Dungeon Siege

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Dungeon Siege е най-новото RPG, появило се на пазара. Обстоятелствата около него обаче задължават да му се обърне поне малко повече внимание, отколкото към който и да било друг hack`n`slash клонинг.
Защото в случая става дума за Microsoft, а това винаги означава добре премерена инвестиция в опит за завоюване на водещо в място в избраната област.

Dungeon Siege е творение на Gas Powered Games. Освен с влудяващо готино лого и презентационно филмче, тази фирма може да се похвали и с главния си дизайнер Крис Тайлър. На широката общественост той е известен като автор на изключително иновативната стратегия в реално време Total Annihilation. Опитът му да твори в ролевия жанр е по-скоро успешен – или такива са моите впечатления след дните и нощите, прекарани пред монитора с увлекателния микс от много екшън и… много екшън, предлаган от Dungeon Siege.

С какво впечатляваше Total Annihilation? Това е въпросът, който спокойно можем да зададем и за новото отроче на Тайлър. Както и тогава, Тайлър не смята да дава началото на революционно нов жанр или разбиваща с оригиналността си идея. Става въпрос по-скоро за подобрения в детайл и хитри малки готини новости, които те карат да се плеснеш по челото и да кажеш “мама му стара, не можеше ли някой да се сети по-рано?! Откога чакам именно това!”

Dungeon Siege е нарочен за “убиец” на Diablo и следващият RPG-еталон. Е, предпоставките за лидерство за налице, но все пак аз смятам, че малко или много става въпрос за една достойна игра ДО творението на Blizzard, отколкото за изместваща конкуренция.

Историята не е сред силните страни на Dungeon Siege. Действието се развива в кралството Ееб (това е транскрипцията на английското Ehb, като дълбоко се съмнявам авторите да са осъзнавали дори за миг непреходното значение в българския на това име), разположено близо до Империята на злото. От 300 години по тези земи не са се водели битки и хората имат мирен, подреден и изпълнен с ежедневни тръпки живот. Населението на Ееб е успешно съчетание между селяни, магьосници, джуджета и странните същества, наречени Droog. Вашата роля е тази на младия/младата селянин/селянка (за разделението в половете – след малко). В един слънчево-дъждовен-никакъв ден обаче гнусните гадини Круг нападат земите на Ееб и убиват вашия наставник и приятел Норик.
Така получавате и първата си задача – да достигнете до близкото населено място Стоунбридж, за да съобщите за атаката върху вашето имение. Само че по пътя разбирате, че не става въпрос за някакво си нападенийце върху вашите ниви конкретно, а за добре организирана атака на Злото.

Когато казах, че историята не е основният коз в Dungeon Siege, имах буквално това предвид – на практика нишката за битката с пълчищата на Мрака е някак на заден план след самите пълчища – а те са доста. В обиколките си из света на играта ще намерите много книги, които ви разкриват допълнителни подробности около фабулата, но… трябва да имате много нерви за тяхното четене (дълъг текст). Значително повече внимание заслужава системата от персонажи, воденето на битки и всичко останало, което наистина позволява да се насладите на готини и, най-важното, многобройни битки.

Още в самото начало можете да изберете своя герой. Тук обаче не става въпрос за предпочитания към даден клас – вие сте просто един млад селянин, който с течението на битките ще получава познания в няколко области, така щото да се превърне в перфектен магьосник, боец или майстор на лъка. Освен това можете да определите пола си, т.е. помислено е и за нежната половина на геймър(к)ите, които напоследък превземат и този последен бастион на мъжествеността, наречен компютърни игри.

Имате три основни показателя – сила, сръчност и интелигентност. Те, естествено, с течение на времето могат да растат спрямо вашите умения да въртите меч, да стреляте с лък или да блъскате здраво магии. За разлика от Diablo oбаче не можете да разпределяте експириънса по ваше усмотрение, а това се случва напълно автоматично. Също така има вторични показатели като умение за близък и далечен бой, естествена и бойна магия, които също се развиват в зависимост от вашия стил на битки.

Крис Тейлър, явно отегчен от ограниченията на инвентара, е решил, че вече е отминало времето на героите тип “впрегатни животни”, които мъкнат огромни количества брони, мечове, шишенца с мана или кръв или магически книги – за целта в Dungeon Siege е включена бойната единица товарно муле. То се отличава с нисък коефициент на интелигентност (по време на битки се завира в някой ъгъл и ви изчаква да се справите с гнусните натрапници), носи много, но не и на бой. Ако някой зъл демон или гигантски комар реши да го нападне, то ще предпочете да ви се довери, отколкото да се защити с някой прав къч.

Друга приятна новост са останалите участници в екипа ви. Из огромните пространства и подземия на Dungeon Siege вие бродите с още неколцина смелчаци, решили да възстановят реда и порядъка в пиенето на бира след сенокос из земите на Ееб. С вас ще бъдат до седем бойци, като някои от тях ще се включат просто ей така, за едната слава, а други ще бъдат наемници. Тях можете да наемате в кръчмата – поредна жанрова заемка.
Вашият екип е едно от чудесните хрумвания на Тейлър, който е решил да включи в най-новата си джитка всякакви елементи, популярни напоследък преди всичко в онлайн игри или типични за други игрови жанрове. Още едно такова хрумване е предвидената система за организиране на боен строй и групиране на вашите бойци. Освен това лесно можете да прехвърляте предмети между отделните персонажи, а е предвидена и функция за автоматично събиране на предмети.

Оръжията и екипировката в Dungeon Siege са типични за жанра, макар и с малки изключения. Така например тук няма да намирате уникални предмети. За сметка на това ще можете да избирате измежду 170 брони, 97 вида ръкавици, 75 вида ботуши, 95 шлема, 125 щита, както и над 650 оръжия (сред които най-ме накефи кокала с месо – демидж 1-2).

Системата за управление на Dungeon Siege е много добра. На практика отсъства досадното кликане с мишката върху противника, докато го обезкостите. Достатъчно е да го посочите, след което вашият воин се заема лично и отговорно със задачата си. С регулирането на поведението пък (агресивно, защитно или неутрално – пак заемка от RTS-игрите) бойците сами преценяват кого и как да накажат.

Колкото и да е банално, специално внимание заслужава графичната машина. Dungeon Siege разполага с напълно триизмерен свят с високо качество на текстурите. Той включва безкрайни открити пространства, подземия, селища, многоетажни къщи. Звуците при битка са донякъде монотонни, а липсата на дублаж при репликите на някои от NPC-тата развалят иначе доброто общо впечатление.

Предвидената мултиплейър опция ви предлага битка с до осем човека както в локална мрежа, така и по интернет. В случая можете или да се биете помежду си или да водите екипна битка срещу чудовища. Специално за мултиплейъра е предвиден още един свят, така че да не се налага да зяпате все едни и същи текстури.

В заключение мога само да кажа, че Dungeon Siege е невероятно попадение. Появи още едно невероятно RPG-заглавие, което е в състояние да гарантира безкрайни часове на забава пред монитора.

Автор: Александър Бойчев