F-16 Aggressor

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

През далечната 1993 година култовата за времето си фирма Origin Systems пусна на пазара един по-различен авиосимулатор – Strike Commander. В него не ставаше дума за непобедимите американски ВВС, които защитават жизнените интереси на САЩ във всяка точка на света. Героите на Strike Commander бяха далеч по-непретенциозни – просто група наемни пилоти, готови да воюват на страната на всеки, който плаща добре и в “зелено”. Благодарение на Origin за първи път се роди симулатор, базиран на оригинална сюжетна линия и излизащ извън рамките на чисто военните игри.

Шест години след появата на хита Strike Commander фирмите General Simulations и Bethesda Softworks отново се връщат към този жанр. Техният симулатор F-16 Aggressor ще ви накара да се измъкнете за малко от елитните щатски авиоескадрони и ще ви запрати в

безскрупулния свят на платените бойци

А ако си падате и малко расист, тази игра вероятно доста ще ви се понрави. Поемате ролята на пилот-наемник, който е ангажиран да изпълнява мисии на територията на Африка. Ще се наложи да помагате на загазили правителства, които не могат да се справят самостоятелно с местните бунтовнически кланове. Играта съдържа 40 мисии, които ще ви отведат в четири държави на Черния континент. След края всяка операция ще получавате достойно парично възнаграждение, което ще ви позволи да попълните своя арсенал от ракети и бомби. Започвате кампанията си в Мароко, след десет успешни удара прескачате до Етиопия, после се местите в неизвестна за мен танзанийска долина на име Рифт Вели. Накрая приключението ви отвежда на далечния остров Мадагаскар, на хиляди мили от мястото на първоначалната ви задача.
Идеята да се направи авиосимулатор, който се занимава с регионалните конфликти в Африка никак не е лоша. Да си кажа право, не си спомням скоро да съм карал изтребител над Черния континент. В крайна сметка сигурно и там да има достойни авиоасове, които могат да побеждават във въздуха. За жалост действието на играта е абсолютно линейно и не можете да избирате мисията, която да изпълнявате. От друга страна обаче това си е неразделна част от игрите, които се базират на някакъв сюжет. Доста объркващ е и фактът, че цените на всички оръжия варират в много широки граници, а играчът като че ли има неограничен паричен ресурс. Това обстоятелство лишава играта от сериозен стратегически елемент. Все пак по-добре би било пилотът да знае, че всеки изстрел на халос ще му струва значителна сума и може да го остави на сухо с парите. Друг
неприятен момент в играта е

изключително объркващият интерфейс

Клавишите за управлението на различните системи са разположени хаотично и отгоре на всичко не могат да се променят. Ще трябва да изхабите бая нерви преди да свикнете с тях. В крайна сметка обаче версията на F-16 Aggressor, която достигна до мене, е все още бета и създателите на играта може да коригират тези досадни кусури. Като оставим забележките настрана обаче това е един чудесен авиационен симулатор. Първите ми впечатления са доста добри, а типично африканската тематична музика ви помага да се потопите в атмосферата на черните държави. Мога само да поздравя General Simulations, че са предпочели пилота-наемник пред американския военновъздушен ас, призван да се разправи с поредния регионален деспот, който смущава съня на стратезите в Белия дом и Пентагона.

Специална похвала заслужават хората, направили дизайна на играта. F-16 Aggressor може да отстъпва на Falcon 4.0 по реализъм, но затова пък е нарисуван много по-добре. Според създателите на играта теренът е правен по сателитни снимки и пресъздава едно към едно 900 хиляди квадратни километра от африканския материк. Пейзажът доста впечатляващ, тъй като програмистите са се постарали да не повтарят едни и същи текстури твърде често. Най-големите похвали обаче заслужават хората, които са изработили модела на вашия изтребител: той отговаря до най-малкия детайл на оригиналния F-16C. В сравнение с него

Falcon 4.0 изглежда като баба ми до Клаудия Шифър

Ако си включите външна гледна точка, веднага ще забележите, че всяка част от F-16 наистина функционира. Можете да видите дори как пилотът мърда в кабината, как на практика работят вашите елерони, вертикалният стабилизатор, соплото на двигателя и т.н. Най-ефектно направено обаче е вдигането на трите колесника при излитане. Направо изгубих ума и дума, когато ги видях плавно да се завъртат и да се прибират в корпуса на моя изтребител. Оръжията също изглеждат страхотно, доста по-добре от всеки друг симулатор на съвременен изтребител. По-красиво нарисуван е може би само Jane’s WWII Fighters, но сравнението помежду им не е съвсем коректно, тъй като става дума за самолети от съвсем различни епохи… За жалост обаче приказната графика се отнася само за вашия F-16. Самолетите на вашите компютърни опоненти са много по-грозни в сравнение с вашия “сокол”. В края на краищата целта е да ги ликвидирате, а не да им се радвате.

За сметка на това моделът на полета е изключително реалистичен. Програмистите от General Simulations твърдят, че техният компютърен симулатор е правен по плановете на оригиналния F-16 като са премахнати единствено нещата, които представляват военна тайна. Според тях

играта е тествана от истински пилоти-изпитатели

* на американските ВВС. Подобни твърдения чуваме общо взето от всички производители на симулатори напоследък. Въпреки че не съм сядал зад щурвала на истински боен самолет обаче, ми се струва, че това не се само рекламни фишеци. Управлението на изтребителя в F-16 Aggressor наистина ми изглежда реалистично, особено когато при резките маневри ми причернява пред очите или започвам да губя височина. Нереалистично може би е само кацането, което е в общи линии елементарно и разходът на гориво. Направо побеснях, когато моят самолет изгори за отрицателно време пълен резервоар и три външни контейнера керосин. В някои отношения F-16 Aggressor наподобява малко и аркадна игра – можете да се натоварите с 10 ракети въздух-въздух, имате 360-градусов радар, който има само един режим за улавяне на въздушни цели и два за прихващане на земни. В това отношение симулаторът тотално отстъпва на своя конкурент Falcon 4.0 и на неговия фон безмозъчен триизмерен екшън. По мое мнение обаче игрите в този жанр започнаха да стават прекалено реалистични. В крайна сметка нямам намерение да си вадя хляба като пилот на изтребител.

Автор: Морган Кроу