Dragonshard

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2005

Спор няма, през годините ни обсипаха с десетки RPG-та, които използват правилата на Dungeons & Dragons – една от най-популярните ролеви системи. То не беше Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape Torment, Greyhawk… Все класики. Сега обаче е време да опитаме и първата истинска стратегия в реално време, която при това се основава на най-новата кампания на Wizards of the Coast – Еберон. Това е един сравнително млад свят, изграден специално за D&D от Кейт Бейкър и доразвит от Бил Славичек и Джеймс Уаят. Liquid Entertainment този път наистина надминават себе си. Ако с War of the Ring създадоха по-скоро поредното бледо подобие на WarCraft III, то с Dragonshard постигнаха нещо хем познато, хем достатъчно различно и оригинално.

Драконов мир

Историята на света, наречен Еберон, всъщност е доста интересна и богата. Според едни от най-старите легенди в зората на живота три могъщи дракона мерили сили помежду си. Тъмният Кхибер успял да победи светлата Сиберис и да я разпръсне на безброй малки парченца. Тогава се появил Еберон, обгърнал своя зъл брат и го приклещил в себе си. Така се образувало всичко. Кхибер – подземният свят, в който се раждат най-различни ужасяващи чудовища. Еберон – повърхността, дом на множество цивилизации и същества, които не се страхуват от слънцето. И най-накрая небето или т.нар. Пръстен на Сиберис – многоцветен пояс, изтъкан от малки кристални късове, който обгръщал цялата земя. С вековете хуманоидните раси, доволно количество гоблиноиди и зверчета създали свои собствени феодални кралства и започнали безспирни битки помежду си в този свят, изпъстрен от магия и забравени тайни.

Орденът на Пламъка

Из Еберон цари хаос. И Dragonshard ще ви хвърли точно в неговия център. Основните фракции, които ще може да управлявате в кампанията, са Орденът на Пламъка (Order of the Flame) и Племето на гущероподобните (Lizardfolk). Първите са бранители на доброто. Те пътуват из целия свят, за да защитават интересите на Църквата на Сребърния пламък. Тези елитни воини неведнъж са били изпращани да дирят древни артефакти, които да обърнат хода на войната. Но един от тези мистериозни предмети – легендарният мощен драконов къс, наречен Сърцето на Сиберис – е може би единственият, който все още не са успели да намерят. Съществува мълва, че той е скрит на континента Кзен’дрик – в Пръстена на Бурите. За жалост никой не се е завърнал жив от там в опитите си да го открие. Шампионите на Ордена на Пламъка обаче са твърдо решени да успеят. В тази фракция ще срещнете единици като варвари, клерици, паладини, огнени архонти, изобретатели и въобще все същества, призвани по един или друг начин да защитават интересите на доброто.

Особено впечатление правят т.нар. Warforged – нов тип създания в света на Dungeons & Dragons. Те представляват гигантски метални машини, които първоначално били изграждани единствено с цел да изпълняват функцията на безмозъчни воини. С течение на времето обаче започнали да изпитват емоции – радост, гордост, срам, ревност, страх. И малко по малко развили разум.

Другите

Племето на гущероподобните пък, от своя страна, са готови на всичко, за да защитят земите, в които са живели дълги години необезпокоявани от никого. Драконовите отци са ги натоварили с нелеката задача да пазят Сърцето на Сиберис на всяка цена. И това те смятат да направят сега, когато Орденът на Пламъка нахлува тъй дръзко в Пръстена на Бурите. В техните бойни редици влизат най-различни влечуги, горски духове, костенурки, изпълняващи ролята на обсадни машини, троглодити, огнени дракони и прочие.

В скърмиш и мултиплейър обаче ще получите достъп и до още една раса – умбрагените, които представляват далечни родственици на древни елфи. Първоначалният замисъл е да има отделна кампания и за тях, но в последния момент Liquid са я ликвидирали. Те са били принудени да избягат в Кхибер, когато е настъпила ерата на гигантите. С годините тяхната раса била покварена заради съществата, които живеели по тези места, и се изродила до неузнаваемост. За да оцелеят, те черпят от мощите на Сенчестия Пламък – сила, залегнала здраво в тяхната култура. Единствената цел на умбрагените е да унищожат Сърцето на Сиберис и да погълнат неговата мощ, за да отмъстят на съдбата за участта, която им е отредила.

Два свята

Dragonshard може съвсем спокойно да се похвали с един изключително динамичен и разнообразен геймплей. Картата е разделена на две части – горен (Еберон) и долен свят (Кхибер). В първия протича RTS-частта – ще строите база, наемате армия и водите битки. Докато другият е по-RPG устроен. Когато слезете в недрата на земята, ще се изправите срещу опасни чудовища, ще откривате мощни артефакти, които да ви подпомагат, и малки ковчежета, пълни със злато – един от ресурсите в Dragonshard. Да, точно така – нямате работници, които да се бъхтят ден и нощ в мините, за да снабдяват вашите въоръжени сили.

Всяка една ваша единица може да ровичка в сандъчетата (стига те да не са заключени) и да прибавя автоматично в хазната ви жълтиците, които се намират в тях. Същото важи и за втория ресурс – т.нар. магическите драконови късове (dragonshards). Те са изключително редки и се появяват само тогава, когато от Пръстена на Сиберис започва да вали. Небето се смрачава, образува се буря и от него започват да падат гигантски кристали, които се разбиват в земята с гръм и трясък – молете се единиците ви да не се озоват под тях. Когато слънцето отново изгрее, може да пратите някои от воините си да съберат това, което е нападало. Определено доста оригинален начин да получавате тази тъй ценна съставка за обучение на единици.

Механизъм

И трите игрови фракции разполагат с по четири шампиона. Спомняте си героите в WarCraft, нали? Общо взето типовете са воин, лечител, разбойник и магьосник. Всеки един от тях има по едно пасивно умение, което облагодетелства единиците наоколо, по едно, което може да бъде активирано сравнително често с цената на определено количество енергия (обикновено е нападателно) и по едно супермощно, чието презареждане отнема доста дълго време.

Що се отнася до базата и контролирането на армията, там нещата напомнят леко на Battle for Middle-earth. Може да строите на точно определени места от картата и обикновено максималният брой на сградите, които ще имате, е ограничен. Воините ви (известни още като капитани) призовават на своя страна край стените на крепостта шепа подчинени, които ги следват автоматично – над тях нямате пряка власт.

Но с това приликите се изчерпват. Ако искате да ъпгрейднете основните си единици с натрупания по време на битки опит до по-високо ниво, което ще им отключи допълнителни умения, трябва да построите повече от една от сградите, които ги произвеждат. Например необходим ви е огнен архонт 5-то ниво. В такъв случай се налага да издигнете четири техни храма един до друг. Но не забравяйте обаче, че една голяма база може да произвежда най-много четири вида развити докрай единици. Така че в повечето случаи ще трябва доста внимателно да прецените от кой тип воин до кое ниво имате нужда в конкретната ситуация.

Презентация

В това отношение Dragonshard няма кусури – интерактивна инсталация, раздвижено меню, звучни мелодии… Единствено по отношение на графиката влакът леко започва да излиза извън релси. Макар че на пръв поглед всичко изглежда доста красиво, след няколко часа игра ще започнат да се набиват на очи някои не особено качествени текстури. А и преди да качите първия пач (което става между другото по най-странния и времеотнемащ начин, който някога съм виждал), ще ви тормози доста необясним лаг по време на определени мисии.

Присъдата е ясна – страхотна стратегия с много екшън, разнообразни единици и умения, десетки второстепенни куестове, които да ви ангажират през иначе кратката кампания, и още толкова магически предмети. Задължителна игра за всеки D&D фен.

Автор: Владимир Тодоров