Dragon Age: Origins – Awakening

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 мар. 2010

Едва четири месеца изминаха от появата на Dragon Age: Origins. BioWare обаче не стоят със скръстени ръце. Те отново ни канят да се завърнем в бруталния и магически свят на една от най-майсторски изваяните ролеви игри с първия официален експанжън. Заслужава ли си новото приключение? Определено!

Dragon Age: Origins – Awakening ни пренася около

половин година след събитията в оригинала

и разказва една класическа история за зло, което никога не може да бъде унищожено напълно. Винаги ще останат малки парченца от него, които да се набиват в очите на доброто.

Архидемонът, тормозещ земите в оригинала, е победен. Даркспоунът обаче продължава да броди и да всява хаос. Нещо повече – сега някои атаки на тези чудовища изглеждат дори по-организирани. Как е възможно това? Нали техният лидер е мъртъв. Носят се дори слухове за даркспоуни, които говорят! И най-вече – кои са съществата, наречени “Архитекта” и “Майката”?

Очевидно е – мир и спокойствие скоро няма да има, а вие като Сив страж ще трябва да стигнете до дъното на проблема и да разплетете новата мистерия.

Може да започнете приключението в Awakening или като създадете нов герой, или като „вкарате” този от оригинала. В последния случай дори не е задължително да сте превъртели Dragon Age: Origins. Играта ще приеме, че сте победили силите на злото и ще ви вкара директно в новата територия на север – Амарантин – за да ви превърне в новия

главнокомандващ на Сивите стражи

Като такъв, ще получите контрол на крепостта Vigil (от англ. – бдение). Тук ще разполагате с верни слуги, които ще ви съветват, наставляват и помагат. Разбира се – и магазини, от които да купувате нови стоки. На практика това е т.нар. Party Camp от оригинала, но далеч по-раздвижен и интересен и най-вече – със сандък, в който може да складирате натрупаната по време на странстването ви екипировка. Реално подобно нещо получавате и в Dragon Age: Origins, но само ако разполагате с DLC-то Warden’s Keep. Тук сандъкът е достъпен още в самото начало и без закупуването на допълнителни адони.

Да си главнокомандващ не е лесно. Често ще ви идват на гости благородници от различни краища на земята, за да ви се оплакват и да искат вашата помощ, ще разплитате конспирации, целящи вашето убийство, ще „почиствате” подземията на крепостта от приклещени даркспоуни и т.н.

В двора на замъка си ще откриете и прословутият Уейд – ковачът със съмнителна сексуална ориентация, който по-рано срещнахме в Денерим. На него може да давате всички ценни и редки ресурси, които откриете по пътя си. В замяна на това, Уейд ще запретне ръкави и ще започне да майстори най-разнообразни брони.

Личи си, че с Awakening BioWare са се опитали да отведат геймплея в една малко по-различна посока. Сякаш експериментират – какво ще стане, ако дадем на играча цяла крепост, с която да може да си играе (но не под формата на платено DLC). Без да прекаляваме обаче и да превръщаме играта в тайкун. Ще му е интересно ли? Можем ли да го изправим пред няколко изключително тежки решения в края на приключението, от които ще зависи съдбата на стотици? Няма ли да го затормозим твърде много? Няма да се изненадам, ако някои от тези идеи бъдат доразвити в Dragon Age 2 или дори още в следващия експанжън, какъвто се надявам да има.

Всеки клас е получил набор и от изключително готини умения, таланти и магии

както и възможност да се развие в още две различни специализации. Да ги изреждам всички, би било напълно безсмислено. Достатъчно е да кажем, че разнообразието, което привнасят, е наистина добре дошло. Пасивните Vitality и Clarity например ще напомпат героите ви с кръв, мана и стамина, а Runecrafting ще им позволи да създават свои собствени руни, които този път освен по оръжията, могат да бъдат вплитани и в броните.

Новите таланти и магии пък, характерни за специфичните класове, не променят кой знае колко геймплея по време на битка. Това обаче не ги прави по-малко готини или полезни. Що се отнася до допълнителните специализации – няма как да не споменем Keeper за магьосника и неговото умение One With Nature, което приковава героя ви на едно място, а на всякъде около него плъзват мощни корени, които го предпазват от атаки и същевременно нараняват противника. Fade Burst пък, характерна за Spirit Warrior – една от двете нови специализации на воина – също не е за подценяване и ще даде специфичен магически привкус на вашия тежкоброниран танк, тъй като чрез нея от героя ви ще „изригне” мощна енергия. Не на последно място е и Shadow специализацията за роуга. Благодарение на нея и умението Shadow Form той може да преминава в сенките и по този начин всяка негова атака да намалява „агрото”, което прави. А с Pandemonium пък успява да обърка всички близкостоящи противница.

Някои от новите ви спътници пък са просто уникални

Любимец ми е магьосникът Андерс , който навява силни спомени на Едуин от Baldur’s Gate. Първият път, когато го срещнете в играта, ще го заварите да изпепелява даркспоун, стоящ над купчина трупове от хора и чудовища. В момента, който си свърши работата, ще се обърне към вас и ще каже – „Ъ, не съм го направил аз. Е, ако трябва да съм болезнен откровен – не че ми пука, че са умрели. Биф издаде най-смешният звук на света, докато се гърчеше в предсмъртна агония.” Въобще – имам чувството, че BioWare са акцентирали с една идея повече върху хуморът. Почти всеки разговор между спътниците е повод за кикот – кой по-кратък, кой по-дълъг.

Това обаче не означава, че „тъмните” тонове, присъщи за играта, са изчезнали. Напротив – някои от сцените, пред които ще се изправите, са достойни за хорър филм. Особено тези с „децата”. Други пък са откровено потискащи – като тази, в която заварвате обесилия се в запустялата къща мъж в Амарантин, отчаян от неспособността си да осигури добър живот за своята любима. От трети пък – като тази още в самото начало, в която заварвате един от оцелелите в крепостта Vigil да налага с боздуган трупа на земята – буквално блика кръв.

Общо взето Awakening е един класически експанжън. Визуално и звуково не променя абсолютно нищо. Историята е интересна, но в никакъв случай не превъзхожда по епичност оригинала, което е разбираемо. Същевременно геймплеят е наблъскан с още от старото, което не го променя, но го разнообразява. Накратко – Awakening е точно това, което очаквах. Какво е вашето мнение?

Автор: Владимир Тодоров