Echelon

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Той винаги бе мечтал да лети. Въпреки че не го взеха в армията, все пак стана пилот. Управляваше товарен транспортен кораб, но не това беше важно. Зад гърба му имаше контейнери с маса от няколко хиляди тона, но машината бе достатъчно мощна и безотказно следваше всяко движение на неговата ръка. Сам в небето, сред тишината, нарушавана единствено от напева на двигателя, той се чувстваше свободен като птица. Така безметежно минаваше времето, докато един ден се оказа на неподходящото място, в неподходящото време. Първият удар… Беше истинско чудо, че се отърва невредим. Просто така, без никаква провокация започна войната между Галактическата федерация и жителите на планетата Велиана. Сега в армията имаха необходимост от всеки доброволец, способен да пилотира. Щом разбраха, че има опит зад щурвала, мечтата му бързо се превърна в реалност…

И така, бунтовниците от Велиана изненадват с бърз и съкрушителен удар силите на огромната Федерация. И тук, както в много други подобни игри, поемаме в защитата на слабите, потиснатите и онеправданите – ставаме част от федералните военновъздушни сили. За да не се губи логиката, длъжен съм да дам малко пояснение: първите заселници на планетата Велиана намират не само своя нов дом, но и останките от неизвестна цивилизация. Следват години на солиден напредък в технологично отношение. Паралелно с това велианците изготвят подъл военен план за извличане на максимална полза от обстановката. Благодарение на познанията си, направили ги уважаван член на федерацията, те се опитват да я съсипят и да заграбят нейните ресурси.

Жестоката и вероломна атака оставя федералната армада без метод за бързо придвижване между звездните системи и практически я неутрализира. Планетарните защити са безсилни срещу технологиите на противника. Федералните планети една след друга започват да се предават.

Задачата на вашия герой в Echelon е да оцелее по време на дълга, нелинейна кампания, да даде своя принос за защитата на колонията Рокада IV и при изтласкването на нападателите. Управлявате футуристични самолети, които повече приличат на космически кораби. Много често сами трябва да направите избор коя задача да поемете. Например още в самото начало можете да минете трите последователни тренировъчни мисии или пък направо да се пробвате като ескорт в бойна операция. При успех директно ще бъдете произведен в ранг втори лейтенант.

Нашивките

След всеки успешен полет в зависимост от представянето си ще получите определен брой точки и може би някое друго отличие. Медалите реално не са съществени, но резултатът от всяка мисия влияе върху напредъка на военната ви кариера. Започвате като кадет, а до края на кампанията безпроблемно ще станете полковник. Въпросът е кога точно ще стане това. Ако се скатавате и оставяте на колегите си да изнасят на гърба си тежестта на боя, ще пълзите като костенурка по йерархичната стълбица.

Получените нашивки са от реално значение за провеждането на военните действия. Ако сте кадет или втори лейтенант, трябва да правите каквото ви се заповяда. Рангът първи лейтенант ви позволява сами да конфигурирате оръжейните системи на самолета и ви дава право да командвате един wingman. По-високите чинове ви позволяват да избирате машината, с която ще летите, и да командвате повече пилоти едновременно. Произведат ли ви в полковник, започвате да ръководите цяла ескадрила и думата ви се превръща в закон за всички пилоти. Голяма власт, голяма отговорност.

Летящата разруха

Самолетите, които ще пилотирате, са общо 14 и се делят на изтребители, тежки нападатели машини, прихващачи и един разузнавателен стелт с доста ограничени бойни възможности. Прихващачите са класът, доближаващ се най-много до съвременните представи за боен самолет, поне по отношение на летателните методи. Те са най-бързите машини в играта и са специално пригодени за бой срещу въздушни цели. Всеки самолет от клас “тежки нападатели” е летящият еквивалент на малка крепост. Сравнително бавни и неманеврени, тези въздушни машини разчитат на многобройните си двигатели, за да се задържат над земята.
Могат да стоят неподвижно в небето, а крилата по-скоро представляват платформи, по които се разполага масивното им въоръжение. Пригодени са за разбиване на наземни цели, но разполагат и с автоматични защити (една или две кули), за да не са много лесна плячка за другите класове летателни апарати. Изтребителите са многофункционални машини, чиито технически характеристики са нещо средно между показателите на горните два класа.

Въоръжението се дели на енергийно, кинетично и ракети (които от своя страна се делят на неуправляеми, търсещи и торпеда). Едновременно можете да използвате максимум три типа арсенал. Избирайте внимателно, защото универсални оръжия няма. Самолетите в Echеlon не разполагат с contra measures. Има само два начина да се изплъзнете на прихванала ви търсеща ракета: да маневрирате или да я гръмнете.

Играта предлага изключително реалистичен летателен модел (ако допуснем, че летателни апарати с подобен дизайн изобщо могат да функционират в атмосферни условия :-)). Дори изборът на въоръжение оказва влияние върху поведението на машината във въздуха. Само добри думи мога да изрека и за системата за определяне на повредите. За отстраняване на по-леките щети се грижи апаратурата за автоматичен ремонт на самолета. Имайте предвид, че въпросната система доста натоварва захранващите генератори на самолета ви. Така че ако разчитате само на енергийни оръжия и ви понадупчат, временно може да останете практически обезоръжени.

За отстраняването на по-тежките поражения (откъснато крило, взривен двигател…) и презареждането с муниции обаче ще трябва да кацате в базата си. Грешка няма, колкото и странно да звучи, някои самолети могат да летят и с липсващо крило. В това положение управлението е доста затруднено, но пак имате шансове да оцелеете.

Разумът

Интелектът на противниците е много добър. Самоубийци и камикадзета сред тях просто няма. Вражеските пилоти действат задружно и координирано. Същото важи и за другарите ви по оръжие. Автопилотът обаче може доста да ви изнерви. Не че има проблеми с терена, но не му се предоверявайте, особено ако летите във формация. Излитането и приземяването също се поема от компютъра на вашия самолет, но поне това са функции, с които той се справя безгрешно. По време на някои мисии се налага многократно да излитате и кацате както на земни писти, така и на самолетоносачи – ето защо не вярвам някой да се оплаче от липсата на възможност за ръчно приземяване.

Трудността на самата игра може да се регулира на три нива, като първото съвсем заслужено е наречено “аркадно”. Така нито новаците в жанра ще бъдат затруднени, нито ветераните ще се оплакват, че им е твърде лесно.
Мултиплейърът е голяма забава. Скоростният полет, преследването и битките на ниска височина из каньони и дерета са изживяване, което наистина си заслужава. Има го както стандартният детмач, така и отборният му вариант. За загрявка преди мрежовата игра може да изпробвате и мисиите от типа “Незабавно действие”. Това е режим, подходящ за усъвършенстване на бойните умения срещу контролирани от компютъра противници – и наземни, и въздушни. Друг вариант за мрежова игра е отборният десант – борба между два екипа, които се опитват да завземат всички бази на картата. Последният вид мултиплейър е кампанията да се играе колективно.

Фойерверки

В графично отношение играта спокойно може да се бори за челните позиции в жанра. Наслада за окото са снарядите, които се забиват в корпуса на преследвания самолет, отчупените чаркове, димът, който струи от разбитите двигатели, ярките, заслепяващи експлозии или пък гледката на осакатени, останали без контрол самолети, забързали се към близката и фатална среща със земята. Ще се сблъскате (доста често в съвсем директен смисъл) и с най-релефния терен, който съм виждал някога в симулатор. Имате и завиден контрол над графичните опции, така че играта може да се подкара гладко дори на антични видеокарти, като Savage3D и Intel740. Най-осезаема е разликата в скоростта при промяна на видимия обхват.

Всички реплики, както и 99% от текста в играта, са преведени на български. Като се вземе предвид огромният мащаб на превода и работата по озвучаването, количество на допуснатите технически грешки е учудващо ниско. Актьорите, озвучавали играта, са световно неизвестни (все още :-)) студенти от НАТФИЗ, но за сметка на това част от тях вече са изкарали родната казарма, така че в репликите им е вложено достатъчно чувство. Ето защо българската реч ще ви залива на талази. 🙂 Звуците от изстрели, взривове и прелитащи наблизо машини и снаряди също си тежат на мястото. Музиката към играта ще ви изненада с две неща: че е нещо много приятно и нетипично и че я има само в менютата.

Добрата възможност за преиграване ще зарадва почитателите на соловите кампании. Ще ми бъде интересно да видя дали Echelon ще се пребори за място в мултиплейър-класациите. Имам усещането, че това е симулаторът с най-добре развита възможност за управление с мишка и това е добра предпоставка той да стане хит по клубовете. За разлика от други заглавия, тук джойстикът изобщо не е устройство от първа необходимост.

Нетипичният геймплей на Echelon определено ще разведри позастоялата обстановка в жанра на симулаторите, а финалното филмче на играта просто крещи, че ще има продължение.

Автор: Борис Цветков