Dark Reign 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 сеп. 2000

Бъдещето на човечеството е една от темите, които винаги предизвикват интерес и повечето от нас вероятно имат своя представа за това как би изглеждало нашето “утре”. Някои мечтаят за почти съвършен утрешен свят. В него не би трябвало да има политици, глад, епидемии, насилие, войни, алчност и други подобни неприятни факти от нашето ежедневие. Хората от бъдещето ще бъдат обладани от духа на всепоглъщащата и всепрощаваща любов към ближния, а основните жизнени цели биха били стремежът към духовно съвършенство и желанието да направиш своя живот и този на околните колкото може по-приятен.

Други хора пък са на коренно противоположна позиция. Те смятат, че в бъдещето имат да се случват доста гадни неща. Обикновено този тип футуристична визия се ограничава в рамките на всеобхватни бедствия като космически катаклизми, нашествия на извънземни и някои странични ефекти от човешката глупост като краен тоталитаризъм или религиозен фанатизъм, обикновено водещи до безкрайни опустошителни войни.

Определено може да се каже, че производителите на стратегии в реално време са почитатели на втория вариант за бъдещо развитие на човечеството. За добро или за лошо от възникването на този жанр не се е променило почти нищо в основните теми, които авторите експлоатират.
По подобен начин стоят нещата и във втората част на един от добрите C&C-клонинги, носещ мрачното заглавие Dark Reign. Още преди четири години с излизането на първия Dark Reign се разгоря истинска дискусия за същността на тази игра. Феновете на Command&Conquer ревнаха в един глас, че въпросното заглавие не е нищо повече от прилично направено подобие на автентичния продукт на Westwood. Колкото и да е странно, се намериха достатъчно почитатели на иначе нелошата стратегия, които упорито твърдяха, че тя е “нещо повече” от C&C. Очевидно този спор ще продължи и по отношение на втората част. А кой е прав – всеки може да прецени сам за себе си.

Историята, около която се върти всичко в тази игра, е повече от банална. Пак някъде там в бъдещето земята се оказва пренаселена. Причината за това е невероятният напредък на медицината и генетиката. Както можете да се досетите, след като ресурсите на нашата планета започват да се изчерпват, започва и кризата. През 2320 година е създадена така наречената JDA (Jovanian Detention Authority). Целта на тази организация е да осигурява транспортирането на престъпници (а в тези тежки времена ги е имало в изобилие) до луните на Юпитер. По този начин JDA решава два основни проблема. Първият е, че така се намалява нивото на престъпността, а вторият е, че въпросните криминални типове са ангажирани с добив на изключително ценни за съществуването на земната цивилизация минерали. Така или иначе земният екологичен баланс бавно и методично се разрушава, докато не идва моментът, когато животът става на практика невъзможен. Известна част от населението живее в защитени области, които осигуряват поносимо съществуване, но съществува и друга, която трябва да се бори за оцеляването си в един изпълнен с токсини и радиация свят. Това население носи името Sprawlers.
В същото време JDA заема доминираща роля в управлението на света и започва да води политика на терор и крайни репресии, като основната цел е запазването на контрола върху защитените области. Sprawlers-ите от своя страна се обединяват и започват отчаяна битка за контрол върху малкото останали благини в този свят.

Така в Dark Reign 2 ще можете да избирате между две сили, чийто контрол да поемете. Това са JDA и Sprawlers. Както във всички реалновремеви стратегии, така и тук, всичко опира до познатите до болка неща – събиране на суровини (в случая се добива свръхценният енергиен източник – taelon), строеж на бази и бой до дупка на враговете. Бойните единици на двете враждуващи сили са почти идентични както като функции и средства, необходими за производството им, така и като възможности и защита. Всичко, което вече видяхме в Tiberian Sun, ще срещнем и в тази игра. На разположение на двата враждуващи лагера са най-разнообразни сухоземни сили, придвижващи се по вода и въздух бойни машини, различни леки и тежки танкове, далекобойна артилерия, транспортни съоръжения, ремонтни, строящи и събиращи основната суровина единици.

В Dark Reign 2 също ще е нужно да изграждате разнообразни защитни съоръжения, които да ви предпазват от въздушните и земни атаки на врага. Почитателите на светкавичните схватки със сигурност ще бъдат разочаровани, тъй като в тази игра е необходимо преди всичко сериозно тактическо мислене. Авторите от своя страна са се постарали използването на добре познатите rush-ове с многобройни, но евтини, единици да бъде на практика невъзможно. Това е постигнато с бързото, лесно и евтино производство, повишената мощност и устойчивост на разнообразните защитни устройства. При добре разположени автоматични оръдия и ракетни установки за поразяване на наземни и въздушни цели ще сте в състояние да спрете дори и най-сериозната атака на вашия противник. На подвижните бойни единици не бива да се разчита особено в защита, тъй като те са лесно уязвими, а и като се има предвид сравнително дългото време за тяхното производство можете да се окажете в силно затруднено положение при едно масирано нападение. В атака нещата са далеч по-сложни. Тук почти никакво значение няма количеството на атакуващите единици, които хвърляте срещу врага. За да имате някакъв шанс за победа, ще е необходимо сериозно стратегическо планиране. То се изразява най-вече в балансираното комбиниране на различни бойни части, доброто познаване на картата и пълната яснота за разположението и вида на противниковите сили. Изключително важно е да съставите прецизен маршрут за достигане до мястото на схватката, тъй като теренът е силно релефен и пресечен на доста места от различни водни басейни и реки. Като допълнително затруднение трябва да се спомене, че придвижването на бойните части става изключително бавно и тромаво, а 3D-теренът и перспективата за поглед върху него понякога създават грешна представа за разстоянията. В Dark Reign 2 до победа се достига бавно и с цената на много жертви, но в никакъв случай не може да се каже, че това става кой знае колко трудно.

По отношение на интерфейса могат да се кажат само добри неща. Очевидно авторите са се постарали да не правят грандиозни нововъведения, а това дава възможност да започнете да играете веднага след инсталацията, без да е необходимо за всяко ваше действие да се допитвате до упътването на играта (ако имате такова, разбира се :-).

Освен приличния геймплей голямото достойнство в това заглавие от каталога на Activision е страхотната триизмерна графика. Още със стартирането на Dark Reign 2 ще останете впечатлени от невероятно красивите гледки на околния пейзаж. Прецизно моделираните гористи хълмове, пресечени от реки зелени равнини, стръмни скали, пясъчни пустини и полуразрушени футуристични градове ще направят незабравимо преживяването ви в света на тази антиутопична реалновремева стратегия. Сградите и бойните единици се отличават с изключителна детайлност, а битките са запомняща се феерия, изпълнена с димни следи от ракетите, лазерни отблясъци и пищни експлозии. Когато към това прибавим перфектния обемен звук, нещата придобиват напълно величествен вид.

Безспорно Dark Reign 2 e от заглавията, които имат своите неоспорими достойнства, но като че ли нещо малко (но не и незначително) липсва, за да може да се превърне в истински хит сред почитателите на стратегиите в реално време. А това е типичната за Command&Conquer-клонингите липса на особена тематична оригиналност и автентичност на сюжета. Така че дори и играта иначе да си струва, когато тези неща ги няма, остава неприятният привкус, че това вече сме го виждали…

Автор: Владо Георгиев