Enemy Territory: Quake Wars

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2007

Битките са десетки пъти по-кървави и свирепи от всички воини, на които планетата Земя беше ставала неволен свидетел. Годината е 2065-та, а освен необичайните размери на военните действия, има и още нещо необикновено. Този път хората не враждуват помежду си. Този път Земята не се напоява с братската кръв на човешката раса. В тази решаваща война хората са изправени срещу един нов, могъщ и неизмеримо кръвожаден враг.

Човечеството за пръв път в своята история трябва да се бори за оцеляването на своя род, трябва да се противопостави на другопланетните нашественици. Трябва да устои срещу безпощадната офанзива на Строг – високо технологична, кибернетизирана раса, чиято единствена цел е да превърне Земята в пустиня, ресурси на която да използва за своето съществуване.

Водещите световни градове, емблемата на развитието на човешката цивилизация, лежат в руини, агресорите напредват с всяка изминала минута… дали ще пометат отчаяната съпротива на разпокъсаната, бранеща се армия на хората или ще бъдат отблъснати – това зависи само от вас, и от това на коя страна ще изберете да застанете. Помислете добре, залогът никак не е малък! Успех.

Мултиплейър земетръс от ново поколение

Преди да ви разкажа за същността на Enemy Territory: Quake Wars, ще ви припомня, че за нейното създаване са виновни англичаните от Splash Damage. За тези от вас, които са позабравили, ще уточня, че това са хората, които реализираха Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory. Една игра, която се появи през далечната 2003-та година и положи основите на новата представа за отборен шутър, а в момента е достъпна за свободен даунлоуд в нет-а.

Предполагам, не е трудно да се досетите, че основната разлика в двете заглавия е фактът, че последното е базирано върху сай-фай света на Quake, като към него е прибавена и щипка от гениалното съдържание на безспорния еталон в жанра – Battlefield. Като резултат от всичко това почитателите на компютърни игри и притежателите на PS3, Xbox 360 ще имат възможността да се насладят на един от най-качествените отборни шутъри, правени до момента. Интензивен геймплей, възможност за подобряване на уменията чрез трупане на боен опит, два враждуващи лагера с по пет класа бойци, множество оръжия, огромни карти, завладяващ геймплей и страхотна графика. Всичко това откриваме в най-новото заглавие, продуцирано от ID Software – безспорният титан в най-популярния геймърски жанр.

Време е за приготовления

Надявам се, че вече имате на разположение достатъчно добър интернет вкъщи, защото истинското удоволствие от Enemy Territory: Quake Wars може да се изпита най-пълноценно в мрежов сблъсък с живи хора, който най-лесно би се осъществил чрез глобалната мрежа. Ако обаче не разполагате с такива екстри, не се отчайвайте – играта предлага и възможност за разцъкване в LAN. Освен това, за да не се излагате пред приятелите си, когато се хвърлите в безмилостната битка, можете да се подготвите в – условно казано – сингълплейър патаклама срещу ботове. В интерес на истината, имайки предвид, че геймплеят на играта се базира на не дотам прости задачи, по-добре при всички положения да потренирате офлайн, преди да се впуснете в “дълбоките води”. По подобие на Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory и тук не се залага на броя фрагове, които правите, а на задачите и мисиите, които трябва да изпълнявате в комбина с целия отбор. За тези, които са запознати с Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory адаптацията ще е безболезнена, но останалата част ще трябва да се приготви за няколко часа навлизане в света и запознаване с особеностите на геймплея. Чак след това ще започнете да усещате качествата на заглавието.

Основните моменти, с които ще трябва да свикнете, са няколко. От една страна да разчитате подробния, но първоначално трудно разбираем интерфейс. Имайте предвид, че, например, картата е полезна, но само тогава, когато придобиете обща представа за нивото, на което се сражавате и за цялостната обстановка. Също така ще трябва да запомните значението на различните икони, които се появяват и ви показват какво трябва да правите, къде трябва да отидете, за да изпълните мисията си и т.н. След това ще трябва да разучите различните класове герои, които са по пет равнозначни за двете раси. Между тях има на пръв поглед повърхностни, но всъщност силно значими разлики, които е добре да усвоите, за да се справяте по-ефективно в битката.

С главата напред

Без значение дали ще предпочетете да се сбиете с ботове, които всъщност са доста интелигентни, или ще се впуснете в двубой срещу живи хора, задачите, които трябва да изпълнявате, са идентични. Преди всичко е нужно да ви спомена, че те са логически свързани една с друга. Също така, когато изберете да играете в ролята на бранещ се отбор, трябва да знаете, че ако загубите дадена позиция (провалите се при защита на определена територия, например) не можете да се върнете и да я завоювате наново.

Това, което можете да направите, е да се съсредоточите върху следващия етап от играта и да положите повече усилия, за да не бъдете изтласкани към третия фронт (в повечето карти има по три основни задачи). Ако това се случи, изпадате в ситуация, която не е никак приятна – заклещени сте в ъгъла и всичко, което можете да направите, е да се борите за живота си, докато не изтече първоначално зададеното време. Ако все пак успеете да удържите фронта, до последната секунда, печелите играта.

Освен основния режим на игра, има и т. нар. кампании. Това са няколко подредени карти, които вървят в пакет и позволяват трупането на повече опит, който подобрява характеристиките ви. Тази комбинация от няколко “нива” придава чувство на задълбоченост към геймплея, който иначе бих определил като експлозивен, мегаинтензивен екшън.
Интересното при отделните задачи е, че някои от тях трябва да се изпълняват от определени класове герои. Cover Ops, представителите на GDF (обединената човешка армия), могат да хакват разни неща и да боравят прецизно със снайпер. Field Ops, от друга страна, могат да предизвикват въздушна и артилерийска атака. Soldier-ите пък безпроблемно разрушават всякакви обекти и т.н.

Всеки клас разполага със специфични способности, които го отличават от другите. Medic, освен че лекуват, могат да хвърлят сандъци с медикаменти и да съживяват паднали в боя другари. Аналогичните класове в редиците на Строг пък могат да се похвалят с малко по-различни умения. Aggressor (отговарящи на GDF soldier) боравят с тежки оръжия и носят голямо количество гранати и експлозиви. Technicians (еквивалент на GDF medic) се грижат за здравето на кибернетизираните воини, носят не особено мощно пушкало и разполагат с умението да създават портали за “раждане” близо до бойното поле, като по този начин осигуряват неспирен достъп на свежи подкрепления. Constructor е класът, който представлява инженерните експерти в редиците на Строг. Може да строи отбранителни кули, да поправя превозни средства и т.н.

По земя и въздух

Дванадесетте карти, които ще откриете в Enemy Territory: Quake Wars предлагат както битки сред открити, обширни терени, така и сражения в тесни коридори и помещения. Когато сте навън обаче, играта е една идея по-интересна заради наличието на превозни средства – сухопътни и летящи. Има различни видове бронирани машини, летящи апарати, роботизирани “циклопи” и т. н. Всички те обаче са сравнително лесни мишени за защитните кули и тежко въоръжените противници, така че предимството, което носят на използващите ги играчи, се постига с голяма доза мисъл и обширно планиране. Това е необходимо, за да може да изненадате противника, да не се нахендрите на защитни кули и в крайна сметка действията ви да донесат резултат.

И като ви заговорих за кули, може би е тук моментът да спомена, че те могат да са противоракетни, противопехотни, против превозни средства, артилерийски и т. н. Еквивалентите на Строг общо взето изпълняват същите функции.

Когато си заслужава

Системните изисквания на заглавието не са никак ниски. За сметка на това обаче гледката си заслужава. Картите са със значителни размери, зрителното поле е изключително разширено, моделите са детайлни, движенията – плавни. За всичко това, разбира се, си има причина. И тя е, че за основа създателите на играта са използвали графичния модел, който намери приложение в култовия шутър на ID Software – DOOM 3. Разбира се, тук енджинът е претърпял редица подобрения, които позволяват всяка карта да бъде идентична, без повторения на терени. Освен това на лице са динамични светлини, позволяващи битките да се водят през деня и нощта. За качеството на геймплея допринасят и сенките, които се изменят в зависимост от посоката на светлината и невероятно свежото хрумване за междужанрова кореспонденция чрез възможността да погледнете бойното поле от трето лице, когато влезете в режим за строеж на дефазивни кули, например.

Ключът към успеха

Ако се обърнем назад и се опитаме да се върнем към далечните години, когато се появи Quake I, ще си спомним, че тогава играта злополучно попадна в сянката на старата класика DOOM II. Години по-късно същата съдба сполетя и Quake 3 – тя трябваше да се бори с небезизвестния, Half-Life-базиран проект, наречен Counter Strike. В общи линии съдбата на поредицата никак не е лека, още повече, че Quake Wars в момента се изправят срещу смазващо забавната Team Fortress 2. И все пак фактът, че Quake-поредицата е оцеляла през годините, състезавайки се с най-добрите заглавия в жанра, е недвусмислен. Да не говорим, че новият стил на игра, отборните преживявания, задачите и всичко останало в Enemy Territory: Quake Wars са повече от страхотни предпоставки за перфектно изживяване.

Сега, струва ми се, ви остана да решите само едно… на коя страна да застанете? Преборете този сериозен проблем, нарамете пушкалото, затегнете броните и се впуснете в безмилостната патаклама.

Автор: Асен Георгиев