DiRT 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Да караш някой суперавтомобил по овалната писта с над 300 километра в час е страхотно изживяване. Дори когато всъщност го правиш пред компютър или телевизор. Игри като Shift 2: Unleashed, Forza 3 и Gran Turismo 5 го показаха. Те са лъскави, стилни, пълни с возила, които сякаш са излезли от кориците на някое ново автосписание и… стерилни. Там вятърът не запраща сняг на парцали в предното стъкло, пясъкът не хвърчи изпод гумите при поредния завой и калта и дъжда не заличават изцяло цвета на автомобила ви.

Но в DiRT 3 се случва точно това!

Новата игра на Codemasters се завръща към корените на авто игрите, които направиха английската компания авторитет в областта на рейсърите – ралито! Разбира се, предвидени са и други видове състезания като екзотичната Gymkhana, но в основата си DiRT 3 е рали игра, при това страхотна. Въвеждането на динамични климатични ефекти, както и на толкова отдавна чакания сняг правят всяко едно трасе в играта уникално. Управлението е гъвкаво, контролите работят добре, а общото усещане се колебае точно на границата между аркадното изживяване и симулацията, взимайки най-доброто и от двете. Това значи само едно – независимо дали карате някой от новите автомобили или сте зад волана на ретро кола от 70-те или 80-те, усещането е страхотно.

Разнообразието от състезания е точно такова, каквото сме свикнали да очакваме. Имаме класически рали отсечки за време, Trailblazer гонки за бързина и навигация през отворени пространства, както и нов Head 2 Head сблъсък с друг състезател. Той е доста атрактивен, защото противопоставя два автомобила, които се надпреварват по разклонени трасета, пресичащи се тук-таме. Тук са и състезания от типа Land Rush, които позволяват да смените рязко изживяването като подкарате някой от авто динозаврите, качени на огромни гуми и полюшващи се на очукани метални скелети. 

Точки репутация се печелят както при отлично крайно класиране, така и за реализирането на определени постижения в състезанието. DiRT 3 не е толкова щедра като Shift 2: Unleshed, която ви възнаграждава за всяко едно действие, но при вдигането на определена скорост или приключването на състезание без използване на flashback функцията получавате бонус точки. Въпросната функция за връщане времето назад, която ни е добре позната от предните части, отново присъства, за да даде гаранция на по-неопитните шофьори, че могат да спечелят въпреки поднасянето на завоя. И удара в дървото. И преобръщането в стръмната пропаст, чиито голи и зловещи склонове дебнат на сантиметри от ограничителните флагчета на трасето, готови да погълнат както търкалящите се камъни, изровени от гумите на автомобила, така и неблагоразумния му водач. Схванахте мисълта ми. 

Джим-какво?

Gymkhana, да, правилно сте прочели. Зад това леко странно наименование се крие едно вълнуващо автомоторно изживяване, което набира все по-голяма популярност. Много шум се вдига около участието на Кен Блок и неговата уникална Ford Fiesta в DiRT 3 и трябва да признаем, че реалният резултат изглежда толкова вълнуващ, колкото и многобройните реклами и трейлъри.

Най-общо казано, Gymkhana изисква да преминете през някакво трасе максимално бързо и с помощта на всевъзможни и шантави маневри. Представете си скейтбординг, само че вместо дъска използвате автомобил. Резки спирания, завъртания на 180 градуса, невъзможни скокове и манипулации почти на място – всичко това са част от уменията, които ви помагат да напреднете в света на Gymkhana.

В интерес на истината вероятно мнозина от вас се чудят къде е мястото на тази странна практика в игра като DiRT 3. За щастие реализацията на замисъла е много добра, но и доста трудна. Наистина! Хората, любопитни просто да видят какво представлява този страничен режим, сигурно ще се откажат още в началото. Първите стъпки в Gymkhana са способни да превърнат и по-спокойни хора в кълба от нерви. Пропуснатите завои, ударените конуси, тромавите маневри и непрекъснато притискащото ви време могат да ви извадят от равновесие. Но ако отделите повече време и се въоръжите с търпение, Gymkhana може да ви достави неподправено удоволствие.   

O Sanctas simplicitas!

Всеки път, когато чуя от някой издател или студио, че новата им игра ще бъде „оптимизирана”, неволно изтръпвам, защото за мен това е синоним на „опростена”. За съжаление със сингъл режима в DiRT 3 се е случило точно това. Под предлог, че играта е… ами, оптимизирана, структурата и презентацията са… ами, опростени. Пред вас са 4 сезона, през които ще печелите репутация и ще отключвате нови трасета и състезания, но прогресът в тях е представен твърде сухо.

Можете вече да си спомните с носталгия за очуканата каравана, с която обикаляхте света в DiRT 2 или за подвижната менажерия, каквато представляваше автобуса ви във F1 2010, защото те вече са минало. Приятното усещане, че наистина сте част от някаква авто общност, което се създаваше от суетящите се наоколо хора или различните места, където отсядате, за съжаление вече не съществува. Вместо това ориентацията и прогреса в сингъл плейъра на играта става чрез поредица от абстрактни триъгълни менюта, които изглеждат доста стерилно. Наистина по този начин се намалява времето за зареждане, защото са премахнати редица неща, които нямат пряко отношение към геймплея, но пък това допринасяше за чара на играта. Озвучението е просто ужасно, диалозите сякаш за предназначени за бавноразвиващи се, а за капак на всичко от страхотния саундтрак на DiRT 2 няма и помен.

Визуално DiRT 3 изглежда доста добре,  благодарение на вездесъщия енджин EGO на Codemasters и неговата универсална приложимост. Нощни състезания, сняг, палещо слънце в саваната и тежки капки дъжд в американския Север – всичко това изглежда страхотно на екрана. От друга страна публиката продължава подозрително да наподобява на изрязани от картон човечета, но едва ли ще прекарате много време, загледани в нея.

Въпреки това DiRT 3 е много добра. Казвам го съвсем откровено, при все, че това опростяване на кариерата наистина не ми допадна и на моменти се усещах как си мисля за славните времена на DiRT 2. За сметка на това имате всичко останало – отлична графика, страхотни писти, динамични климатични ефекти и класически автомобили. Наслаждавайте им се! Аз го направих с удоволствие, при все, че всеки път, когато затворя очи, виждам триъгълници…

Автор: Иво Цеков