Dark Messiah of Might and Magic

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 дек. 2006

“Десет века крепостта ще устои, 
Стени от духове, обвити в стени от жар.
И местни лордове ще сведат глави
Пред неродения син на най-тъмния господар.

Във век, удавен в кръв и борби,
Луната ще чернее, без никой да знае защо.
Тогава гробницата ще се открои
На Седмия, който летя в небесата високо.

Последна потомка от род запуснат
Напред в неписаната история ще го води
Под крипти пророчества се сблъскват,
настъпва война между врагове древни…”

Тъмната страна на силата и магията 

Това са единствените три строфи, останали от предсказанието за Тъмния месия. Шейсет и седем години след смъртта на магьосника Сар-Елам, който се жертва, за да спаси света от нашествието демоните, неговият ученик Сар-Шазар пророкува, че един ден на земята ще се роди нещо ужасно. Полудемон, получовек. Той ще може да ходи свободно между световете и ще използва реликвата на Седмия дракон – Черепът на сенките, за да унищожи затвора на своя баща Кха-Белетх завинаги и да го възкачи отново на трона му от огън и гниеща плът. И тогава Ашън ще бъде потопен в кръв. Възможно ли е пророчеството да е вярно и

кой всъщност е Тъмния месия?

Сарет нямаше отговор на тези въпроси. Той бе обикновен сирак, приютен и отгледан от вълшебника Фенриг, но същевременно и неговият най-добър ученик. Като такъв, никога не бе странствал из земите на Ашън. Сега обаче най-накрая имаше възможност да опознае света. Току-що бе приключил с обучението си, а учителят му бе обещал да го изпрати на първата му мисия – да отиде до Каменошлем и да занесе един мистериозен кристал на мага Менелаг. Сарет обаче не подозираше, че няма да пътува сам, а още повече – че спътникът му ще бъде сексапилно същество на име Ксана, което ще всели в него по магически път и ще се слее с душата му, за да го пази и наставлява.
За нещастие на Сарет обаче странстването до Каменошлем не бе изпълнено с никакви препятствия, а единственото забавление, което успя да си намери междувременно, бе да зяпа втренчено в ушите на своя кон. Той копнееше за приключения, за битки, за слава и не изгаряше от желание да се изявява като обикновен куриер. Но Сарет отново нямаше представа, че армията на некромантите ще нападне и обсади града и че той за първи път ще може да докаже своите умения. Какви ще бъдат те обаче? В какъв боец ще го превърнете – суров воин, подмолен крадец или мощен маг?

Фентъзи екшън от първо лице 

Бойната система в Dark Messiah of Might and Magic (DMMM) е може би една от най-добрите, които съм виждал до момента. Проста и същевременно разнообразна. По какъв точно начин ще вземете живота на противника си, зависи единствено от собственото ви извратено въображение. Дали ще го бутнете от висока пропаст, ще го ритнете срещу шипеста решетка или директно в запалено огнище. Дали ще използвате близкия стол, камък или буре, за да му го треснете в главата, да го зашеметите и да го довършите с промушващ удар. Дали ще го примамите до някой от десетките капани и ще го оставите да стъпи сам в тях. Или пък просто ще унищожите дадена крехка платформа в правилния момент – точно тогава, когато би паднала върху него. Просто уникално. А нивата в играта с пълни с подобни неща, затова отваряйте очите си на четири!

Когато пък се разгорещите, а битката навлезе във вихъра ви, шансът адреналинът ви да се покачи на макс е огромен. Тогава става най-интересно. С един удар може да довършите противника си по възможно най-зрелищния начин (при това на забавен каданс а ла “Матрицата”, в случай че носите меч, жезъл или ками).

RPG

Макар че на пръв поглед DMMM си е чистокръвен екшън, в него има и щипка добре премерени RPG елементи, които да замажат очите на феновете на ролевата поредица и да ви помогнат да оцелеете в тази брутална игра. По време на вашето пътешествие из Ашън ще трупате скил точки, които ще може да инвестирате в три различни раздела умения (бойни, магически и други). Те не се определят от броя на труповете, които сте оставили зад гърба си, а от начина, по който изпълнявате своите задачи (и най-вече тези, които са второстепенни или дори скрити). Типичен пример за това е още първото ниво, в което трябва да помогнете при защитата на Каменошлем. Ако се сетите да затворите една от вратите на покрива, преди от нея да е изскочил таласъм и да се е нахвърлил върху нещастния войник, ще се озовете с две точки. В противен случай ви очаква само една. Или пък по-късно – ако се престрашите да се изправите срещу втория циклоп, който срещате по пътя си, ще бъдете възнаградени подобаващо. Ако предпочетете да избягате или да се промъкнете покрай него, няма да получите никакви допълнителни скил точки.

Вълшебствата на чародея

Магьосникът е може би най-интересната посока на развитие. Естествено, той ще бъде слаб физически, робите, които ще откривате за него, ще му носят минимални точки броня, а жезлите, с които ще се сражава в меле, нанасят незначителни щети (макар че могат да съборят противниците ви на земята доста по-лесно, а някои от тях дори отразяват чуждите заклинания). За сметка на това обаче магиите, които ще може да мята, ще бъдат повече от унищожителни.
Представете си следната сцена. Нападате три орка, клюкарстващи около топлото огнище. Замразявате единия от тях – хвърляте се към него, преди останалите да са разбрали какво става, и го бутате в огъня. Смъртта е бавна и мъчителна, а приятелчетата му – по-разгневени от всякога. Настава свирепа битка. Орките се опитват всячески да ви притиснат в ъгъла, докато вие упорито им бягате и ги помпате с огнени топки, чиято посока на движение може да направлявате дори собственоръчно. Изведнъж се сещате, какво бяхте прочели в една от книгите по пътя. Този тип същества са уязвими срещу светкавици! Бам! От ръката ви извира смъртоносна струя електричество и вторият орк пада на земята. Остава само един. Той обаче се изплашва и накуцвайки започва да бяга и да вика за помощ. Тогава обаче адреналинът ви се е покачил максимално високо. Време е за истински поражения. Приготвяте магията си Weaken и я хвърляте срещу разярения орк. Изведнъж двуметровото същество се смалява до големината на дребна хлебарка, а вие го стъпквате с едно бързо и добре премерено движение.
Естествено (освен като труп), може да излезете от тази битка и по съвършено различен начин. Точно тук се крие основното преимущество на бойната система. Да речем, че бягащият орк успее да викне подкрепление. Тогава, вместо да го смалявате, може да се възползвате от покачения си адреналин като хвърлите срещу новите му другарчета още една светкавица. Този път обаче тя ще има верижен и много по-унищожителен ефект.

Или омайте един от противниците си, за да се сражава на ваша страна. Ограничения няма.

Методите на крадеца

Ако предпочетете да се изживявате като крадец, основното ви преимущество ще бъде умението да се прокрадвате в сенките, което ако бъде покачено до достатъчно високо ниво, ще ви направи почти изцяло невидими. С помощта на камите си ще убивате противниците си с един удар в гърба, стига да не ви забележат, а с най-различните по вид лъкове (обикновени, замразяващи, огнени, тровещи) ще се правите на снайперист. В по-късен етап ще може да крадете от враговете си, без въобще да се налага да ги убивате, да откривате заложени капани или пък дори да използвате инструментите си, за да преодолявате всяка една ключалка (без магическите, разбира се). В случай че ви липсват огнените магии на магьосника пък, просто извадете лъка си и насочете стрелата към някоя факла или огнище, за да я запалите и воала – имате си огнена стрела!

Силата на боеца

Може би най-скучно е да развиете Сарет като меле боец. Да, има някои готини специални умения от типа на завъртаща атака (адреналинът трябва да е на макс), при която във вихъра й убивате почти всичко живо, което е около вас. За да се доберете до нея обаче, трябва да сте инвестирали едно кило точки в раздел Melee Combat. Но общо взето основното ви занимание ще е да се помпате на левия бутон на мишката си и от време на време да използвате десния, за да парирате ударите си с щит (ако можете да носите такъв, разбира се). Като воин обаче ще получите достъп до едни от най-яките и най-поразяващи мечове в играта като Sword of the Dragonclaw (+9 нормален демидж и +18 срещу немъртви същества)! Или пък дори ще може да си изковете такъв, стига да откриете ковачница и подходящия материал.

Противниците в Ашън

Независимо как ще предпочетете да развиете Сарет обаче, враговете ви ще си останат все същите. Черни охранители, зомбита, таласъми, орки, гоблини, паяци, циклопи… Всеки един от тях се нуждае от специфична тактика, за да бъде победен. Когато паднат на земята например, зомбитата трябва да бъдат довършени с пронизващ удар. В противен случай ще се надигнат отново. Таласъмите щъкат дори по таваните и са изключително ловки. Орките са корави воини и най-често са екипирани и с щит. Паяците пък могат да ви отровят, но мразят огъня до полуда. А циклопите са гигантски петметрови чудовища, чието единствено слабо място е окото. Така че каквото и да си мислите, DMMM определено не е лесна игра и ще ви трябват поне десетина часа нон стоп геймплей, за да преодолеете всички препятствия и врагове в нея. Нивата са огромни, комплексни, с много различни пътища и десетки скрити тайни, които ще ви носят еликсири, свитъци и по-добри оръжия или брони. За да ги откриете обаче, ще трябва значително да се потрудите и да използвате специалния си лък, с който може да изстрелвате стрели с прикачени за тях въжета. Така ще може да достигате и най-недостъпните места в Ашън.

Финално

Личи си от километри, че това не е Might and Magic X, но какво пък – по дяволите, според мен DMMM e в пъти по-добра. Полиран до блясък екшън с няколко различни завършека и щипка RPG елементи, поднесени в комплект със стандартните за подобен род игри буболечки. Препоръчвам го на всеки, който поне малко обича вселената на силата и магията.

Автор: Владимир Тодоров