Disciples III: Renaissance

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Понякога се питам защо поредицата Disciples е сред любимите ми заглавия. Може би защото е доста опростена игра, за усвояването на която не се налага да си тинейджър в средата на дъждовна лятна ваканция, който ще ходи на море чак в началото на септември. Инсталираш, после набързо разглеждаш какво ти предстои и почваш да играеш. В същото време имаш нечовешка митологична атмосфера, интересни и оригинални куестове и въздействаща музика. Така беше и в двете версии на играта и многото им експанжъни, чиято поява подсказва, че поредицата се харесва не само на мен… макар да не присъства в класацията на PC Mania.

Третата игра от серията Disciples ще даде на играчите още радости:

изцяло триизмерна модерна графика

подобрен и усъвършенстван геймплей, както и много нови изненади. Ще имаме на разположение над 150 единици, три раси (The Empire, The Legions of the Damned и Elven Alliance), красиви градове и задълбочен сюжет.

Disciples 3 се очаква да се появи най-късно през третата четвърт на тази година. Тя е и дългоочакваното продължение на всъщност единствения реален конкурент на Heroes of Might and Magic серията. Какво ще е различното? Според обещанията ще имаме на разположение нови свят, единици, магии и лидери. Ще бъдат доразвити и главните герои, които ще ръководят армията ви. Те идват в комплект с нова система за разпределение на опита и точките. Геймплеят на играта е фокусиран върху борбата между върховните богове, която продължава през цялото време от съществуването на света Невендаар до сега.

Disciples 3 се изработва от руска компания със симпатичното име .dat, създадена през 2004 г. от художника Анри и програмиста Дмитрий Демяновски, който по време на работата си в Акелла съвместява едновременно длъжността на главен програмист и ръководител на проекти като „Корсари“ и Pirates of the Caribbean. Художникът Анри споделя, че е черпил вдъхновение за създаването на играта от Shadow of the Colossus, Final Fantasy XII и Disgaea. Разказва още, че при рисуването артовете за Disciples 3 е бил повлиян както от културата на народите от Севера, така и от Изтока.

Три раси ни обещават разработчиците – Империята, Легионите на прокълнатите и Братството на елфите. Всяка фракция се отличава с уникален набор от единици, характеристики, умения и тактически подходи. Кампаниите ще бъдат

последователно обединени в общ сюжет

В началото на историята играчът ще започне с кампанията на Империята, ще продължи да броди в негостоприемния свят на Прокълнатите и ще стане свидетел на края на повествованието в мисията на Елфите.

Хората са известни сред другите раси със своята гордост и силни морални ценности. Те се отличават с милитаризираното си общество и строга дисциплина, позволяващи им да обучават велики воини и пълководци, достигнали мъдростта си в училищата за вълшебства. Те са се научили да убиват с едно движение на ръката, както и да изцеляват и дават сили на съюзника, ако той е спечелил доверието им.

Демоните, както никое друго същество, са подвластни на емоционалните енергии. Те зависят от своите безкрайни злоба и омраза – чрез тях побеждават в битка и всяват ужас и паника у всичко, що се движи, до самия край на света. Елфите пък се считат за най-мъдрата раса. Способни да живеят десетки столетия, те не хабят своята енергия напразно. Имат отчетлив глас, силен слух и бистър ум, които им позволяват да не изпускат контрола над ситуацията нито за минута. Различните обитатели на гората помагат на елфите в техния стремеж да възстановят хармонията в света, приемаща своите различни и чудновати форми – от живите дървета до величествените еднорози.

Нововъведенията в играта трябва да променят бойната система на качествено ниво и да я съчетаят с множество новаторски идеи. Пълководец, който интелигентно използва местността, вече ще получи преимущество в битката. Всяка раса ще се стреми да разпростре влиянието си до самите предели на своята територия.

Магията играе ключова роля във вашето приключение. Тя е скрита в картите и руните, които пътуващите вълшебници пазят като зеницата на окото си от другите раси. Става дума за свитъци със заклинания, лечебни отвари, свещени талисмани, сфери със същества… На практика всичко езотерично може да бъде използвано в битката, стига да съумеете да го разберете и приложите навреме. Невероятно количество сакрални предмети са разхвърляни по света и шансът ви да намерите

уникален магически атрибут

е изключително голям.

Серията Disciples винаги се е славила с графиката си и то не толкова заради използването на новите технологии, колкото заради стила и разработката. Изглежда и новата версия ще продължи в този дух. На предварителните скрийнове се вижда красив и сложен ландшафт, градовете са внушителни, направо смазващи, атмосферата е неописуема – едновременно реалистична и магическа, руините и храмовете загадъчно блестят под лъчите на виртуалното слънце.

В играта са привнесени мини – подземия, които ще можете да претърсвате, за да се побиете с чудовища и да съберете приятни артефакти. Защо ли обаче това ми намирисва на плагиатство от една друга игра?

Сраженията, както и преди, ще се случват на отделни терени и съществата от двете враждуващи армии ще се изправят в близък бой едни срещу други. Именно на бойното поле ще се забелязва най-добре несравнимият колорит на триизмерността на Disciples III. Битките вече не приличат на тези в предишните версии, а повече се доближават до тези в HOMM V. Типичната схема „един ход = движение + атака“ вече няма да е актуален. Всяка бойна единица ще има набор от действия – ход, изстрел, магия, удар… Обещано е вече лидерът да не може погрешка да бастиса и всичките ваши ранени бойци, както беше досега.

Заради множеството променящи се оръжия, артефакти и списъци с характеристики, играта значително ще се доближава до

ролевите игри

но това е тенденция за обогатяване и окрупняване на геймплея, от която очевидно разработчиците не са успели да се опазят.

По форумите могат да се прочетат и някои опасения за системните изисквания. Ясно е като бял ден, че една походова стратегия едва ли ще е заплаха за конфигурацията на масовия читател на PC Mania, но трябва да се има предвид, че има геймъри, които изобщо не играят шутъри и не си дават много зор да ъпгрейдват щайгата редовно. Така че ако сте от тях, имайте предвид, че препоръчително ще е до есента да имате процесор над Intel 2 GHz или AMD 3000+ и видеокарта – от ATI Radeon 9600 нагоре.

Силно се надявам озвучаването също да е на ниво, защото много харесвах звуковите ефекти и музиката в предишните издания на играта. Надявам се и че отново ще седя пред екрана до разсъмване и че ще мога да напиша ревю за Disciples 3 с оценки на макс. Въпреки опасенията покрай това, че промените ще са прекалено мащабни и направени с размах, и въпреки страха на разработчиците от гнева на феновете, пожелавам им успех и вярвам, че старанието им все пак ще бъде оценено подобаващо от всички нас.

Автор: Свилен Енев