на пазара аналогичен симулатор, посветен на същия самолет. За него обаче ще стане дума в някой от следващите броеве. Но, както изглежда, и производителите на компютърни игри са се захванали да убеждават американското обществено мнение, че правителството не хвърля на вятъра някой друг милиард в зелено, купувайки новите Супер Хорнети. Но това вече е друга тема…

Ако трябва да сравнявам новия симулатор с някоя от съществуващите игри от този тип, това по всяка вероятност ще е станалият вече класически Falcon 4.0. Също като него F/A-18E Super Hornet не блести с някаква феноменална графика, но затова пък е адски реалистичен и труден за управление. Всъщност това е нещо като морски вариант на Falcon-а. В новата игра попадате на борда на все още несъществуващия самолетоносач “Роналд Рейгън”. Доста ме потресе фактът, че създателите на F/A-18E Super Hornet са решили да кръстят бойния кораб на името на все още жив бивш президент. Като се допитах до специалисти в бранша обаче, с учудване научих, че такъв самолетоносач действително се строи и трябва да бъде пуснат на вода през 2002 година. По всяка вероятност янките прагматично са си направили простата сметка, че дотогава вече доста болният Рейгън ще се пресели в един по-добър свят. Доста черно чуство за хумор е това, не мислите ли?

Но все пак да се върнем към основната ни тема – F/A-18E Super Hornet. Това е първият симулатор на палубен изтребител, където е отделено толкова внимание на самия самолетоносач. Веднага ще забележите, че на борда на “Ронадл Рейгън” кипи адски трескав живот. Напред-назад постоянно се щурат хората от наземния персонал, които дават ценни указания на излитащите самолети. Всъщност глаголът “щурат се” не е най-уместният в този случай, защото екипажът на самолетоносача извършва подготвителните работи със завидна сръчност. Част от механиците дават указания на изтребителите към коя зона на палубата да се насочат, други зареждат самолетите с гориво, трети закачат излитащите машини към парния катапулт на “Роналд Рейгън”. Всеки представител на наземния персонал дори е облечен с елече в различен цвят. Освен това трябва стриктно да спазвате указанията на хората около вас иначе рискувате да се издъните с гръм и трясък. Всъщност подготвителните процедури преди полет са не по-малко важни от самото изпълнение на мисията. Сигурно е излишно да ви казвам какво става, ако сгазите някого, докато рулирате по палубата…

Новият симулатор ще ви позволи да се сражавате в два театъра на военните действия – Индия и Баренцово море. В първия случай трябва да се намесите в локална война и да спрете армията на Делхи, която се опитва да завладее Шри Ланка. Ще трябва да се биете срещу добре познатите ви МиГ-29, както и срещу Мираж-2000 – най-модерния самолет на френските авиоконструктори.

Втората криза ще ви изправи срещу фракция комунистически бунтовници, които са успели да сложат ръка на страховия Северен флот на Руската Федерация, базиран в района на Мурманск. Там ще трябва да надвиете считаните за едни от най-смъртоносните самолети в момента – Су-27, което, както сигурно мнозина от вас вече знаят (особено игралите Flanker 2.0), не е никак лесна задача.

F/A-18E Super Hornet е може би първият симулатор, където всички прибори по таблото на самолета ви наистина работят. Всъщност има два начина да управлявате вашия самолет. Първият от тях е класическият – с комбинации от копчета. Те обаче са толкова много, че надали ще успеете да ги запомните всичките. А комадването на F/A-18E е истински кошмар. Вторият начин за управление е направо чрез приборите на таблото. За целта използвате показалеца на мишката и чрез него превключвате ръчно всяко от десетките устройства. Този начин е малко труден и бавен, но за сметка на това маскимално се приближава до ситуацията, в която се намира истинският пилот…

Отделните системи на самолета са адски трудни за управление. Само ще ви кажа, че F/A-18E Super Hornet разполага с над 10 радарни режима, 5 подрежима на работа, а освен това има и самостоятелни системи за инфрачервено и лазарно целеуказване. Това със сигурност доста ще обърка всеки начинаещ пилот или любител на по-аркадните симулатори. Така че, ако не изядете с кориците 200-страничното ръководство на играта, вероятно няма да можете да изстреляте дори и една неуправляема ракета ;-). За сметка на това обаче, ако овладеете управлението на новия Хорнет, спокойно можете да седнете в кабината на истински изтребител и да го подкарате. Просто всичко се доближава маскимално до действителността. Така например, ако се опитате да кацнете със скорост 250 възела, колесникът ви автоматично се чупи от челното въздушно съпротивление и трябва да кацате “по корем”.

Все пак трябва да кажа няколко добри думи и за самия F/A-18E Super Hornet, въпреки че в играта той не е нарисуван чак толкова добре. Той е най-новата разновидност на добре познатия ни класически “Стършел”. Изтребителят е малко по-голям и по-тежък, има нови двигатели, абсолютно подменена електроника и въоръжение последна дума на техниката. Оборудван е с така наречените “меки” дисплеи, които могат да работят като клавиатура в зависимост от това, което изобразяват. Така че в общи линии пилотът се чуства, все едно че се е качил на борда на изтребител от “Междузвездни войни”.

В интерес на истината F/A-18E Super Hornet не е лоша игра, но за съжаление използва остаряла графична технология и трябва да бъде разучавана твърде дълго. Право да ви кажа, винаги съм се чудил защо производителите на реалистични симулатори почти винаги гледат през пръсти на проблема с качественото триизмерно изображение. Това е наистина тъжно…:-(

Автор: Морган Кроу