facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Dead Space
Ревю | 30.11.2008 | автор: Георги Панайотов


оценка:
Производител:
ЕА Redwood
Издател:
Electronic Arts
Жанр:
Сървайвъл хорър
Платформа:
PC
сайт на играта »
Цена:
69.95 лв.
купи играта »

плюсове

Атмосферна

Оригинална

Безумно поглъщаща

минуси

Повторяемост на част от декорите

Overpowered монстъра, който се регенерира/двете бос битки

На моменти спира да плаши и започва само да стряска

Когато си говорим за хорър, независимо дали става дума за филм или игра, трябва да се вземат предвид следните основни негови функции. Той трябва да плаши, без да отблъсква и в същото време постоянно да те държи в напрежение, за да е успешен. Моментът със стряскането е лесен - миловидно 10-годишно момиченце със заешко костюмче и розова шапка може да ти изкара акъла, ако изскочи зад гърба ти. Tова обаче не означава, че е страшно. Гледката на същото момиченце, избождащо очите си, е страшна, но не е стряскаща. Doom 3 е стряскащ, например, а Resident Evil 4 е страшен. Dead Space е комбинация от двете и въпреки няколкото момента, в които дизайнерите ги е хващала креативната липса, адски добре успява да те накара да се скриеш в леглото, завиеш през глава и засмучеш палеца си.

Влез във филма!

Когато правиш хорър игра, има един тънък момент - атмосферата. Трябва напълно да потопиш играча в нея, да премахнеш границата реалност/виртуалност и да го накараш да си вярва, че е там, зад стъклото на монитора. Има много начини да го направиш, но ЕА Redwood са избрали най-правилния. В играта няма HUD - нищо не нарушава хармонията на изображението, в чийто ляв ъгъл виждаш гърба на аватара си. Но това не означава, че липсва каквато и да е информация - здравето е изобразено със светещ индикатор на гръбнака му, амунициите за всяко оръжие се появят на дисплей всеки път, щом се прицелите, а допълнителното инфо, като достъп до мисиите и инвентара излизат на холограмен дисплей пред очите ви. Така е адски лесно да забравиш, че си в игра, да се потопиш напълно в нея и да се надяваш, че сърцето ти ще издържи на перманентните дози адреналин.

Dead Space Downfall

В далечното бъдеще човечеството е изобретило Planet Crack технологията, позволяваща откъртването на парчета от планети и обработката на извлечения материал в безтегловност на борда на гигантски миньорски кораби. Ишимура е един от най-старите и най-големите такива, чийто екипаж е странна поредица от аномалии на поредната планета в списъка за "обработка". Постепенно странните явления се прехвърлят на самия кораб. Единствено шефката на бордовата охрана и нейният екип успяват да се освестят и да предприемат нещо...

С тази геймка ЕА създадоха от нищото един адски богат франчайз, който освен играта, няколко хартиени и уеб комикси включва и анимационния филм Dead Space Downfall. Наистина добър анимационен хорър, започващ сюжета си няколко дни преди да се озовеш на кораба и приключващ с интрото на настоящия продукт. Внимавайте обаче, ако го гледате преди самата игра, е възможно да убиете част от плашещото в нея, тъй като ще знаете точно срещу какво и как се изправяте, което ще ви спести и неприятните изненади. От друга страна, ако първо започнете геймката, е възможно голяма част от сюжета и героите в нея да не ви говорят абсолютно нищо. Истината е някъде по средата.

Миньорска гордост

Подобно на Half-Life, главният герой не е военен, а прост миньор, набутан в кофти ситуация. Всяко едно негово "оръжие" е свързано със занаята му, включително и бронирания костюм. Миньорите, работещи в космоса, имат нужда от гравитационни ботушки - присъстват и те. Работата до големи бързо движещи се машини създава прекалено много потенциал за инциденти, не и ако можеш да ги забавиш за известен период. Затова стазис модулът ти позволява да замразиш във времето повечето предмети и врагове. Спасител на живот, използван правилно, даващ ти ценни секунди за точно прицелване. Той е и единственият начин да разрешиш част от пъзелите в играта.

Освен това миньорите често трябва да вдигат и преместват тежки предмети (половинтонно парче астероид да речем). С кинетичния модул можеш да направиш и това. Освен с очевидната си употреба, той е доста полезен за придърпването на всякакви предмети, част от които (парче от острие, бутилка с гориво) можеш да метнеш обратно по произволна цел. Двата модула разширяват спектъра от стратегии към всяко сражение, въпреки че кинетичният модул е просто евтино извинение на авторите да копират едно към едно GravGun-а на Гордън Фриймън.

Оръдия на занаята

За разлика от повечето екшъни, в Dead Space няма конвенционални оръжия. "Пистолетът" е плазмена резачка, "помпата" е енергиен генератор, "базуката" - уред за раздробяване на скали. Всяко едно от тях има алтернативна стрелба, която го превръща в нещо съвсем различно и тотално може да промени начина ви на игра. Плазмената резачка например изстрелва вертикален лъч, удобен за разфасоване на неща. Алтернативата е хоризонтален лъч. Ок, какъв е смисълът? Ами като стигнете до първите кръвожадни бебета ще разберете.

Разчленяване

Досега сме виждали доста зомби игри и всеки знае, че зомбитата умират най-бързо, ако ги праснеш в главата. Не и в Dead Space. Всъщност headshot-ът тук води до пълното обезумяване на чудовището срещу вас и превръщането му в нещо доста по-гадно. Дизайнерите обаче са преценили, че крайниците на гадовете трябва да са техните слаби точки. Тъй като повечето врагове имат несимпатично количество пипала по себе си (btw, главата-октоподче не е нито плашеща, нито оригинална от The Thing насам), най-бързият начин да ги усмъртите е като ги отрежете. Line Gun-a и Plasma Cutter-а са най-доброто решение. В по-късните мисии ще се сблъскате с подобрени версии (черни) на някои от гадовете - използвайте добре прицелена граната в точката между рамото и главата за най-бърз резултата. Системата е ефективна, забавна и брутална.

RIG-ът е костюмът ти, който има четири основни функции - защита, кислород, инвентар и PDA. В някои от нивата ще намериш схеми за неговото подобрение, увеличаващи всеки един от първите три показателя. Въпреки че защитата, която предлага, е сравнително малка (15-20% при най-добрите), то допълнителните гнезда за инвентара и увеличаването на кислородната бутилка са незаменими. Те ти дават възможност да носиш повече предмети и разбира се - да оцеляваш по-дълго в отсъствие на атмосфера. Енергийните схеми, с които подобряваш костюма и оръжията, ще намираш из нивата, но можеш и да закупиш за 10 000 кредита.

Dead Space успешно интегрира в себе си системата от Resident Evil 4 за инвентара и тази от Bioshock за закупуване на оръжия. Уловката е, че първо трябва да намерите схемата на даден предмет или пушкало, за да можете да го закупите. Освен това от десетината пуцала можете да носите само 4. За сметка на това системата за дропване на предмети от врагове и сандъци надушва какво използвате и ви пуска амуниции само за него.

Сложи си легенче под монитора...

... заради тоновете кръв, които ще се изсипят от него. В общи линии дизайнерите са използвали за всяко ниво Х броя тесни коридора, Ъ броя стаи, чиято карантинна система ги превръща в кофти капан, Z броя декори и Y литра червени телесни течности, неравномерно разпределени по коридорите, стаите, декорите и краката ти. На моменти обаче се вижда, че авторите са били изтощени и наистина впечатляващи бекграунди се редуват с доста скучни такива. Камерата е позиционирана над дясното рамо на героя, което води до известни смущения при престрелките, но пък бързо се свиква.

Иначе всичко - звуците, гледките, сенките, шепотите, духа на Ишимура те карат да настръхнеш. Дребни детайли, като засилване на пулса или постоянно нагнетяваща се музика при наличие на скрит гад допълнително те смазват и играта успява да те уплаши много качествено. Точно затова не можах да простя на дизайнерите стряскащите, тип Doom 3 моменти - в смисъл, всеки може да ти пусне гадост на главата, но това е лишено от каквото и да е въображение! О, и още нещо - ако не си убил собственоръчно нещо - стрелни го за всеки случай с плазмата и виж дали няма да помръдне.

П.П. - Съвсем нарочно не ти разказах историята, имената на героите (негрото си го отнася първи - обичам холивудската стереотипност!) и как се развива сюжетът - мразя да спойлвам наистина добри изненади. 

 
системни изисквания
Pentium IV 2.4 GHz, 1 GB RAM, DX 9.0c видео, Windows XP/Vista
напиши коментар
 

4 мнения
профил »
juli97 каза на 01.04.2009, 17:54 ?. :

Играта въобще не е страшна. Имайте впредвид, че съм на 11 години! Не се шегувам

51 мнения
профил »
Brain каза на 01.04.2009, 18:31 ?. :

Когато напишете "Не ме е страх от Dead Space" пишката ви не пораства с 2 сантиметра. Иначе... Поиграх малко на компа на един познат. Графиката е невероятна! По този параграф никакви оплаквания. Само добри думи и за звуковото оформление, левъл дизайна, оържията и прочее.
Въпреки всичко атмосферата и сюжета са... не под всякаква критика, както подозирах в началото, но все пак нищо толкова оригинално и запомнящо се!

Бих искал да вметна, че това не е просто неоправдан хейт. През последните две-три години жанра видя заглавия, които макар и не толкова шлифовани в геймплейно отношение, блестят с много по-големи иновации от отрочето на ЕА, споменавал съм ги вече няколко пъти.
Някои така и не разбраха, че за да бъде една игра иновативна (и най-вече добър survival horror), тя не залага само и единствено на гъзарската графика и изпипания геймплей.
Точно заради това, игри с известен брой недостатъци като Call Of Cthulhu, Penumbra и Pathologic си спечелиха солидна фенска маса.

Dead Space е МНОГО добра игра, но не е нищо повече от един солиден 3rd person шутър, точно както могат да бъдат окачествени и новите попълнения в редиците от безбройните части на Resident Evil. Ако някой е търсел нещо, което не взаимства от редица други заглавия, като доста от първоизточниците сами по себе си са доста постни откъм атмосфера, ще остане много разочарован.

380 мнения
профил »
des каза на 29.12.2009, 12:49 ?. :
Редактиран на 29.12.2009, 12:50 ?.

Е то Dead Space все едно обира от всичко хубаво от хитовите игри и го слага в себе си

380 мнения
профил »
des каза на 02.04.2009, 11:05 ?. :

Напълно съм съгласен.Получава се нещо като Uncharted (вземаш от всичко добро и правиш нещо ново),но това не значи,че играта е лоша...аз лично много й се кефех.Обаче не остава желание за второ превъртане,както някои други игри (като resident evil 4,която съм превъртил поне 4 или 5 пъти).Може би гадното е,че в един момент всичко става,някакси,очаквано.Направиш нещо-хоп изникне гадина.Отвориш сташ-хоп онова дето е било мъртво зад тебе става живо.Финалът е също доста неизненадващ.Все пак съм съгласен с автора на готината статия,играта определно заслужава внимание

19 мнения
профил »
GamBi7 каза на 02.04.2009, 15:15 ?. :

Играта е добра. Нещо по различно от другите хоръри. Трябва да се изиграе дори от тези, които не са почитатели на хорър жанра.

748 мнения
профил »
rosniak каза на 03.04.2009, 19:03 ?. :

тая игра я играх за 1ви път в 12:00 ве4ерта и мога да ви кажа да не вярвате на някои които мисли 4е играта е разходка в парка

380 мнения
профил »
des каза на 04.04.2009, 05:19 ?. :

Свиква се,също като в Дуум.Първоначално стряска,ама както писах в свой по-предишен пост,винаги щом направиш нещо треа да си сигурен,че някой ще ти изкочи и то в един момент,играта спира да те стряска,но все пак си остава гнусна...А оръжията са доста оригинални.Сега не е необходимо да знаем кой изобретява диск,който стои във въздуха и реже всичко,но все пак е доста приятно.Играта наистина предлага много,особено откъм опции за ъпдейт на каквото и да било.Просто в един момент искаш да ъпдейтнеш нещо,ама не става,защото първо треа да ъпдейтнеш друго нещо и т.н...ама в един момент играта става еднообразна,а някои босове убийствено напомнят на други от Resident Evil 4

22 мнения
профил »
didar каза на 05.04.2009, 11:31 ?. :

Бих казал Невероятна игра всичко е както трябва даже и графиката която можеше да бъде и по-добра.И за радос историята е на ниво което е много важно за една игра.До колкото разбрах продължението и ще може да се играе и от първо лице което ще увеличи напрежението :)

380 мнения
профил »
des каза на 29.12.2009, 12:50 ?. :

Само дето "Extraction" се оказа ексклузив за Nintendo: Wii

721 мнения
профил »
Grav3man каза на 17.04.2009, 19:03 ?. :

Много добра игра със хорър атмосфера! Мен много ме изкефи! Не навсякъде беше стряскащо, но в началото,когато започнах да я играя си беше направо супер страшничко...

39 мнения
профил »
Side каза на 07.06.2009, 12:42 ?. :

Вчера я инсталирах,и току-що се връщам от мола с оригиналната опаковка.

Играта е невероятна и Brain е прав.Не се правете се едно не е страшна

145 мнения
профил »
glesson каза на 25.05.2010, 05:25 ?. :
Редактиран на 25.05.2010, 05:26 ?.

За мен играта не беше особено страшна. (не, не се правя) Играя много хорър игри и определено много пъти различни неща са ми изкарвали акъла. За мен най-страшния хорър до голяма степен беше Silent Hill 2, като Condemned и FEAR поредиците също са ме плашили и то стабилно. Явно просто изкачащи чудовища вече не ме стряскат (Doom 3 :( ).

2 мнения
профил »
rotting_coffin23 каза на 31.08.2010, 13:55 ?. :
Редактиран на 01.09.2010, 07:47 ?.

Dead Space-о,дааа!

4 мнения
профил »
Ripper08 каза на 01.09.2010, 07:55 ?. :
Редактиран на 01.09.2010, 07:56 ?.

Играем играта с един приятел и мога да кажа да,че съм изумен от нея.Когато ми казаха за нея не очаквах повече от поредната тъпотия с черва и някакви "неземни" оръжия :D.Но като я видях в действие първото чувство,което изпитах е изумление.Графиката и звукът са невероятно стилни и добри.Предисторията на играта също ме грабна.Противниците (изродите) имат страхотен изкуствен интелект.Оръжията все по-мощни при всеки ъпгрейт.Кинезис и статис модулите са много полезни.Според мен играта е като книгите на Стивън Кинг.Ако страхът не действа,прибягва се до ужаса,ако и той не действа се прибягва до шока.Играта яко ме стресна на няколко момента.Играта не е за всеки вкус.За мен лично Dead Space ми една от любимите игри...

380 мнения
профил »
des каза на 14.11.2010, 07:03 ?. :

Чакаме двойката вече :)

11 мнения
профил »
dido93 каза на 26.11.2010, 18:14 ?. :

Тази игра в жанра "хорър" просто няма равна!Уникална е ! Завладява отвсякаде с визуални елементи,невероятна атмосфера (тайните на корабът Ишимура те поглъщат изцяло!) и историята в играта,която е продължение на филмчето крие толкова мистерии,колкото не можем да си представим...За разлика от Doom 3,която като съдя по ревюто стига само до ниво-стряскане,то точно тук се допълват и стряскането и самия първичен страх,който ме погълна още като почнах да играя.НЕ може да кажете че просто ви стряска,има съвсем друго нещо,което ни кара да си мислим какво дебне зад онзи ъгъл,какво извънземно изчадие ще тръгне да ни разлченява и т.н-и това е самият уплах,тази тръпка при която ти се изпряваш пред такива чудовища каквито не са ти и минавали през ума,че можеш да видиш в подобна игра...

12 мнения
профил »
sylverbmx каза на 11.01.2011, 16:37 ?. :

двойката излиза на 28.01.2011година :)))
иначе играта си заслужава и оформление и сюжет според мен играта е много добра

158 мнения
профил »
NeoRage-X каза на 31.01.2011, 11:56 ?. :

Голяма част от атмосферата се крие в audioюто на играта. Играх я на 7.1 система и вечно след 12-1 часът. Съседите ми на няколко пъти идваха да видят дали не съм някой мас мърдър :D
Играта е невероятна и наистина много пипната в детайл.

88 мнения
профил »
BGmotor каза на 09.03.2011, 07:50 ?. :

Напук на всички отворени 11-годишни ще кажа: играта е стряскаща, не страшна. Той Г-н Панайотов много добре си го е казал. Защото като свикнеш на скиновете на гадовете въобще не са страшни. Но самия факт че в момента в който се намериш на 1 сантиметър от някакъв труп и той изведнъж скочи, изреве, повърне пред теб ( в началото с асансьора) и всичко това се примеси с рязка драматична промяна в иначе супер спокойната музика, ей това като не го очакваш и ако не се стреснеш, трябва да си с железни нерви....

1 мнения
профил »
KpeTeH* каза на 11.04.2011, 11:07 ?. :

awe momcheta nqkoi znae li klaviaturnite kombinacii za Resident Evil 4 ako nqkoi znae da mi pishi na skype:kilar4eto_93
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Dead Space

Чийт:
Из дебрите на Ишимура се оцелява само с помощта на Бог и чийтове... или Бога на чийтовете!

новини:
От Electronic Arts са публикували обява в професионалната мрежа LinkedIn, съгласно която компанията търси опитен он-лайн дизайнер за предстоящата хорър игра.
Проектът за продължение на sci-fi хоръра отново е възложен на студиото Visceral Games, но за момента са потвърдени само версии за PS3 и XBOX 360 на играта.
Според компанията представянето на предстоящата хорър игра ще покаже имат ли място и бъдеще заглавията за възрастни на кежуъл платформата на Nintendo.
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
Dead Space 2 101
Dead Space 3 80
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Dead Space 2 101
Dead Space 3 80
Alan Wake 73
Metro: Last Light 61
Alien: Isolation - ВИДЕО РЕВЮ 50
Metro 2033 44
Dying Light 33
Don't Starve 32
Resident Evil 5 31
The Walking Dead: Survival Instinct 29